Microsoft-medarbetare får 9 års fängelse, sålde Xbox-presentkort för 86 miljoner kr

Robot
Microsoft-medarbetare får 9 års fängelse, sålde Xbox-presentkort för 86 miljoner kr

"Glömde" rapportera stor brist i systemet.

#microsoft, #xbox

Medlem

haha vilket pucko.. skulle fått mer med tanke på skadan han gjort.

Medlem

Alltså, folk som gör dessa saker är smarta, men så jäkla dumma i huvudet. Varför börjar du spendera miljoner på random shit, när det inte ens i närheten av vad du tjänar.

Derp.

ELF
Medlem

Roligt ändå när den som ska upptäcka säkerhetshål utnyttjar dem.
Hade ju förövrigt varit smartare att antingen fly landet eller bara lyxa till vardagen lite extra här och lite extra där. Stora summor upptäcks ju direkt.
Koiskmongon som inte vet hur man begår brott 🐱‍👤

signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Medlem
Inaktiv

På xbox360 tiden så var detta väll även läckor inniffrån Microsoft som gjorde att dessa firmware hack till dvdspelarna kunde släppas så man kunde spela på brända DVD skivor.

eld
Medlem

Boss makes a dollar, I make a dime, that's why I steal xbox-giftcards on company time!

Medlem
Skrivet av Arkaith:

Alltså, folk som gör dessa saker är smarta, men så jäkla dumma i huvudet. Varför börjar du spendera miljoner på random shit, när det inte ens i närheten av vad du tjänar.

Derp.

Svaret är enkelt när de frågar "jag har varit duktig på att lägga undan växelpengar och panta burkar." Vem ska kunna bevisa hur många burkar du plockat upp i dikena

Medlem
Medlem

"Samma argument användes om presentkorten: det handlade inte om riktiga pengar, och därför kostade hans gärningar inte Microsoft något."

Men va? Hur tänkte han där?

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Påskmust:

"Samma argument användes om presentkorten: det handlade inte om riktiga pengar, och därför kostade hans gärningar inte Microsoft något."

Han tänkte kanske att han kunde få strafflindring om domaren ansåg att det var "a victimless crime".

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Svaret är enkelt när de frågar "jag har varit duktig på att lägga undan växelpengar och panta burkar." Vem ska kunna bevisa hur många burkar du plockat upp i dikena

Känns ju som att det är logiken.. och sen att han tänker flytta till hawaii som fortfarande hör till US. Genius moves.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

haha vilket pucko.. skulle fått mer med tanke på skadan han gjort.

Äsh vilken skada gjorde han egentligen, sluta vara löjlig.

Men helt klart ska han straffas och betala tillbaka.

signatur

Spela spel är kul ibland.

Redaktör
Skrivet av Påskmust:

Argumentationen påminner om den som piratkopierare brukar använda: det är inte stöld eftersom säljaren/tillverkaren inte förlorar något fysiskt. Motståndarsidan kan å sin sida hävda att varje piratkopia är en förlorad potentiell försäljning. Ett snårigt område, känns som att juridik och lagstiftning inte funkar rakt av med digitala produkter.

signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Argumentationen påminner om den som piratkopierare brukar använda: det är inte stöld eftersom säljaren/tillverkaren inte förlorar något fysiskt. Motståndarsidan kan å sin sida hävda att varje piratkopia är en förlorad potentiell försäljning. Ett snårigt område, känns som att juridik och lagstiftning inte funkar rakt av med digitala produkter.

Det ska ju betalas ut nån sorts royalty på köpen

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Han tänkte kanske att han kunde få strafflindring om domaren ansåg att det var "a victimless crime".

"Like a punch in the dark."

Medlem

9 år inlåst i ett rum för ett offerlöst brott, nja.
Återbetalningsskyldig absolut, men fängelse i NIO år?

Medlem

Är ju dock några ganska väsentliga skillnader i det här fallet:

• Presentkorten som har kopierats/skapats har faktiskt sålts vidare, kontra mer klassisk piratkopiering där det digitala innehållet i regel sprids och delas utan att något monetärt värde sätts på varje kopia.

• Presentkortens enda syfte är att agera handelsvara med en någorlunda specificerad monetär ekvivalens (de har ett fast specificerat värde i reda pengar alltså), det blir svårt att hävda att de digitala "verken" i det här fallet fyller något annat syfte.

Visst, det finns vissa likheter med argumentationen i de fallen där piratkopieringens vara eller inte vara kommer på tal, men ovan nämnda skillnader tycker jag är såpass rejäla att det inte går att jämföra heller.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av s3ng:

Att gå mot rött ljus mitt i natten när ingen annan är i närheten är kanske ett offerlöst brott, men att stjäla presentkort för 100Mkr? Torde inte en stor del av försäljningen dessa användes till ha gått till Microsoft som nu istället fick betala 70% av spelen som köptes via dem till utvecklarna, trots att de fick in 0:- i intäkter för betalningsmedlen där de under vanliga omständigheter fått 100%?

Medlem
Dock...86 miljoner!
Skrivet av s3ng:

Det var ett extremt premediterat brott. Och siffrorna är hiskeliga. Och säg att för varje hundring han sålt för så har Microsoft tappat 50:- från potentiella kunder.
Då är det ändå över FYRTIO MILJONER som MS tappat i inkomster.

Redaktör
Skrivet av PeTTs0n:

• Presentkorten som har kopierats/skapats har faktiskt sålts vidare, kontra mer klassisk piratkopiering där det digitala innehållet i regel sprids och delas utan att något monetärt värde sätts på varje kopia.

• Presentkortens enda syfte är att agera handelsvara med en någorlunda specificerad monetär ekvivalens (de har ett fast specificerat värde i reda pengar alltså), det blir svårt att hävda att de digitala "verken" i det här fallet fyller något annat syfte.

Visst, det finns vissa likheter med argumentationen i de fallen där piratkopieringens vara eller inte vara kommer på tal, men ovan nämnda skillnader tycker jag är såpass rejäla att det inte går att jämföra heller.

Du har nog rätt, kanske är för olika exempel för att kunna jämföras vettigt. Jag var ute efter problemet med "stöld" av digitala varor och om de kostar/är värda något om ingen bestämt sig för att köpa dem.

signatur
Medlem
Skrivet av Arkaith:

Derp.

Tänker samma sak. Hade jag fifflat bort 100 miljoner från min arbetsgivare hade jag satt dom i något fond eller aktiekonto och sparat pengarna tills jag bytt arbete. Sen hade jag levt gott på pengarna och sagt att jag arbetar som daytrader. En sanning med modifikation

signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Du har nog rätt, kanske är för olika exempel för att kunna jämföras vettigt. Jag var ute efter problemet med "stöld" av digitala varor och om de kostar/är värda något om ingen bestämt sig för att köpa dem.

Jag förstår vissa delar av jämförelsen (den digitala aspekten), men samtidigt så känner jag inte att den funkar i sin helhet.
Och jag håller också med om att juridiken inte hängt med den tekniska utvecklingen - sen hur det bör förändras och hur systemet "ska" se ut eller inte... det är en annan fråga, och en diskussion vi inte behöver gå in på här i alla fall.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Precis, om man ska likna detta vid piratkopiering så är det mer som att någon kopierar en produkt och försöker sedan sälja kopian.

Medlem

Man kan även tycka Microsofts ledning borde sitta i fängelse och företaget behöva återbetala x-antal hundratals miljarder de fifflat undan.

Dock kan Microsoft dra ut ärenden i rätten och under tiden hinna lobba för att ändra lagen för att till slut vinna mot IRS ¯\_(ツ)_/¯

https://www.propublica.org/article/the-irs-decided-to-get-tou...

Medlem

Låter som så kallat ”victimless crime”.

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Tänker samma sak. Hade jag fifflat bort 100 miljoner från min arbetsgivare hade jag satt dom i något fond eller aktiekonto och sparat pengarna tills jag bytt arbete. Sen hade jag levt gott på pengarna och sagt att jag arbetar som daytrader. En sanning med modifikation

Precis.

Det finns väl alltid något skatteparadis utan utlämnings-avtal med USA också som man kunde fly till om man nu gjorde detta. Men, att bo kvar i samma land och fortsätta med något som var väldigt likely att någon skulle märka till slut är ju så dumt. Folk..

Medlem
Skrivet av kebbe:

Låter som så kallat ”victimless crime”.

Hur kan det vara Victimless?

signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av s3ng:

Willcome to the US. I sverige kan du begå mord och gå på arbetsförmedlingen 3 år senare. True story i min stad.

Medlem

Jag vill minnas att jag läst en objektiv text, alltså inte skriven av piratkopierare, som menar att de som äger upphovsrätten inte förlorar några nämnvärda intäkter på piratkopieringen. Detta eftersom den som piratkopierar ändå inte tänkt betala för produkten. Tyvärr var det så länge sen att jag glömt källan. Det var åtminstone flera år sedan. Fenomenet rättfärdigas förstås inte genom det, men jag tyckte det var en intressant aspekt i debatten som pågick.

12
Skriv svar