Medlem
Valresultat

Ja, snart är alla röster räknade.

Nummer inom parentes är hur många röster partiet har fått eller förlorat sen valet 2004.

Socialdemokraterna: 24,7% (+-0%)
Moderaterna: 18,7% (+0,6%)
Folkpartiet: 13,6% (+3,8%)
Miljöpartiet: 10,8% (+4,9%)
Piratpartiet: 7,1% (nytt parti)
Vänsterpartiet: 5,6% (-7,1%)
Centerpartiet: 5,5% (-0,8%)
Kristdemokraterna: 4,7% (-1%)
Junilistan: 3,6% (-10,9%)
Sverigedemokraterna: 3,3% (+2,2%)
Feministiskt initiativ: 2,2% (nytt parti)
Övriga: 0,2% (-0,8%)

Valdeltagande: 43,8% (+5,9%)

S ligger kvar stadigt sen 2004, M växer en aning. Folkpartiet ökar flera procent och miljöpartiet går och skräller med en ökning på nästan 5%! Piratpartiet går rätt in på topp-5 från ingenstans. V tappar rejält. Centern backar en aning och likaså KD. Junilistan är de stora förlorarna med ett tapp på nästan 11%! De tappar alla sina mandat. Sverigedemokraterna går stadigt uppåt, men de kommer inte få något mandat i detta val. Det går bättre än väntat för det nya partiet FI. Färre röstar blankt eller på övriga partier. Och tillsist ser vi att valdeltagandet har ökat, vilket är bra. Dock är det fortfarande lågt (men i linje med övriga länder i Europa). Värna om vår demokrati, även om du är EU-kritisk!

Vad sägs om valresultatet?

Källa: http://www.dn.se/polopoly_fs/1.882109!Interaktiv%20EU-grafik....

Övrig statistik och analys:

Lägst valdeltagande: Haparanda - 26,2%. Många i Haparanda har alltid röstat på sossarna. Nu när S har en dålig ledare och är mindre omtyckta än tidigare orkar helt enkelt inte de missnöjda Haparandaborna gå till vallokalerna.

Högst valdeltagande: Hammarö - 46,7%.

Snabb analys från norr till söder: Det finns väldigt många röda väljare i Norrland. Ju mer norrut du kommer - desto rödare blir det. I Överkalix fick sossarna 53,1% av rösterna! V fick 14% och MP fick 3%. I hela Norrbotten ser siffrorna ut såhär: S 39,8%. V 11,4%. MP 6,9%. M får endast 9,9%.

Om vi går lite söderut hittar vi Sveriges mest EU-kritiska län: Västerbotten. Där har Junilistan 13% av rösterna. Annars ser vi att de röda har fler röster än de blåa, men gapet mellan rött och blått är inte lika stort som i Norrbotten. Vi kan även notera att PP är större i Norr- och Västerbotten (norra Norrland) än i södra Norrland.

Ju längre söderut vi går - desto blåare blir det. Kulmen nås när vi når Stockholm. Där har M 26,1% av rösterna (FP har 18,7%). S har 18% och V har 4%. MP har 11,2%. Nedanför Stockholm börjar det bli rödare igen.

Om vi går allra längst ned i landet hittar vi Skåne. Där är Sverigedemokraterna stora. Störst är de i Osby med 11,6% av rösterna. I norra och östra Skåne län har SD 7,8%, i Skåne västra län har de 7,6% och i Skåne södra har de 5,6%. För övrigt ligger S och M väldigt lika i Skåne.

I inlandskommunerna röstar många på C (till exempel i Jämtland), vilket inte kräver någon närmare förklaring. I Krokom i Jämtland får C hela 24,3% av rösterna.

I Öckerö utanför Göteborg finns det uppenbarligen många kristna väljare. Där får KD 14,9% av rösterna och är snudd på det tredje största partiet.

Många kvinnokämpar (eller manshatare?) finns tydligen på Gotland där FI får 3,1% av rösterna.

Piratpartiet stoltserar med 8,8% av rösterna i Göteborgs kommun. Kanske lockar närheten till havet fler pirater? Östergötare gillar också att ladda ner: Där får PP 8% av rösterna. Norrbotten och Västerbotten är också vänliga mot pirater: Där får PP 7,8% av rösterna.

Flest miljövänner hittar vi i Uppsala. Där får MP 12,8% av rösterna.

Medlem

Finns det några uppgifter på hur många som har röstat eller inte röstat?


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Medlem

Inga större förändringar, Dock verkar det som PP har baxat röster från Vänstern


signatur

Jag skriver i trådar Spotify Playlist

Inaktiv

MP FTW! Gött att PP gjorde så fint ifrån sig också.

Skrivet av Donqen:

Finns det några uppgifter på hur många som har röstat eller inte röstat?

43.8% Valdeltagande

Medlem

Fint att PP tog massvis med missnöjesröster från SD och Junilistan.
Tacka alltså PP för att SD inte kom in.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Lagt till valdeltagande.

Medlem

Moderaterna hade gärna fått få mer och vänsterpartiet ännu mindre, men jag är nöjd.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Var hittade du dom siffrorna?

Själv hittade jag preliminära siffror på den här sidan.
http://www.elections2009-results.eu/sv/sweden_sv.html


signatur

Neva knock on 'eavens door.
Ring da bell an scurry, ee 'ates dat.

Medlem

Lagt till källa.

Inaktiv
Medlem
Skrivet av Nestor:

Fint att PP tog massvis med missnöjesröster från SD och Junilistan.
Tacka alltså PP för att SD inte kom in.

Detta.

Bra initiativ MikaelH förövrigt, väldigt intressant att se och mycket välgjort från din sida


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv

Inte för att vara petig, men min siffra på valdeltagande är den korrekta.

Inaktiv

Bra att mp fick 2 mandat! Lite synd om V´, men men.

Medlem

Har nu lagt till lite mer statistik och analys.

Medlem
Skrivet av Myrrdin:

Inte för att vara petig, men min siffra på valdeltagande är den korrekta.

4055804,664 blir det om man kör folkräkningen som står på wikipedia * 0,438


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem

Glad att PP fick så mycket röster.
Gladare att SD inte kom över 4 procent.

Skrivet av s3ng:

Glad att PP fick så mycket röster.
Gladare att SD inte kom över 4 procent.

Kan inte mer än bara hålla med.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

FOLKPARTIET ÄGER. GO LARS


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem
Skrivet av SuperTank:

Moderaterna hade gärna fått få mer och vänsterpartiet ännu mindre, men jag är nöjd.

+1


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Det glädjer mig att PP fick bra med röster.


signatur

Kan Gordon Freeman tala?

Medlem
Skrivet av Nestor:

Fint att PP tog massvis med missnöjesröster från SD och Junilistan.
Tacka alltså PP för att SD inte kom in.

Japp. Synd bara att en del från vänstern verkar gått till PP. Däremot tror jag inte det är så många som andra tycks tro. Jag tror många från V gick till Mp pga. Carl som är en fantastiskt människa att ha i Europaparlamentet. Just Pp har också fått röster från de annars hemmasittande wow-nötarna för att de ska kunna ladda ner film, kolla på porr och hata DRM utan att staten ska lägga sig i.

Skrivet av SuperTank:

Moderaterna hade gärna fått få mer och vänsterpartiet ännu mindre, men jag är nöjd.

Vänsterpartiet hade gärna fått få mer och Moderaterna, Folkpartiet och Centern åkt ut, men jag är inte nöjd. Ut med Pp, Centern, KD och FP. M får vara kvar för att själviska människor måste ju få sitt!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Jäkligt synd att miljömupparna fick så mycket röster:( skulle gärne sett att Vänster'n åkt ut med fuckfingret Ohly i spetsen.

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Just Pp har också fått röster från de annars hemmasittande wow-nötarna för att de ska kunna ladda ner film, kolla på porr och hata DRM utan att staten ska lägga sig i.

Det är människor som du som gör att jag inte har någon respekt över huvud taget gentemot vänstern.

Medlem
Skrivet av Kungbla:
Skrivet av bjosarn:

Just Pp har också fått röster från de annars hemmasittande wow-nötarna för att de ska kunna ladda ner film, kolla på porr och hata DRM utan att staten ska lägga sig i.

Det är människor som du som gör att jag inte har någon respekt över huvud taget gentemot vänstern.

Så, du buntar ihop varenda människa som röstar rött på grund av vad EN individ säger, som är hans högst individuella åsikt?

Awesome


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av Kungbla:
Skrivet av bjosarn:

Just Pp har också fått röster från de annars hemmasittande wow-nötarna för att de ska kunna ladda ner film, kolla på porr och hata DRM utan att staten ska lägga sig i.

Det är människor som du som gör att jag inte har någon respekt över huvud taget gentemot vänstern.

Så, du buntar ihop varenda människa som röstar rött på grund av vad EN individ säger, som är hans högst individuella åsikt?

Awesome

Jag var inte tillräckligt specifik. Vad jag skulle skriva var vänsterslyngel som tror att de vet exakt hur allting i världen borde vara och håller man inte med dem är man en idiot, eller i det här fallet en tjock wow-spelande nörd.

Medlem
Skrivet av Kungbla:

Jag var inte tillräckligt specifik. Vad jag skulle skriva var vänsterslyngel som tror att de vet exakt hur allting i världen borde vara och håller man inte med dem är man en idiot, eller i det här fallet en tjock wow-spelande nörd.

Och du tror att sådan attityd är något bara vänstermänniskor får ha, eller?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av Kungbla:

Jag var inte tillräckligt specifik. Vad jag skulle skriva var vänsterslyngel som tror att de vet exakt hur allting i världen borde vara och håller man inte med dem är man en idiot, eller i det här fallet en tjock wow-spelande nörd.

Och du tror att sådan attityd är något bara vänstermänniskor får ha, eller?

Enligt min erfarenhet är det oftast människor längst ut på vänsterkanten som har den attityden. Men jag kanske inte har träffat tillräckligt med folk längst ut till höger för att få den uppfattningen.

Medlem
Skrivet av Kungbla:
Skrivet av Greger:
Skrivet av Kungbla:

Jag var inte tillräckligt specifik. Vad jag skulle skriva var vänsterslyngel som tror att de vet exakt hur allting i världen borde vara och håller man inte med dem är man en idiot, eller i det här fallet en tjock wow-spelande nörd.

Och du tror att sådan attityd är något bara vänstermänniskor får ha, eller?

Enligt min erfarenhet är det oftast människor längst ut på vänsterkanten som har den attityden. Men jag kanske inte har träffat tillräckligt med folk längst ut till höger för att få den uppfattningen.

Enligt min erfarenhet är det oftast människor längst ut på högerkanten som har den attityden. Men jag kanske inte har träffat tillräckligt med folk längst ut till vänster för att få den uppfattningen.


signatur

Min avatar är en protest mot de alldeles sinnesförvirrade reglerna för avatarstorlek.

Medlem
Skrivet av Avenger:
Skrivet av Kungbla:
Skrivet av Greger:
Skrivet av Kungbla:

Jag var inte tillräckligt specifik. Vad jag skulle skriva var vänsterslyngel som tror att de vet exakt hur allting i världen borde vara och håller man inte med dem är man en idiot, eller i det här fallet en tjock wow-spelande nörd.

Och du tror att sådan attityd är något bara vänstermänniskor får ha, eller?

Enligt min erfarenhet är det oftast människor längst ut på vänsterkanten som har den attityden. Men jag kanske inte har träffat tillräckligt med folk längst ut till höger för att få den uppfattningen.

Enligt min erfarenhet är det oftast människor längst ut på högerkanten som har den attityden. Men jag kanske inte har träffat tillräckligt med folk längst ut till vänster för att få den uppfattningen.

Touché. Jag var nog lite snabb med att trycka på skicka knappen. Men jag är bara så trött på översittarfasonerna som bjosarn håller på med. Jag kan informera att jag är normalviktig, fildelar inte, har aldrig spelat wow i hela mitt liv och röstade på PP.

Medlem

Det är bra.


signatur

Min avatar är en protest mot de alldeles sinnesförvirrade reglerna för avatarstorlek.

12
Skriv svar