Har du köpt något av en scalper?

Medlem
Skrivet av JonseredRocks:

Håller till viss del med om det!
Men.. Egentligen är skillnaden inte jätte stor!

Varför ska tiden avgöra? Man kan ju knappast sälja en konsol om 15 år som alla har för 8500kr.

Allt har ju med efterfrågan att göra. Borde ju teoretiskt sätt inte ha med åldern på objektet att göra.

Därav min frågeställning. När upphör scalping, och när infinner sig kapitalismen??

Skivorna tillverkas inte längre, fler ps5 kommer att tillverkas 😎


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem
Skrivet av Molotov:

Vilket tur då att inget av det där gäller en spelkonsol.

Jodå, det kan det rent juridiskt göra. Du ingår ett avtal när du köper/säljer något begagnat, där KöpL och AvtL reglerar.

Däremot räcker det inte bara att någon köper något och säljer till högre pris för att det ska vara ocker, och det är dessutom de jure inte riktigt det lättaste att bevisa - det där med att utnyttja någons trångmål, oförstående, lättsinne eller beroendeställning. Inte bara okunskap från den svagare parten, utan uppsåt, från den starkare parten, att utnyttja den svagare, måste kunna bevisas.

TL;DR: Det kan gälla spelkonsoler också, men det gäller högst sannolikt inte* för de allra flesta.
*Referensen till AvtL är tillämplig även om frågan kring fast egendom inte är det.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Farornas Konung
Skrivet av ivanhoe68:

Skivorna tillverkas inte längre, fler ps5 kommer att tillverkas 😎

Jo, men inte om 15 år.
Dessutom finns det nypressar på skivor..

Medlem

Köpte Xbox One för 6000kr av nån åsna på Tradera. Tog ju 1 år innan den släpptes i Sverige.


signatur

"There will be another time"

Medlem
Skrivet av JonseredRocks:

Håller till viss del med om det!
Men.. Egentligen är skillnaden inte jätte stor!

Varför ska tiden avgöra? Man kan ju knappast sälja en konsol om 15 år som alla har för 8500kr.

Allt har ju med efterfrågan att göra. Borde ju teoretiskt sätt inte ha med åldern på objektet att göra.

Därav min frågeställning. När upphör scalping, och när infinner sig kapitalismen??

Jag tror du kan få en bra slant för en helt ny Nintendo 8bit maskin, ja som ligger i sin kartong/förpackning orörd/oöppnad. Men känns som det är lite skillnad på gamla saker som inte längre säljs/tillverkas nya längre.

Medlem

Personligen har jag inget problem när privatpersoner säljer vidare för att tjäna en hacka. Då rör det ju sig i regel om en eller ett par konsoller (eller biljetter). Problemet är när företag typ som Biljett24 har det som affärsplan att köpa upp biljetter och sälja dem till överpriser.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Jodå, det kan det rent juridiskt göra. Du ingår ett avtal när du köper/säljer något begagnat, där KöpL och AvtL reglerar.

Däremot räcker det inte bara att någon köper något och säljer till högre pris för att det ska vara ocker, och det är dessutom de jure inte riktigt det lättaste att bevisa - det där med att utnyttja någons trångmål, oförstående, lättsinne eller beroendeställning. Inte bara okunskap från den svagare parten, utan uppsåt, från den starkare parten, att utnyttja den svagare, måste kunna bevisas.

TL;DR: Det kan gälla spelkonsoler också, men det gäller högst sannolikt inte* för de allra flesta.
*Referensen till AvtL är tillämplig även om frågan kring fast egendom inte är det.

Ha ha du kan aldrig få någon fälld för ocker om du väljer att köpa något för ett "marknadspris". Om detta skulle gälla kan du ju skrota hela aktiemarknaden

Medlem
Skrivet av feistin:

Ha ha du kan aldrig få någon fälld för ocker om du väljer att köpa något för ett "marknadspris". Om detta skulle gälla kan du ju skrota hela aktiemarknaden

Exakt, sen hur långt över marknadspris vi skulle prata för att det skulle bli ocker, utöver att det ska bli ett utnyttjande av den svagare parten... i praktiken "ganska" högt. ^^
Men om nån lyckas sälja en PS5 för en halvmiljon till någon som har en svår intellektuell funktionsnedsättning så kanske.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Farornas Konung
Skrivet av Gaara:

Jag tror du kan få en bra slant för en helt ny Nintendo 8bit maskin, ja som ligger i sin kartong/förpackning orörd/oöppnad. Men känns som det är lite skillnad på gamla saker som inte längre säljs/tillverkas nya längre.

Många gamla saker nyproduceras.
Vet inte om du läst igenom tråden samt mina inlägg!

Medlem

Inte gjort. Skulle kännas obekvämt.

Nej, skulle hellre skänka bort pengarna.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Näe, inte värt de.

ELF
Medlem

Skulle aldrig falla mig i smaken att göra något så dumt. Det bara göder ju den ruttna marknaden ännu mer och visar att det är värt mödan för scalpers.

Å andra sidan. Många konsoler säljs ju egentligen nu till ett normalpris. Sony har ju själva sagt att de förlorar på varje försäljning.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Köpte min Series X av en random snubbe på blocket två dagar efter release, 6595 :-. 1000 kr mer än vad han gav kände jag var fullt rimligt.

Medlem
FM-guru
F.d. Sisyr

Nope. Inte så svårt för egen del då jag aldrig varit särskilt lockad av att ha det "senaste" etc, så jag har aldrig ens haft tanken.

Medlem

Nope inte än. För egen del hänger det nog på hur mycket extra man får betala. Att betala 5-10% extra för en PS5 hade jag nog kunnat gå med på för att få den tidigare, inte mycket värre än om man skulle beställt något från utlandet exempelvis. Samtidigt så tycker jag det är riktigt skitigt med scalping och hade aldrig fått för mig att lägga de pengarna som de efterfrågar för tillfället iaf.

Medlem
Skrivet av JonseredRocks:

Många gamla saker nyproduceras.
Vet inte om du läst igenom tråden samt mina inlägg!

Jodå jag har läst igenom allt, skoj läsning

Medlem

Aldrig!


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av JonseredRocks:

Håller till viss del med om det!
Men.. Egentligen är skillnaden inte jätte stor!

Varför ska tiden avgöra? Man kan ju knappast sälja en konsol om 15 år som alla har för 8500kr.

Allt har ju med efterfrågan att göra. Borde ju teoretiskt sätt inte ha med åldern på objektet att göra.

Därav min frågeställning. När upphör scalping, och när infinner sig kapitalismen??

När man köper upp tusentals produkter som finns i begränsat antal för att endast direkt sälja det dyrare, så tycker jag det är jävligt svinigt. Men om man däremot äger en sällsynt gammal skiva som man ej har bruk för längre och då säljer den dyrt, då ser jag inget fel i det.

Farornas Konung
Skrivet av Sippil:

När man köper upp tusentals produkter som finns i begränsat antal för att endast direkt sälja det dyrare, så tycker jag det är jävligt svinigt. Men om man däremot äger en sällsynt gammal skiva som man ej har bruk för längre och då säljer den dyrt, då ser jag inget fel i det.

Håller med, men hur vet du att den som säljer en skiva inte köpt på sig massor för att sälja senare? Kan säga att det inte behövs hållas på vissa skivor speciellt många månader eller tom veckor föräns de är värda 10 kanske 20 gånger inköpspris.

Är det då ok om man köper för att sälja 20 år senare, oavsett produkt?

Att tillägga så skulle jag inte säga att spelkonsoller inte är i begränsat antal..

KoP
Medlem

Har aldrig hänt och kommer aldrig att hända.

Medlem

Kände till företeelsen men inte begreppet förrän jag läste kommentarerna. Som svar på frågan, nej. Av principiella skäl har jag svårt att se att det skulle hända. Jag har inga problem med att vänta på grejer. Har aldrig ägt något som kan klassas som next gen (knappt ens current gen), sedan 98 när jag köpte en relativt modern PC så är van att ligga en eller en halv generation bakom alla andra hela tiden.

Enda gången jag skulle kunna tänka mig att det eventuellt skulle kunna ske är om det är en konsert med ett favoritband där det typ är sista chansen att se någonsin och jag inte sett dom innan. Då möjligen, men å andra sidan skippade jag Big 4 på Ullevi när den möjligheten fanns. Så alla planeter måste nog stå rätt (fel?) om det skulle inträffa.

Avstängd

Nej, bara puckon köper av scalpers och betalar överpriser.

Avstängd
Skrivet av Oldirtyrob:

Köpte min Series X av en random snubbe på blocket två dagar efter release, 6595 :-. 1000 kr mer än vad han gav kände jag var fullt rimligt.

Du bidrar alltså till problemet?

Medlem
Skrivet av Oldirtyrob:

Köpte min Series X av en random snubbe på blocket två dagar efter release, 6595 :-. 1000 kr mer än vad han gav kände jag var fullt rimligt.

Men hade inte denna random snubbe, köpt xboxen endast för stt sälja den 1000 kr dyrare, hade du kunnat handla den själv på nätet till butikspris.
Det är ju det som är hela grejen! Fast 1000 kr inte är så mycket, har dom ju tagit upp en plats i kön, som kunde varit till en riktigt kund, som kunnat köpa till butikspris istället för vad dessa killar sätter för pris på Blocket.

Medlem
Skrivet av Chrille_H:

Du bidrar alltså till problemet?

Det var tydligt att det inte handlade om någon scalper. Fanns cirka 10 st till salu där jag bor och alla låg ute för 8000-10000 :- förutom den jag köpte. Som sagt, fullt rimligt pris enligt mig.

Medlem

Butikerna har ju blivit scalpers också, mitt 3d kort jar gått sönder så behöver nytt och är bara en butik i hela landet man bor i (fin) som har 3070 rtx i lager så de tar 11k för ett som har rek pris på 5k från nvidia..

Medlem

Köpte min bostadsrätt av en scalper. Inte en chans att han pröjsade mer än mig när han köpte den några år tidigare.

Medlem

Skulle aldrig falla mig in. Någonsin.


signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K with NZXT X73 360mm - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
Acer Nitro XV322UX IPS 270hz 1440p - AOC CQ32G1 144hz 1440p
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Skriv svar