Grafikkortspriserna sjunker när Kina förbjuder krypto-mining

Robot
Grafikkortspriserna sjunker när Kina förbjuder krypto-mining

Lägre priser när tillgången på kort ökar.

#amd, #grafikkort, #mining, #nvidia


Medlem

Äntligen 😅


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Först Corona, sedan brist på graffekort.

Tack, Kina.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Först Corona, sedan brist på graffekort.

Tack, Kina.

Jag tror de satte nya namn på sakerna så du inte skall säga varifrån det kommer.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

"Tom's Hardware har analyserat grafikkortspriserna på ett antal populära Ampere-kort (Geforce RTX 30000-serien) "

Ja det är nog bara i Kina du kan hitta ett kort ur RTX 30000-serien

Medlem
Skrivet av Mirage:

Först Corona, sedan brist på graffekort.

Tack, Kina.

Fast samtidigt så har amerikanska företag som Nvidia & AMD tjänat på detta. Även TSMC.

Redaktör
Skrivet av mrpijey:

"Tom's Hardware har analyserat grafikkortspriserna på ett antal populära Ampere-kort (Geforce RTX 30000-serien) "

Ja det är nog bara i Kina du kan hitta ett kort ur RTX 30000-serien

De är kraftiga: 12 yottaflops.


signatur
Medlem
Skrivet av Mirage:

Först Corona, sedan brist på graffekort.

Tack, Kina.

Men vem tackar du egentligen?
Är ju Kina som nu ser till att vi får grafikkort genom att förbjuda cryptominingen.

Ajdå, kanske blev lite felriktad internet ilska 😂


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Men vem tackar du egentligen?
Är ju Kina som nu ser till att vi får grafikkort genom att förbjuda cryptominingen.

Ajdå, kanske blev lite felriktad internet ilska 😂

Det var väl också samma land/befolkning som drev upp priserna till att börja med, va? Att sedan staten går in och förbjuder crypto mining tror jag inte har så mycket med att vi västerlänningar ska ha enklare tillgång till kort att göra. Det finns många saker som även jag skulle vilja "tacka" Kina för, ta deras spionage och allmänna övervakning som exempel.

Edit: Ska lägga korten på bordet. Det här skrevs från en xiaomi redmi, så om jag "försvinner" inom en nära framtid så vet ni varför.

Trevlig midsommar så länge.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Men vem tackar du egentligen?
Är ju Kina som nu ser till att vi får grafikkort genom att förbjuda cryptominingen.

Ajdå, kanske blev lite felriktad internet ilska 😂

Ja, fast det var de som såg till bristen på det genom den stora cryptominingen. Vi kanske får tillgång pga deras brist på konsumtion nu... Så det var ett sarkastiskt "tack".


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av justhitx:

Det var väl också samma land/befolkning som drev upp priserna till att börja med, va? Att sedan staten går in och förbjuder det tror jag inte har så mycket med att vi västerlänningar ska ha enklare tillgång till kort att göra. Det finns många saker som även jag skulle vilja "tacka" Kina för, ta deras spionage och allmänna övervakning som exempel.

Edit: Ska lägga korten på bordet. Det här skrevs från en xiaomi redmi, så om jag "försvinner" inom en nära framtid så vet ni varför.

Trevlig midsommar så länge.

Vad nu, är det Kinesiska staten eller folket vi ska beskylla?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad nu, är det Kinesiska staten eller folket vi ska beskylla?

Båda. För olika saker, men båda i vilket fall.

eld
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad nu, är det Kinesiska staten eller folket vi ska beskylla?

deras motvillighet att tacka kina för något är på maximal nivå

Medlem

Coming right up: Brist på SSD:er.

Medlem

Vad skönt, då kanske man kan uppgradera till höst/vinter för en rimlig peng


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem
Skrivet av eld:

deras motvillighet att tacka kina för något är på maximal nivå

Jag sitter och skojar för mig själv, kanske inte uppskattas av alla men jag tyckte det var roligt hur det blev "fel"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Bra KiNA..!!! Ett av väääääldigt fååå bra saker gjorda.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Kryptovalutor överlag är en helt meningslös företeelse, borde förbjudas över hela världen.


signatur

XBL:Sito Stargazer
PSN:Hicksmarine

Medlem
Skrivet av Sito:

Kryptovalutor överlag är en helt meningslös företeelse, borde förbjudas över hela världen.

Det är ett pyramidspel som kräver ständigt inflöde av nya pengar. Stoppar inflödet så kollapsar det. Men som man brukar säga: "Sista idioten är inte född än" så det kan hålla på länge.

Tänkt dig en 21 åring som är uppväxt med FB, Instagram, YouTube, Twitch etc sen dagis. Lejonparten av hens verklighetsuppfattning bygger på Internet och mobiler. På gott och ont. Att vara utan Internet är som att vara utan elektriskt ström för äldre generationer. Flockmentaliteten är order of magnitude större idag pga instant communication. Därav mother of all bubbles idag - krypto "valutor", fiat valutor, bostadsrätter, non fungible tokens, aktier, zombie företag och dess aktier, unicorn startups etc. Precis som för 100 år sedan - det glada 20-talet (Roaring Twenties). Samma mönster, bara nytt folk och nya saker att spekulera på.

För övrigt, helt sjukt att nån betalar 1500 € för ett RTX 3070.

Medlem

Då kanske man kan byta ut sitt 1660 super som har hängt med in i nya burken på grund av helt utflippade GPU priser.

Men jag är fortfarande lite lätt avvaktande och tror det när jag ser det.

Medlem
Skrivet av eld:

deras motvillighet att tacka kina för något är på maximal nivå

Att tacka en massmördande diktatur för något går emot.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av A1200G:

Det är ett pyramidspel som kräver ständigt inflöde av nya pengar. Stoppar inflödet så kollapsar det. Men som man brukar säga: "Sista idioten är inte född än" så det kan hålla på länge.

Tänkt dig en 21 åring som är uppväxt med FB, Instagram, YouTube, Twitch etc sen dagis. Lejonparten av hens verklighetsuppfattning bygger på Internet och mobiler. På gott och ont. Att vara utan Internet är som att vara utan elektriskt ström för äldre generationer. Flockmentaliteten är order of magnitude större idag pga instant communication. Därav mother of all bubbles idag - krypto "valutor", fiat valutor, bostadsrätter, non fungible tokens, aktier, zombie företag och dess aktier, unicorn startups etc. Precis som för 100 år sedan - det glada 20-talet (Roaring Twenties). Samma mönster, bara nytt folk och nya saker att spekulera på.

För övrigt, helt sjukt att nån betalar 1500 € för ett RTX 3070.

Låter som en som står kvar på perrongen?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Kanske en tidsfråga innan Kina inför dödstraff på kryptomining även eller långa fängelsestraff!

Man ser att priserna börjat sjunka på prisjakt.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Låter som en som står kvar på perrongen?

Japp, det är svårt att lära en gammal hund att sitta.

PS Plus burned efter krascherna år 2000 och 2008. Fool me once, fool me twice...fool me...fool me no more

Medlem
Skrivet av justhitx:

Det var väl också samma land/befolkning som drev upp priserna till att börja med, va? Att sedan staten går in och förbjuder crypto mining tror jag inte har så mycket med att vi västerlänningar ska ha enklare tillgång till kort att göra. Det finns många saker som även jag skulle vilja "tacka" Kina för, ta deras spionage och allmänna övervakning som exempel.

Edit: Ska lägga korten på bordet. Det här skrevs från en xiaomi redmi, så om jag "försvinner" inom en nära framtid så vet ni varför.

Trevlig midsommar så länge.

Är säkert en del företag eller personer från västvärlden som minar i Kina. Så skulle inte lägga skulden på kinesiska befolkningen.......

ZF
Medlem

Det smartaste hade varit att lägga kortfabriken vid dammen (uppströms..) och koppla in direkt vid källan. Sen så måste varje kort som produceras tjäna en vecka värt i bitcoins. Efter det sälj kortet till ännu mer överpris med "Extensive quality and stability tested series" på kartongen.

Medlem
Skrivet av aholman:

Är säkert en del företag eller personer från västvärlden som minar i Kina. Så skulle inte lägga skulden på kinesiska befolkningen.......

Du har ju självklart rätt till en egen åsikt, men jag vet inte om jag kan ta dina spekulationer som gospel. Sen kan det säkert vara så att företag härifrån gör det där nere, men skulle du på allvar säga att det är lejonparten av procenten? Både Ryssland och Argentina hade billigare el än Kina i september 2020. Det borde ju betyda att det är ett lika stort problem där.

Elpriser
https://www.statista.com/statistics/263492/electricity-prices...

Bitcoin Mining
https://www.statista.com/statistics/1200477/bitcoin-mining-by...

Anledningen att jag skrev "befolkning" var bara för att skilja på den kinesiska staten och den kinesiska befolkningen. Klart att alla inte sitter och minar bitcoins, men det kändes inte som om att man behövde förklara det.

Medlem
Skrivet av A1200G:

Japp, det är svårt att lära en gammal hund att sitta.

PS Plus burned efter krascherna år 2000 och 2008. Fool me once, fool me twice...fool me...fool me no more

Varför inte ta och säkra pengarna före kraschen? Nu har du ju övat två gånger på att förlora då borde du lyckas på försök tre.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

De är kraftiga: 12 yottaflops.

Jag tar två stycken. Ni har väl någon insider som kan sälja till Fz-medlemmar?

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Varför inte ta och säkra pengarna före kraschen? Nu har du ju övat två gånger på att förlora då borde du lyckas på försök tre.

He, he detta överlåter jag till de visa, hippa och smarta.

Denna gång tror jag dock på att det du denominate whatever i dvs SEK, €, $, £, etc kan gå down the drain. Gammal hederlig hyperinflation. Och eftersom gammal som ung vet idag priset av allt men värdet av ingenting - så håller jag mig undan.

Märk väl, eftersom jag har haft fel innan så ska du göra precis tvärtom.

12
Skriv svar