Cyberpunk 2077 sålde 13,7 miljoner ex – på tre veckor

Flakmonkey

Hoppas att de som köpt det överlag är nöjda, vilket man väl ändå får förmoda.

Som en person som varit utanför hela kontroverserna iom att jag på ett tidigt stadium tog beslutet att vänta på en "riktig" nextgen-version (vilket väl numera borde vara currentgen antar jag?) så måste jag nog erkänna att den här otroligt spridda skuren av åsikter gör mig bara ännu mer nyfiken på det. Speciellt då det ju inte bara grundar sig i den kassa lanseringen och hantering av den utan det känns extremt splittrat även när man kommer till story, spelmekanik, etc också. Får se när det blir ett köp, men någon gång kommer jag definitivt skaffa det.

Medlem

Jag tycker ändå det är lite kul hur folk har så otroligt olika åsikter om det här spelet.

Många spelare som normalt sett blir avtända av en djup värld med intrikata system tror jag gillade spelet, men för mig var det absolut inte vad jag hade väntant mig eller hoppats på, mycket tack vare det som utvecklarna sagt under åren om en levande värld som du kan påverka, etc.

Jag bryr mig mindre om buggarna, för de kan ju alltid fixas, och jag hoppas de inte försöker göra om spelet för mycket med patchar. Det blir bara bortkastade resurser. Låt det vara som det är och låt det vara en läxa, och sen kan de börja på uppföljaren och göra det rätt den gången istället.

Medlem
Skrivet av Emret:

Gillade spelet väldigt mycket. Spelade på PS4 Pro och prestandamässigt funkade det bra. Visst, hade ett par krascher och diverse svävande föremål men inget som förtog upplevelsen allt för mycket.
En PS5-patch och ett DLC sen är jag redo att göra att återbesök i Night City.

Tjenare,
Har du vant dig vid coilwhine nu gällande din ps5 eller fått ytterligare en ny enhet som är tyst?
Är mest nyfiken bara, då min ps5 var knäpptyst från dag 1 enligt mig men vi kanske sitter olika långt ifrån


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Fast spel säljer ju inte längre..? Helt omöjligt att gå med vinst!

Medlem

Förbokade fysiska PS4-versionen, lirade på PS5. Buggfest deluxe. Så jävla besviken. Sålde det på Tradera. Kommer inte röra det igen...

Medlem

Jag hade väldigt höga förväntningar/förhoppningar, och det underpresterade helt klart relativt till dom.

Hade det kommit från en helt ny studio och jag hade 0 förväntningar hade jag blivit rätt blown away.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av kebbe:

Fast spel säljer ju inte längre..? Helt omöjligt att gå med vinst!

Va?

Jag antar att det här är ett inlägg i en debatt som inte pågår här. Men ur kontext så.. Va?


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Är ett okej spel. Tyckte det var lite enformigt i längden. Alla uppdrag var mer eller mindre likadana och tyckte att gun play kändes lite meh. Performance kändes dålig

Saknade att uppdragen kunde ha lite mer valmöjligheter som första uppdraget man får med att skaffa drönaren. Sedan kändes det som all valmöjligheten vart smyga eller skjuta och vilken ingång man tog. Vart att man bara godkände alla quest man fick utan att man behövde bry sig om i fall det skulle spela roll med någon. Skulle vilja ha sett någon form av reputation med olika gäng. Då kanske man skulle bry sig mer om vem som är vad.

Medlem

Själv tyckte jag cyberpunk var en jätteflopp, tröttnade på det enformiga och allt för simpla och extremt lätta gameplayet rätt snabbt. Få runt mig var speciellt imponerande heller.

I början, kanske i 4-6 timmar, var det dock sköj och och lovade mycket. Men sen föll korthuset, och då var det ju för sent att lämna tillbaka spelet.

Kollade på steams achivments, och bara ca 30% av spelarna har spelat ut mainstoryn enligt det.
Så om 70% av spelarna inte ens orkade köra klart storyn, i ett tungt storydrivet spel; så måste det väl betyda att antingen spelet är en gameplay-mässig flopp, eller skapat enbart för att vara en produkt som ska säljas till max? Oavsett så är mitt förtroende för CD project förbrukat.

Medlem

Sparar det tills patchen för xsx kommer, vill inte sitta med 30fps.


signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 5700X | GPU: AMD Radeon RX 7900 XT 20gb | RAM 32gb ddr4 3600mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb
PS5 2,8TB || Iphone 14 128gb || Nintendo Switch || LG B9S OLED 55"

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Tjenare,
Har du vant dig vid coilwhine nu gällande din ps5 eller fått ytterligare en ny enhet som är tyst?
Är mest nyfiken bara, då min ps5 var knäpptyst från dag 1 enligt mig men vi kanske sitter olika långt ifrån

Nej detta går inte att vänja sig vid. Jag är inte helt säker på att det är coil whine då ljudet upphör i samma sekund som fläkten stannar.
Sonys verkstad tabbade sig duktigt. Istället för att reparera min maskin och skicka tillbaka den så skickade de mig någon annans maskin med samma problem. Jag har återkopplat till PlayStation support igen och de lovade att ta ärendet vidare till rätt avdelning. Får se vad som händer, för detta köper inte jag. Min ersättningsmaskin är dessutom ordentligt repig så jag accepterar inte deras ”åtgärd”. Gillar maskinen i övrigt så Playstation får hålla på tills de löst problemet.

Skrivet av alias:

För mig en femma, jag har blivit en cyberpunk fanatiker spelat igenom det fyra gånger nu.
Vilken värld, vilken story, vilka karaktärer!
Krävs att man har ett lugnt tempo. Läser shards, sätter sig in i loren och storyn.
Så klart inte för alla, vilket spel är det?
Perfekt är det inte, kan dock köra allt på ultra i 1440p så kan tänka mig att min upplevelse skiljer sig en hel del från de som sitter på sämre hårdvara eller lastgen konsoller.

Bara nyfiken, vad är det med "världen" som är så bra? Vad för slags interaktivitet är det som du har fastnat för?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Razken:

Bra spel dedär. [Dunderfniss!]
https://youtu.be/QpcxvkOiGgk

Löjligaste och mest infantila jag sett på länge.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Bara nyfiken, vad är det med "världen" som är så bra? Vad för slags interaktivitet är det som du har fastnat för?

Krävs mer än ett par rader för att förklara det, cyberpunk loren är troligen större/bättre än du insett? Eller så är det bara så att du inte gillar denna typ av spel. Känner absolut inget måste att få över de som hatar detta spel till min sida. För mig så är jag i en levande värld, krävs en bra rigg dock med allt på max.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Ångra köp efter bara några timmar i spelet. Visst buggar fanns. Men det var inte främst det som jag lämnade tillbaka det.

Världen kändes väldigt tom på innehåll. Visst den är snygg och allt. Men det känns som krutet lades på snygg omgivning. Sen själva storyn och att bara driva omkring i världen. Det känns väldigt tomt.

Det känns väldigt ofärdigt. Som att dom fått till färgen på lacken, men glömt att montera motorn.

En värld ska man ju kunna försvinna i med att driva omkring, träffa på random folk och göra saker med/mot.

Tomt spel som ser bra ut men känns väldigt ofärdigt. Trot knappast DLCs hjälper mot det. För mig är en stor värld som t ex RDR2, GTA, Valhalla eller liknande världar där man kan göra helt random saker utanför storyn.

Spelet är en flopp. Som någon skrev ovan. 30% har klarat storyn i steam. Det är riktigt lågt. Det tillsammans med buggarna och fattigt innehåll.

Bra för om att dom sålt bra. Men jag tror deras förtroende är riktigt skadat och nästa spel så får dom nog vekligheten släppa ett färdigt spel och riktigt bra för att folk ska börja tro på den spelstudion igen.

Medlem

Älskar det här spelet. Galet coolt. Pc såklart.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det beror på hur man definierar "fiasko". Över 13 miljoner sålda spel på tre veckor är svinbra, däremot är det en pr-mässig katastrof för CDPR. Hype kan aldrig byggas av en aktör – spelmakare, journalister och kunder hjälps alla åt.

Cdpr ljög om sitt spel i 8 år, och visade upp ett demo. Som många ville ha. För mig så handlar det om produkten och inte företagen synpunkt. För jag är ju den som ska använda produkten. Aktier som stört dök med nästan 50% och ett spel som är slaktat på innehåll så mycket så allt rpg snack om val möjligheterna man kan göra i spelet, man kunde köra enbart side mission för att klara spelet osv. Är borta med vinden. Dom släppte spelet 1-2 år för tidigt. Men visst succé i all ära, att dom lyckades sälja ett spel så pass bra, som många ville ha, baserat på lögnerna i 8 år. Så för mig så är det fiasko. Höll inte måttet!

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av ompalompa:

Kollade på steams achivments, och bara ca 30% av spelarna har spelat ut mainstoryn enligt det.
Så om 70% av spelarna inte ens orkade köra klart storyn, i ett tungt storydrivet spel; så måste det väl betyda att antingen spelet är en gameplay-mässig flopp, eller skapat enbart för att vara en produkt som ska säljas till max? Oavsett så är mitt förtroende för CD project förbrukat.

Skrivet av Marooned:

Spelet är en flopp. Som någon skrev ovan. 30% har klarat storyn i steam. Det är riktigt lågt. Det tillsammans med buggarna och fattigt innehåll.

Red Dead Redemption 2 - 20% av spelarna på Steam har klarat spelet.

GTA 5 - 23,7%

Witcher 3 - 26%

Divinity: Original Sin 2 - ca 26% (olika achievements för olika svårighetsgrader, så spelare som klarat det på flera olika räknas dubbelt)

AC: Valhalla - ca 25-30% (oklart för mig som inte spelat spelet vilket exakt achievement det är man får för att klara spelet, men max 30% i alla fall)

Är dessa spel gameplaymässiga floppar eller enbart skapade för att sälja max? Tror inte det flesta håller med. Sanningen är att de flesta spelare helt enkelt inte spelar klart spel - inte när vi pratar om spel med längre kampanjer. Det säger noll och inget om spelets kvalitet.

Medlem
Skrivet av farbrorwiwi:

lol 30k återlämnade exemplar säger en hel del om att de som skriker högst hörs mest.. det var alltså 0,000002% som faktiskt lämnade tillbaka spelet (bara bland köparna från första tre veckorna förstås).

Lite oroande att ditt inlägg har så många gillningar. Hur är det med mattekunskaperna här på FZ egentligen?

30k/13,7m = 0,002 = 0,2%

Edit: Självklart missade jag en decimal..

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Påskmust:

Lite oroande att ditt inlägg har så många gillningar. Hur är det med mattekunskaperna här på FZ egentligen?

30k/13,7m = 0,002 = 0,2%

Edit: Självklart missade jag en decimal..

Var i färd med att göra mig lustig över din självsäkerhet när du själv räknade fel och fick det till 2%, men du hann rätta.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Var i färd med att göra mig lustig över din självsäkerhet när du själv räknade fel och fick det till 2%, men du hann rätta.

Haha, med all rätt. Är absolut inget mattesnille men 0,000002% var så himla off så lite konstigt att så många verkar köpa det.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Red Dead Redemption 2 - 20% av spelarna på Steam har klarat spelet.

GTA 5 - 23,7%

Witcher 3 - 26%

Divinity: Original Sin 2 - ca 26% (olika achievements för olika svårighetsgrader, så spelare som klarat det på flera olika räknas dubbelt)

AC: Valhalla - ca 25-30% (oklart för mig som inte spelat spelet vilket exakt achievement det är man får för att klara spelet, men max 30% i alla fall)

Är dessa spel gameplaymässiga floppar eller enbart skapade för att sälja max? Tror inte det flesta håller med. Sanningen är att de flesta spelare helt enkelt inte spelar klart spel - inte när vi pratar om spel med längre kampanjer. Det säger noll och inget om spelets kvalitet.

Vet inte hur det funkar med achievements i steam men på Xbox får du ju inte automatiskt 100% bara för du klarar spelet. Inte i närheten.

Men om det var som han påstod som jag citerade att 30% kört igenom det i steam. Ja det är väl sådär bra?

Om vi bortser från procenten. Det är ändå ett innehållsfattigt spel fyllt med buggar. Helt enkelt inget färdigt spel.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Marooned:

Vet inte hur det funkar med achievements i steam men på Xbox får du ju inte automatiskt 100% bara för du klarar spelet. Inte i närheten.

Men om det var som han påstod som jag citerade att 30% kört igenom det i steam. Ja det är väl sådär bra?

Om vi bortser från procenten. Det är ändå ett innehållsfattigt spel fyllt med buggar. Helt enkelt inget färdigt spel.

Ingen har pratat om 100%. Det är att klara spelet vi pratade om - det finns enskilda achievements för att klara storyn. Det var hur många som klarade dessa achievements i respektive spel jag listade. Antalet som klarat 100% är förstås extremt många färre.

Att 30% klarat spelet är helt normalt och oerhört långt ifrån den usla siffra ni försöker få det att låta som. Det är, som jag visade ovan, standard att mellan 20-30% av spelarna faktiskt klarar spelet när vi pratar om denna typ av spel.

Sen har jag inte sagt något om huruvida Cyberpunk är bra eller dåligt. Det är en annan diskussion, och då jag inte lirat igenom det själv så har jag ingen åsikt.

Skrivet av alias:

Krävs mer än ett par rader för att förklara det, cyberpunk loren är troligen större/bättre än du insett? Eller så är det bara så att du inte gillar denna typ av spel. Känner absolut inget måste att få över de som hatar detta spel till min sida. För mig så är jag i en levande värld, krävs en bra rigg dock med allt på max.

Jag älskar allt som har med Cyberpunk och Sci-fi att göra, men CDPRs magplask lämnade en bitter smak i munnen. Förmodligen är mina krav högre än dina.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Orka lämna tillbaka då.

Objektivt sett i stort sett ospelbart på gamla konsolerna.

CP skulle placeras högt upp på listan tillsammans med GTA och RDR, det skulle bli det "nya stora" hade vi blivit lovade, istället fick vi ett dussinspel som snabbt glömdes bort.

Bra spel, jag gillade det för vad det var. Men långt ifrån såååååå bra. 3/5 kanske. Ett spel, liksom.

Objektivt sett en av spelhistoriens största flopp någonsin.

Flopp, undrar hur du räknar Mr ? Enligt faktan ovan så har det sålts i nästan 14miljoner exemplar vilket är skit mycket för endast
3v. lägg till 4mån till så är vi uppe i 20m spel. Cyberpunk har precis kommit och det lär finnas här för lång tid framöver då den
stora massan har avvaktat pga buggar. Till hösten så kommer det en ps5 version även till Series X och då lär CDPR sälja enkelt det
dubbla om inte mer. Så verkligen inget spel folk har glömt bort utan de spelas för fullt

Medlem
Skrivet av submariner:

Flopp, undrar hur du räknar Mr ? Enligt faktan ovan så har det sålts i nästan 14miljoner exemplar vilket är skit mycket för endast
3v. lägg till 4mån till så är vi uppe i 20m spel. Cyberpunk har precis kommit och det lär finnas här för lång tid framöver då den
stora massan har avvaktat pga buggar. Till hösten så kommer det en ps5 version även till Series X och då lär CDPR sälja enkelt det
dubbla om inte mer. Så verkligen inget spel folk har glömt bort utan de spelas för fullt

Hur många av de 14 miljoner var förhandsbokningar? Vet vi det? Skulle gissa på en ansenlig summa.

Samtidigt påstår du att den stora massan avvaktat? Du tror på ~30 miljoner sålda ex innan årets slut, typ?

Tyvärr tror jag nog att den initiala lanseringen och haveriet som var har svärtat ner spelet för gott, i viss utsträckning i alla fall. Visst kan de säkert fixa det till viss del och lägga till mycket innehåll, men betvivlar att vi någonsin får "det där" storspelet som vi först blev lovade i och med all massiv hype och förväntan som fanns hos folk, inklusive mig själv. Då får de göra om spelet i grunden.

Det är dock bara min åsikt.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Hur många av de 14 miljoner var förhandsbokningar? Vet vi det? Skulle gissa på en ansenlig summa.

Samtidigt påstår du att den stora massan avvaktat? Du tror på ~30 miljoner sålda ex innan årets slut, typ?

Tyvärr tror jag nog att den initiala lanseringen och haveriet som var har svärtat ner spelet för gott, i viss utsträckning i alla fall. Visst kan de säkert fixa det till viss del och lägga till mycket innehåll, men betvivlar att vi någonsin får "det där" storspelet som vi först blev lovade i och med all massiv hype och förväntan som fanns hos folk, inklusive mig själv. Då får de göra om spelet i grunden.

Det är dock bara min åsikt.

Läste precis på Gameinformer att CDPR tjäna tillbaka pengarna de lagt på cyberpunk efter endast 1 dag ute till försäljning, ni
hörde rätt. En dag tog det. Kommer bräcka många rekord med tiden

Medlem
Skrivet av submariner:

Läste precis på Gameinformer att CDPR tjäna tillbaka pengarna de lagt på cyberpunk efter endast 1 dag ute till försäljning, ni
hörde rätt. En dag tog det. Kommer bräcka många rekord med tiden

Ja, okej.

Medlem
Skrivet av submariner:

Läste precis på Gameinformer att CDPR tjäna tillbaka pengarna de lagt på cyberpunk efter endast 1 dag ute till försäljning, ni
hörde rätt. En dag tog det. Kommer bräcka många rekord med tiden

De fick pengarna tillbaka innan Dag 1. De hade över 8 miljoner förbokningar, bara de täckte utvecklingskostnaderna.

Däremot tror jag inte CP2077 kommer bräcka många/någon rekord. Det får vi allt se med tiden.

Medlem
Skrivet av Yabba:

Löjligaste och mest infantila jag sett på länge.

Haha! 😁 Gå in och skriv det på tuben så ska du få ett hjärta på kommentaren. 🙃

123
Skriv svar