Någon som har erfarenheter av iam8bit?

Medlem
Någon som har erfarenheter av iam8bit?

Lade nyss en beställning på Ori and the Will of the Wisps Lp från https://www.iam8bit.com/ . Nån som har beställt därifrån och har lust att dela med sig av sina erfarenheter? Tänker på det att man inte har några egentliga konsumenträttigheter och i värsta fall får hem en skiva i tusen bitar alternativt ingenting.

Avstängd

Varför chansar du och köpa grejer på en sida du aldrig tydligen hört talas om?


signatur

Tommy Tommy, pulver på min stjärt.
Tommy Tommy, vita moln av fjärt.

Medlem
Skrivet av Rikky:

Lade nyss en beställning på Ori and the Will of the Wisps Lp från https://www.iam8bit.com/ . Nån som har beställt därifrån och har lust att dela med sig av sina erfarenheter? Tänker på det att man inte har några egentliga konsumenträttigheter och i värsta fall får hem en skiva i tusen bitar alternativt ingenting.

Har beställt fler saker därifrån genom åren. Allt har kommit fram och i bra skick. Dock kan tullavgifter tillkomma vilket kan vara surt, men annars kan du vara lugn.

Medlem
Skrivet av Saltanötter:

Har beställt fler saker därifrån genom åren. Allt har kommit fram och i bra skick. Dock kan tullavgifter tillkomma vilket kan vara surt, men annars kan du vara lugn.

Skönt att höra!
Fattar inte det där med tullavgift. Är det slumpmässigt om det blir tullkontroll eller vadå?

Medlem
Skrivet av 20LEGEND:

Varför chansar du och köpa grejer på en sida du aldrig tydligen hört talas om?

Hittade inte den här skivan på någon svensk sida.
Tänkte att den KAN vara värt risken att förlora pengarna.

Inaktiv

Allt man beställer utanför eu land fastnar väl allt i tullen nuförtiden. 75kr i avgift i expeditionavgift eller vad det heter och sen eventuell moms på det. Om det nu inte redan är skattat och så genom stället man köper det på. Slutat att beställa från ej EU länder mer eller mindre sen dom införde det.

Medlem
Skrivet av Rikky:

Skönt att höra!
Fattar inte det där med tullavgift. Är det slumpmässigt om det blir tullkontroll eller vadå?

Missade att du skrivit!

Vet inte exakt hur tullavgiften funkar nu från USA, men tror inte det är som kina avgiften. Den känns mer som en straffavgift för att posten fick jobba.

Tidigare så var det tullfritt om försändelse + frakt blev 500:- eller lägre och skickades som gåva. Nu tror jag kanske det är tull på allt från USA. 25% på hela värdet. Sen kan det vara andra % beroende på vad som skickas, men 25% är vanligast.

Förstår om du inte blev klokare, men räkna med 250:- extra om du handlat för 1000:-.

Backloggens befriare
Skrivet av Saltanötter:

Missade att du skrivit!

Vet inte exakt hur tullavgiften funkar nu från USA, men tror inte det är som kina avgiften. Den känns mer som en straffavgift för att posten fick jobba.

Tidigare så var det tullfritt om försändelse + frakt blev 500:- eller lägre och skickades som gåva. Nu tror jag kanske det är tull på allt från USA. 25% på hela värdet. Sen kan det vara andra % beroende på vad som skickas, men 25% är vanligast.

Förstår om du inte blev klokare, men räkna med 250:- extra om du handlat för 1000:-.

Det är exakt samma tull oavsett.
25% moms samt expeditionsavgift på typ 75:-

Som lägst har jag betalat 4kr i moms och sedan 75:- i expeditionsavgift. Kuljul.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av Saltanötter:

Missade att du skrivit!

Vet inte exakt hur tullavgiften funkar nu från USA, men tror inte det är som kina avgiften. Den känns mer som en straffavgift för att posten fick jobba.

Tidigare så var det tullfritt om försändelse + frakt blev 500:- eller lägre och skickades som gåva. Nu tror jag kanske det är tull på allt från USA. 25% på hela värdet. Sen kan det vara andra % beroende på vad som skickas, men 25% är vanligast.

Förstår om du inte blev klokare, men räkna med 250:- extra om du handlat för 1000:-.

Skrivet av keffkebab:

Det är exakt samma tull oavsett.
25% moms samt expeditionsavgift på typ 75:-

Som lägst har jag betalat 4kr i moms och sedan 75:- i expeditionsavgift. Kuljul.

Tack för svar! Får vänta och se hur mycket det slutar på då.

Skrivet av Rikky:

Tack för svar! Får vänta och se hur mycket det slutar på då.

Iam8bit är pålitliga, har handlat från dem flera gånger, men man kan räkna med att vänta ca. 6mån eller mer innan deras pre-order skickas. Vad gäller tullavgiften är det som folk skrivit ovan d.v.s. Deklarationsavgift 75kr + 25%moms på varans värde.

Denna tullavgift tas på alla varor som importeras från länder utanför EU (vi får se hur det blir med nya handelsavtalet med Storbritannien).

Jag brukar ofta beställa från Blackscreenrecords som ofta får in de varor som Iam8bit säljer. Ibland endast i black, ibland även färgade vinyler. Just för tillfället är dock Will of the wisps slutsåld där.

Jag har tagit en chansning och beställt ifrån Fnac, en fransk sida. Skulle med andra ord bli tullfritt för mig.
https://www.fnac.com/a15033910/Gareth-Coker-Ori-And-The-Will-...

Medlem

Tack för tipset om hemsidan! Har aldrig hört talas om den innan, men det fanns många intressanta skivor där

Medlem

För att försöka tydliggöra vissa saker,
Moms betalar du från första kronan på varor från icke-eu land (här ingår numera även Storbritannien)
Hanteringsavgift tas ut av speditör, t.ex PostNords 75 kr för hanteringen av momsen.
Tull-avgift betalas på varor över 1600 kr.

Medlem
Skrivet av Gungnir:

För att försöka tydliggöra vissa saker,
Moms betalar du från första kronan på varor från icke-eu land (här ingår numera även Storbritannien)
Hanteringsavgift tas ut av speditör, t.ex PostNords 75 kr för hanteringen av momsen.
Tull-avgift betalas på varor över 1600 kr.

Jag fick välja om jag skulle betala skatt eller inte. Vet du vad som händer (rent teoretiskt) om man väljer att inte betala?

Medlem
Skrivet av Rikky:

Jag fick välja om jag skulle betala skatt eller inte. Vet du vad som händer (rent teoretiskt) om man väljer att inte betala?

Om du menar moms så blir det nog svårt att hämta ut paketet eftersom den måste betalas innan du hämtar ut paketet. Detta är om PostNord håller i alla paket tills det här betalats.
Om paketet skulle komma fram till dig iaf, och du kan hämta ut det utan att betala så är det nog smuggling. Straffet för det vet jag inte...

Sen är gåvor upp till 1 600 kr befriade från avgifter. Men då måste det vara en gåva

Skrivet av Gungnir:

Om du menar moms så blir det nog svårt att hämta ut paketet eftersom den måste betalas innan du hämtar ut paketet. Detta är om PostNord håller i alla paket tills det här betalats.
Om paketet skulle komma fram till dig iaf, och du kan hämta ut det utan att betala så är det nog smuggling. Straffet för det vet jag inte...

Sen är gåvor upp till 1 600 kr befriade från avgifter. Men då måste det vara en gåva

Det där med tullfrihet är en sak, men importmoms kommer vi inte undan som konsumenter. Spelar ingen roll om paketet är märkt med "gåva". Jag räknar kallt med 75kr deklarationsavgift + ca. 25% importmoms på varor som importeras från länder utanför EU.

Det fanns en gyllene tidsålder då det gick att skriva ner varans värde till ca. 500kr och ange "gåva" för att slippa importmoms, men det gäller inte längre. Det känns också helt rimligt, då Posten fullkomligt bombarderades av importpaket från Kina som de hanterade gratis. Efter införandet av deklarationsavgift och importmoms på samtliga paket minskade importflöden avsevärt.

Sedan kan man tycka vad man vill om deklarationsavgiften (75kr), jag tycker den är ocker.

1
Skriv svar