Pågående spamattack

Medlem

"Hanterade frustrationen hos en stor mängd medlemmar som INTE fått oanständiga förslag".

Kundservice på hög nivå!

Frilansare
Skrivet av Kago1316:

Var du måhända på semester i Kina eller Ryssland...? 🤔

Wǒ shì wúgū de! Hrrmh, Jag är oskyldig!

Medlem

Tycker ni förbiser en kategori av särskilt drabbade användare - nämligen vi som faktiskt fick lite "namnam" i inkorgen men som aldrig hann ta del av läckerheterna innan funktionen stängdes av. Nu känner man ju sig verkligen snuvad på konfekten.

Gnällkuk
Skrivet av Joakim Bennet:

Wǒ shì wúgū de! Hrrmh, Jag är oskyldig!

Island alltså, check. OK, för den här gången.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Frilansare
Skrivet av WonderBoy:

Tycker ni förbiser en kategori av särskilt drabbade användare - nämligen vi som faktiskt fick lite "namnam" i inkorgen men som aldrig hann ta del av läckerheterna innan funktionen stängdes av. Nu känner man ju sig verkligen snuvad på konfekten.

Vi är verkligen ledsna, vi vet faktiskt inte hur vi ska kunna ersätta alla drabbade. Ska vi göra ett eget utskick? Avslöjande bilder på Calle?

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Vi är verkligen ledsna, vi vet faktiskt inte hur vi ska kunna ersätta alla drabbade. Ska vi göra ett eget utskick? Avslöjande bilder på Calle?

NU snackar vi!


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

Kollade med tjänsten som ni tipsade om. Använder ett fåtal adresser, och fick detta tillbaka:
"Good news — no pwnage found!" förutom på en adress, som blivit pwnad en gång, på ett konto som är borttaget på siten ifråga. All good!


signatur

I drank what?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Mirage:

Kollade med tjänsten som ni tipsade om. Använder ett fåtal adresser, och fick detta tillbaka:
"Good news — no pwnage found!" förutom på en adress, som blivit pwnad en gång, på ett konto som är borttaget på siten ifråga. All good!

Skönt! Och man får ju komma ihåg att få databasläckor innehåller rena användarnamn/lösenords-kombinationer utan iaf det senare är krypterat. Och använder man olika lösenord på olika sajter, och 2FA där det finns, är man så säker det går.


signatur
Medlem

Tja min e-postadress har figurerat i diverse listor men jag vet ju inte om det är något vettigt lösenord som har läckt. Äldsta läckan ju sen 2012.
Sweclockers fanns med som en läcka med. Vad jag vet har jag bytt på alla ställen jag känner till.och dessutom har jag ofta unika lösenord för varje grej jag använder.

Vad gör man åt en sån här grej liksom... man har ju ingen aning om vad som läckt:
"Lead Hunter: In March 2020, a massive trove of personal information referred to as "Lead Hunter" was provided to HIBP after being found left exposed on a publicly facing Elasticsearch server. The data contained 69 million unique email addresses across 110 million rows of data accompanied by additional personal information including names, phone numbers, genders and physical addresses. At the time of publishing, the breach could not be attributed to those responsible for obtaining and exposing it. The data was provided to HIBP by dehashed.com."

EDIT:
Står även att epostadressen figurerat i sharethis läckan, mig veterligen har jag aldrig haft ett konto där. Har inte heller blivit notifierad om att dom blivit hackade.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Vi är verkligen ledsna, vi vet faktiskt inte hur vi ska kunna ersätta alla drabbade. Ska vi göra ett eget utskick? Avslöjande bilder på Calle?

Vadå "vi vet inte hur vi ska kunna ersätta alla drabbade"..? Det där var ju toppenförslag!

Medlem

Sista punken i listan över åtgärder fick mig att skratta högt!
Jag var en av de frustrerade tror jag bestämt! Tack FZ för att ni gav er tid till oss som fick stå utan oanständiga förslag i vår inkorg och därmed kände oss en smula kränkta och bortglömda! haha


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Avstängd

Nu är CCP besvikna..

Medlem

Jag blev rätt förvånad. Kunde dock inte ens komma in på mailen igår. Lika bra kanske...

Medlem

Vill du kn***a? Det var längesen jag fick en sådan obscent tydlig invit så det är bara att tacka och ta emot. Vänta var det spam...

Medlem

Men våra lösenord är inte på vift nu? Ni har alltså inte haft nått intrång? @fz

Förklara så pedagogiskt ni kan så man slipper ligga i fosterställning inatt😳😏

Medlem
Skrivet av Hexon:

Men våra lösenord är inte på vift nu? Ni har alltså inte haft nått intrång? @fz

Förklara så pedagogiskt ni kan så man slipper ligga i fosterställning inatt😳😏

OM du har en sajt som lagrar lösenord i klartext, ska du inte använda den sajten.
FZ är för smarta för att lagra ditt lösenord i klartext.
Du skall ha olika lösenord för olika sajter, och det ska vara ett "starkt" lösenord.
Din mammas namn och hennes födelsedatum är INTE ett "starkt" lösenord.

C64
Medlem

Jag är inte en robot OFAN!

C64
Medlem

Risterapi ska dom ha dom slynglarna som inte skickade mig ett Pm inte

Medlem
Skrivet av lurwas:

OM du har en sajt som lagrar lösenord i klartext, ska du inte använda den sajten.
FZ är för smarta för att lagra ditt lösenord i klartext.
Du skall ha olika lösenord för olika sajter, och det ska vara ett "starkt" lösenord.
Din mammas namn och hennes födelsedatum är INTE ett "starkt" lösenord.

Har jobbat IT-support en del i mina yngre dagar och då gav folket ut lösenord på löpande band ("Jag glömde sätta frånvaromeddelande" detta var innan detta gick via nätet).

Återkommande formel för lösenord var "Barnets namn + (året personen började+antal lösenordsbyten sedan dess)", gör inte det..

Säkert någon som redan länkat i tråden men XKCD har en bra stripp om hur man gör ett säkert men enkelt lösenord här

It's not a lake, it's an ocean

Bra jobbat!

Jag har glömt mitt lösenord och är livrädd för att bli utloggad. Det enda sättet att byta verkar vara att nollställa sitt konto, stämmer det? Det går inte att bara beställa ett nytt lösenord?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av one63:

Har jobbat IT-support en del i mina yngre dagar och då gav folket ut lösenord på löpande band ("Jag glömde sätta frånvaromeddelande" detta var innan detta gick via nätet).

Återkommande formel för lösenord var "Barnets namn + (året personen började+antal lösenordsbyten sedan dess)", gör inte det..

Säkert någon som redan länkat i tråden men XKCD har en bra stripp om hur man gör ett säkert men enkelt lösenord här

En kollega på mitt förra jobb behövde hjälp med att göra någon ändring i sitt Applekonto på sonens Ipad så hon tog med den till jobbet för att få hjälp av vår IT-kille som var duktig på just Appleprodukter.

- Lösenord?
- Eh... "bajskorv".
- Jaha. Ja, jag har också barn...


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Hexon:

Men våra lösenord är inte på vift nu? Ni har alltså inte haft nått intrång? @fz

Förklara så pedagogiskt ni kan så man slipper ligga i fosterställning inatt😳😏

Vi har inte hittat några tecken på det, nej. Ett bra lösenordstänk är dock alltid av godo.

Skrivet av Ruffles:

Bra jobbat!

Jag har glömt mitt lösenord och är livrädd för att bli utloggad. Det enda sättet att byta verkar vara att nollställa sitt konto, stämmer det? Det går inte att bara beställa ett nytt lösenord?

Du kan såklart be om en återställningslänk. I värsta fall får du kontakta oss så skickar vi en manuellt. Se till att ha en aktuell epost i dina profilinställningar dock


signatur
Jobbar med data
Skrivet av Ruffles:

Jag har glömt mitt lösenord och är livrädd för att bli utloggad. Det enda sättet att byta verkar vara att nollställa sitt konto, stämmer det? Det går inte att bara beställa ett nytt lösenord?

Nej, vi skickar inte ut ett lösenord till dig i klartext. Du får en återställningslänk så att du kan själv välja ett nytt lösenord.

Medlem

hmm, fick inte förfrågan, min vanliga otur..


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vi har inte hittat några tecken på det, nej. Ett bra lösenordstänk är dock alltid av godo.

Skönt o veta. Byter lösenord nu från mamma till pappa. 😏

Medlem

Fick inget heller. Men bytte för säkerhets skull lösenordet från password123 till password12345

Medlem
Skrivet av e3henri:

Fick inget heller. Men bytte för säkerhets skull lösenordet från password123 till password12345

god123 är det enda rätta...

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vi har inte hittat några tecken på det, nej. Ett bra lösenordstänk är dock alltid av godo.

Du kan såklart be om en återställningslänk. I värsta fall får du kontakta oss så skickar vi en manuellt. Se till att ha en aktuell epost i dina profilinställningar dock

Vad bra. Tack! Det ska jag göra.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skägg.
10 Chambers

signatur
Medlem
Skrivet av jreklund:

Nej, vi skickar inte ut ett lösenord till dig i klartext. Du får en återställningslänk så att du kan själv välja ett nytt lösenord.

För att vara ännu tydligare, ni kan inte. Ni sparar ju inte lösenordet utan en hash av lösenordet.

Skriv svar