Jämför grafiken i Spider-Man på PS5 och PS4

Robot
Jämför grafiken i Spider-Man på PS5 och PS4

Ray tracing ger ljussättningen en rejäl uppgradering.

#marvels-spider-man


Medlem

Meh vette fan. Självklart så ser reflektionerna bättre ut men jag gillar inte riktigt det rosa filtret som allt verkar ha fått, och i scenen där han klättrar i ett hisschakt ser det nästan ut som att de har blandat ihop klippen, för enligt mig ser det bättre ut på PS4 där?

Jhf
Avstängd

Raytracingen är ju snajdig.

I övrigt känns nästan grafiken på PS4 mindre ”platt”? Det var inte så att PS5-versionen golvade mig.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Dudinkalv:

Meh vette fan. Självklart så ser reflektionerna bättre ut men jag gillar inte riktigt det rosa filtret som allt verkar ha fått, och i scenen där han klättrar i ett hisschakt ser det nästan ut som att de har blandat ihop klippen, för enligt mig ser det bättre ut på PS4 där?

Skrivet av Jhf:

Raytracingen är ju snajdig.

I övrigt känns nästan grafiken på PS4 mindre ”platt”? Det var inte så att PS5-versionen golvade mig.

Upplevde lite samma sak. Man ska nog inte underskatta att manuell ljussättning etc inte är dåligt, och ray tracing automatiskt blir bättre. Det är nog en avvägning där. PS5 ser mer naturligt ut, mjukare, medan originalet ser mer stilistiskt ut.


signatur
Medlem

Kommer raytracing lägga till ett rosa filter på grafiken som i denna video så lär jag ha det avstängt jämt. Såg bättre ut på ps4 pro.

Jhf
Avstängd
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Upplevde lite samma sak. Man ska nog inte underskatta att manuell ljussättning etc inte är dåligt, och ray tracing automatiskt blir bättre. Det är nog en avvägning där. PS5 ser mer naturligt ut, mjukare, medan originalet ser mer stilistiskt ut.

Det låter rimligt! Verkligheten är kanske inte alltid bäst. Stilistik är ju ett bra sätt att göra grafik som är fin länge, typ Wind Waker som än idag håller i orginalform på GC

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Meh vette fan. Självklart så ser reflektionerna bättre ut men jag gillar inte riktigt det rosa filtret som allt verkar ha fått, och i scenen där han klättrar i ett hisschakt ser det nästan ut som att de har blandat ihop klippen, för enligt mig ser det bättre ut på PS4 där?

Jag tror (hoppas) att det rosa ljuset berodde på att det var en annan tid på dygnet. Att det var gryning på PS5 och mitt på dagen på PS4. Sen förstår jag inte riktigt varför de har modulerat om Peter Parker. Har det med Avenger-spelet att göra?

Medlem

Ändrar ray tracing även hur karaktären ser ut eller har jag missat nått?

NuZ
Testpilot

Tycker det ser bra ut som attan


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Detaljer osv ser kanske bättre ut. Men ögonen förs ändå till ps4 versionen när de svingar runt i staden. Där har vi blå himmel och allt ser klarare ut, till skillnad mot ps5 där (som ovan nämnt) ligger på nåt konstigt rosa filer som gör att allt ser lite dimmigt och disigt ut.. mycket konstigt beslut att låta det se ut såhär faktiskt. Kommer iförsig inte skaffa spelet ändå, då jag nyligen tog platinum i det och har grindat sönder spelet. Så är fortfarande trött på det

Moderator | Testpilot
Skrivet av Bojkott:

Jag tror (hoppas) att det rosa ljuset berodde på att det var en annan tid på dygnet.

Funderar om det kan vara något sådant också - men samtidigt så är det ju samma scen i början. Varför skulle det vara dag hela tiden på PS4 och av någon anledning att det är en annan dag på dygnet på PS5?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Det är väl ändå inte ljussättningen som strålspårningen används för i nya spindelmannenspelet? Så vitt jag vet så gäller det reflektioner.


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem

Vad jag förstått utspelas det under olika tidpunkter (har inte spelat spelet), så klippet de jämför utspelas väl på morgonen. Se exempelvis denna gameplay videon från PS5 (ex 2:04 och framåt) hur det ser ut under eftermiddagen med mer dagljus:


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Raytracing är nästan lite bortkastat på ett spel som Spider-man där du större delen av tiden susar fram i 100 km/h eller är i hektiska strider, men du ser hur mycket det ger när man går lugnt på gatan, alla äkta reflektioner i bilarna och fönster. Ser ju helt fantastiskt ut. Jag tror att iom ett spel som GTA6, när det väl kommer i slutet på den här generationen, får vi verkligen se teknologin i sitt esse.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Funderar om det kan vara något sådant också - men samtidigt så är det ju samma scen i början. Varför skulle det vara dag hela tiden på PS4 och av någon anledning att det är en annan dag på dygnet på PS5?

Om man tittar i början av introt så ligger solen ovanför skyskrapan på PS5, medan på PS4 så ser man ingen sol. Efter en närmare titt så ser man att ljuset ligger olika genom hela filmen, och framför allt i slutet efter att han hoppat ut genom fönstret och svingar iväg. På PS4 kommer ljuset från höger från en ganska hög vinkel, medan på PS5 så kommer ljuset kommer mer framifrån, och lite från vänster, och en lägre vinkel. Så det är definitivt olika tider på dygnet. Nu var det ett tag sedan jag spelade Spider-Man, men jag vill minnas att dygnscykeln inte är dynamisk, så de har förmodligen gått in och ändrat time-of-day för just den här scenen.

Medlem
Skrivet av Hexon:

Ändrar ray tracing även hur karaktären ser ut eller har jag missat nått?

Peter Parker har fått en ny röstskådespelare så utvecklarna bytte utseende på PP för att likna den nya röstskådisen mer.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Peter Parker har fått en ny röstskådespelare så utvecklarna bytte utseende på PP för att likna den nya röstskådisen mer.

Peter Parker har inte fått ny röstskådespelare, det är fortfarande Yuri Lowenthal. De har en ny modell (Ben Jordan) för ansiktet som (enligt Insomniac) bättre matchar Yuri's proportioner för bättre facial capture. Det är det officiella uttalandet, men vi förstår ju att den äkta anledningen är att Ben liknar Tom Hollad mer än den förra modellen.

1
Skriv svar