AMD eller Nvidia - Vilken pixelskyfflare har du?

Medlem
Skrivet av Exxo:

Har ett sådant g-kort själv och har aldrig varit mer nöjd över val av g-kort.

Till en början var ångesten total, när man hade spenderat ca 6000 kr på ett g-kort. Så här snart 4 år senare anser jag det värt pengarna.

Nu var det iofs inte det jag menade utan att jag har givit pengar till ett företag vars företagskultur jag inte egentligen vill stödja. Men viljan att ha feta FPS och att AMD låg en bit efter fick mig att sälja min själ.

Medlem
Skrivet av kebbe:

När största konkurrenten till Nvidias Volkswagen är motsvarigheten till en rostig Dacia är det inte särskilt svårt att strunta i småsaker ingen märker av.

Fast den jämförelsen är långt ifrån verkligheten. Enligt mina erfarenheter fungerar amd grafikkorten väldigt bra.
Har kört lite varierat över generationerna sedan geforce 4600ti var aktuellt. Före det har jag ingen aning om vad som satt i datorerna.

Medlem
Skrivet av AplAy:

Onödigt. Jag tog det som fanns tillgängligt i och med kretsbristen och allt brådskande jag upplevde förra året. Körde på ett - då svindyrt - returnerat NVIDIA-kort vilket visade sig vara ett riktigt kap så här ett halv år senare.

Jag tycker att vi lägger ned denna "AMD VS NVIDIA" och "INTEL VS AMD" och dessa egentligen icke-existerande rivaliteter. Jag har under många år kört med Intel och när jag investerade i AMD så visade de helt enkelt sig vara bättre just då.

Om ett tag lär Intel hamna på plats ett igen men man har ju fortfarande sina kärnor, sina trådar, och sin Ghz i nuvarande processor så vad gör det då?

Ärligt talat aldrig fattas fanboyismen inom datorkomponentsvärlden. (samma gäller Xbox VS PlayStation)

Fz tjänar pengar på att visa reklam och fanboys är duktiga på att bråka och skapa trafik.

Medlem

*Polygonputtare

Medlem

Fick tag på ett 6800XT till MSRP så då blev valet lätt. Men mina två tidigare kort var också AMD, Vega 56 och RX 480.

Gillar inte Nvidia som företag speciellt mycket, och det är riktigt jäkla tungt att behöva pilla med den där Windows XP-kvarlevan som heter Nvidia Control Panel när man har vant sig vid hur snabbt och enkelt Radeon Software funkar.

Skrivet av ELF:

Har alltid kört Intel+ATI/AMD.
Men någon gång kanske det blir AMD+AMD.

Jag känner igen mig i det här. :3

Medlem
Skrivet av Landelusen:

*Polygonputtare

*Voxelvisare? ;P

Jag kör ett 3080, men hade gärna bytt mot ett 6900XT - i vissa miljöer får jag faktiskt slut på VRAM. (Ligger och kör en del i bakgrunden medan jag spelar som tuggar i sig lite, och 3080 har inte direkt någon marginal vad gäller VRAM-budget.) I övrigt är det trevliga GPUer och kort, även om de är lite strömtörstiga jämfört med motsvarande AMD-kort.

Att folk fortfarande tror att AMD är så katastrofala vad gäller ex. drivrutiner och buggar är lite trist. Minns hur jag hade mer tur med mitt 7970GHz och sedan R9 290X, jämfört med ett 570 och ett 660Ti.

Både nVidia och AMD lyckas med så väl mer som mindre lyckade arkitekturer (3.5+0.5GB VRAM, någon?) och drivrutiner (kondensatordebaclet vid 3xxx-releasen?) med jämna mellanrum.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Som renodlad PC-gamer så ligger ju grafikkort en riktigt varmt om hjärtat. Finns ju absolut inget bättre än att halv-lida igenom något år av grafikoptimeringar för att försöka dröja lite med grafikkortsköpet, så man när det väl blir av kan avnjuta fördubblad prestanda Att optimera grafikinställningar har på nått sätt sin charm, konstigt nog.

Har kört lite blandat genom åren. Tror jag alltid försökt plocka det som varit bäst för stunden per krona och något åt high-end-hållet.

Sedan Nvidia lanserade Shadowplay så har jag dock varit lite extra fäst vid dom. DLSS, RTX, deras filter-grejer osv.. känns just nu som att de har lite mer godis än AMD. G-sync skärm på det så känns det som att jag håller kvar vid dom för stunden iaf.

För de yngre som inte läst på, så köpte AMD upp ATI 2006, och det verkar som att de första grafikkorten som stämplades med AMD var deras HD 6000-serie. Vilket ish betyder att jag aldrig ägt ett AMD-kort?

ATI Rage Pro 8MB (1998)
Nvidia Geforce 2 Titanium 64MB (2001-2?)
Nvidia Geforce 4 MX440
ATI Radeon 9800 PRO (2004?)
ATI Radeon X1900XT 512MB (2006)
Nvidia 8800 GTX 768MB (2008?) <- Enda kortet som plötsligt stendött
ATI Radeon HD 5850 (2010)
Nvidia GTX 770 (2013)
Nvidia GTX 1070 (2017)
Nvidia RTX 3070 (2021)

Medlem
Skrivet av Katana:

För de yngre som inte läst på, så köpte AMD upp ATI 2006, och det verkar som att de första grafikkorten som stämplades med AMD var deras HD 6000-serie. Vilket ish betyder att jag aldrig ägt ett AMD-kort?

Från 4000 serien finns amd logga på PCB vid pcie kontakten, i alla fall på kort med referens PCB.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Både nVidia och AMD lyckas med så väl mer som mindre lyckade arkitekturer (3.5+0.5GB VRAM, någon?)

Tror det är endast folk som inte hade ett 970 eller folk som inte förstod vad deras kort klarade av som hakade upp sig på att minnet var delat.
Hade ett 970 ända tills jag köpte ett 2080ti. Fungerade hur bra som helst. Inte direkt som att man någonsin maxxade ut minnet heller för den delen när kortet var nytt.

Medlem
Skrivet av loerk:

Tror det är endast folk som inte hade ett 970 eller folk som inte förstod vad deras kort klarade av som hakade upp sig på att minnet var delat.
Hade ett 970 ända tills jag köpte ett 2080ti. Fungerade hur bra som helst. Inte direkt som att man någonsin maxxade ut minnet heller för den delen när kortet var nytt.

"Inte förstod vad deras kort klarade av" känns som ett kass försvarsargument för den rent korkade arkitekturdesignen vad gäller VRAM-hanteringen på 970. Ett kort som marknadsfördes så gott som felaktigt (det specades inte direkt att en åttondel av grafikminnet var på en *rejält* smalare och således långsammare buss) är inte okej, inte ens om företaget heter nVidia.

Byggde ett par maskiner med 970, och visst presterade de godkänt i flera scenarier, men det gör inte beslutet mer rätt.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

"Inte förstod vad deras kort klarade av" känns som ett kass försvarsargument för den rent korkade arkitekturdesignen vad gäller VRAM-hanteringen på 970. Ett kort som marknadsfördes så gott som felaktigt (det specades inte direkt att en åttondel av grafikminnet var på en *rejält* smalare och således långsammare buss) är inte okej, inte ens om företaget heter nVidia.

Byggde ett par maskiner med 970, och visst presterade de godkänt i flera scenarier, men det gör inte beslutet mer rätt.

Sa inte att det var okej att inte vara tydlig med uppdelningen.
Men gör man inte en höna av en fjäder när kortet i princip presterar precis som det ska? Upplevde inte en enda stutter under mina år med kortet.

Att folk kanske satt och skruvade upp upplösningen eller körde för höga settings och maxxade sin buffer för att sedan få stutters betyder inte att produkten är dålig. Sen så skyllde ju i princip alla som upplevde något prestandaproblem sina bekymmer på minnet.

Tester visade ju dock att det var lite av ett ickeproblem när kortet var aktuellt. Även om det är smutsigt gjort av Nvidia så är det fortfarande ett bra kort.
Här är ju ett test av Guru3D t.ex. https://www.guru3d.com/news-story/middle-earth-shadow-of-mord...

Medlem
Skrivet av loerk:

Sa inte att det var okej att inte vara tydlig med uppdelningen.
Men gör man inte en höna av en fjäder när kortet i princip presterar precis som det ska? Upplevde inte en enda stutter under mina år med kortet.

Att folk kanske satt och skruvade upp upplösningen eller körde för höga settings och maxxade sin buffer för att sedan få stutters betyder inte att produkten är dålig. Sen så skyllde ju i princip alla som upplevde något prestandaproblem sina bekymmer på minnet.

Tester visade ju dock att det var lite av ett ickeproblem när kortet var aktuellt. Även om det är smutsigt gjort av Nvidia så är det fortfarande ett bra kort.
Här är ju ett test av Guru3D t.ex. https://www.guru3d.com/news-story/middle-earth-shadow-of-mord...

Ja, rent krasst fungerade kortet i de flesta scenarier helt okej (för kretsens prestandanivå var minnesmängden tillräcklig), men samtidigt är det en smutsig teknisk design och en ännu smutsigare marknadsföring som nVidia i mina ögon, utan någon som helst tvekan, ska ha hård kritik för. Det spelar ingen roll att kortet i sig överlag presterar godkänt för sin prisklass.

Mitt 3080 har ju faktiskt 26GB* VRAM.
*På mjukvarunivå alltså, 16355MB av mitt systems RAM kan användas som grafikminne av drivrutinen.
Tekniskt är det möjligt att använda den mängden som VRAM (beroende på hur drivrutinen/WDDM och spel är designade), men att marknadsföra det som ett upp till 26GB VRAM-kort är rent absurt.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Sitter på 5900x och ett 2080 Ti så jag är rätt nöjd även om jag givetvis hade köpt ett 3080 samt ett 6800XT om de hade funnits kring MSRP +svenska skatter. En intressant observation är hur mycket spott och spe jag fick utstå för min GPU när den köptes in för några år sedan (15000) jämfört med hur diskussionen ser ut nu. Folk har blivit helt paj i huvudet av vad jag antar är någon slags FOMO…

Medlem

Ryzen 3600X och ett GTX1070 från ASUS. Har faktiskt glömt exakt modell, men har för mig att det är ett STRIX.

Medlem

Alla grafikkort jag haft genom åren till diverse datorer (med årtal).

286, 12Mhz.

486, DX2-66Mhz
GPU: ??

Pentium - 75Mhz
GPU: ??

Pentium II - 233Mhz (1998)
GPU: Matrox G100 4MB
GPU: Diamond Monster 3D-II 12MB
GPU: ViewTop TNT-2 32MB (1999)

Pentium II - 333Mhz (1999-20??)
GPU: ??
GPU: S3 Virge/GX2
GPU: Diamond Monster 3D-II 12MB

Pentium 3 - 1Ghz - Laptop (2001)
GPU: NVIDIA Geforce 2Go

AMD köper Ati under 2006

Core Duo T2500 - 2.0 GHz - Laptop (2006)
GPU: ATi Mobility Radeon x1600 (Så räknas detta som ett AMD kort?)

Core 2 Duo - 2.2Ghz (2008)
GPU: Asus ATi Radeon HD2400Pro 256MB (Eller är detta första kortet som räknas som AMD?)

-
i7, 2.8Ghz (2010)
GPU: Asus ATi Radeon HD5770 1GB DDR5 (2010)

i7, 2.8Ghz
GPU: Asus Geforce GTX 660Ti 2GB GDDR5 (2013)

i7, 2.8Ghz
GPU: Asus Geforce GTX 1660 6GB GDDR5 (2019)
-

Nuvarande:
AMD Ryzen 7 3800X, 3.9Ghz (2020)
GPU: NVIDIA Geforce RTX 2060 Super 8GB GDDR6 (2020)


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem

Har kört AMD på CPU sen Ryzen kom. Nvidia var länge sen för de har (i min mening) för dålig pris/prestanda. För tillfället är det Ryzen 5800X och RX 6800 som körs i min lilla mini PC.

Medlem

Har ett 3080 founder edition parat med en i7-10700k, 32gb ddr4.
Är nöjd, blev intel för att deras kändes mest värd i den prisklassen.
antingen en ryzen 5800 eller den, tusen spänn extra för ett par % bland alla benches kändes meh.

Hade ett 1070 med en i7-4820k innan, så det var ju en skaplig uppgradering iaf

Medlem

Dyrt ska det va, fort ska det gå!
Intel & Nvidia

12
Skriv svar