Hjälp FZ bli bättre – gör medlemsundersökning

Datorn startar inte - Nätagg som lagt ned?

Medlem
Datorn startar inte - Nätagg som lagt ned?

Hej!

Som titeln tyder så får jag inte igång datorn ångest!
Jag spelade igår kväll och helt plötsligt slocknade allt. Några sekunder gick sen sprakade det till från vad jag tror är nätagget och samtidigt gick en säkring. Efter det går datorn inte igång. Har kopplat ur allt och kikat innanför och ser inget fel.

Jag köpte ett RTX 3080 i början av året som rekommenderar 850w och mitt nättagg har 650w. Jag undersökte här på FZ och på nätet och som jag förstod det borde det inte varit några problem så länge man inte överklockar och psu inte är av lågkvalitet. Är det här anledningen till att systemet la ned? Att nätagget inte pallade grafikkortet trots allt? Då har man i sådant fall lärt sig en läxa..

Nu ska jag byta nätagg eller lämna in den. Jag hoppas verkligen bara det var nätagget som rök. Vad tror ni? Har ni några erfarenheter med sånt här?

Specs här nedan och tack för hjälp och tips!

Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING, Socket-1151
GPU: MSI RTX 3080 Suprim X
CPU: Intel Core i7-6700K Skylake Processor
PSU: Corsair CX650M, 650W PSU

Medlem

Ja låter som nätagget.
Förhoppningsvis har moderkort osv klarat sig men om man ha otur kan fler delar gått när nätagget gick sönder.
Prova första hand byta nätaggregat.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Vem rekommenderade dig att köra ett 3080 på ett Corsair CX-agg? CX-serien är känd för att ha konstiga strömspikar och det är därför det kostar därefter. Det finns ju en uppsjö av artiklar och videos som skvallrar om en unken lätt bränd lukt från CX-aggen även vid vanlig drift.

Det är klart det är nätagget som har gått. Mitt tips, köp ett lite dyrare agg. Får bara hoppas att inget annat har tagit skada.

Medlem

Troligtvis är det nätagget. Grafikkortet du har är fabriksöverklockat och drar ca 160w mer under belastning än ett 1080ti och tom mer än ett standard 3090.
https://www.techpowerup.com/review/msi-geforce-rtx-3080-supri...

Ett lågbuget 650w är ingen bra mix till ett sådant kort :/.

Ett modert 850w gold eller bättre skulle jag rekommendera till det grafikkortet.

Testa även att lukta på delarna ifall något luktar bränt. Rör dock inte nätagget inuti, eftersom den kan innehålla farlig laddning efteråt, som visserligen ska laddas ur efter ett tag men ett trasigt/billigt kanske inte gör det ordenkligt.

Din CPU har integrerad grafik. När du testar med nytt nätagg kan du först testa utan grafikkortet, för att se om de andra delarna funkar okej.

Medlem

"Jag köpte ett RTX 3080 i början av året som rekommenderar 850w och mitt nättagg har 650w"

F i chatten, du körde emot tillverkarens rekommendationer och undrar varför ditt nätagg small?

Medlem
Skrivet av D1versity:

"Jag köpte ett RTX 3080 i början av året som rekommenderar 850w och mitt nättagg har 650w"

F i chatten, du körde emot tillverkarens rekommendationer och undrar varför ditt nätagg small?

Kom igen nu, flera svar har redan förklarat på ett bra sätt vad som förmodligen är felet, onödigt att kasta ur sig något spydigt


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Kom igen nu, flera svar har redan förklarat på ett bra sätt vad som förmodligen är felet, onödigt att kasta ur sig något spydigt

Han har redan ställt samma fråga på sweclockers, enligt inläggen har han fått grönt ljus av både medlemmar här och på sweclockers att köra ett grafikkort för runt 10.000:- med 200W under tillverkares rekommendationer och med en undermåttig PSU också - vilket jag tvivlar starkt till att han faktiskt har fått, för ingen vettig människa med någorlunda kunskap hade gett en sådan rekommendation.

Fattar inte den här dumsnålheten, ett nätagg kostar 1200kr, alltså 1/10 av vad det där grafikkortet kostar. Jag hade själv ett 750W nätaggregat och gissa vad jag gjorde med mitt 3080 innan jag kopplade in det? Jo, jag väntade en vecka på ett 850W PSU efter ha läst tillverkarens rekommendationer.

Hoppas iallfall bara det var nätagget som small och att man lärt sig en läxa - tillverkarens rekommendationer finns där av en anledning.

Medlem

Tillägg: Vill du ha rekommendation på ett bra och beprövat märke så köp ett Seasonic istället. Finns lite överallt i olika webbutiker och i utvalda fysiska butiker. Ett 850W ligger strax över tusenlappen så det är dubbelt så dyrt som det du hade men tror du lär märka skillnaden också.

Phantek är ju Seasonic också och finns strax över 1000-lappen det med. Kommer med 12 års garanti dessutom.

Måste det absolut vara Corsair så är det deras RM-serie du ska titta på. Allt under det är ajabaja, både CV och CX ska undvikas som pesten.

Medlem
Skrivet av D1versity:

Han har redan ställt samma fråga på sweclockers, enligt inläggen har han fått grönt ljus av både medlemmar här och på sweclockers att köra ett grafikkort för runt 10.000:- med 200W under tillverkares rekommendationer och med en undermåttig PSU också - vilket jag tvivlar starkt till att han faktiskt har fått, för ingen vettig människa med någorlunda kunskap hade gett en sådan rekommendation.

Fattar inte den här dumsnålheten, ett nätagg kostar 1200kr, alltså 1/10 av vad det där grafikkortet kostar. Jag hade själv ett 750W nätaggregat och gissa vad jag gjorde med mitt 3080 innan jag kopplade in det? Jo, jag väntade en vecka på ett 850W PSU efter ha läst tillverkarens rekommendationer.

Hoppas iallfall bara det var nätagget som small och att man lärt sig en läxa - tillverkarens rekommendationer finns där av en anledning.

Alrite kanske förtjänar lite spydighet då men det här var ett bättre mer informativt svar är ditt första


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Att just denna corsair serien var undermåttlig hade jag ingen aning om. Att man inte måste nå 850w för ett grafikkortet då det knappt går upp mot 500w hör jag fortfarande från flera olika källor. Tack för flera av svaren, har installerat om nytt psu och det funkar igen. Riktigt tråkig ton från vissa andra dock, låter mer frustrerad än vad jag var när nättagget la av. well well, tack och hej!

Medlem
Skrivet av zevile:

Att just denna corsair serien var undermåttlig hade jag ingen aning om. Att man inte måste nå 850w för ett grafikkortet då det knappt går upp mot 500w hör jag fortfarande från flera olika källor. Tack för flera av svaren, har installerat om nytt psu och det funkar igen. Riktigt tråkig ton från vissa andra dock, låter mer frustrerad än vad jag var när nättagget la av. well well, tack och hej!

" 500w hör jag fortfarande från flera olika källor"

Ja, du har sagt det i en och annan form flera gånger, det gör inte informationen mer korrekt. Var har du fått höra det där? Summa summarium : Du gick fortfarande emot tillverkarens rekommendationer.

Du må mycket väl tycka jag har tråkig ton, men jag hoppas att du har lärt dig en läxa - och borde skatta dig lycklig att det inte var mer än PSU:n som sa tack för sig.

Medlem
Skrivet av D1versity:

" 500w hör jag fortfarande från flera olika källor"

Ja, du har sagt det i en och annan form flera gånger, det gör inte informationen mer korrekt. Var har du fått höra det där? Summa summarium : Du gick fortfarande emot tillverkarens rekommendationer.

Du må mycket väl tycka jag har tråkig ton, men jag hoppas att du har lärt dig en läxa - och borde skatta dig lycklig att det inte var mer än PSU:n som sa tack för sig.

Snark.. Gå igenom min trådhistorik precis som jag sa, ditt geni. Sedan Inets kundtjänst och genom andra källor när jag undersökte lite inför mitt RTX köp. Jag skattar mig väldigt lycklig och ska inte låta din bitterhet rå över det. adjö!

Geeks Gaming
Skrivet av D1versity:

Han har redan ställt samma fråga på sweclockers, enligt inläggen har han fått grönt ljus av både medlemmar här och på sweclockers att köra ett grafikkort för runt 10.000:- med 200W under tillverkares rekommendationer och med en undermåttig PSU också - vilket jag tvivlar starkt till att han faktiskt har fått, för ingen vettig människa med någorlunda kunskap hade gett en sådan rekommendation.

Fattar inte den här dumsnålheten, ett nätagg kostar 1200kr, alltså 1/10 av vad det där grafikkortet kostar. Jag hade själv ett 750W nätaggregat och gissa vad jag gjorde med mitt 3080 innan jag kopplade in det? Jo, jag väntade en vecka på ett 850W PSU efter ha läst tillverkarens rekommendationer.

Hoppas iallfall bara det var nätagget som small och att man lärt sig en läxa - tillverkarens rekommendationer finns där av en anledning.

En hyfsat högpresterande rigg med ett 3080 drar c:a 455W från vägguttaget.
Anledningen till att tillverkarna rekommenderar så ”stora” PSU:er är för att man inte vill riskera att folk köper sämre märken av PSU:er som inte levererar som de ska och sen skyller på tillverkarna av GPU:n.

Däremot så är CX-serien och en hel del CXM PSU:er lite sisådär när det gäller kvalitet.

Spikar kommer slå av PSUn men ska inte slå ut det (ja gigabyte, jag tittar på dig )

Så nej, man kan inte gå på gpu-tillverkarnas rekommendationer och TS har gjort rätt

Edit: kan tillägga att det som händer om man kör för klent agg är att datorn kan stänga av/starta om sig oväntat eller att man helt enkelt inte får ut den gpu-kraft man bör ha

Geeks Gaming
Skrivet av zevile:

Att just denna corsair serien var undermåttlig hade jag ingen aning om. Att man inte måste nå 850w för ett grafikkortet då det knappt går upp mot 500w hör jag fortfarande från flera olika källor. Tack för flera av svaren, har installerat om nytt psu och det funkar igen. Riktigt tråkig ton från vissa andra dock, låter mer frustrerad än vad jag var när nättagget la av. well well, tack och hej!

Hur gammalt är agget? Om jag inte har helt fel för mig kör väl corsair med 5 års garanti?

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Hur gammalt är agget? Om jag inte har helt fel för mig kör väl corsair med 5 års garanti?

Ja precis. Kollade upp och det har ca gått 20 dagar efter garantin.. haha, man kan ju misstänka att en timer sattes på där efter garantin gick ut?

Geeks Gaming
Skrivet av zevile:

Ja precis. Kollade upp och det har ca gått 20 dagar efter garantin.. haha, man kan ju misstänka att en timer sattes på där efter garantin gick ut?

Hehe, låter ju nästan för bra för att vara en tillfällighet

Även om du köper ett nytt agg så hör med corsair vad de kan göra, de brukar (av erfarenhet) vara ganska sjyssta, dock var det ett tag sedan jag hade ett sådant ärende med dom.

Ett agg ur deras rm-serie är klockrent då det byggs till stor del av samma komponenter som seasonics agg. Seasonic ses lite som kungen av agg

Edit: annars har jag för mig att seasonic gör aggen för asus(?)
Kan dock gälla specifika serier

Medlem
Skrivet av zevile:

Att just denna corsair serien var undermåttlig hade jag ingen aning om. Att man inte måste nå 850w för ett grafikkortet då det knappt går upp mot 500w hör jag fortfarande från flera olika källor. Tack för flera av svaren, har installerat om nytt psu och det funkar igen. Riktigt tråkig ton från vissa andra dock, låter mer frustrerad än vad jag var när nättagget la av. well well, tack och hej!

Skönt att höra att det fungerar igen! Det är väldigt svårt att hänga med överallt och veta vad som fungerar bra och vad som inte fungerar bra. Fördelen med att ha lite mer än vad du generellt behöver är att det blir lite tystare också då du inte belastar nätaggregatet så hårt. Ökar dessutom livstiden för alla dina komponenter.

1
Skriv svar