Hjälp FZ bli bättre – gör medlemsundersökning

När är du old school?

It's not a lake, it's an ocean
När är du old school?

Jag har en äldre kollega som kallar sig själv "It-dyslektiker". En viss överdrift eftersom arbetet trots allt kräver en del datorvana, men han har vare sig bank-ID eller internetbank.

Jag har själv avstått från att hoppa på en del tjänster och produkter som "alla" verkar nyttja, i synnerhet personer i min ålder och yngre.

Några exempel:

- Jag använder inte airpods utan kör fortfarande med trådhörlurar (tror jag skulle tappa dessa airpods ganska snart)
- Jag har inte Spotify. Har faktiskt aldrig varit intresserad av att betala för tjänsten
- Ovanstående gör att jag fortfarande använder en Ipod jag fick av min fru för ganska många år sedan nu
- Jag betalar för TV-kanaler (och kompletterar med Netflix)
- Jag läser böcker i stället för att lyssna på dem
- Jag köper film på DVD och Blu-ray, även om det blir allt färre med åren
- Jag köper 99 procent av alla spel fysiskt
- Jag har inte Kivra
- Jag saknar att ha en morgontidning (men kan inte motivera kostnaden eftersom morgonen ändå går åt till att få i barnen frukost och ta dem till förskolan)

Det mest moderna jag har skaffat på senare tid måste vara hemlarmet, som känns lite high tech i min värld.

När är du old school?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Har varit det på Fragbite ett tag nu!! Men det är nog alla vid det här laget

Medlem

Internetbank har varit standard i 20 år nu som om man inte har internetbank klassas man definitivt som old-school. 😄

Medlem

Inget har ändrats sedan jag reggade här, eller skaffade en ny dator 2013 dock.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Äger ingen mobil.
Måste spela spel på originalhårdvara, saknar jag hårdvaran så skaffar jag den, emulatorer och digitala nyutgivningar duger inte.
Har kvar tjock-tv för retrospelen.
Slutade åka buss när man inre längre kunde betala kontant.
Har kontanter i plånboken.
Tittar på Laserdisc och lyssnar på Minidisc.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Jag har tjock tv där jag spelar retrospel
Har kontanter i plånboken
Använder winamp
Nyaste konsolen jag äger är en gamecube


signatur

Nes samlare deluxe 712/712
Har alla nes spel som kommit ut i europa och usa

Medlem

Kul tråd. På tal om att inte ha Spotify, vet någon var man kan köpa digital musik av hög kvalité? Jag har köpt en del cd skivor och rippat dom för att ha på min Sony NW-A105 men det känns onödigt att köpa ett helt album när jag bara vill ha några av låtarna.

Tillfällen jag är old-school:
Jag spelare bara radio eller cd skivor i bilen.
Jag samlar på bra filmer och serier på blu-ray eller DVD för att dom kan försvinna från streamingtjänster.
Jag gillar också att läsa böcker, och då ska det vara fysiska böcker och inte på plattan.
Jag måste ha en handkontroll eller tangentbord/mus när jag spelar. Klarar inte av att spela enbart med touch.
Jag tycker att Gamepass är kanon men föredrar fortfarande att köpa spel. Känns mer på "riktigt".
Jag kör fortfarande mycket med trådbundet nätverk hemma. PC, konsol och TV är kopplade med kabel. Endast mobilen som går på Wifi.

Framtida saker jag vill göra är att köpa en mindre smartphone, kanske iPhone mini, och avinstallera alla sociala medier. Lägger alldeles för mycket tid på meningslösa saker som att kolla tiktok och insta.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Min fråga är: varför?

Medlem

Använder notepad++ för anteckningar på datorn.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Bennii:

Internetbank har varit standard i 20 år nu som om man inte har internetbank klassas man definitivt som old-school. 😄

T.o.m. min mor, som passerat 70, har internetbank sedan många år. Min övertalningskampanj lönade sig.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av sofam:

Min fråga är: varför?

Varför vad?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Varför vad?

Varför vara obstinat old school?

Medlem

Jag spelar ToeJam & Earl

Medlem

Min mobil använder sig varken av iOS eller Android (eller ens Windows), så jag har inte mobilt bank-id, Swish eller andra populära appar i den.

Jag har inte Spotify, köper fortfarande CD-skivor som jag rippar till FLAC. Vanligtvis från CDON eller Ginza, men mitt senaste köp för några veckor sedan var från tyska Ebay.

Jag har inte Netflix eller andra streamingtjänster, utan köper film på DVD och blu-ray. Är en stor Discshop-kund, har väl +2000 filmer nu och nästa vecka släpps De förlorade barnens stad på blu-ray här i Sverige som jag har förhandsbokat.

Köper fortfarande fysiska böcker istället för ljudböcker eller e-böcker.

Så fysiskt när det gäller film, musik och böcker, men när det gäller spel så är jag nästan uteslutande digital. Speciellt på min Nintendo Swish då jag vill ha alla spel installerade samtidigt på samma minneskort så jag slipper böka med små spelkassetter.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av sofam:

Varför vara obstinat old school?

Vad är obstinat, menar du?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Kazutoyo:

Min mobil använder sig varken av iOS eller Android (eller ens Windows), så jag har inte mobilt bank-id, Swish eller andra populära appar i den.

Jag har inte Spotify, köper fortfarande CD-skivor som jag rippar till FLAC. Vanligtvis från CDON eller Ginza, men mitt senaste köp för några veckor sedan var från tyska Ebay.

Jag har inte Netflix eller andra streamingtjänster, utan köper film på DVD och blu-ray. Är en stor Discshop-kund, har väl +2000 filmer nu och nästa vecka släpps De förlorade barnens stad på blu-ray här i Sverige som jag har förhandsbokat.

Köper fortfarande fysiska böcker istället för ljudböcker eller e-böcker.

Discshop har jag handlat från i snart 20 år. Inte lika mycket som förr, men det blir några gånger per år fortfarande. Har köpt en del HD DVD-filmer från tyska Ebay också. Men tänker att Discshops försäljning måste vara en bråkdel i dag av vad den var, säg, 2002.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Var bara något år sedan jag skaffade Swisch, tyckte det var löjligt och överdrivet före, men nu såhär i efterhand kan jag inte förstå varför jag var emot det.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Att hänga på forum är old school fråga vilken 20 åring som helst alla har tikitok idag!

phi
Medlem

Hur klarar sig vissa av er i dagens samhälle egentligen?

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Rhymst:

Att hänga på forum är old school fråga vilken 20 åring som helst alla har tikitok idag!

Sant! Forum och bloggar är väldigt 1998-2005.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Det är väl en sak att föredra fysiska grejer som dvd, cd, papperstidning etc. men att vägra används swisch, bank-id, kivra, e-fakturor, klarna app osv. är ju bara att göra saker onödigt svåra för sig själv. Det är gratis grejer som gör saker mycket bättre och enklare.

Jag är inte så mycket old school själv, visst spelar jag fortfarande gamla spel, äger fortfarande ett gäng cd-skivor, har fortfarande en VHS-spelare osv. men jag gillar teknik så jag hakar oftast på när det kommer nya saker. Streaming som gäller både för musik och film, kör 100% digitalt när det gäller spel.

Medlem

Är oldschool i mycket. Gamla bilar, möbler, filmer och självklart spel och konsoler. Men jag har inget som jag tycker att jag är fast i det förflutna. Blandar mycket gammalt med nytt.

Har inte Tik-Tok och är inte populist…typ det 😂

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av TheVoomyOne:

Det är väl en sak att föredra fysiska grejer som dvd, cd, papperstidning etc. men att vägra används swisch, bank-id, kivra, e-fakturor, klarna app osv. är ju bara att göra saker onödigt svåra för sig själv. Det är gratis grejer som gör saker mycket bättre och enklare.

Så är det. Fast just Kivra har jag inte känt något behov av, faktiskt. Klarna, även om det har rykte om sig att vara ett skitföretag, är supersmidigt vid betalning. Bank-ID är man ju mer eller mindre tvungen att ha i dag.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Hmm, vad som klassas som old school är nog högst subjektivt, men jag kom på ett par saker som kanske passar in.
- Jag köper/lyssnar fortfarande på fysiska musikmedier (CD och LP), använder dock Spotify också.
- Jag vill allra helst ha en separat fjärrkontroll till mina prylar istället för att vara bunden till min smartphone.
- Jag är fortfarande en "pirat" när det kommer till film, vilket många i min omgivning tycker är gammeldags och onödigt eftersom "allt finns ju på streamingtjänster", vilket så klart är skitsnack, både sett till innehåll och videokvalitet.
- Jag lyfter fortfarande på röven om alla säten på bussen är upptagna och en gammal man/tant kliver på.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Skribent

Om du använder skrivmaskin istället för dator när du skriver texter tycker jag räknas som old school. Vet att många författare fortfarande föredrar skrivmaskin.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Använder inga streamingtjänster utan köper filmer och serier på Blu-Ray eller DVD (undviker dock sistnämnda in i det sista), har blivit ännu mer på senaste tiden på vänsteridiotin har gett sig på att börja censurera äldre verk efter deras sjuka moderna standard. Ser heller inte på film och serier via datorskärm, någon måtta får det vara.

Får väl tacka hipsterkulturen att min preferens för vinyl över streaming är någorlunda modern, vägrar smartklocka och tänker aldrig dra på mig "skinny-jeans" men annars är man väl ganska modern.

Medlem

Hur man väljer att inte använda Bank-ID, Swish och Kivra 2021 är för mig ett mysterium... som redan påtalat; snacka om att försvåra för sig själv. Har haft Kivra sedan 2012, finns bara fördelar där.


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Inaktiv

Old shool personligen-

Köper mer eller mindre alla spel fysiskt.

Köper blu ray när när det är filmer jag gillar.

Läser böcker, vägrar ljudbok.

Köper cdskivor och bränner dom till bilen.
Äger en dator enbart för att kunna bränna skivor.

Svarar på skype/messenger men lider igenom samtal när man ser varandra.

Dricker inte Nocco eller andra energidrycker, svårt att se grejen med att dissa kaffe när det ger samma effekt.

Inte brytt mig om att laga ACn i bilen på fem år, man kan veva ner rutorna om man svettas.

Har facebook men inte postat något på flera år. Även insta men det är för att kolla företag/tattoos etc. Alla andra går bort.

Inaktiv
Skrivet av scaryfoot:

Jag spelar ToeJam & Earl

Grymt spel, flera hundra timmar spenderade i det. Sen kanske 100 till i nyversionen som kom för några år sen.

Medlem

Trådat nätverk, trådade hörlurar, mus med mera. Sedan använder jag inte sociala medier i någon form men om det är old-school vet jag inte.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

12
Skriv svar