Robot
Far Cry 6

En äkta sandlåda som både förvirrar och engagerar, men där storyn inte riktigt platsar i den genomgalna världen.

#far-cry-6, #recension


Medlem

Ubisoft gör många bra och stora spel. Men aldrig något som når riktigt hela vägen fram och blir ett sånt där wow spel.
Tråkigt, för jag tror de kan om de bara vill.
Det blir nog ett köp av Far Cry 6 när det finns på rea, mot våren kanske. Eller när det är riktig speltorka. Just nu finns det, och kommer, mycket annat kul

Medlem

återaktiverat ubisoft plus, nu ska det köttas!


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

NuZ
Testpilot
Skrivet av Ronzem:

Ubisoft gör många bra och stora spel. Men aldrig något som når riktigt hela vägen fram och blir ett sånt där wow spel.
Tråkigt, för jag tror de kan om de bara vill.
Det blir nog ett köp av Far Cry 6 när det finns på rea, mot våren kanske. Eller när det är riktig speltorka. Just nu finns det, och kommer, mycket annat kul

*Host* *host*
https://www.fz.se/forum/trad/442862-immortals-fenyx-rising-na...


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Bulletsponges och det där du skriver om rätt amunition på rätt fiende är ju ändå ett litet hatobjekt .

Ingen chans att det finns många val i menyerna likt Valhalla där man kunde sätta svårighet på smyga och fiendens "hälsa"?

Kommer avaktivera "Fangs for hire " så fort det går


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Skribent

Som sagt, sjukt tröttsamt med bulletsponge-fiender. I renodlade actionspel ska ju ett headshot alltid vara ett headshot. Jag är taggad ändå, men hälsomätare i såna här spel är djävulens påfund.

Medlem

Vilket kändes som i princip vilket ubisoft spel som helst, majoriteten av spelet kopierat ifrån andra spel, helt ok men långt ifrån en wow upplevelse. Tröttnade på efter ungefär 3h. Det enda Ubisoft spelet jag verkligen gillade och spelade igenom var FarCry5, men det mest eftersom att miljöerna var sköna.

FM-guru
F.d. Sisyr

Recension? Hade ingen aning om att det släpps nu. Låter hur som haver som ett typiskt Far Cry-spel, på gott och ont. För min del är det mest ont. Dessutom med en extra stor dos av ludonarrativ dissonans. Tack men nej tack!

Inaktiv

Jag hat haft rätt trevligt med dom senaste så kommer absolut spela, väldigt "enkla" spel så man behöver inte vara jättefokuserad vilket passar för mig just nu.

Gen
Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Som sagt, sjukt tröttsamt med bulletsponge-fiender. I renodlade actionspel ska ju ett headshot alltid vara ett headshot. Jag är taggad ändå, men hälsomätare i såna här spel är djävulens påfund.

Så om jag fattar det rätt är det lite som i Shadow Warrior 2 där du behöver ha vapen med viss elementskada för att skada fiender som är resistenta mot vissa element (förutom att det i FC6 inte handlar om just element)?

Skrivet av Esri:

Vilket kändes som i princip vilket ubisoft spel som helst, majoriteten av spelet kopierat ifrån andra spel, helt ok men långt ifrån en wow upplevelse. Tröttnade på efter ungefär 3h. Det enda Ubisoft spelet jag verkligen gillade och spelade igenom var FarCry5, men det mest eftersom att miljöerna var sköna.

Har läst tråden som länkades och folk verkar fullkomligt lyriska över spelet. Men som du tyckte jag det var ett enormt "meh" och tröttnade väldigt snabbt på grindandet för att få upp hälso och staminamätaren samt kunna köpa skills och annat nödvändigt. Därför ville jag helt enkelt bara köra storyn men det gick inte utan man var tvungen att grinda. Eller så fattade jag fel?

Gillar atmosfären i Far Cry spelen, men efter Far Cry 5 med sin dåliga spelmekanik så blir det inget mer.

Medlem

Hälsomätare nej tack


signatur

Meep!

Medlem

Gillade far cry 5 ändå,
och antagligen finns det en story här som man vill spela igenom eller bara en bra atmosfär och platser att upptäcka.

Recensionen sätter ändå fingret på problemen, varför måste man jobba för att få vissa vapen (räcker inte en spade längre)
och varför måste det finnas massor med saker precis överallt, de kunde haft militärbasen på kartan först och ersatt den med libertadbasen senare (gärna med en risk för att de blir utdrivna igen). Less is more, men trenden går ju mot att fylla på med extra allt och det urartar lätt till någon slags daglig grind för saker man inte behöver och som inte tillför spelet någonting.

Skrivet av Phobo:

Hälsomätare nej tack

Den går garanterat att avaktivera. Men förstår känslan :/


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Låter svindrygt att mikromanage:a ammo. Det kan ha sin plats i vissa Survival-spel med begränsad mängd vapen och fiender men här verkar det bara löjligt. Typ som förändring bara för förändrings skull, inte för att det gör upplevelsen bättre.

Medlem

Gillar Far Cry serien, de är som valfri film med Arnold. Schysst överdrivet pang pang, men kommer nog vänta med denna till rea pga miljöerna lockar mig alls av nån anledning. Far Cry 5 däremot tyckte jag var en riktig jackpott när det gällde miljön.
Kanske kör igenom ubiplus.

Frilansare
Skrivet av Phobo:

Hälsomätare nej tack

Går att stänga av.

Medlem

Farcry 5 var en höjdare,hoppas på roliga karaktärer med stor personlighet och helst massa humor.
Det lilla jag sett tills nu så verkar det lovande,att det sedan inte är så att alla gillar samma är ju bra eller hur.
Det skulle vara kul om dom gjorde som i Odyssey med sina karaktärer för där var det humor i stor del av konversationerna.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem
Skrivet av Miindz:

Låter svindrygt att mikromanage:a ammo. Det kan ha sin plats i vissa Survival-spel med begränsad mängd vapen och fiender men här verkar det bara löjligt. Typ som förändring bara för förändrings skull, inte för att det gör upplevelsen bättre.

Håller med, va det som jag reagerade mest mot i recensionen, sjukt avtändande för spellusten.

Medlem

Testade med Australien VPN - funkade utmärkt...men avbröt sen när det slog mig att jag ska ju lira det i Coop..vill fan inte använda vpn när jag ska lira med grannen


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Frilansare

Ser fram emot era medlemsrecensioner!

Medlem

Var det nån ludonarrativ dissonans?

Medlem

Hade gärna sett ett Far Cry med mer linjär story, typ Uncharted.

Frilansare
Skrivet av Laddemannen:

Var det nån ludonarrativ dissonans?

Absolut. Skriver det, men undvek uttrycket. Lite överanvänt.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Absolut. Skriver det, men undvek uttrycket. Lite överanvänt.

My bad, hade bara skummat igenom!

Medlem
Skrivet av whoo:

Hade gärna sett ett Far Cry med mer linjär story, typ Uncharted.

You can take Far Cry out of open world, but never open world out of Far Cry

Medlem

Jag gillar normalt sett bara spel som är 5 av 5. Men av någon märklig anledning har jag alltid fastnat för Far Cry spelen. Jag misstänker att jag även skulle uppskatta Far Cry 6.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Jahapp, recensionsembargon brukar ha sina anledningar.. Man kan ju såklart konstatera att det så här i efterhand inte var värst bråttom med att skaffa en PS5 👀


signatur
Medlem

Blir det några konsekvenser när man dör? Eller är det som i FC5?

Medlem

Jocke!

Hur är det med de vilda djuren som gjorde en så nervös i föregångarna? Finns de här med och är de lika aggressiva som förut? Och finns mekaniken med att samla skinn för att skapa väskor och dylikt kvar?

12
Skriv svar