En svensk Black Widow - Johan ställer frågor till Nilla Hansson
Hur är det att jobba som motion capture-artist? Svenska Nilla Hansson ger dig svar på frågorna.
#Aloy, #Horizon-Forbidden-West, #Nilla-Hansson
"Det är ganska jämt nu för tiden. De flesta spel har både kvinnliga och manliga karaktärer nu för tiden (ex Battlefield och COD som inte tidigare haft det). Spel med enbart kvinnlig protagonist är också super vanligt och fler spel väljer att gå den riktningen."
Tack, då kan vi lägga hela "oohh mansdominerad bransch!! Patriarkat!!" diskussionen åt sidan.
Kul att höra det är jämnt.
I drank what?
"Det är ganska jämt nu för tiden. De flesta spel har både kvinnliga och manliga karaktärer nu för tiden (ex Battlefield och COD som inte tidigare haft det). Spel med enbart kvinnlig protagonist är också super vanligt och fler spel väljer att gå den riktningen."
Tack, då kan vi lägga hela "oohh mansdominerad bransch!! Patriarkat!!" diskussionen åt sidan.
Kul att höra det är jämnt.
Och kommer du ihåg ramaskriet när dessa ändringar började ske i spelindustrin?
Börja inte använda de positiva ändringarna som folk fick igenom som ett bevis på att det inte alls fanns ett problem.
Jobbade med henne i bild 2 och 4 på den andra reelen. Riktigt coolt hur de får till allt. Ser läskigt ut på set även fast de har koll på läget!
Som kampsportare har Jag har enorm respekt för dessa utövare. Menar, som kampsportsutövare gör du saker som fungerar i verkligheten, vilket är svårt nog. Dessa utövarna ska ta det en nivå till, göra saker som är omöjliga och få det att se ut som det är verkligt.
"Writer and Fighter"
"Det är ganska jämt nu för tiden. De flesta spel har både kvinnliga och manliga karaktärer nu för tiden (ex Battlefield och COD som inte tidigare haft det). Spel med enbart kvinnlig protagonist är också super vanligt och fler spel väljer att gå den riktningen."
Tack, då kan vi lägga hela "oohh mansdominerad bransch!! Patriarkat!!" diskussionen åt sidan.
Kul att höra det är jämnt.
Nu är det väl mer åt hållet att feminina karaktärer i vissa fall inte ska synas i spel.
Som om feminina kvinnor inte är trovärdiga i miljöerna spelen utspelas i.
Horizon-spelen är bra exempel på detta där utvecklarna medgett att utseendet av personen som Aloy bygger på inte är en bra match i spelet då det inte är trovärdigt att denna sköra person skulle kunna klara sig i den typen av spelvärld.
Att det finns väldigt många kvinnor som är både slanka, feminina och starka verkar inte ha någon större betydelse.
Inte heller faktumet att det är spel där trovärdigheten inte är den största försäljningspunkten verkar heller betyda särskilt mycket.
Kul att se att utseendet inte verkar vara det primära inom mo-cap och stuntbrancshen däremot.
Tummen upp för Nilla Hansson som verkar vara en väldigt kompetent person med både feminina drag, stark vilja och en stark kropp. Det ska bli intressant att se hennes arbete Horizon Forbidden West.
Haha, astuff brud å så är hon rädd för… grodor?! Så jävla otippat! Kul med en follow up!
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
Horizon-spelen är bra exempel på detta där utvecklarna medgett att utseendet av personen som Aloy bygger på inte är en bra match i spelet då det inte är trovärdigt att denna sköra person skulle kunna klara sig i den typen av spelvärld.
Hon är den ultimata kvinnliga karaktären!
Haha, astuff brud å så är hon rädd för… grodor?! Så jävla otippat! Kul med en follow up!
Haha, ja jag skrattade själv gott åt detta när jag satt och sammanställde allt! Men alla har vi väl våra akilleshäl, Stålmannen har kryptonit...Nilla har grodor.
Tack förresten, det uppskattas!
"Writer and Fighter"
Tänkte ni att hon gjorde motion capture för 17 år sen? Ja, vissa håller sig ju fräscha och rörliga men
Ja den frågan blev lite weird ska jag erkänna, miss-step by yours truely. men hon svarade ju på det hon gjorde i senare så det fick vara kvar.
"Writer and Fighter"
Klart kul med sådana här intervjuer. Gillar det starkt. Bakom scenen snack med toppfolk uppskattas. Ser gärna fler sådana med typ grymma 3D artister, musiker , programmerare osv.
Riktig kul och intressantl läsning!
Gärna mer sådant.
Jepp det här var bra och hon verkar ju störtskön. Håller med Harakiri hade varit superintressant att läsa intervjuer med annat "obskyrt" branschfolk.
Vad kul att det uppskattas! Jag personligen ska se om jag kan göra fler intervjuer och liknade saker i framtiden, de är alltid kul att byta ord med likasinnade.
"Writer and Fighter"
10 poäng till FZ för intervju, kul att läsa och kanske en morot till tjejer att välja ett spännande yrke.
Jättekul att du slog hål i saken och fick tag i henne! Blir roligare läsning på sajten med invävda intervjuer.
Måste ju tacka dig också för idéen.
"Writer and Fighter"
Nilla: det kan vara lite kämpigt for egot ibland nar man vet att mycket måste förstärkas och förbättras i animation *skratt*.
Serdyllon efter att ha tittat på nillas moves:
Superkul att det gått så bra för henne, hoppas kroppen håller så hon får en lång karriär för det låter som ett slitsamt yrke 😬
Håller tummarna för fler roliga uppdrag framöver. Power to Nilla!
Bra och intressant intervju. Hade ingen koll på henne. Coolt att hon är svensk!
Jobbade med henne i bild 2 och 4 på den andra reelen. Riktigt coolt hur de får till allt. Ser läskigt ut på set även fast de har koll på läget!
Fränt! Vad jobbar du specifikt med?
((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))
==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||
Måste ju tacka dig också för idéen.
Vi som ska tacka!
"Det är ganska jämt nu för tiden. De flesta spel har både kvinnliga och manliga karaktärer nu för tiden (ex Battlefield och COD som inte tidigare haft det). Spel med enbart kvinnlig protagonist är också super vanligt och fler spel väljer att gå den riktningen."
Tack, då kan vi lägga hela "oohh mansdominerad bransch!! Patriarkat!!" diskussionen åt sidan.
Kul att höra det är jämnt.
Och kommer du ihåg ramaskriet när dessa ändringar började ske i spelindustrin?
Börja inte använda de positiva ändringarna som folk fick igenom som ett bevis på att det inte alls fanns ett problem.
Indeed. Dessutom finns det fortfarande en hel del problem inom spelindustrin när det kommer till patriarkatiska strukturer. Här ser vi liksom en jävla rapport där en kvinna jobbar med stunt och säger som det är, att vi har mer representation idag och att vi ser att "fler väljer att gå den riktningen men det betyder inte att arbetet är färdigt.
@Mirage
Att branschen är mansdominerad är ju fortfarande sant, hon har absolut inte sagt det som du konsekvent vänder hennes kommentar till: Att det inte längre finns några problem på arbetsplatsen för kvinnor kontra män, att det skulle vara likställt där nu. Pluts. Färdigt. Woohoo! Så enkelt är det inte, och det är fortfarande en hel del röster som höjs om "påtvingade roller" eller att en berättelse med representation och mångfald (oavsett om det gäller kvinnor eller minoriteter) är dåligt för branschen.
Att använda en sådan här berättelse som en form av "upprättelse" är fel. Punkt slut. Kampen är evig, personligen tror jag inte det finns anledning att tro det är färdigt inom de närmsta 30 åren, det lär ta längre tid än så därför att människors synsätt och sätt att agera mot andra kräver mer än några internetdebatter.
Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3
Indeed. Dessutom finns det fortfarande en hel del problem inom spelindustrin när det kommer till patriarkatiska strukturer. Här ser vi liksom en jävla rapport där en kvinna jobbar med stunt och säger som det är, att vi har mer representation idag och att vi ser att "fler väljer att gå den riktningen men det betyder inte att arbetet är färdigt.
Tänker också vad fantastiskt det måste vara att få göra motioncapture till en karaktär som Aloy, sånt fanns det inte mycket av längre bak. Känns lite som att spelindustrin långsamt börjat växa upp!
Johan har redan kommenterat det, men jag tyckte ändå det var fantastiskt roligt att han trodde att Nilla hade gjort mo-cap när hon var typ 9 år gammal
Ja det blev lite fel där haha
"Writer and Fighter"
Förstår ändå inte grejen med att ha "motion capture artists" till spelen? Varför ser man inte till så att den man anställer är villig att göra allt som det innebär för rollen istället?
Såg en video häromdagen där GTA V:s voiceactor för Michael var skitarg när någon frågade honom om hans "voice acting" till spelet och han svarade bryskt att han gjorde VARENDA rörelse och ALLT som Michael gjorde i spelet, ingen "motion capture artist" eller "stunt man"