Microsoft tycks fiska efter intresse kring en Dualsense-lik Xbox-kontroll

Robot
Microsoft tycks fiska efter intresse kring en Dualsense-lik Xbox-kontroll
Quake-konnässsör

Låter som något som kommer implementeras eventuellt på den nya elite kontrollen perhaps?

De måste redan hålla på med utvecklingen av den funktionen.

Känns logiskt att dom skulle att dom ska göra det, den ska ju vara extremt grym att ha så då e det bara bra om Xbox spelarna åxå kan få en liknande kontroll


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Synd att man inte kan koppla kontrollerna mellan konsolerna, det är usb på båda väl?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Frågan är hur de skall lösa den biten då Sony patenterat lösningen. Kanske licens

Medlem

Haha låter som yn kontroll att sälja för 1500 kr.... Tråkigt att dem inte implementera direkt...


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Frågan är hur de skall lösa den biten då Sony patenterat lösningen. Kanske licens

MS gör en egen teknik?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

MS gör en egen teknik?

Ja då lär det inte vara haptisk feedback. Sonys patent är ganska detaljerat. Du kan läsa på här, funkar fint med google translate och finns en pedagogisk bild på slutet. https://patentscope.wipo.int/search/en/detail.jsf;jsessionid=...

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Ja då lär det inte vara haptisk feedback. Sonys patent är ganska detaljerat. Du kan läsa på här, funkar fint med google translate och finns en pedagogisk bild på slutet. https://patentscope.wipo.int/search/en/detail.jsf;jsessionid=...

Ja jag är ingen patentexpert men om nån gör en kontroll med haptisk feedback men gör den annorlunda än Sony så är det väll inga problem?

Tänker som det var tidigare att Nintendo hade patent på styrkors på kontroller.
Det hindrade ju inte bla Sony att göra ett styrkors enda, bara på ett annat sätt.

Haptisk feedback är ju faktiskt nått som finns i andra saker än Sonys handkontroller också.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skrivet av Aletheides:

Ja då lär det inte vara haptisk feedback. Sonys patent är ganska detaljerat. Du kan läsa på här, funkar fint med google translate och finns en pedagogisk bild på slutet. https://patentscope.wipo.int/search/en/detail.jsf;jsessionid=...

Dom kommer lär nog hitta på nåt egen teknik som känns likadant utan att tränga sej in på deras patent


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

6000kr för konsolen, 1500kr för att uppgradera last-gen kontrollen. Värt!

Medlem

Jag förstår det som att det är kontrollen som dom tagit patent på? Är nog inga problem alls för MS att skapa en liknande lösning till sina kontroller.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av kebbe:

6000kr för konsolen, 1500kr för att uppgradera last-gen kontrollen. Värt!

Nintendo har i och för sig kört med en gimmick- eller udda kontroll i lådan i tre generationer i följd och sedan sålt en Pro controller vid sidan om. Verkar fungera det också. Skillnaden är att Xbox-kontrollen är superb till att börja med. Med detta sagt hade jag gärna sett några nyheter på den och jag blev lite förvånad när de uteblev.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Aletheides:

Frågan är hur de skall lösa den biten då Sony patenterat lösningen. Kanske licens

Förmodligen använda sig av sina egna liknande patent som funnits sedan 2017 och komplettera med nytt där det behövs?

Själv har jag inget intresse av gimmicks men så länge man kan stänga av det så ser jag inget problem.


signatur

Jump in.

Medlem

Kan anse att både adaptiva triggers samt haptisk feedback borde bli den nya normen, formatagnostiskt.

Likt hur rumble idag tas för att vara standard 🙂 Det skulle då gynna alla, och tredjepartsutvecklare skulle inte behöva utveckla specifikt för ett format och anpassa sig.

(Jag blev, likt många andra, AMAZED av DualSense när jag körde Astro’s Playroom).

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Förmodligen använda sig av sina egna liknande patent som funnits sedan 2017 och komplettera med nytt där det behövs?

Själv har jag inget intresse av gimmicks men så länge man kan stänga av det så ser jag inget problem.

Jag skulle inte påstå att det är en gimmick; snarare vidreutveckling av vanliga enkelspårade triggers samt rumblefunktion (som vi nu haft sedan rumble pack till N64).

Bara min åsikt 🙂

Ambassadör
Xbox
Skrivet av MLundin:

Jag skulle inte påstå att det är en gimmick; snarare vidreutveckling av vanliga enkelspårade triggers samt rumblefunktion (som vi nu haft sedan rumble pack till N64).

Bara min åsikt 🙂

Gimmick är väl att ta i kanske, just de heptiska funktionerna kan ju vara användbara. Det är väl mer hela paketet som är gimmicky, sitta o blåsa i handkontrollen etc.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Gimmick är väl att ta i kanske, just de heptiska funktionerna kan ju vara användbara. Det är väl mer hela paketet som är gimmicky, sitta o blåsa i handkontrollen etc.

Blåsa i kontrollen vet jag man fick göra i Mario på wii u för att starta en propellerplattform, och i början med smartphones fanns det appar där skärmen immade igen om man blåste i mikrofonen. Var lite fräckt en gång.

Men hade säkert tyckt det var fantastisk om jag var 7 år.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Lilagröt:

Blåsa i kontrollen vet jag man fick göra i Mario på wii u för att starta en propellerplattform, och i början med smartphones fanns det appar där skärmen immade igen om man blåste i mikrofonen. Var lite fräckt en gång.

Men hade säkert tyckt det var fantastisk om jag var 7 år.

Haha


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Gimmick är väl att ta i kanske, just de heptiska funktionerna kan ju vara användbara. Det är väl mer hela paketet som är gimmicky, sitta o blåsa i handkontrollen etc.

Haha, blåsfunktionaliteten i mikrofonen kan jag hålla med om att jag är skeptisk till. Likaså är trackpaden något jag endast använt vid behov i spel sedan den introducerades på Dualshock 4. 🙂

Inte lirat Xbox sedan 360:s tid, men kan ändå säga att komforten på den kontrollen är ännu oslagen. Skulle Microsoft implementera haptisk feedback och adaptiva triggers på elite controllern är de nog oslagbara.

Medlem

Hoppas inte det blir standard bara. Testade DualSense hos en kompis och visst, det var småhäftigt en stund men svårt att se varför det hajpats såååå mycket om det. Kontrollen kändes dessutom bräcklig.

Tacka vet jag Xbox-kontrollen utan massa krusiduller och lull-lull.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Hoppas inte det blir standard bara. Testade DualSense hos en kompis och visst, det var småhäftigt en stund men svårt att se varför det hajpats såååå mycket om det. Kontrollen kändes dessutom bräcklig.

Tacka vet jag Xbox-kontrollen utan massa krusiduller och lull-lull.

Går det inte stänga av då?

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Går det inte stänga av då?

Hah jag kommer o tänka på att det är som att köpa en pizza med oliver fast man inte gillar det, det går ju ta bort dem innan man ska äta...

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Går det inte stänga av då?

Jag vet inte. Borde gå?

Medlem

Ja innovation är inte xboxens starka sida så det är väl bra att sno idéer från andra

jbx
Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Jag vet inte. Borde gå?

I AC Valhall på ps5 är ganska drygt med motstånd i pilbågen, blir trött i pekfingret efter en stund, var tvungen att stänga av all rumble för att slippa det.

Tyckte också de var riktigt häftig i Astro Playroom men i andra spel är de mer drygt faktiskt. I Dirt 5 var de hopplöst, skakar hela tiden bara olika hårt.. Nej tack, blir helt avstängt i fortsättningen och Xbox Elite kontroller v2 är fortfarande den bästa på marknaden enligt mig.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Ja innovation är inte xboxens starka sida så det är väl bra att sno idéer från andra

Xbox hade analoga triggers redan på första xbox. Tur att Sony snodde den idén.

(alla kopierar bra idéer och det är bra)

Medlem
Skrivet av Molotov:

Tänker som det var tidigare att Nintendo hade patent på styrkors på kontroller.
Det hindrade ju inte bla Sony att göra ett styrkors enda, bara på ett annat sätt.

Hahaha, nej va fan, hade NiNTENDO patent på det. Shit vad komiskt. Kände jag inte till.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem

Känns ju inte som nåt man slänger ihop på en kvart direkt.

Har alltid stängt av vibrationen i alla mina spel innan men på ps5 är maxskak ett måste ^^. Väldigt många gånger som jag fnissade till när jag spelade Astros Playroom. Fantastiskt kontroll!

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Xbox hade analoga triggers redan på första xbox. Tur att Sony snodde den idén.

(alla kopierar bra idéer och det är bra)

Jag sa ju att det var bra. Microsoft snodde i sin tur shoulder triggers från gamecube som var först med det.

12
Skriv svar