Sony: högre priser på PS5-spel handlar om högre utvecklingskostnader

Medlem

Att ta 750-800 sek för ett spel som är trasigt, buggigt, kraschar och saknar innehåll som istället släpps senare, för ännu mer pengar.

Nja... spelindustrin är den enda industrin i världen som kan släppa en trasig/halvfärdig produkt men ta fullpris och samtidigt be kunden vänta 6+ månader innan produkten fungerar som den ska.

Rädd att vi konsumenter har lite för stora skygglappar när det gäller spelutgivare/utvecklare.

90% av mina spelköp sker vid rea. Ytterst få spelutvecklare där jag kan tänka mig att köpa spelet dag 1.


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Konstigt hur infantil spelvärlden är. De flesta tycker crunch ska försvinna, att spelutvecklare ska bilda ett fack o.s.v. Men att betala 100 kr mer för ett spel är tydligen otänkbart. Vad tror ni bättre arbetsförhållande leder till?

I en del fall leder det säkert till bättre arbetsförhållanden, men i dom flesta fallen leder det nog bara till att ägare får mer deg i fickan.


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Jajaja...

"Se så dyra spelen kan bli men titta så fin vår prenumerationstjänst är!"


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skribent
Skrivet av Fatmajk:

Inte jättekonstigt egentligen med tanke på hur j*kla mycket tid utvecklarna lägger ner. Dock tycker jag att inte att det borde finnas generella "riktpriser". Det borde vara baserat på utvecklingstid och kvalité på spelet.

Jag hade inte haft problem att lägga 800 spänn på ett nytt GTA eller möjligtvis God Of War exempelvis. Av den enkla anledningen att jag har så grymt mycket kul med det. Men om jag skulle lägga 800 spänn på ett spel som Little Nightmares, njaaaaeeee. Inte lika motiverbart eftersom man spelat igenom hela spelet på två kvällar.

Lurigt med media och sätta pris efter "kvalité" eftersom upplevelsen är så individuell. Jag skulle exempelvis haft problem med att lägga 800 på ett nytt GTA för det tycker inte jag är så roligt. Jag kan lika gärna vänta ett år och betala ett lägre pris, däremot skulle jag kunna betala 800 för t.ex. nya Hollow Knight. Inte heller skulle jag lägga 100 kr på att se en supervälgjord skräckfilm med flera stora filmstjärnor på bio, men går gärna på en hjärndöd actionfilm med en B-skådis i huvudrollen.

Jag förstår hur du tänker men jag tror inte det fungerar i praktiken.

Skribent
Skrivet av Sillgam:

Konstigt hur infantil spelvärlden är. De flesta tycker crunch ska försvinna, att spelutvecklare ska bilda ett fack o.s.v. Men att betala 100 kr mer för ett spel är tydligen otänkbart. Vad tror ni bättre arbetsförhållande leder till?

Är nog samma inom alla branscher. Man vill ha kakan och äta den också. För några år sedan var jag tillfälligt på en arbetsplats där en kille satt och ojade sig över att utländska firmor tar alla jobb, för att i nästa andetag skryta över hur billigt har fick sin altan (eller dylikt, kommer inte ihåg) omgjord av en liten firma som hade polsk arbetskraft...

Medlem
Skrivet av Shadee:

Jag skulle exempelvis haft problem med att lägga 800 på ett nytt GTA för det tycker inte jag är så roligt. Jag kan lika gärna vänta ett år och betala ett lägre pris...

Jo men det dära e ju skillnad? Vi diskuterar väl NYPRIS och riktpriser här eller har jag missat något? Att vänta ett år och få det för halva priser kan du ju göra med alla produkter och varumärken i hela världen?

Skribent
Skrivet av Fatmajk:

Jo men det dära e ju skillnad? Vi diskuterar väl NYPRIS och riktpriser här eller har jag missat något? Att vänta ett år och få det för halva priser kan du ju göra med alla produkter och varumärken i hela världen?

Aha, ok. Jag missförstod nog ditt inlägg litegrann. Min huvudpunkt är däremot densamma, att det är svårt för någon att bestämma vad som är "kvalité" gällande kultur och media och sedan sätta priset - eftersom det är så individuellt.

Medlem
Skrivet av loerk:

Intäkterna har ju också ökat något astronomiskt.

Absolut. Samtidigt är det många utvecklare som hankar sig fram eller går under.
Fördelningen är ojämn med några få jättar som delar på all vinst.

Reallönen har också stigit. 66 % i Sverige från 1995-2019.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/Loneutv...


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

12
Skriv svar