Valheim - Diskussion / Frågor / Tips och trix

Medlem

Jag vet att dom sagt att dom inte tänker ha någon mod-support, men har dom ändrat sig efter den enorma framgången? Dom måste ju inse att mod-support skulle göra spelet tusen gånger mer långvarigt (kolla på skyrim tex) och då är inte Skyrim ens en "sandbox". Mod-support borde fan vara större prio än att pumpa ut content just nu enligt mitt tycke.

Equipment tab istället för att EQ tar plats i inventory, förstår att det är EA och kanske inte något som varit prioriterat, men kommer det kanske senare eller vid full release åtminstone?

Medlem

Mina frågor till Iron Gate:

Finns det planer på separata equipment slots, så inte kläder och utrustning man har på sig tar upp livsviktigt utrymme i inventory? Kommer vi småningom kunna utöka vårt inventory med bältesväskor eller ryggsäckar?

Tack för årtiondets bästa spel hittills! Min arbetstid de senaste dagarna går mest ut på att planera layouten på vår vikingabas.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Umi
Medlem

Fråga till Iron Gate:

Finns det planer på shared map och marker i multiplayer?

Medlem

Vilka planer finns för odling? exempelvis odla fram svamp vore ju önskvärt. Lika så för bärbuskar etc.
Odla något sädesslag för att baka bröd med dunderhonung i?

Medlem

Planer att låta servers hantera fler än 10 spelare? Några tankar kring att lägga in hästar, mounts i övrigt?
Kanske magi vore ett spännande element att använda sig av i spelet?

Medlem

Att man ska kunna lägga till egna "waypoints" på kartan. Det hoppas jag är en sak som kommer att komma?
Och att man ska kunna återvinna saker, som gamla stenyxor eller facklor som nu bara ligger och skräpar.

Annars, roligt spel! Jag får samma goa känsla som när man spelade minecraft i början när det kom! Allt gott!

Edit: Var är älgarna?

Moderator | Testpilot
Skrivet av Cyloon:

Att man ska kunna lägga till egna "waypoints" på kartan.

Beroende på vad du menar så kan man redan göra det. Du kan placera ut olika symboler och skriva "Coppar" så du kommer ihåg var du varit.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Quake-konnässsör
Skrivet av Cyloon:

Edit: Var är älgarna?

Rävar, Grävlingar, Björnar, Harar etc

Medlem

Hade varit skönt att få bekräftat vissa saker samt ge lite feedback.

Kommer du kunna ändra namn på kistor? Så att jag exempelvis kan namnge en för sten, ved osv. Underlättar helt klart om man är några stycken och ska springa runt i flera kistor vilket det blir i långa loppet.

Byggsystemet? Just nu så verkar den bara i vissa vinklar prioritera att "snapa" på existerande byggdelar så det känns som att det måste förbättras, samt hela den här Workbench saken är ju väldigt opraktisk i långa loppet.

Gällande att tämja djur, borde det läggas in en "follow me" funktion på alla djur och inte bara på vuxna vargar. Dessutom så är vargarna per default inställd på att attackera allt, och ska dom ha en bättre funktion är det nog bättre att ha så att man kan välja mellan passiv, aggressiv och neutral. Då kan man "säga åt djuret" baserat på vilken situation man befinner sig i. Givetvis så borde även "bäbisarna" kunna följa en också då det hänt att ett flertal spawnat utanför sin inhägnad. Sen hade det ju underlättat att ha med sig ett pet genom portaler osv annars blir deras funktion låst till den plats där man har dom.

Decay systemet? Det är i alla fall något jag anser borde slopas, finns ingen poäng till varför min bas ska ha 50% hälsa bara för att det har regnat lite. Ett decay system är ett sjukt bra system för att sakta men säkert rensa bort befintliga baser i ett PvP fokuserat survival spel. I det här spelet då fokusen ligger på PvE så finns det ingen poäng.

Dyka? Funktionen hade varit väldigt praktisk i många situationer där t.ex du vill hugga sönder något som helst plötsligt hamnade under vattnet. Även också för att kunna gräva en funktionsduglig vallgrav, att ha den i knähöjd känns inte så skrämmande för dom fiender som ibland attackerar.

I övrigt så vill jag tacka er för ett imponerande spel, som Survival fantast så hade jag väldigt roligt med spelet så jag hoppas och håller tummarna att ni tar hand om detta. Ni har ett guldkorn helt klart!

Medlem

När ID Software oväntat blev mångmiljonärer slutade de spelade (bords)rollspel, köpte sportbilar och blev osams. Men det var ju på 90-talet. Hur gör man på 20-talet?

Medlem

• Vad är närmsta fokus? Kommer ni fokusera på buggar, ny crafting, nya biomer eller något annat. Ser fram emot de kommande uppdateringarna!

• Har ni planer på att se över terräng-manipulationen? I dagsläget är den lite klumpig och verkar ge följdbuggar när mycket mark grävts bort och ersatts med byggnader.

• Planeras möjlighet till olika stilar/custom skepp?

• Planeras det någon form av filter/Legend till kartan för att kunna ha fler unika markeringar men renare karta?

• Vad är planen angående inventory? Kommer det bli möjligt att crafta pouch/ryggsäckar så att det finns mer inventory slots? Utöka slots i ”quickbaren”?

• Kommer det att implementeras Steam achievements?

• Kuriosa: Vad var det absolut första som implementerades i spelet?

Vilket mästerverk till spel, vilken upplevelse! Lycka till och jag ser fram emot att få följa med på den här resan! Fortsättning följer!


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem

Finns det några planer på slumpmässiga events eller grottor som inte är regionsbundna? När man hittar biomes man är färdig med känner man inget behov av att utforska dom. Och världen är ju stor! Synd att många av områdena blir ointressanta. Vore kul med cosmetic fynd eller liknande i sådana events.

Saknar kossor ! Grisar och hästar som bor i mitt långhus.kommer det införas?

Skulle gärna se råttor med som angriper säd och mat


signatur

New life, New hope

Medlem
Skrivet av lerb:

- Kommer vi få möjlighet att odla fler saker? Tänker direkt på bärbuskar, men även saker som vete. (Förstår att det sistnämnda förmodligen drar med sig merjobb - bröd exempelvis)

Det finns redan möjlighet till att odla säd och tillverka bröd. Dock behöver du komma en bra bit in i spelet innan den möjligheten finns tillgänglig.


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag skulle vilja veta följande saker:

- Har de några planer på att göra någon ändring gällande portalerna? Just nu kan man inte transportera metal, kommer det förbli så?

- Några tankar om båtar och vädret? Just nu är det otroligt tråkigt att åka i motvind, vilket det känns som att man gör hela tiden. Något likt Sea of Thieves för att inte göra båtfärden så lång och tröttsam hade varit något.

- Mer equipment? Spelets första timmar är trevlig då man kan välja mellan "läder-armor" och "metal-armor" i ett segment, men senare är allt metal. Kommer det bli mer variation i valet av utrustning? Varg-utrustning känns om det kan vara en egen grej och silver också en egen, istället för att båda är samma.

- Kommer ni att se över fiske-systemet? Just nu känns det inte värt att lägga energi på då det tar för långtid att få napp i jämförelse med att bara döda djur i naturen. Det är heller inte helt klart från min egen speltid hur fiskandet faktiskt fungerar, alltså var man ska kasta och hur man drar in fisken.

- Har succén på något sätt ändrat eran syn på utvecklingen? Kan det vara så att planen var att inte göra spelet för stort och ambitiöst, men att pengarna som nu rullar in och populariteten i stort gör att man vill fullfölja andra idéer som inte gick tidigare?

lite snabbt bara, fiske blir bättre att göra senare i spelet när du låser upp mer att göra mat av det. I början är det inte så värdefullt. Och hur man gör är rätt enkelt lägg dig på några meters avstånd och vänta tills du får napp och bara dra in, så länge du har stamina så kommer du lyckas dra in fisken tillräckligt närma dig så du kan trycka på ta upp fisken å klart. =D

Medlem

Jag skulle vilja börja med grattis till succén, helt underbart spel redan lagt in över 200 timmar I spelet.

min fråga är.
Har ni några planer för mer utrustning som är lite mer speciell så som kanske Thor's hammare till slut?

Jag älskar att ni lagt in den där mystiska figuren som dyker upp och även att man kan se Thor flyga runt när det stormar, har fått några riktigt bra bilder på de =D

Moderator | Testpilot
Skrivet av Natrium:

lite snabbt bara, fiske blir bättre att göra senare i spelet när du låser upp mer att göra mat av det. I början är det inte så värdefullt. Och hur man gör är rätt enkelt lägg dig på några meters avstånd och vänta tills du får napp och bara dra in, så länge du har stamina så kommer du lyckas dra in fisken tillräckligt närma dig så du kan trycka på ta upp fisken å klart. =D

Det är nog bara inte jag som är helt vän med hela fiskesystemet då jag inte tycker det känns logiskt eller lätt att utföra, i alla fall om man går efter hur de förklarar funktionen i spelet.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Planeras det något system för tex skattkartor och regelrätt skattjakt? Då med lite mer roligare belöningar än 10 pilar och en bit amber? I övrigt undrar jag om man kommer kunna bära mer vikt än 300kg(eller kanske snarare att saker och ting blir lättare som tex trä)?

Inaktiv

Högupplösta texturer så spelet ser ännu finare ut?
Djupare karaktärsskapande, mer olika skägg, kroppsbyggnad etc?
Förfining av byggandet? Det är exempelvis lite svårt att bygga en bro just nu när man inte kan bygga när man är i vatten. Och man kan inte heller bygga ut ifrån sig själv (if that makes sense), för man måste se ytan för att placera något på den. Se min mästerliga rendering som förklaring.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Redstar:

Planeras det något system för tex skattkartor och regelrätt skattjakt? Då med lite mer roligare belöningar än 10 pilar och en bit amber? I övrigt undrar jag om man kommer kunna bära mer vikt än 300kg(eller kanske snarare att saker och ting blir lättare som tex trä)?

Det finns ett sätt att öka mängden man kan bära:

Handelsmannen har ett bälte man kan köpa som ökar det man orkar bära med 150kg.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Otroligt roligt spel och ni förtjänar all framgång! Har lagt ca 60 timmar i det redan och bara dödat andra bossen.

*Kommer det möjligtvis en magi (sådan man låser upp av bossarna) som gör att man kan vända vinden när man seglar? Tänker att det kan vara en okej balans att det tar ens "magislot" och med en cooldown. (kanske redan finns, som sagt bara dödat två bossar)

*Finns det planerat att kunna dela map markers? När jag själv har varit online och tömt en grotta så kan det bli lite förvirrande för en vän som kommer in att inte veta vilka grottor som redan är tömda. Vi har också en vän som började spela en vecka senare och när han skulle in i black forest så blev det lite förvirrande då jag och andra vänner redan hade tömt den närmsta på resurser och rensat grottorna. Jag gillar att saker och ting inte respawnar men skulle vara härligt att kunna dela informationen om vad som redan är "tömt" till en vän även om man själv inte är online.

*Potentiell möjlighet att uppgradera ens smelter så man kan lägga in fler ores på samma gång? (kanske redan finns bara att jag inte låst upp det än)

Moderator | Testpilot
Skrivet av Baabzie:

Otroligt roligt spel och ni förtjänar all framgång! Har lagt ca 60 timmar i det redan och bara dödat andra bossen.

*Kommer det möjligtvis en magi (sådan man låser upp av bossarna) som gör att man kan vända vinden när man seglar? Tänker att det kan vara en okej balans att det tar ens "magislot" och med en cooldown. (kanske redan finns, som sagt bara dödat två bossar)

*Finns det planerat att kunna dela map markers? När jag själv har varit online och tömt en grotta så kan det bli lite förvirrande för en vän som kommer in att inte veta vilka grottor som redan är tömda. Vi har också en vän som började spela en vecka senare och när han skulle in i black forest så blev det lite förvirrande då jag och andra vänner redan hade tömt den närmsta på resurser och rensat grottorna. Jag gillar att saker och ting inte respawnar men skulle vara härligt att kunna dela informationen om vad som redan är "tömt" till en vän även om man själv inte är online.

*Potentiell möjlighet att uppgradera ens smelter så man kan lägga in fler ores på samma gång? (kanske redan finns bara att jag inte låst upp det än)

Gällande magi:

Det finns en förmåga som ser till att man har medvind hela tiden. Bara slå ihjäl rätt boss så får man den.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Hur ser ni på spelet efter det att alla bossar är besegrade? Finns det några planer för ytterligare endgame?

Medlem

Fråga
Vad var förhoppningen att kunna sälja? Grattis till miljonerna! ❤️

Medlem

Grattis till succén!

Vet inte om någon frågat detta redan men kommer man att förenkla byggsystemet något så det inte hänger på att "pricka pixlar" när man ska bygga?

Medlem

Att ett spel man släpper ska sälja bra är naturligtvis något som alla som jobbat på det hoppas. Men att det skulle sälja så här mycket så snabbt måste ju bara ha varit något Ni dagdrömde och fantiserade om. Hur såg den mest optimistiska beräkningen ut för spelets försäljning under sin första vecka?

Ni får massor av feedback via forum, Reddit, Twitter och så vidare. Kan Ni nämna tre saker som Ni valt att ge extra prioritet att implementera tidigare än vad som var först planerat baserat på denna feedback?

Medlem

Grattis till succén! Personligen tycker jag att ni valt helt rätt inriktning. Det finns idag nästan ett överflöd av överlevnadsspel, speciellt i Early Access-kategorin. Jag upplever att det finns betydligt mindre RPG/äventyrsspel med coop-funktion i samma format som Valheim. Även om det finns en del överlevnadsfunktioner här också så uttalade ni er om att ni inspireras mer av just klassiska äventyrsspel snarare än överlevnadsspel.

Hur kommer det att påverka utvecklingen framåt? Och, om vi blickar just framåt och ni fick drömma. Hur skulle ett Valheim, sett genom dessa ögon, kunna se ut om ett par år?

Medlem

Längtar tills det kommer NPCer man kan bjuda in till sin stad och dom kan börja leva sitt liv där, ta hand om farmen, samla resources, laga mat, bygga båtar osv

Medlem

Hur ser relationen med coffee stain ut? På vilket sätt har samarbetet påverkat/kommer påverka utvecklingen?

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Gällande magi:

Det finns en förmåga som ser till att man har medvind hela tiden. Bara slå ihjäl rätt boss så får man den.

Okej då är det bara så att jag inte kommit tillräckligt långt då!

Skriv svar