Assassin's Creed: Valhalla-mod kringgår spelets mikrotransaktioner

Robot
Assassin's Creed: Valhalla-mod kringgår spelets mikrotransaktioner
Medlem

Så oerhört trött på microtransactions överlag, men i SP spel? USCH! Så jag tycker detta är helt rätt.

Medlem

Finns det redan i koden som jag har laddat ner på datorn borde det inte vara fel att få låsa upp dem. Var det inte någon liknande diskussion kring Mass Effect 3 där vissa release-dlc redan var nerladdade och bara behövde låsas upp för att bli tillgängliga?

phi
Medlem

Helt rätt. Det förstör inte upplevelsen för någon och ger samtidigt fingret till mikrotransaktioner.

Skägg.
10 Chambers

Går det att göra samma parallell till en söndagsbilaga till en tidning? Den är ju redan tryckt, och står bara där, men ingår inte i det ordinarie köpet.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Går det att göra samma parallell till en söndagsbilaga till en tidning? Den är ju redan tryckt, och står bara där, men ingår inte i det ordinarie köpet.

Blir väl åt detta hållet då: Du har köpt tidningen och söndagsbilagan följde med, men går inte att öppna utan en nyckel man måste köpa separat. Men med dyrk...

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Går det att göra samma parallell till en söndagsbilaga till en tidning? Den är ju redan tryckt, och står bara där, men ingår inte i det ordinarie köpet.

Tycker det var en bra jämförelse. Stjäl du den eller betalar du för dig? Bara för att saker finns där betyder inte att du har rätt till det. Jag är emot piratkopiering och är mer än villig att betala för mitt material, dels för att jag tycker det är så det ska vara och dels för jag vet vilket jobb som ligger bakom produkterna. Se bara på alla mobil spel, allt ligger där från början men du måste betala för att låsa upp det.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av deezel:

Blir väl åt detta hållet då: Du har köpt tidningen och söndagsbilagan följde med, men går inte att öppna utan en nyckel man måste köpa separat. Men med dyrk...

Fast i och med att sakerna ligger bakom en betalvägg ingår de inte i priset du betalat. Jag tycker det blir lite märkligt resonerat att man har rätt till något bara för att det 1) Finns inom räckhåll och 2) Du kan använda metoder för att få tag i dem. Känns som en slippery slope.

Annan, kanske lite modernare parallell: Du kan läsa grundutbudet på DN.se men vill du läsa ett särskilt reportage behöver du betala för det.


signatur
Jhf
Avstängd
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Går det att göra samma parallell till en söndagsbilaga till en tidning? Den är ju redan tryckt, och står bara där, men ingår inte i det ordinarie köpet.

Självklart är det fel att modda på det här sättet. Samtidigt är MT i single player så himla tröttsamt, det borde varit testat, utvärderat och kastat i papperskorgen vid det här laget. Därför tycker jag att det är tillfredsställande att det finns dem som tar risken att ge fingret på det här sättet. Jag kommer inte bryta mot license agreements eller piratkopiera. Men den här typen av civil olydnad ger jag en applåd.

Edit: det absolut bästa vore dock förstås om folk slutade köpa MT.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av zevile:

Så oerhört trött på microtransactions överlag, men i SP spel? USCH! Så jag tycker detta är helt rätt.

De flesta brukar dock tycka det är numera är okej med kosmetiska mikrotransaktioner, det påverkar inte gameplay. Och om inte någon annan ser din karaktär finns det ju egentligen ingen anledning till att skaffa andra utstyrslar, varken på betalväg eller andra metoder?

Jag förstår att jag drar det till sin spets, men tycker att diskussionen är intressant.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Jhf:

Självklart är det fel att modda på det här sättet. Samtidigt är MT i single player så himla tröttsamt, det borde varit testat, utvärderat och kastat i papperskorgen vid det här laget. Därför tycker jag att det är tillfredsställande att det finns dem som tar risken att ge fingret på det här sättet. Jag kommer inte bryta mot license agreements eller piratkopiera. Men den här typen av civil olydnad ger jag en applåd.

Se mitt svar precis ovan. Jag förstår att det finns ett basmotstånd till mikrotransaktioner, och säger varken bu eller bä, men har samtidigt svårt för retoriken "det finns där, och jag kan ta det utan att betala". Att det på något sätt rättfärdigar det. Förstår också din take.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Går det att göra samma parallell till en söndagsbilaga till en tidning? Den är ju redan tryckt, och står bara där, men ingår inte i det ordinarie köpet.

Nu handlar detta fall inte om mer innehåll utan om ett kosmetiskt alternativ.
Låt säga du köper en RGB lampa som endast lyser i grön tills du betalar för andra färger. Alternativt så "kringgår" du låset för fler färger.


signatur

Jag har ätit pannkaka!

Medlem

Snarare att du köper hem ett mjölkpaket men sista 10% har ett hänglås på sig för kunna bruka och för låsa upp det måste du swisha arla 5 kr. Eller att du köper hem söndagstidningen och får med bilagan men den är också låst och du måste swisha whatever företaget ytterligare pengar för kunna låsa upp.

ELF
Medlem

Ser inget som helst fel med det. En mod har använts för att låsa upp saker som utvecklarna "glömt" att ta bort från spelet. Detta har gjorts sedan urminnes tider. Vill de inte att man ska göra det så får de ta bort allt sådant.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Inaktiv
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

De flesta brukar dock tycka det är numera är okej med kosmetiska mikrotransaktioner, det påverkar inte gameplay. Och om inte någon annan ser din karaktär finns det ju egentligen ingen anledning till att skaffa andra utstyrslar, varken på betalväg eller andra metoder?

Jag förstår att jag drar det till sin spets, men tycker att diskussionen är intressant.

Det är verkligen till sin spets tycker jag, det spelar ingen roll om det påverkar gameplay eller inte. Det påverkar känslan att inte fått det man betalat för.

Medlem

Att folk dessutom började tycka det är okej med kosmetiska MCT är ett slippery slope, och jag tycker det aldrig borde blivit accepterat.

jbx
Medlem
Skrivet av ELF:

Ser inget som helst fel med det. En mod har använts för att låsa upp saker som utvecklarna "glömt" att ta bort från spelet. Detta har gjorts sedan urminnes tider. Vill de inte att man ska göra det så får de ta bort allt sådant.

Det har piratkopiering också gjort så vill man ha bort det så borde de sluta tillverka PC-spel? Logiskt.

Jag känner nog ändå att detta är stöld trots att det är svinigt att hålla på med mikrotransaktioner. Jag snor inte mjölk av Arla för jag tycker de behandlar djuren svinigt, jag köper ett annat märke.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Om det går att knäcka med något så enkelt som Cheat Engine så kanske dom får skylla sig själva lite grann.

Har inte spelat Valhalla än, men jag minns i Odyssey att det fanns en NPC som sålde gear och endast tog emot en premiumvaluta som gick att finna i världen men som man också kunde köpa för riktiga pengar. Är det samma sak i Valhalla eller måste man ta fram plånboken?

FM-guru
F.d. Sisyr

Det är väl inte "rätt", men eftersom jag är principiellt emot betalväggslåst innehåll i grundspel (dvs innehåll som spel lanseras med) så tycker jag knappast att det är "fel" heller.

Skrivet av Thane:

Finns det redan i koden som jag har laddat ner på datorn borde det inte vara fel att få låsa upp dem. Var det inte någon liknande diskussion kring Mass Effect 3 där vissa release-dlc redan var nerladdade och bara behövde låsas upp för att bli tillgängliga?

Fast köper du rättigheterna till koden när du köper ett spel?? Vad står dom superlånga avtalen man aldrig läser igenom


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Tråkigt att FZ uppmuntrar till något som kan liknas vid stöld.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Fast i och med att sakerna ligger bakom en betalvägg ingår de inte i priset du betalat. Jag tycker det blir lite märkligt resonerat att man har rätt till något bara för att det 1) Finns inom räckhåll och 2) Du kan använda metoder för att få tag i dem. Känns som en slippery slope.

Annan, kanske lite modernare parallell: Du kan läsa grundutbudet på DN.se men vill du läsa ett särskilt reportage behöver du betala för det.

Jag tycker att fritt moddande är en central del av PC-spelande och ska försvaras till varje pris. Det du säger är att vi kanske borde undvika/förbjuda en viss sorts moddande för att en utvecklare har bestämt sig för att ta betalt för just den modden. Snacka om slippery slope!

Inaktiv

Gillar microtramsaktioner lika lite som andrs men att hacka ett spel för att få tag på dom är bara fel. Det är brottsligt, inget annat.

Poetsik rättvisa hade varit om dom som hackar det hade blivit tvångstatuerad med tatueringarna dom låst upp. Hade varit humor.

Att man bedriver "betalväggar" för att förhindra att man kommer åt materialet är ju faktiskt som att det existerar bakom en monter i en affär. Speldistributören har ju hittat på ett sätt som de anser är lätt för dem att sprida sin produkt, sedan hur man tillägnar sig produkten är ju en annan dukat.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Hodell:

Jag tycker att fritt moddande är en central del av PC-spelande och ska försvaras till varje pris. Det du säger är att vi kanske borde undvika/förbjuda en viss sorts moddande för att en utvecklare har bestämt sig för att ta betalt för just den modden. Snacka om slippery slope!

Jag vet inte om det finns något som bör försvaras till varje pris. Och nej, pratar inte om förbud. Jag är nyfiken på diskussionen kring att ta saker med en prislapp det bara för att man kan, även om det är något så obetydligt som kosmetiska saker i ett spel.

Men det märks ganska snart att det är flera stora och små diskussioner i en. Friheten (dock inte rättighet) att fritt modda spel, miktrotransaktioner i stort, kosmetiska tillägg i singleplayerspel, osv.


signatur
Inaktiv

Att fuska i singleplayerspel är ju vanligtvis okej men om man kringgår en betalning så är det ungefär på samma nivå som att ladda ner en piratkopia av ett spel.

Medlem

Se det som hyra, att koden får leva i min hårddisk!

Skämt åsido, tycker också detta är intressant. Gillar inte att man "stjäl" något som är tänkt att kosta pengar. Men jag gillar inte heller MT i SP.

Har absolut inte något emot att betala för kosmetiska grejer i multiplayer.


signatur

Mjölk är inte gott

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Sisyr:

Det är väl inte "rätt", men eftersom jag är principiellt emot betalväggslåst innehåll i grundspel (dvs innehåll som spel lanseras med) så tycker jag knappast att det är "fel" heller.

Det är garanterat där skon klämmer för många.

Skrivet av Snake Plissken:

Fast köper du rättigheterna till koden när du köper ett spel?? Vad står dom superlånga avtalen man aldrig läser igenom

Nej, garanterat inte. Så här står det bland annat i Ubisofts standardavtal.

"DENNA PRODUKT UPPLÅTES PÅ LICENS TILL DIG, DEN SÄLJS INTE."
Alltså köper du inte produkten, du köper en licens att använda produkten.

Vidare, redan på första sidan av avtalet, skriver de följande:

Citat:

Som exempel och utan att begränsa Ubisofts rätt att vidta åtgärder mot dig, får du inte

a. skapa, använda, dela med dig av och/eller på något sätt publicera material (text, ord, bilder, ljud, videofilmer m.m.) i Produkten som skulle kunna bryta mot en skyldighet att bevara sekretessen, kränka upphovsrätt eller en individs privatliv eller sporra till en olaglig handling (framför allt piratkopiering, fildelning eller spridning av varumärkesförfalskad programvara);

b. ändra, förvrida, blockera, på onormalt sätt belasta, avbryta, sakta in och/eller hindra samtliga eller någon del av Produktens normala funktion, eller andra användares tillgänglighet till dessa, eller funktionen i Produktens partnernätverk, eller försök till något av det ovanstående;

c. överföra eller sprida virus, trojaner, maskar, bomber, korrumperade filer och/eller liknande destruktiva anordningar eller korrumperade data i Produkten, och/eller organisera, delta i eller på något sätt bli inblandad i en attack mot Ubisofts servrar och/eller Produkt och/eller de som tillhör dess tjänsteleverantörer och partner;

d. skapa, tillhandahålla eller använda alternativa metoder för att använda Produkterna, till exempel serveremulatorer;

Klart som korvspad.

Skrivet av Kleptoman:

Tråkigt att FZ uppmuntrar till något som kan liknas vid stöld.

Skrivet av lerb:

På vilket sätt uppmuntrar de? De varnar ju till och med genom ett helt stycke i artikeln.

Detta är inte uppmuntran, det är nyhetsrapportering.

Edit: Fantastiskt roligt i sammanhanget dock att ditt nick är Kleptoman

Jag skrev nyheten i första hand för att jag tycker att diskussionen kring det är intressant. Men jag valde till exempel inte att länka till modden. En avvägning.


signatur
Medlem
Skrivet av anon_78917:

Det är verkligen till sin spets tycker jag, det spelar ingen roll om det påverkar gameplay eller inte. Det påverkar känslan att inte fått det man betalat för.

Du har ju inte betalat för det

Medlem

Varför tänker jag bara på ransomware när jag läser denna artikeln?

Du köper/hyr kod, till "fullpris", för att låsa upp visa delar i koden måste du därefter betala extra.

Jag ogillar microtransaktioner, föredrar mycket hellre det gamla expansionspaketet.


signatur

Nämen!

Skriv svar