Diskutera – Äldsta spelet du fortfarande spelar?

Robot
Diskutera – Äldsta spelet du fortfarande spelar?

Berätta vilka darlings du inte dödat.

#diskutera


Medlem

signatur

"All those moments will be lost in time... like tears in rain. Time... to die." - Roy Batty

Medlem

Som retrospelssamlare så blir det ju gamla spel på hyfsat regelbunden basis, men det är ju olika spel nästan hela tiden.

Men om vi skall hålla oss till något som jag faktiskt spelar regelbundet om och om igen så blir det Warlords Battlecry 3 från 2004. Fortfarande det bästa RTS som gjorts (I konkurrens med Dune 2)


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Kräver du att jag ska tänka nu, det är ju fredag!

Äldsta spel jag kört nyligen var nog Dungeon Keeper 2.

Medlem

Har nog inte gått ett år utan att jag hoppat in en sväng i DooM och myst sen 90 talet.

Medlem

Visst spelas det NES-spel på Switch men äldsta spelen på originalhårdvara som jag fortfarande har inkopplat är SNES-titlar. Donkey Kong Country på SNES spelar jag t ex igenom någon gång om året varje år sedan mitten på 90-talet.

Medlem

Om det skall vara hyffsat regelbundet så blir det nog Age of Empire 3 från 2005, om det nu räknas då jag kör DE-varianten. Annars är det nog Skyrim som man lirar igenom då och då. (Om nu den räknas, då även den är typ DE.)


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Space Invaders, Missile Command och Pac-Man. Men även Pong ibland.

Medlem

Det händer att man laddar ner och spelar Little Fighter 2 (1999) ibland men det var länge sedan jag körde det senast.

Medlem

Jag har inte spelat nästan alls på ett år kanske men när jag spelade hände det att jag spelade Pac-Man ibland (originalet 1980).

Medlem

blood och duke nukem 3d har jag gått tillbaka till och lirat ett tag, bara för nostalgi


signatur

//monster

Inaktiv

Den äldsta konsolen som jag brukar spela på då och då är Nintendo 64.
Annars spelar jag ju på mini konsolerna en del i perioder (NES, SNES, SMD, PSX)
The Legend of Zelda: A Link to the Past brukar jag ofta gå tillbaka och spela.

Just nu är jag inne i en The Elder Scrolls period och spelar Oblivion på Playstation 3. Skulle inte förvåna mig om jag snart även kommer koppla in min Xbox för att spela Morrowind (Borde ha haft en Xbox Series X så att jag kunde spela Morrowind på den istället)

Medlem

Doom är det nog. Det får ju fortfarande sjukt bra mods och maps att spela 😆

Medlem

Super Mario Bros (1985)

Medlem

Super Mario Bros 3
Lands of Lore
Heroes of Might and Magic 3

Medlem

Har haft Final Fantasy maraton ett par gånger. Brukar börja på FF4 och det är ju från 1991 så är väl det äldsta. Annars är det väl A Link to the Past som också är från 91. Trodde att det var StarCraft eller Heroes of Might and Magic 3 men de var visst lite äldre.

Medlem

måste vara half life, är en ganska modern kille jämfört med er, era gamla stofiler.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Äldsta spelet som jag regelbundet spelar är nog Altered Beast (1988). Finns ju lättillgängligt på Steam och är otroligt kort så det känns aldrig lika bökigt som andra äldre konsolspel. Har även ett Gameboy Advance SP bredvid sängen och brukar spela lite av Kirby's Dream Land 2 (1995) flera gånger i veckan.

FM-guru
F.d. Sisyr

Spelade igenom Grim Fandango igen nyligen på gamepass, så det är väl det äldsta på senare tid i alla fall.

Medlem

Street fighter zero 3 (cps-2 system)
MDK (PC)
Archon (c64)

Medlem

Baldurs gate blir oftast en gång per år. Sen lite gamla nes och snes spel, Zelda, punch out, kid icarus etc. Men det är längre emellan.

Medlem

Heroes of might and magic 3.

Spelade också rätt nyligen "might and magic 7"
Bra skit

Medlem
Skrivet av stjärnsoldat:

Men även Pong ibland.

Hmm, spelade också pong på 70/80-tal men verkligen?
Spelas ofta hos dig? Om man vill kan man säga utan pong inget gta. Men så långtgående slutsatser drar vi inte här. Eller?


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Det som känns äldst som jag spelade igenom för inte så länge sedan är Might and Magic VI, dock är det inte så gammalt som det ser ut, är bara från 98. Så det egentligen äldsta jag fortfarande spelar är Super Mario 3 som jag och sambon spelar igenom på vår NES lite då och då.

Medlem

Första Quake, allrahelst efter den stora uppdateringen som kom förra månaden!


signatur

ASUS ROG Strix G15DK | Corsair Blackbeard 980 | Nintendo Switch | Xbox Series X/360 | C-64 |

Medlem

Har inget speciellt spel men brukar kunna bli lite retro spelande några gånger om året och just nu börjar min son bli intresserad utav spel. Då har det passat perfekt att lira lite Super Mario och nu har vi tagit oss upp till Super Mario World på Snes

Medlem

Jazz Jackrabbit (1994) blir det en del av, men fastnar mest i huvudmenyn pga av den fantastiskt svängiga musiken!


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Hmm Ufo Enemy unknown någorlunda regelbundet, annars nått gammalt atari st spel så å då.

Medlem

Jag försöker hålla mig ajour med det nya istället. Vill jag återgå till något säkert och beprövat startar jag antingen half life 2 eller Zelda a Link to the past.

Jag spelar igenom Mario 64 någon gång vartannat år eller så. Det var ett tag sedan men spelar gärna en omgång Mariokart 64 mot vänner när det går.

Skriv svar