När såg du solen senast?

Skribent
När såg du solen senast?

Seriös fråga alltså, för jag kommer fan inte ihåg när jag såg solen senast, känns som det legat ett grått täcke över Uppsala i flera veckor. Kanske har den gula jäveln kikat fram en snabbis någon gång, men inget jag kommer ihåg.

Tittade på 10-dygnsprognosen på SMHI och det var grått, grått, grått och ännu mera grått. Kanske, kanske kommer det igenom några ljusstrimmor på söndag men det såg osäkert ut.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Seriös fråga alltså, för jag kommer fan inte ihåg när jag såg solen senast, känns som det legat ett grått täcke över Uppsala i flera veckor. Kanske har den gula jäveln kikat fram en snabbis någon gång, men inget jag kommer ihåg.

Tittade på 10-dygnsprognosen på SMHI och det var grått, grått, grått och ännu mera grått. Kanske, kanske kommer det igenom några ljusstrimmor på söndag men det såg osäkert ut.

Dyker upp var 3-4 dag i Skövde/Västergötland, fast jag går knappt ut. Käkar D-vitamin iaf!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Shadee:

Seriös fråga alltså, för jag kommer fan inte ihåg när jag såg solen senast, känns som det legat ett grått täcke över Uppsala i flera veckor. Kanske har den gula jäveln kikat fram en snabbis någon gång, men inget jag kommer ihåg.

Tittade på 10-dygnsprognosen på SMHI och det var grått, grått, grått och ännu mera grått. Kanske, kanske kommer det igenom några ljusstrimmor på söndag men det såg osäkert ut.

Stockholm och Karlstad har inte haft någon sol alls sen 28e respektive 27e november. Men Malmö har haft sol en hel del tror jag att jag läste. Men ja, det har varit en väldigt grå start på december.

Tråddemonen
Testpilot
Skrivet av Shadee:

Seriös fråga alltså, för jag kommer fan inte ihåg när jag såg solen senast, känns som det legat ett grått täcke över Uppsala i flera veckor. Kanske har den gula jäveln kikat fram en snabbis någon gång, men inget jag kommer ihåg.

Tittade på 10-dygnsprognosen på SMHI och det var grått, grått, grått och ännu mera grått. Kanske, kanske kommer det igenom några ljusstrimmor på söndag men det såg osäkert ut.

Bor i norrtälje, såg solen för kanske en vecka sen då den tittade fram alldeles innan skymning.

Ambassadör
Xbox

signatur

Jump in.

Skribent

Helt sjukt tycker jag. Min dygnsrytm blir helt förstörd och känner mig aldrig pigg. Käkar d-vitamin, men det hjälper föga.

Medlem

Tänkte säga i somras, vet fan inte.

Inaktiv

Kul att denna tråden skapades för detta är exakt vad jag tänkt på nästan varje dag senaste veckan/veckorna. Blir så jävla less på att det mörknar redan innan det blir ljus här uppe i Umeå nu. Var ute och skulle fota nå skit 12:30 och blev helt paff då jag såg på kameran hur lite ljus det faktiskt var ute döma av inställningarna som krävdes för en vettig exponering. Fy fan.

Medlem

Solen? Den har jag glömt.
Ärligt talat så var det väl i november någon gång, sjukt grå månad. Bor också i Uppsala och vi har nog knappt haft en enda soltimme sen november. Min mor påstod att hon såg en liten strimma blå himmel häromdagen men förutom det så är solen bara ett viskat rykte i dessa trakter, haha.

Medlem

Har många fina bilder att titta tillbaka på från min semester på instagram, brukar kolla rätt mycket oftare där nu

Medlem

Vet inte, existerar den ens? Känns som en myt hela den här solgrejen, jag är ju iaf av tron att det inte finns någon sol och något NASA har hittat på (som om att jorden skulle vara rund? lol).


signatur

IDKFA

Medlem

Tycker ändå det är en ljusare nyans av grått idag jämfört med igår!

Medlem

Katternas dygnsrytm är helt rubbad nu. Får knappt sova om nätterna längre

Tre dagar sedan. Rekommenderar D-vitamin om du har brist på sol i din närhet.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Ja de känns ju inte direkt super kul med en pandemi och absolut ingen sol, lite snö kan man väll få iallafall så kanske de blir lite trevligare stämning. Käkar D vitamin och ashwagandha för o få extra krafter.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Thane:

Tycker ändå det är en ljusare nyans av grått idag jämfört med igår!

Väldigt...2020.


signatur

Jump in.

Medlem

Detta är väl exakt som varje vinter?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Dyker upp var 3-4 dag i Skövde/Västergötland, fast jag går knappt ut. Käkar D-vitamin iaf!

Verkligen? Jag har inte sett den på flera veckor och jag brukar vara vaken alla ljusa timmar.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Helt sjukt tycker jag. Min dygnsrytm blir helt förstörd och känner mig aldrig pigg. Käkar d-vitamin, men det hjälper föga.

Frågan är hur mycket du tar? Kvinnan på apoteket rekommenderade mig 5 mikrogram. Googlade och läste på lite och det verkade vara alldeles för lite. Så käkade 25 mikrogram, dagligen i ett år. Gick och tog ett D-Vitamin prov på Werlabs och var precis på "godkänd" nivån.

Har märkt att immunförsvaret har blivit väldigt starkare. Men just energinivåerna, njäe. Förlitar mig fortfarande på koffein

Medlem
Skrivet av Maddox:

Verkligen? Jag har inte sett den på flera veckor och jag brukar vara vaken alla ljusa timmar.

I slutet på november var okej, med några riktigt soliga dagar. Så var det ju två tillfällen med snö på morgonen.

Den senaste veckan har varit gråmulen


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Skribent
Skrivet av Soulless:

Detta är väl exakt som varje vinter?

Tycker jag inte. Det brukar vara mörkt och korta dagar men solen brukar vara uppe och lysa ner på oss ett par timmar om dagen (om du inte bor i norraste norrland). Nu är det ett stort grått täcke som solen inte kommer igenom och antal soltimmar är 0, bokstavligen talat.

https://www.dn.se/sverige/noll-soltimmar-pa-flera-hall-i-land...
Östersund leder solligan än så länge med 4 timmar solsken på 12 dagar...

https://www.expressen.se/nyheter/morkaste-manaden-i-mannaminn...
Mörkaste månaden i mannaminne

https://www.sydsvenskan.se/2020-12-09/inversion-har-gett-noll...
Inversion har gett noll soltimmar i december

Tre veckor sedan kanske, men då har jag heller inte sett dagsljus heller på några veckor. Jobbar nattskift, lägger mig när det är mörkt - vaknar när det är mörkt.

Skribent
Skrivet av Kyrre:

Frågan är hur mycket du tar? Kvinnan på apoteket rekommenderade mig 5 mikrogram. Googlade och läste på lite och det verkade vara alldeles för lite. Så käkade 25 mikrogram, dagligen i ett år. Gick och tog ett D-Vitamin prov på Werlabs och var precis på "godkänd" nivån.

Har märkt att immunförsvaret har blivit väldigt starkare. Men just energinivåerna, njäe. Förlitar mig fortfarande på koffein

Knaprar en tablett ur en ask som jag köpt på apoteket. 400 % av daglig dos står det att det är. 20 mikrogram alltså. Får väl dubbla dosen och se om det gör någon skillnad.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Knaprar en tablett ur en ask som jag köpt på apoteket. 400 % av daglig dos står det att det är. 20 mikrogram alltså. Får väl dubbla dosen och se om det gör någon skillnad.

Står det 20 mikrogram? Har för mig RDI är 20 mikrogram nämligen. Men 40 funkar fint det med. Nu vet jag inte om du tar någon multivitamin eller vad du äter för kost men tar man D-Vitamin så är det bra att få i sig magnesium också. Magnesium aktiverar D-Vitamin kan man säga.

Medlem

Solen? Vad är det? >_<

Bara sett ljus och mörker. Solen har knappt visa sig annat än att lysa upp molntäcket = /

Brukar alltid åka mot varmare ställen runt denna tiden för att få orka igenom början av nästkommande års mörker. Knapra d-vitamin har jag gjort sen solen gick och gömde sig. En tablett om dagen. Står 15 µg på den och att det är 300% av "referensintag".

Kollade på livsmedelsverket.se:

Skrivet av Livsmedelsverket:

Under sommarhalvåret är solbestrålning på huden den viktigaste källan. För att bilda D-vitamin motsvarande ett dagligt intag av 5-10 mikrogram från mat räcker det i juni och juli att vara ute barärmad upp till en kvart 2-3 gånger i veckan. Vitaminet lagras i kroppen och det som har bildats av solen kan täcka en del av behovet under vinterhalvåret.

Hur mycket D-vitamin behöver vi?
Det rekommenderade dagliga behovet varierar med ålder och hur mycket man vistas i solen.

Grupp/ålder

Rekommenderat intag per dag

Spädbarn och barn under 2 år

10 mikrogram

Barn och vuxna under 75 år

10 mikrogram

Vuxna med lite eller ingen solexponering

20 mikrogram

Vuxna över 75 år

20 mikrogram

Skribent
Skrivet av Kyrre:

Står det 20 mikrogram? Har för mig RDI är 20 mikrogram nämligen. Men 40 funkar fint det med. Nu vet jag inte om du tar någon multivitamin eller vad du äter för kost men tar man D-Vitamin så är det bra att få i sig magnesium också. Magnesium aktiverar D-Vitamin kan man säga.

https://www.lloydsapotek.se/vitaminer-%26-mineraler/d-vitamin...

Den jäveln knaprar jag. Brukar svälja ner en Magesiumtablett med C-Vitamin brus också. Så det är väl det dagliga tillskotten. Kosten är väl lite...si och så..

Quake-konnässsör

En solig eftermiddag, tror det var 1356... det var en torsdag.

Medlem

Jag här uppe skulle jag villja säga vi haft 50 shades of grey. Men det tradiga är ingen snö heller vilket har gjort dagar och nätter betydligt mörkare än det ska vara och vi brukar fasen ha snö upp till röva här. Känner på mig med denna varma vinter lär det nog bli en satans ohrälig varm sommar.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Tycker jag inte. Det brukar vara mörkt och korta dagar men solen brukar vara uppe och lysa ner på oss ett par timmar om dagen (om du inte bor i norraste norrland). Nu är det ett stort grått täcke som solen inte kommer igenom och antal soltimmar är 0, bokstavligen talat.

https://www.dn.se/sverige/noll-soltimmar-pa-flera-hall-i-land...
Östersund leder solligan än så länge med 4 timmar solsken på 12 dagar...

https://www.expressen.se/nyheter/morkaste-manaden-i-mannaminn...
Mörkaste månaden i mannaminne

https://www.sydsvenskan.se/2020-12-09/inversion-har-gett-noll...
Inversion har gett noll soltimmar i december

Ok, tycker inte det "känns" något annorlunda iaf, vintern är alltid mörk och kall.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skribent
Skrivet av Soulless:

Ok, tycker inte det "känns" något annorlunda iaf, vintern är alltid mörk och kall.

Avundas dig kan jag säga. Jag blir oftast hängig på vintern, men i år är det fan extremt...

12
Skriv svar