Varför suger allt nuförtiden

Testpilot
Skrivet av Nomman:

Samma här. Det är ju business, som allt annat. Och jag skulle lyssna när moneyn talk:ade.

Med det sagt kan jag ändå sakna den gamla goda tiden då spelbranschen ännu var ung. Spelen var billigare att utveckla och fler tog ut svängarna. Ofta blev det kalkon, men ibland häftig innovation.

Jo det kan jag med göra. När man fick ett nytt Final Fantasy varje år kändes det som. Men det var väl samma business tänk på den tiden med, fast på ett annorlunda sätt.

I dag är det ju indie scenen som står för mycket av den innovationen och ibland apar storföretagen efter (Minecraft, Battle Royal etc.). Det var nog inte bättre förr men annorlunda som man brukar säga.

Medlem

Du kanske borde kolla dej själv i spegeln och fråga dej själv... "Har jag blivit en bitter jävel på äldre dagar?"

Seriöst finns gott om bra spel. Båda AAA-titlar och Indie-titlar. Spelat själv Total Warhammer II som fortsätter få uppdateringar och modsupport efter många år. Anno 1800 får fortfarande expansioner. Spelat även äldre titlar som Prey och Titanfall 2 som till det priset de har nu är riktigt godbitar. Massor av Among Us som är gjort av tre personer med en unik idé. Även testat gratis-titlar som Genshin Impact som verkar lovande för en gratistitel.

Det finns gott om spel. Mycket bra och mycket dåliga och allt där i mellan i alla genrer.

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Vissa spelserier som brukade vara bra har behandlat dåligt, men givetvis gjordes det dåliga uppföljare till 90-talsspel på 00-talet också. Jag håller inte med tesen som sig, jag tycker det finns otroligt mycket bra spel idag skapat med kärlek och som en konst, men också mer mekaniskt och grafiskt imponerade verk.

När det kommer till spelserier som förvaltats väl, Super Mario, Half Life, Legend of Zelda, Assassins Creed är väl starkare nu än någonsin? Visst att vissa serier så som Halo, Sim City, Elder Scrolls eller GTA är lite tråkiga just nu utav olika orsaker. Det är ärligt talat mycket svårare att komma på dåliga exempel än bra bland de etablerade spelserierna och då blir kritiken mest att de inte släppt något nytt på länge.

Sen har vi den oändliga strömmen av nya spel och nya koncept. Variationen är enorm i nästan alla dimensioner, inte bara i hur spelet är i sig men också i utvecklarhänseende. Många spel idag är indieprojekt medan andra är otroligt stora projekt utförda av gigantiska företag. Det är ett fenomen som vi inte ser i filmbranschen, ingen går på bio och väljer mellan en ny Marvel-film eller en film gjord av en ensam mysig gubbe i sin lägenhet. Men i spelbranschen är det inget konstigt att Stardew Valley har dubbelt så många spelare som Far Cry 5 på steamspy.

Det finns verkligen helt underbara spel idag och jag har svårt att se hur det kunde varit bättre förr? Det finns så otroligt mycket variation att alla borde hitta något de gillar.

Jag har problemet att det är sällan jag startar nya spel och jag brukar irritera mig något fruktansvärt på små grejer de gör "fel" så det blir mest att jag sitter och spelar om gamla spel.

This. Jag lirar ganska mycket nya spel, men just nu är jag fast i Rocket League. Kom tillbaka i september och har varit där sedan dess. Med det sagt så finns det verkligen en hel uppsjö med grymma nya spel. Är det något spel jag och polarna kommer tillbaka till så är det Heroes of Might and Magic III, det har vi spelat åtskilliga gånger när vi bodde i kollektiv. Bra design, much broken, men fantastisk presentation på alla fronter och en hög nostalgifaktor gör att man kommer tillbaka. Det finns många bra spel från de tidigare åren som fortfarande håller måttet sett till game design och helhetsvision, vi har ju kommit en bit nu, och det lär bara bli bättre.

På andra sidan har vi indiespelen som idag håller helt galet hög kvalitet, inte alltid men det är tillräckligt för att man aldrig kommer kunna spela en massa spel man säkert skulle älska. Stardew Valley är ett perfekt exempel på det. Jag älskar det spelet och har köpt det på Play Store, GOG och Playstation Store. Det allra nyaste spelet från indiemarknaden jag fastnade för var Rimworld, underbart djup med enkel presentation.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Death Stranding och Half Life Alyx var nyskapande, om du tittar på rätt ställe så finns det. Det finns en sanning i det du säger dock, titta bara på så många veteraner i industrin som hoppar av t.ex. Blizzard, EA, Ubisoft etc och startar eget indie bolag. Det tyder ju på att de inte får vara kreativa i och med spel har blivit mer kommersialiserade.

Minns ni när det var nördigt att spela spel? Nu är det totalt mainstream, spel var gjorda förut för nördar av nördar. Spel idag är gjorda av män i kostymer för gemene man som vill bara stänga av hjärnan och checka av en drös to-do listor aka Assassin's Creed.

Inaktiv
Skrivet av eld:

Det är väldigt selektivt, man glömmer bort allt det dåliga från förr och hittar sämre saker idag, och bygger en nedåtgående kurva.

Visst är det ofta så men jag tycker mig se ett mönster av att konstformer har en primitiv början, går mot en topp av maximal bemästring/komplexitet för att sedan minska i komplexitet tills de dör ut helt.
Lite som universum.

Medlem

Modern warfare var bra 2007 men jag tycker nog att de nyare call of duty är mycket bättre. Har personligen väldigt skoj med coldwar

Medlem

Kommer ihåg 1989-1992 när man köpte kassetter till C64 med 20-50 spel så var 90% skit som gick aldrig att ladda/spela.


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem

Nä industrin är inte förstörd, men det finns ju absolut företag som tappat stinget totalt.
Handlar väl lite om smak också. Tycker personligen att ubisoft inte gjort ett riktigt bra spel sedan far cry 3 samt flera andra spelserier vars själ helt försvann. Väldigt sorgligt för sam fisker.

Medan andra finner massa glädje i assasins creed tex.
Indie scenen är egentligen där jag hittat mina go-to spel på senaste åren.

Typ som squad, noita, factorio, insurgency sandstorm, post scriptum, hell let loose, rimworld, hades, ah listan kan göras lång.
Men jag tycker ändå att aaa scenen fortfarande har rätt många devs som levererar men även mycket som försvunnit.

Vissa genrer har helt försvunnit från AAA scenen dock, typ som tactical shooters.
Det är egentligen bara bohemia med Arma som hållit den fanan, men dom släpper ju aldrig något nytt heller.

Backloggens befriare

@Shadee
"Ju äldre man blir desto mer förr har man att tycka det var bättre"

Mitt favoritcitat i sammanhanget kommer dock från Allan Edwall "Gamlingar sitter och minns hur det va
Visst var det bätter men int' var det bra"


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av Levi:

Som titeln lyder. Varför är allt som släpps nuförtiden skit?

Har pengar förstört spelindustrin för gott?

Finns flera exempel på bra spel som blivit skit ..

För att nämna några ...
Diablo
Starcraft
Modern Warfare 2007
Just Cause 2 ...
Listan kan göras lång

Det är väl förvisso ganska subjektivt? Jag tycker till exempel att Modern Warfare var värdelöst när det kom, jämför med Call of Duty och Call of Duty 2. Diablo 2 var inte heller helt värdelöst mot Diablo. Men visst förstörs många spelserier, tror det snarare beror på att man försöker tilltala större publiken, snarare än den lilla skaran av fans som gillade de tidiga och kanske lite mer "hardcore" eller helt enkelt enkla spel som serien utgick från.

Medlem

Command & Conquer serien förstördes ganska hårt. Vet inte riktigt vad dom tänkte där. Göra spelet så lätt och nerdummat för massan, så man kan lira det på mobilen senare?


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Detta hänger nog ihop med ett annat faktum jag observerat;

INGEN förutom jag verkar kunna köra bil och bete sig i trafiken!!

M.a.o. är det nog åldern som spökar, även om det säkert finns något fog för kritiken!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

It's not a lake, it's an ocean

Någon som minns hur spel såg ut i början av 90-talet?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skribent

Tycker mycket har blivit bättre, visst det finns en par dåliga äpplen, men för varje dåligt så finns det 10 bra. Om något finns det för mycket bra att välja på.


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem

Det var bättre när alla utvecklare ofta va polare med varandra och höll till i någon källare iklädda t-shirt och jeans och gjorde spel som dom själva ville spela.
Just saying.

Medlem
Skrivet av Levi:

Som titeln lyder. Varför är allt som släpps nuförtiden skit?

Har pengar förstört spelindustrin för gott?

Finns flera exempel på bra spel som blivit skit ..

För att nämna några ...
Diablo
Starcraft
Modern Warfare 2007
Just Cause 2 ...
Listan kan göras lång

Låter som du är fast i det förflutna. Diablo 3 och Starcraft 2 är otroligt bra spel. Vet inte om du missat att Starcraft 2 är den enda RTSen som har varit en riktig e-sport senaste 10 åren, nog för att det är dött, men det finns inget som slår Starcraft 2 i RTS väg, dina åsikter är riktigt weird, speciellt utan att motivera.

Och svar är nej, det är early access som steam introducerat som förstört spelindustrin, det var vågen till alla ofärdiga spel, man såg att folk köpte spelen ändå, innan kom det buggiga releaser såklart, det går inte att undvika, men efter det har det eskalerat. Sen i slutändan så handlar det ju alltid om pengar.

Medlem

Vi spelare som gjort industrin till det den är idag. Vill vi ändra så kan vi utan problem göra det med våra pengar.

Medlem

Jag tror nog att det är mer an bara pengar som styr hur spelen blir formade, ta tex creativiten där det är mycket svårt att göra något nytt som ingen annan redan har gjort vilket leder till att mycket få spel företag vågar gå utanför sin lila säkerhets zon där risken att göra något nytt mestadels ses som något riskabelt om inte till och med farligt att göra.

Det politiska klimatet spelar också en stor roll eftersom alla mer eller mindre vill vara politiskt korrekta eller blir tvingade att falla in i ledet,passionen for att göra något roligt och från hjärtat är nog det som hammnar sist på listan eftersom det är ibland enklare att följa en trend än att sticka ut.

Skribent
Skrivet av anon_306295:

Inte att det är skräp men att komplexiteten sjunker i alla konstformer efter att de nått sin peak tills det till slut bara finns en fläck kvar.

Beethoven->rock->house

eller

90-talsrap->00-talsrap->mumblerap

eller

Barock/Rokoko->impressionism->modern konst->videokonst->textkonst->luftkonst

eller

Tarkovsky/Kubrick->Pulp Fiction->Marvel

Aha, då förstår jag hur du menar.
Tack för förtydligande.

eld
Medlem
Skrivet av anon_306295:

Visst är det ofta så men jag tycker mig se ett mönster av att konstformer har en primitiv början, går mot en topp av maximal bemästring/komplexitet för att sedan minska i komplexitet tills de dör ut helt.
Lite som universum.

Fast det är ju inte komplexiteten, det är ju oändligt mer element och konstnärer involverade i en marvelfilm jämfört med tex stalker, även om stalker i det stora hela är en fantastisk film, men det är den ju i sin enkelhet.

Och sen behöver ju inte marvelfilmer betyda att filmer lika bra som stalker inte existerar idag.

Se det mer som ett stort träd, där vissa tråkiga grenar inte behöver betyda att hela trädet är fullt med tråkiga grenar.

Medlem

Samma jäkla "ALLT VAR BÄTTRE FÖR" gnäll.

Spel nuförtiden är lika bra som dem spel som kom ut för 20 år sedan.

Medlem
Skrivet av Prixm:

Låter som du är fast i det förflutna. Diablo 3 och Starcraft 2 är otroligt bra spel. Vet inte om du missat att Starcraft 2 är den enda RTSen som har varit en riktig e-sport senaste 10 åren, nog för att det är dött, men det finns inget som slår Starcraft 2 i RTS väg, dina åsikter är riktigt weird, speciellt utan att motivera.

Och svar är nej, det är early access som steam introducerat som förstört spelindustrin, det var vågen till alla ofärdiga spel, man såg att folk köpte spelen ändå, innan kom det buggiga releaser såklart, det går inte att undvika, men efter det har det eskalerat. Sen i slutändan så handlar det ju alltid om pengar.

Kan inte svara för Starcraft 2 som du nämner då jag har alldeles för lite erfarenhet utav det.
Men att Diablo 3 skulle vara ett "otroligt bra" spel är att ta i från tårna.
Diablo 3 är så långt från Diablo som det bara går. Grim dawn, PoE och alla andra "halvdanna" kopior är bättre och mer likt Diablo än Diablo 3.
Känns som att du är en av dem som gillade när de införde "Personal loot" i WoW också.

Allt som gjorde Diablo till just Diablo är borttaget i 3an. Så som; I föregångarna kunde man bygga sin karaktär exakt så som man ville medans i 3an är det ett strikt mål att man ska pumpa Grift lvl 3003 och ha en paragon lvl på tre-miljarder.
Lvl cap på lvl 70, jösses..
Pressa värdelöst content för items som inte ens är "bytbara" förutom med dem du är i game med för att få en upgrade som är knappa 10% bättre än vad du redan har.
Är det seriöst allt de har att komma med?
Innehållet är så platt att man vill gråta.

Ingen in-game valuta finns
Ingen mystik
Whimsyshire passar gudomligt bra i ett såppas mörkt spel som Diablo...

Det enda jag kan säga att Diablo 3 är bättre än sina föregångare på är grafiken och att det flyter betydligt mer mjukt än sina föregångare - Men bara för att grafiken är bättre så är det långt ifrån i närheten av känslan som när du glider in i Diablo 1,2 och LoD.

Finns en anledning till att folk suktar efter D2/LoD remakes och hellre spelar på moddade servrar likt PoD, PD2 och liknande.

Problemet med det hela är att bolagen vill göra spel som passar den stora skaran och tjäna så mycket pengar som möjligt så fort som möjligt.
Spelen är enklare nu än vad de var förr för att locka till sig alla former av idioter.

Spelen var bättre förr.
Diablo 1/Hellfire
Diablo 2/Lord of Destruction
Battlefield 1942, Vietnam, BF2
NHL / Elitserien
Counter-strike 1.5 , 1.6
Fallout
mfl.


signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K with NZXT X73 360mm - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
Acer Nitro XV322UX IPS 270hz 1440p - AOC CQ32G1 144hz 1440p
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Medlem

Spel har aldrig varit så bra som nu och mängden bra spel som släpps är faktiskt lite imponerande.

Och anser man att det "var bättre förr" så är det bara att sätta på de spelen som fanns då och lira loss.

Medlem

Jag kan hålla med om att det är mindre nytänk. Känns som man nu förtiden kollar vad som är inne bland ungdomarna och kör på det. Ett exempel är ju varenda jäkla spel som nu blir openworld ala Assassins creed. Jag saknar de linjära storyspelen där man inte förväntades lägga 100 timmar på att plocka blommor med en story som sammanlagt bara var någon timme.

Däremot finns det väldigt mycket bra spel nu! Man får våga titta utanför sina vanliga titlar och framförallt inte bara köra spelen från sina favoritutvecklare som nu blivit så stora att de knappt gör några spel längre. Sen tror jag också att man romantiserar spelen man växte upp med. I många fall är de inte så bra som man har för sig 😂

Medlem

Jag kan inte hålla med om att spelen var bättre förr. Förvisso kanske det inte fanns lika många störande affärsmässiga aspekter inblandade förut (tänker tex live service, mikrotransaktioner, battle pass etc), men mediet har kommit så mycket längre i berättande, musik, gameplay och grafik att det inte ens finns en jämförelse.

Något jag däremot saknar är en del av den simplicitet som fanns i de äldre spelen. För min del behöver inte varje spel innehålla kläder som kan bytas ut för varje kroppsdel, 50 vapen och 100 attachments till alla vapen, skill trees m.m. I ett äventyrsspel förr räckte det med kanske 5 vapen som man istället bytte mellan flitigt beroende på situation och ett par coola skins du kunde byta till din gubbe. Därför blir nästan spel som Uncharted eller Hitman lite av en frisk fläkt i dagens spelklimat då dessa ändå kan anses rätt straightforward.

Medlem

Jag skulle vilja säga att en stor majoritet känner som jag, att både spel och filmer som tillverkas nu är otroligt kassa jämfört med innan. Fast jag stör mig på att alla säger att det beror på tappat spelintresse, nostalgi m.m. Det stämmer inte alls. Jag pratar om kvalitén. Bara för att det blir bättre grafik betyder det inte att spelen blir bättre.

Ett exempel är bilar. Jag älskar verkligen bilar och kan nästan allt om alla modeller. Men jag tycker inte att nya bilar är dåliga eller fula. Men filmer och spel är ju ärligt talat skräp nu jämfört med innan. Inte mycket unikt som släpps.

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Jag skulle vilja säga att en stor majoritet känner som jag, att både spel och filmer som tillverkas nu är otroligt kassa jämfört med innan. Fast jag stör mig på att alla säger att det beror på tappat spelintresse, nostalgi m.m. Det stämmer inte alls. Jag pratar om kvalitén. Bara för att det blir bättre grafik betyder det inte att spelen blir bättre.

Ett exempel är bilar. Jag älskar verkligen bilar och kan nästan allt om alla modeller. Men jag tycker inte att nya bilar är dåliga eller fula. Men filmer och spel är ju ärligt talat skräp nu jämfört med innan. Inte mycket unikt som släpps.

Nej.

Inaktiv
Skrivet av eld:

Fast det är ju inte komplexiteten, det är ju oändligt mer element och konstnärer involverade i en marvelfilm jämfört med tex stalker, även om stalker i det stora hela är en fantastisk film, men det är den ju i sin enkelhet.

Och sen behöver ju inte marvelfilmer betyda att filmer lika bra som stalker inte existerar idag.

Se det mer som ett stort träd, där vissa tråkiga grenar inte behöver betyda att hela trädet är fullt med tråkiga grenar.

En Marvelfilm är helt klart mer komplex om man tänker på skapandeprocessen.
Men själva konstnärsskapet är ganska lågt enligt mig iaf, även om många såklart tycker de är väldigt underhållande. För mig är det dussinfilmer med superhjältetema som pumpas ut på löpande band. Samma med John Wick som blivit superpopulärt, kollade på den första och trodde att det var ett skämt.
Visst finns det guldkorn även idag men jag ser det som att när allt redan har gjorts är det svårt att innovera och överraska och då kanske det krävs ett byte av medium, för det kanske inte finns obegränsat med innehåll. Om man googlar "best movies of [valfritt år mellan 1970 och 2000]" så är nästan varje år ganska tydligt bättre än de senaste 10 åren.
Tv-serier blev ju populärt när biofilmen blev mindre populär. VR kanske är nästa steg för spel o.s.v.

Annars är trädanalogin bra, vissa grenar vissnar men andra fortsätter att växa, kanske ännu starkare än förut.

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Jag skulle vilja säga att en stor majoritet känner som jag, att både spel och filmer som tillverkas nu är otroligt kassa jämfört med innan. Fast jag stör mig på att alla säger att det beror på tappat spelintresse, nostalgi m.m. Det stämmer inte alls. Jag pratar om kvalitén. Bara för att det blir bättre grafik betyder det inte att spelen blir bättre.

Ett exempel är bilar. Jag älskar verkligen bilar och kan nästan allt om alla modeller. Men jag tycker inte att nya bilar är dåliga eller fula. Men filmer och spel är ju ärligt talat skräp nu jämfört med innan. Inte mycket unikt som släpps.

Att du har en uppfattning om något innebär inte att majoriteten av alla spelare faktiskt delar den. Att säga att filmer och spel bara är skräp nuförtiden är en åsikt som man kan försvara om man vill, men min uppfattning är att det är väldigt lätt att göra det enkelt för sig. "X franchise är inte lika bra som den var förut", säger man och pekar på ett av spelen i en årlig franchise, eller på något av spelen som är vida kritiserade för att vara just fantasilösa. Saken är ju den att även om det finns spel som är mer kvantitativa än kvalitativa, så finns det också många andra spel som är tvärtom eller har båda delarna.

Det fanns en hel del skräp förr i tiden också. Ta bara alla point&click-spel som apade efter varandra, eller där man kunde dö så fort man inte gjorde exakt vad spelet ville. Vad man kommer ihåg är ju godingarna och nostalgispelen, som kanske var kassa men man gillade ändå för att det var vad man hade. För att inte tala om filmer, var alla actionfilmer på 90-talet verkligen jättebra liksom?

Spelen finns nog där, om du letar runt lite. Säger heller inte att dataspelsmarknaden är perfekt; den är väldigt centrerad runt västvärlden, har ganska begränsade genrer, och det finns brister i hur man väver samman mekanik och story (det är ofta väldigt stort fokus på det ena eller det andra), till exempel. Det betyder ju inte att det existerade förr dock.

Inaktiv

Det som jag läst att många klagar på är just det att ”det var bättre förr” används.
Alla tider har ju sitt som är bra eller dåligt.
Är man intresserad av en viss typ av spel och det inte släpps sådana spel längre så är det ju inte så konstigt att man tycker att det var bättre förr.

Jag gillar också mycket mer äldre spel, men där är det också för att det finns många äldre spel som jag är sugen på att spela som jag inte har hunnit spela än.
Där tycker jag att det är en väldigt bra tid vi lever i nu då många äldre titlar kommer tillbaka så att man får en ny chans, och många spel är till och med bättre idag med nya förutsättningar för dessa titlar.

Men samtidigt ska man inte blunda för kritik. Bara för att jag tycker att en sak är bra idag så betyder inte detta att någon annan tycker det eftersom den personen ser något som inte jag ser och det behövs att kunna se på saker från flera ögon.

Skriv svar