Meta Quest 2 - Officiella tråden, Diskussion, Spelare, Guider, frågor, tips

Medlem
Skrivet av Molotov:

Svårt att svara på.
Var det spelen som gjorde dig snurrig så går det ju att anpassa spelen och "vänja sig".

Du kommer uppleva VR klarare i Quest 2 och mindre pixlig/screendoor.

Ok, man borde kunna lämna tillbaka på öppet köp efter en vecka om det inte fungerar?

Kan man spela alla vr spel på Steam på OQ 2 ?

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Ok, man borde kunna lämna tillbaka på öppet köp efter en vecka om det inte fungerar?

Kan man spela alla vr spel på Steam på OQ 2 ?

Det borde gå.
Under pro perioden så var försiktig med den och "äckla" inte ner den så borde det inte vara nått problem. Det är ju trots allt nått man har mot ansiktet och risk för svett kan uppstå beroende på spel eller om man kanske bliryrslig

Ja alla spel på SteamVR fungerar skulle jag tro, iaf alla som är nått att ha.
Alla spel specificerar vilket headset dom fungerar för annars 👍

Tillägger att spelar man med kabel fungerar det med allt. Spelar man trådlöst med virtual desktop finns det vissa som inte fungerar men dom flesta funkar


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent
Skrivet av Molotov:

Dirt finns inte till Quest som stand alone.
Du behöver köra från dator, rally spel är dessutom en genre som passar bäst med link-kabel och maxad (vad datorn klarar av) rendering resolution och bitrate.
Men kabel blir inte nått problem när man ändå sitter Still 🙂👍

Ok. Tack för svar

Så jävla svårt o få tag på delar nu för tiden så risken är att det blir en färdig märkesburk med ett 3070, men det rinner iväg pengamässigt redan där och sedan tillkommer VR.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Ok. Tack för svar

Så jävla svårt o få tag på delar nu för tiden så risken är att det blir en färdig märkesburk med ett 3070, men det rinner iväg pengamässigt redan där och sedan tillkommer VR.

Det är nog bättre än inget. Jag bokade ett 3080 alldeles för sent så hade nog fortfarande fått vänta på det.
Men jag hade turen vid ett tillfälle att knipa ett av 50st 3070 när komplett fick ut en mindre batch. Det tog 10min tror jag så var korten slut
Fungerar bra för PCVR med Quest 2.
Men man kan säga att inget är "ett onödigt bra kort" när det gäller VR man behöver all kraft man kan få/har råd med


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Funderar mellan att köpa Elite Strap eller vänta på det med extra batteri. Däremot tror jag inte batteritiden blir ett problem för mig så jag är endast ute efter komfort och att det ska sitta bra. Vad tror ni som testat båda?

Medlem
Skrivet av Captain_Dracula:

Funderar mellan att köpa Elite Strap eller vänta på det med extra batteri. Däremot tror jag inte batteritiden blir ett problem för mig så jag är endast ute efter komfort och att det ska sitta bra. Vad tror ni som testat båda?

Dom är i stort sett samma.
Men Elite battery än bekvämare pga batteriet blir en motvikt.
Vissa brukar sätta en powerbank baktill på vanliga Elite strap.
Elite battery strap ger dubbel batteritid.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det borde gå.
Under pro perioden så var försiktig med den och "äckla" inte ner den så borde det inte vara nått problem. Det är ju trots allt nått man har mot ansiktet och risk för svett kan uppstå beroende på spel eller om man kanske bliryrslig

Ja alla spel på SteamVR fungerar skulle jag tro, iaf alla som är nått att ha.
Alla spel specificerar vilket headset dom fungerar för annars 👍

Tillägger att spelar man med kabel fungerar det med allt. Spelar man trådlöst med virtual desktop finns det vissa som inte fungerar men dom flesta funkar

Ok tack för svar .

Räcker det med 64 GB ? Eller borde man köpa 256 GB? Kommer ha dator och wifi routern precis bredvid så det borde inte bli problem med att streama.

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Ok tack för svar .

Räcker det med 64 GB ? Eller borde man köpa 256 GB? Kommer ha dator och wifi routern precis bredvid så det borde inte bli problem med att streama.

64GB räcker för dom flesta.
Ska man hålla på spela in och ta bilder när man spelar så fylls det upp men spel fyller inte upp så mycket i första taget.
Det största spelet är ca 12GB


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

64GB räcker för dom flesta.
Ska man hålla på spela in och ta bilder när man spelar så fylls det upp men spel fyller inte upp så mycket i första taget.
Det största spelet är ca 12GB

Ok det lutar mot ett köp. Är väldigt sugen på att testa Microsoft flight simulator med det som jag redan äger.

Förhoppningsvis klarar balanssinnet av det.

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Ok det lutar mot ett köp. Är väldigt sugen på att testa Microsoft flight simulator med det som jag redan äger.

Förhoppningsvis klarar balanssinnet av det.

Värt att testa iaf


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Fick mitt igår och jag är jävligt nöjd. Riktigt häftigt!! Håller inte med om att huvudbandet som följer med är värdelöst, jag tycker det sitter helt OK under en timmes session med godkänd komfort. Längre pallar jag inte utan att få huvudvärk ändå då jag inte är van vid VR.
Däremot så känner jag att en IR-lampa inte skulle sitta fel så man kan spela i mörker också.
Har ni något tips på en billig som funkar bra? Funkar vilken som helst, exempelvis denna?
https://www.amazon.se/IR-s%C3%A4ndare-Spotlight-nattvision-%C...

Medlem
Skrivet av Captain_Dracula:

Fick mitt igår och jag är jävligt nöjd. Riktigt häftigt!! Håller inte med om att huvudbandet som följer med är värdelöst, jag tycker det sitter helt OK under en timmes session med godkänd komfort. Längre pallar jag inte utan att få huvudvärk ändå då jag inte är van vid VR.
Däremot så känner jag att en IR-lampa inte skulle sitta fel så man kan spela i mörker också.
Har ni något tips på en billig som funkar bra? Funkar vilken som helst, exempelvis denna?
https://www.amazon.se/IR-s%C3%A4ndare-Spotlight-nattvision-%C...

Jag tycker inte huvudbandet är oskönt men tycker inte riktigt det håller headsetet på plats nör man spelar aktivt
Sen är det besvärligt om man är flera som behöver ställa om bandet.

Den ir lampan lär fungera. 👍


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Gick och köpte mitt idag har inte hunnit testa så mycket men det fungerar mycket bättre än Playstation vr

En fråga! Köpte Onward på dator appen. Den finns inte tillgänglig i mitt headsetet att ladda ner. Måste man streama detta spelet från datorn ?

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Gick och köpte mitt idag har inte hunnit testa så mycket men det fungerar mycket bättre än Playstation vr

En fråga! Köpte Onward på dator appen. Den finns inte tillgänglig i mitt headsetet att ladda ner. Måste man streama detta spelet från datorn ?

Onward finns till Quest men köpte du det på Oculus appen på datorn så har du köpt PCVR versionen.
Och det verkar inte vara crossbuy heller för då hade du fått båda versioner i samma köp.

Vill du ha Quest versionen så kan du refunda.
Att köpa Quest spel gör man enklast i headsetet.
Alt använder Oculus appen på telefonen.
Går också att köpa på oculus.com men då viktigt där att skilja på Rift (PC) och Quest.

Oculus appen på dator köper man vad jag vet bara PC versioner.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Onward finns till Quest men köpte du det på Oculus appen på datorn så har du köpt PCVR versionen.
Och det verkar inte vara crossbuy heller för då hade du fått båda versioner i samma köp.

Vill du ha Quest versionen så kan du refunda.
Att köpa Quest spel gör man enklast i headsetet.
Alt använder Oculus appen på telefonen.
Går också att köpa på oculus.com men då viktigt där att skilja på Rift (PC) och Quest.

Oculus appen på dator köper man vad jag vet bara PC versioner.

Konstigt att det inte är cross plattform då det är samma profil. Anledningen till att jag köpte det där var att det är enklare att knappa in det på datorn. Då får jag senare om det går att refounda

Köpte nämligen virtual desktop på datorn också och den dök upp i VR headsetet som applikation.

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Konstigt att det inte är cross plattform då det är samma profil. Anledningen till att jag köpte det där var att det är enklare att knappa in det på datorn. Då får jag senare om det går att refounda

Köpte nämligen virtual desktop på datorn också och den dök upp i VR headsetet som applikation.

Det är viktigt att skilja på Quest och PC.
Köper du med dator appen så är det PC versionerna du får. Är det cross buy support får du även Quest versionen. Det är ju trots allt samma spel med 2 olika format. Men det är inte alla spel och appar som "bjuder" på cross-buy.

Cross plattform eller snarare cross-play betyder att PC och Quest spelare kan spela tillsammans online.

Mitt tips är att vill du köpa enkom Quest spel, köp dom i headsetet eller Mobil-appen.
I Mobil-appen är det mer tydligt om man köper för Quest eller PC och det borde vara Quest storen som är upp som default.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Hur får jag Microsoft Flight simulator 2020 att fungera i VR? Det ska vara CTRL + TAB men det händer inget. Just nu sitter jag bra med en stor skärm med spelet på i VR desktop.

Medlem

Har provat lite under helgen. Är väldigt imponerad av det. Enkelt att komma igång så jag kommer att behålla det!

Det enda jag inte får igång är Microsoft flight simulator. Får igång Steam VR men att starta spelet går inte riktigt.

Är det något särskilt man ska göra för att få flight simulator att fungera ?

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Har provat lite under helgen. Är väldigt imponerad av det. Enkelt att komma igång så jag kommer att behålla det!

Det enda jag inte får igång är Microsoft flight simulator. Får igång Steam VR men att starta spelet går inte riktigt.

Är det något särskilt man ska göra för att få flight simulator att fungera ?

Har inte testat spelet själv men har läst att man ska kunna växla i en meny inne i spelet

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Har inte testat spelet själv men har läst att man ska kunna växla i en meny inne i spelet

Ja jag vet. Får det inte att fungera. Carl + Tab ska det vara. Står att den inte hittar headset.

Just nu har jag spelet igång på en skärm i VR världen 😂

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Ja jag vet. Får det inte att fungera. Carl + Tab ska det vara. Står att den inte hittar headset.

Just nu har jag spelet igång på en skärm i VR världen 😂

Verkar vara ett vanligt problem med att få igång VR läget i det spelet. Både att aktivera det men sen att man hamnar fel, utanför cockpit osv.

Kan inte bidra med hjälp eftersom jag inte själv provat, men googla och kolla reddit och Youtube.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Ja jag vet. Får det inte att fungera. Carl + Tab ska det vara. Står att den inte hittar headset.

Just nu har jag spelet igång på en skärm i VR världen 😂

Segt! Jag startar desktop-versionen med headset på huvudet helt utan Steam (har det via Game Pass) och aktiverar VR-läget i inställningarna. Låter inte som att det löser ditt problem...

Medlem
Skrivet av brunnlake:

Segt! Jag startar desktop-versionen med headset på huvudet helt utan Steam (har det via Game Pass) och aktiverar VR-läget i inställningarna. Låter inte som att det löser ditt problem...

Aha där ser man. Jag har game pass också så kanske hade kunnat prova det via där. Fungerar det bra via gamepass annars ?

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Aha där ser man. Jag har game pass också så kanske hade kunnat prova det via där. Fungerar det bra via gamepass annars ?

Jag skaffade 3 månader Game Pass endast för att testa MS Flight Sim så har inte så mycket att jämföra med. Har testat No Mans sky samma väg också och det var inga problem.

Medlem
Skrivet av brunnlake:

Jag skaffade 3 månader Game Pass endast för att testa MS Flight Sim så har inte så mycket att jämföra med. Har testat No Mans sky samma väg också och det var inga problem.

var det enkelt att få igång på VR? Inga problem ?

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

var det enkelt att få igång på VR? Inga problem ?

Inga problem. Funkade på första försöket:

Skrivet av brunnlake:

Jag startar desktop-versionen med headset på huvudet helt utan Steam (har det via Game Pass) och aktiverar VR-läget i inställningarna.

Medlem

Köpte precis ett quest 2, har haft ett rift s innan, lör jag märka skillnad? Tönkte köra blade and sorcery via virtual desktop och steam vr. Tror ni det kommer funka med en comhem router?

Medlem
Skrivet av MrCynical:

Köpte precis ett quest 2, har haft ett rift s innan, lör jag märka skillnad? Tönkte köra blade and sorcery via virtual desktop och steam vr. Tror ni det kommer funka med en comhem router?

Jag tror du kommer märka lite skillnad.
Blade & Sorcery fungerar med Virtual desktop jag brukar köra det. Det är dock ett spel beroende på din datorkonfig är lite tungdrivet.
Om det kommer fungera med din router är svårt att svara på. Det man ska tänka på att vara kabelansluten till routern med datorn och sen helt vara i närheten av routern med questen.
Questen ska också helst vara ensam på 5GHz bandet.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag tror du kommer märka lite skillnad.
Blade & Sorcery fungerar med Virtual desktop jag brukar köra det. Det är dock ett spel beroende på din datorkonfig är lite tungdrivet.
Om det kommer fungera med din router är svårt att svara på. Det man ska tänka på att vara kabelansluten till routern med datorn och sen helt vara i närheten av routern med questen.
Questen ska också helst vara ensam på 5GHz bandet.

Ahh. Kör en i9 9900k med ett 2080ti och 32gb ram.
Sen så kör jag trådat till datorn.

Tror dock telefonerna här hemma går på 5ghz bandet

Medlem
Skrivet av MrCynical:

Ahh. Kör en i9 9900k med ett 2080ti och 32gb ram.
Sen så kör jag trådat till datorn.

Tror dock telefonerna här hemma går på 5ghz bandet

Och då bör det inte vara några problem.
Byt namn på 5GHz bandet och anslut telefonerna till 2,4GHz ist, det lider dom inte av och 2,4GHz har bättre täckning


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skriv svar