Microsoft Flight Simulator till Xbox: "Förträfflig portning av ultra-pc-upplevelse"

Robot
Microsoft Flight Simulator till Xbox: "Förträfflig portning av ultra-pc-upplevelse"
Medlem

Enda anledningen att jag längtar hem från semestern. 😀

Medlem

30 fps?

Jobbar så har inte sett klippet.

Medlem

Körde lite för någon dag sedan och blev imponerad över hur bra det fungerade på Xbox. Jag hade förväntat mig att det hoppade mellan 20-30 fps men det kändes i alla fall helt okej var nog ganska stabila 30fps flög bara en kvart över manhattan och mount everest. Men jag hade nog föredragit att de erbjöd ett lägre upplöst 60FPS läge.

Avstängd

Frågan är ju dock hur mycket av Series S som agerar bottleneck här, imponerande att man lyckas få det flyta så pass bra ändå.

Medlem
Skrivet av Sandpapper:

Frågan är ju dock hur mycket av Series S som agerar bottleneck här, imponerande att man lyckas få det flyta så pass bra ändå.

Varför skulle Series S agera bottleneck?
Ser ingen anledning varför Series S, skulle vara en bottleneck om man ser på DFs genomgång så ser man ju tydligt att X och S prioriterar olika för att uppnå vad de strävar efter.

S och X är ju i princip identiska på det mest väsentliga CPU och SSD och därmed blir det avsevärt lättare att skala grafiken efter potentialen på respektive konsol.

Bottleneck skulle det vara om ena hade mekanisk hårddisk och andra SSD alt. Bulldozer jämfört med Ryzen.

Avstängd
Skrivet av Iceman88:

Varför skulle Series S agera bottleneck?
Ser ingen anledning varför Series S, skulle vara en bottleneck om man ser på DFs genomgång så ser man ju tydligt att X och S prioriterar olika för att uppnå vad de strävar efter.

S och X är ju i princip identiska på det mest väsentliga CPU och SSD och därmed blir det avsevärt lättare att skala grafiken efter potentialen på respektive konsol.

Bottleneck skulle det vara om ena hade mekanisk hårddisk och andra SSD alt. Bulldozer jämfört med Ryzen.

RAM-minnet är väsentligt mindre på S, sen är även spelet väldigt grafiktungt. Man hade Series S också i åtanke när man utvecklade spelet och det är alltid den svagaste konsolen som sätter begränsningarna. Mer så jag tänkte.

It's not a lake, it's an ocean

Spelet är onekligen oerhört imponerande. Det känns mer som en meditativ upplevelse än ett spel för mig, men jag gillar att åka runt planlöst en stund på kvällen. Kanske blir en kvällsritual innan läggdags.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Sandpapper:

RAM-minnet är väsentligt mindre på S, sen är även spelet väldigt grafiktungt. Man hade Series S också i åtanke när man utvecklade spelet och det är alltid den svagaste konsolen som sätter begränsningarna. Mer så jag tänkte.

Minnet behövs inte lika mycket om man satsar på upplösningar runt full hd som runt 4k.
Och GPU prestanda är enklare att kompensera än när CPU är den begränsande faktorn man sänker helt enkelt upplösning eller andra grafiska detaljer. Därför man ser spel gå i Högre upplösning fast 30FPS på ONE X och lägre upplösning fast 60FPS på Series S. Ex cyberpunk. One X har en kraftfullare GPU men mycket sämre CPU jämfört med Series S.

Sen är systemkraven för spelet mycket lägre än vad hårdvaran i series s presterar.

https://www.game-debate.com/games/index.php?g_id=35975&game=M...

Avstängd
Skrivet av Lilagröt:

Minnet behövs inte lika mycket om man satsar på upplösningar runt full hd som runt 4k.
Och GPU prestanda är enklare att kompensera än när CPU är den begränsande faktorn man sänker helt enkelt upplösning eller andra grafiska detaljer. Därför man ser spel gå i Högre upplösning fast 30FPS på ONE X och lägre upplösning fast 60FPS på Series S. Ex cyberpunk. One X har en kraftfullare GPU men mycket sämre CPU jämfört med Series S.

Sen är systemkraven för spelet mycket lägre än vad hårdvaran i series s presterar.

https://www.game-debate.com/games/index.php?g_id=35975&game=M...

Jo, fast bara för att just det här spelet inte stryps av CPU'n så betyder inte det per automatik att S'en inte begränsas av sin GPU. De flesta är väl överens om att S'en begränsar spelutvecklarnas visioner. Hur som helst så är det imponerande att ett så GPU-tungt spel lirar så pass bra på en konsol med 4TF.

Medlem
Skrivet av Sandpapper:

Jo, fast bara för att just det här spelet inte stryps av CPU'n så betyder inte det per automatik att S'en inte begränsas av sin GPU.

Processorn i series S går i 3,4 samt 3,6GHZ beroende på om spelet kör med SMT eller ej. I series X är det 3.8 GHz, 3.6 GHz
Och PS5 har Upp till 3,5 Ghz beroende på om strömbudget tillåter. Samma antal trådar och samma arkitektur i alla tre.
Så Series S är inte ens sämst i klassen när det kommer till CPU. Och GPU är den ju begränsad av det är ju därför den kör lägre grafiska inställningar och upplösning men det betyder inte att Series X eller PC versionen är sämre för det.

Citat:

De flesta är väl överens om att S'en begränsar spelutvecklarnas visioner. Hur som helst så är det imponerande att ett så GPU-tungt spel lirar så pass bra på en konsol med 4TP.

Jag har svårt att tro det, eftersom spelen till Xbox ändå i stort sett alltid kommer till PC och därför måste ta hänsyn till system som har ännu lägre spec (om de vill sälja mycket)

Avstängd
Skrivet av Lilagröt:

Processorn i series S går i 3,4 samt 3,6GHZ beroende på om spelet kör med SMT eller ej. I series X är det 3.8 GHz, 3.6 GHz
Och PS5 har Upp till 3,5 Ghz beroende på om strömbudget tillåter. Samma antal trådar och samma arkitektur i alla tre.
Så Series S är inte ens sämst i klassen när det kommer till CPU. Och GPU är den ju begränsad av det är ju därför den kör lägre grafiska inställningar och upplösning men det betyder inte att Series X eller PC versionen är sämre för det.

Jag har svårt att tro det, eftersom spelen till Xbox ändå i stort sett alltid kommer till PC och därför måste ta hänsyn till system som har ännu lägre spec (om de vill sälja mycket)

Asså. Jag är inte sugen på att dra detta till en totalt onödig PS5vsXBOX-diskussion. Låt mig förenkla för dig vad min poäng var:
Det är imponerande att man lyckats driva ett sådant grafiktungt spel som MS fly simulator är på en konsol med 4tf.

Har du en Series S själv eller?

Medlem
Skrivet av Sandpapper:

Asså. Jag är inte sugen på att dra detta till en totalt onödig PS5vsXBOX-diskussion. Låt mig förenkla för dig vad min poäng var:
Det är imponerande att man lyckats driva ett sådant grafiktungt spel som MS fly simulator är på en konsol med 4TP.

Har du en Series S själv eller?

Haha nämnde bara PS5 för att visa att det faktiskt inte är så stor skillnad när det kommer till CPU på de tre moderna konsolerna. I praktiken 2-300mhz med samma arkitektur och antal kärnor kommer aldrig göra stor skillnad.
Men du kan vara lugn jag är inte emot Playstation. Jag äger faktiskt tre st.

Och nej jag har ingen Series S men det betyder inte att jag inte kan skriva inlägg som förklarar lite saker, väljer du att tolka det som att jag är en playstationhatande Series S ägare så får du väl göra det. Jag försökte bara förklara.

Edit.

Det är samma sak som gäller på PC. Man ska alltid sträva efter att ha flaskhals i GPU om man bygger en speldator eftersom det är den enklaste komponenten att optimera efter.

Medlem

Har testkört lite själv nu på både Series X och S.

Helt klart märker man en skillnad i grafiken, särskilt när man går direkt från en konsol till en annan. Dock är det ju som sagt imponerande att S ens mäktar med spelet. Personligen rekommenderar jag så klart X, även om S fungerar ypperligt om man inte är alltför kräsen.

Om S är en bottleneck eller inte är en diskussion jag lämnar åt experterna. Har svårt att se att den skulle vara det dock. Känns lite som en myt skapad av "det andra lägret", men låter det vara osagt.

Medlem

Det installeras nu. Ska test flyga imorgon. Om dem som testar S och X inte säger annat är det inte så. Och ingen säger så. Eller kanske några utvecklare men då man tittar på vad dem utvecklat tidigare så förstår man. Och 99 av 100 har ändrat sig i den frågan till "Nej Xbox Series S funkar bra".

Medlem

Man kan väl tillägga att spelet nerfats rejält rent grafiskt inför Xbox-lanseringen. Numera har en "culling"-effekt introducerats, vilket gör att allt renderas när du tittar på det. Du kommer därför se träd och byggnader ploppa upp när du tittar åt sidan. Även molnen ska se sämre ut numera.

PC-communityn har fullkomligt rasat på spelets officiella forum så det ska bli intressant att se hur Asobo besvarar detta utan att erkänna att man sabbat PC-versionen till förmån för Xbox. Förmodligen har de redan tänkt ut ett slugt PR-svar. Vi lär få veta i deras nästa Q&A på Twitch.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Om S är en bottleneck eller inte är en diskussion jag lämnar åt experterna. Har svårt att se att den skulle vara det dock. Känns lite som en myt skapad av "det andra lägret", men låter det vara osagt.

Utvecklare från ID Software: https://www.fz.se/nyhet/284355-utvecklare-xbox-series-s-ar-en...

Intervju med utvecklare från Remedy

(Ca 14:45-16:45)

Tror snarare allt för många sväljer Microsoft/Sony säljsnack om hur smidigt och automagiskt allt löser sig. Att de flesta inte tänker på att utvecklare sällan har lyxen att kunna direkt säga hur det egentligen ligger till, utan att riskera jobbet eller skada relationer med en storspelare.

Myten är nog snarare när utvecklare påstår att specifikationerna inte spelar roll. Har bland annat svårt att tro när en techfokuserad utvecklare likt Guerrilla, påstår att nästa Horizon inte alls påverkades att spelet även utvecklas till PS4. Jo, dra den om rödluvan.

Man vet redan nu att de kommer börja snacka om hur "PS5 erbjuder möjligheter vi aldrig hade innan", när väl nästa spel lanseras som inte begränsas av gammal hårdvara. Allt detta är ju så genomskinligt och fånigt att jag inte fattar hur någon inte kan se igenom skitsnacket. En måste ju i vara en blind fanboy som binder sitt jag till själösa megaföretag om man inte ser... oh yeah...

Avstängd
Skrivet av Lilagröt:

Haha nämnde bara PS5 för att visa att det faktiskt inte är så stor skillnad när det kommer till CPU på de tre moderna konsolerna. I praktiken 2-300mhz med samma arkitektur och antal kärnor kommer aldrig göra stor skillnad.
Men du kan vara lugn jag är inte emot Playstation. Jag äger faktiskt tre st.

Och nej jag har ingen Series S men det betyder inte att jag inte kan skriva inlägg som förklarar lite saker, väljer du att tolka det som att jag är en playstationhatande Series S ägare så får du väl göra det. Jag försökte bara förklara.

Edit.

Det är samma sak som gäller på PC. Man ska alltid sträva efter att ha flaskhals i GPU om man bygger en speldator eftersom det är den enklaste komponenten att optimera efter.

Skrivet av Chicobello:

Man kan väl tillägga att spelet nerfats rejält rent grafiskt inför Xbox-lanseringen. Numera har en "culling"-effekt introducerats, vilket gör att allt renderas när du tittar på det. Du kommer därför se träd och byggnader ploppa upp när du tittar åt sidan. Även molnen ska se sämre ut numera.

PC-communityn har fullkomligt rasat på spelets officiella forum så det ska bli intressant att se hur Asobo besvarar detta utan att erkänna att man sabbat PC-versionen till förmån för Xbox. Förmodligen har de redan tänkt ut ett slugt PR-svar. Vi lär få veta i deras nästa Q&A på Twitch.

Exakt, det var det jag försökte framföra med mitt inlägg. Xbox series S är en rejäl bottleneck tyvärr.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Utvecklare från ID Software: https://www.fz.se/nyhet/284355-utvecklare-xbox-series-s-ar-en...

Intervju med utvecklare från Remedy
https://youtu.be/mLMKP8Smxn8&t=14m45s

(Ca 14:45-16:45)

Tror snarare allt för många sväljer Microsoft/Sony säljsnack om hur smidigt och automagiskt allt löser sig. Att de flesta inte tänker på att utvecklare sällan har lyxen att kunna direkt säga hur det egentligen ligger till, utan att riskera jobbet eller skada relationer med en storspelare.

Myten är nog snarare när utvecklare påstår att specifikationerna inte spelar roll. Har bland annat svårt att tro när en techfokuserad utvecklare likt Guerrilla, påstår att nästa Horizon inte alls påverkades att spelet även utvecklas till PS4. Jo, dra den om rödluvan.

Man vet redan nu att de kommer börja snacka om hur "PS5 erbjuder möjligheter vi aldrig hade innan", när väl nästa spel lanseras som inte begränsas av gammal hårdvara. Allt detta är ju så genomskinligt och fånigt att jag inte fattar hur någon inte kan se igenom skitsnacket. En måste ju i vara en blind fanboy som binder sitt jag till själösa megaföretag om man inte ser... oh yeah...

Det jag försöker få fram är att en klen GPU är enklare att kompensera än en klen CPU.
Har du en klen GPU kan du i stort sett få spelet att flyta med sänkt bildkvalitet sånt borde vara ganska enkelt med en modern spelmotor. Utan att det påverkar upplevelsen på konsolen med bättre GPU. Det vore mycket värre om Microsoft gav Series S samma GPU som x fast CPUn fick 4 kärnor som kördes i 1,9Ghz i series s modellen.

Medlem

Ja upp till 120fps skojar man inte bort. Bland molnen är det extremt snyggt så förstår att de är så pass nöjda. Måste fixa en tv som klarar högre fps och VRR, tyvärr fungerar min bra annars än. Men köper hotas och ssd pga spelet.

Avstängd
Skrivet av Freeman79a:

Det installeras nu. Ska test flyga imorgon. Om dem som testar S och X inte säger annat är det inte så. Och ingen säger så. Eller kanske några utvecklare men då man tittar på vad dem utvecklat tidigare så förstår man. Och 99 av 100 har ändrat sig i den frågan till "Nej Xbox Series S funkar bra".

Fast om du tänker ett steg extra så borde du förstå att i första hand så är syftet att tjäna pengar på sålda ex, då är det direkt kontraproduktivt att basunera ut att spelet skapas med hänsyn till en betydligt sämre konsol. Kan inte förstå hur folk inte begriper det. Sony hävdar t.ex. att spel som släpps till både PS4 och PS5 inte påverkas av den tio år äldre PS4, alla borde förstå att det är ren och skär PR-bullshit.

Medlem
Skrivet av Sandpapper:

Fast om du tänker ett steg extra så borde du förstå att i första hand så är syftet att tjäna pengar på sålda ex, då är det direkt kontraproduktivt att basunera ut att spelet skapas med hänsyn till en betydligt sämre konsol. Kan inte förstå hur folk inte begriper det. Sony hävdar t.ex. att spel som släpps till både PS4 och PS5 inte påverkas av den tio år äldre PS4, om man inte förstår att det är ren och skär PR-bullshit då känner jag sorg för alla i din närhet.

Men du förstår inte skillnaden på att ha stor skillnad på Både GPU och CPU. Och skillnaden i att ha likvärdig CPU men skillnad på GPU?
Det är stor skillnad att påstå att krav på funktion för One samt Ps4 inte påverkar PS5/series spelen. Och att påstå att series s funktion försämrar series x spelet.

Edit råkade skriva CPU på fel ställe
Edit 2 såg i senare inlägg att du höll med om den biten.

Avstängd
Skrivet av Lilagröt:

Det jag försöker få fram är att en klen GPU är enklare att kompensera än en klen CPU.
Har du en klen GPU kan du i stort sett få spelet att flyta med sänkt bildkvalitet sånt borde vara ganska enkelt med en modern spelmotor. Utan att det påverkar upplevelsen på konsolen med bättre GPU. Det vore mycket värre om Microsoft gav Series S samma GPU som x fast CPUn fick 4 kärnor som kördes i 1,9Ghz i series s modellen.

Fast du tänker bakvänt. Man utvecklar inte spelen med Xbox Series X som prioritet, utan man måste alltid utgå från den svagaste maskinen som spelet ska spelas på, i det här fallet Series S. Sen skalar man upp och piffar till versionen till de starkare maskinerna, men du kommer aldrig i närheten av att krama ur alla kraft ur de starkaste maskinerna om spelet är byggt för de svagare. Sen så kan du heller inte bara ändra upplösning till 1080p och förvänta dig allt ska flyta, det är oerhört mycket komplexare än så.

Jag vill heller inte inse att Xbox Series S bottleneckar både Xbox Series X samt PS5, men nu är det som så att fakta inte bryr sig om ens känslor som Ben Shapiro säger, så det är lika bra att komma in i verkligheten direkt.

Men ja, det hade varit betydligt värre om CPU'n var hälften så bra, där har du rätt.

Medlem
Skrivet av Sandpapper:

Fast du tänker bakvänt. Man utvecklar inte spelen med Xbox Series X som prioritet, utan man måste alltid utgå från den svagaste maskinen som spelet ska spelas på, i det här fallet Series S. Sen skalar man upp och piffar till versionen till de starkare maskinerna, men du kommer aldrig i närheten av att krama ur alla kraft ur de starkaste maskinerna om spelet är byggt för de svagare. Sen så kan du heller inte bara ändra upplösning till 1080p och förvänta dig allt ska flyta, det är oerhört mycket komplexare än så.

Jag vill heller inte inse att Xbox Series S bottleneckar både Xbox Series X samt PS5, men nu är det som så att fakta inte bryr sig om ens känslor som Ben Shapiro säger, så det är lika bra att komma in i verkligheten direkt.

Men ja, det hade varit betydligt värre om CPU'n var hälften så bra, där har du rätt.

Det enda jag påstår är att det är bra att det är grafikdelen som är klen i series s.
Samtidigt så kan man ju kika på minimala systemkrav för PC på många spel så ser man att de är långt under Series S nivå. Men vi får väl se om 5-6år om series S varit ett stort problem eller inte.
Jag är själv ingen förespråkare av att folk ska skaffa Serie s men tror inte den är ett så stort problem som många tror helt enkelt.

Men nu sluter vi fred tycker jag, finns ingen anledning att bli ovänner över en sån skitsak.

Avstängd
Skrivet av Lilagröt:

Det enda jag påstår är att det är bra att det är grafikdelen som är klen i series s.
Samtidigt så kan man ju kika på minimala systemkrav för PC på många spel så ser man att de är långt under Series S nivå. Men vi får väl se om 5-6år om series S varit ett stort problem eller inte.
Jag är själv ingen förespråkare av att folk ska skaffa Serie s men tror inte den är ett så stort problem som många tror helt enkelt.

Det kommer vi ju aldrig märka så länge spelen släpps till Series S och X, det är ju det som är min poäng.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Haha nämnde bara PS5 för att visa att det faktiskt inte är så stor skillnad när det kommer till CPU på de tre moderna konsolerna. I praktiken 2-300mhz med samma arkitektur och antal kärnor kommer aldrig göra stor skillnad.
Men du kan vara lugn jag är inte emot Playstation. Jag äger faktiskt tre st.

Och nej jag har ingen Series S men det betyder inte att jag inte kan skriva inlägg som förklarar lite saker, väljer du att tolka det som att jag är en playstationhatande Series S ägare så får du väl göra det. Jag försökte bara förklara.

Edit.

Det är samma sak som gäller på PC. Man ska alltid sträva efter att ha flaskhals i GPU om man bygger en speldator eftersom det är den enklaste komponenten att optimera efter.

Visst men series S är en begränsning oavsett eftersom Xbox kräver att spelen funkar på båda, dvs. du får inte utveckla exklusivt mot series X . En hel drös med utvecklare som öppet varit missnöjda med att det vart en series S med det kravet. Visst gapet är inte gigantisk men vill man maximera allt så är designen av spelet begränsat till lägsta gemensamma nämnare även om man kan skala hit och dit.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Utvecklare från ID Software: https://www.fz.se/nyhet/284355-utvecklare-xbox-series-s-ar-en...

Intervju med utvecklare från Remedy
https://youtu.be/mLMKP8Smxn8&t=14m45s

(Ca 14:45-16:45)

Tror snarare allt för många sväljer Microsoft/Sony säljsnack om hur smidigt och automagiskt allt löser sig. Att de flesta inte tänker på att utvecklare sällan har lyxen att kunna direkt säga hur det egentligen ligger till, utan att riskera jobbet eller skada relationer med en storspelare.

Myten är nog snarare när utvecklare påstår att specifikationerna inte spelar roll. Har bland annat svårt att tro när en techfokuserad utvecklare likt Guerrilla, påstår att nästa Horizon inte alls påverkades att spelet även utvecklas till PS4. Jo, dra den om rödluvan.

Man vet redan nu att de kommer börja snacka om hur "PS5 erbjuder möjligheter vi aldrig hade innan", när väl nästa spel lanseras som inte begränsas av gammal hårdvara. Allt detta är ju så genomskinligt och fånigt att jag inte fattar hur någon inte kan se igenom skitsnacket. En måste ju i vara en blind fanboy som binder sitt jag till själösa megaföretag om man inte ser... oh yeah...

Jo, de källorna du länkar har man sett och hört innan, men tack ändå.

Kanske var fel av mig att använda ordet "myt", men "höna av en fjäder" då? Något som gärna upprepas av "andra lägret" för att indirekt hacka på MS/Xbox.

"Tänk vilka snygga spel vi hade kunnat ha om inte Series S fanns", typ. Vilket känns lite fånigt.

Jag menar, hur pass mycket bottleneck är Series S rent konkret? Är genuint nyfiken. Om inte Series S skulle finnas, skulle då Series X helt plötsligt kunna driva MS Flight Sim i native 4k/120fps? Multiplattformspel som AC Valhalla på PS5 likaså? Nu överdriver jag lite, men försöker göra en poäng.

Jag har sett ganska mycket Digital Foundry genom åren, särskilt nu i och med de nya konsolerna. Så vitt jag kan minnas har de aldrig nämnt något om att Series S skulle vara en bottleneck i deras analyser? Kan ha fel så klart. Känns som om det borde vara en ganska big deal, men när inte ens experter som DF tar upp det kan man ju börja undra hur pass erkänt och utbrett detta problem är.

Här är en video som "motbevisar" det hela: https://www.youtube.com/watch?v=5dU2VmKzk4E

Dock verkar han vara lite av en Xbox fanboy så man kanske ska ta det med en nypa salt. Tror detta i grunden handlar om vad man "vill" tro på. Jag kan köpa och förstå att Series S är en bottleneck i en viss (väldigt liten) mån.

Men frågan kvarstår... Hade vi märkt någon större (ens märkbar?) skillnad i grafik och prestanda om vi räknar bort Series S ur ekvationen? Jag tror inte det.

Medlem

@r4v3nl0rd Tror inte Xbox series S håller tillbaka Xbox series X speciellt mycket, för PS5 och Xbox Series X ligger väldigt lika i prestanda/grafikinställningar, endast ca 2 tflops som skiljer mellan dom i GPU-prestanda.

Xbox Series X/PS5 kör inget spel i native 4k utan är dynamisk uppskalat från ca 1080 - 1800P beroende på spel, kanske finns nått spel som kör native 4k men är väl något lättdrivet spel.

Medlem

Grymt imponerad hittills. Blev sittande i timmar. Jag har tidigare kört spelet på min PC med Ryzen 3950X och 2070Super men tyckte nästan det funkade bättre på Xboxen. Men jag har inte spelat på PC på länge så det har säkert patchats till förbannelse.

Medlem

"Stall, Stall, Stall, Stall"
Känns som att man når ett osynligt tak. AIn tar över och går inte att ta sig ur.

Går det att flyga utan denna förbannade varning? Blir ju galen. 🤣

12
Skriv svar