[EVE Online] Massacre of Titans M2-XFE

Medlem
[EVE Online] Massacre of Titans M2-XFE

För 3 dagar sedan i EVE Online tog det största (sett till värdet av förstörda skepp) slaget i spelets 17åriga historia plats i systemet M2-XFE i regionen Delve.
På ena sida PAPI som är en koalition av flera grupper bland annat Panfam (Pandemic Family) och Legacy Coaltion som gått ihop för att besegra den andra sidan.
På andra sidan Imperium som består av Goonswarm och deras allierade.

Nominellt handlade slaget men en Keepstar (rymdstation) tillhörande Imperium som PAPI attackerade men i praktiken var Keepstaren ganska oviktig annat än för de taktiska och strategiska fördelar gav till försvararen. Det slaget kom att handla om istället var att försöka förstöra motståndarens flotta av Titans.

Slaget pågick i 12 timmar, från ca 23.00 svensk tid till 11.00 då servern startades om för sitt dagliga underhåll.
Totalt förstördes över 250 Titans till ett totalt värde av ca 3.5 miljoner kr. Detta ska jämföras med det tidigare största slaget i B-R5RB 2014 då 75 Titans förstördes.

Båda sidor har deklarerat sig som vinnare men resultatet av slaget får nog objektivt ses som oavgjort. Titan förluster slutade på 128 vs 123 fördel Imperium. PAPI vann det nominella objektivet att förstöra armor på rymdstationen (man måste skjuta på en rymdstation vid 3 tillfällen med några dagars mellanrum, shields/armor/hull). Totala förluster slutade vid ca 12 biljoner isk för Imperium vs ca 11 biljoner för Papi. Det större värdet för Imperium var för bland annat förlusten av en Vanquisher faction Titan som kostar ca 4x en vanlig och större förluster av mindre Capital ships, ca 300 vs 100.

Efter det dagliga underhållet valde PAPI att inte logga in igen utan stora delar av deras flott väntar utloggad på den sista timern för rymdstationen som kommer ut ikväll ca kl 02.00 svensk tid. Då sker eventuellt en uppföljning som teoretiskt kan resultera i ännu större förlustar på båda sidor.

https://www.youtube.com/watch?v=NchunaPSz_M
https://www.youtube.com/watch?v=J0-hicHRqSE

(Jag har försökt vara så objektiv som möjligt i ovan beskrivning men vill nämna att jag deltog i slaget i en Titan på PAPIs sida).

Medlem

Jag älskar att läsa om EVE, fler artiklar, fler forumposter!

Läste om det här slaget och var tvungen att logga in igen, för första gången på tre år. Konstaterade att alla karaktärer jag fortfarande har kvar så är samtliga under 5 mil SP tyvärr, så man är väl inte alltför attraktiv för någon pvp-corp alls

Medlem
Skrivet av Renfis:

Jag älskar att läsa om EVE, fler artiklar, fler forumposter!

Läste om det här slaget och var tvungen att logga in igen, för första gången på tre år. Konstaterade att alla karaktärer jag fortfarande har kvar så är samtliga under 5 mil SP tyvärr, så man är väl inte alltför attraktiv för någon pvp-corp alls

Jodå, "tackle" små snabba skepp med warp disruptors är ett måste i princip alla pvp flottor, krävs inte så mycket att flyga.
Bra träning också.

Inaktiv

Eve är skitkul på alla sätt och vis men jag har verkligen inte tid längre, tråkigt nog. Men i många avseenden är Eve det absolut mest unika mmo.

Även om jag inte spelar längre så är det ruskigt kul att läsa om det. Ska söka vidare angående detta slaget lät sjukt kul!

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Jodå, "tackle" små snabba skepp med warp disruptors är ett måste i princip alla pvp flottor, krävs inte så mycket att flyga.
Bra träning också.

Behöver man inte kunna flyga typ interceptors eller interdictors för att vara intressant? Fast det kanske går att träna upp på kort tid? Kan ju kanske ha flugit rätt mycket som pirat i ett frigategäng en gång i tiden, där var det ju en snabb tackle det som avgjorde om man gick hem med en ny Raven eller ett stukat ego

Inaktiv
Skrivet av Renfis:

Behöver man inte kunna flyga typ interceptors eller interdictors för att vara intressant? Fast det kanske går att träna upp på kort tid? Kan ju kanske ha flugit rätt mycket som pirat i ett frigategäng en gång i tiden, där var det ju en snabb tackle det som avgjorde om man gick hem med en ny Raven eller ett stukat ego

Sist jag spelade så var den absolut största prion "the magic 14":

https://wiki.eveuniversity.org/The_Magic_14

Eftersom jag körde Caldari och dom jag körde med körde mest Gallente så menade dom att så länge man har grunden så fixar resten sig under tiden.

Men som sagt ett tag sen jag spelade.

Medlem

T1 Electronic Warfare Frigates är vad vi sätter alla våra nya spelare i, vi ger ut dom i högar gratis, tar någon timme att träna för och kan i rätt situation helt neutralisera ett fiende skepp flugit av nån med 200m+ sp.

Brave Newbies Inc. is recruiting https://wiki.bravecollective.com/public/corps/brave-newbies-i...

Medlem

Round 2 på väg att starta.
https://www.twitch.tv/talkinginstations för livestream, kommer ta hela natten.

Medlem
Skrivet av Renfis:

Behöver man inte kunna flyga typ interceptors eller interdictors för att vara intressant? Fast det kanske går att träna upp på kort tid? Kan ju kanske ha flugit rätt mycket som pirat i ett frigategäng en gång i tiden, där var det ju en snabb tackle det som avgjorde om man gick hem med en ny Raven eller ett stukat ego

Intersceptors har relativt låg träningsperiod, dictors snäppet värre.
Men dom allra flesta tackar inte nej till en extra t1 tackle frigg, typ som slasher, atron, crucifier osv, piratfriggen garmur har många likheter med sceptors i sina bonusar förutom immuniteten från disruptionbubblorna tex.

Vissa allianser har även en viss corporation i sig dedikerade för folk som är nya i spelet, där dom hjälper till med alla frågor osv, tänk dig typ university npc corpen fast det är en allians som har den och tillhandahåller ett hem i nullsec, skepp ibland och tillgång till strukturer samt alla goodies som kommer med det.

Medlem

jävla så många skepp på en gång.
åt ena sidan saknar jag EVE åt andra sidan är jag glad jag har slutat....

1
Skriv svar