Xbox och Phil Spencer: Vi är inte intresserade av att göra VR-hårdvara

Robot
Xbox och Phil Spencer: Vi är inte intresserade av att göra VR-hårdvara

Lämnar fältet öppet för Sony, Oculus mer flera - koncentrerar sig på spel.

#vr, #xbox


Dex
Medlem

Det är väldigt tråkigt att Xbox inte vill göra det. Tror det hade gynnat VR världen väldigt mycket om även dom hade gjort det med sina "oändliga" resurser. Har hänt mycket med VR på sistone, men kan helt klart hända mycket mer!

Medlem

Om de inte vill göra VR själva så bör de åtminstone släppa in andra tillverkare att göra VR för Xbox.

Medlem

Tror MS väntar på att det ska slå först. Skulle Sony helt plötsligt kränga 70milj av sitt nya VR headset så kommer de nog rätt snabbt hoppa på tåget. Men bra att de satsar på spel i alla fall....... kanske kommer ett nytt kinect som de satsar på istället.

Avstängd
Skrivet av Lasrod:

Om de inte vill göra VR själva så bör de åtminstone släppa in andra tillverkare att göra VR för Xbox.

Dom har redan vr gjorda tillsammans med andra tillverkare. Bara inte till konsol.


signatur

Vad är Playstation Now?

Ultimata PS Now spel guiden

I am not affiliated, associated, authorized, endorsed by, or in any way officially connected with Sony, or any of its subsidiaries or its affiliates.

Medlem

Dom får väl "bara" se till att någon av de som är kompatibla med PC även fungerar på Xbox.
Själv är jag helt ointresserad av VR


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Tror MS väntar på att det ska slå först. Skulle Sony helt plötsligt kränga 70milj av sitt nya VR headset så kommer de nog rätt snabbt hoppa på tåget. Men bra att de satsar på spel i alla fall....... kanske kommer ett nytt kinect som de satsar på istället.

Absolut för Sony har krängt 70 miljoner headset, skulle MS lansera ett headset.

Men VR är alltid för nischad och dyr ännu för majoriteten av kundbasen och därtill allt för lite mainstream spel som skulle kränga headset.

Medlem

MS har sitt Windows Mixed Reality. Tyvärr känns tekniken daterad eller vad man ska säga, ljusår efter Oculus tex.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent
Skrivet av BooliBoo:

Tror MS väntar på att det ska slå först. Skulle Sony helt plötsligt kränga 70milj av sitt nya VR headset så kommer de nog rätt snabbt hoppa på tåget. Men bra att de satsar på spel i alla fall....... kanske kommer ett nytt kinect som de satsar på istället.

Tror de också är lite försiktiga efter kinect-satsningen som bara dog. Bättre låta andra vara trailblazers och sen komma in senare när marknaden är mer mogen för det.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Bra, fokusera på bra spel istället för en döende fluga som spelare varken vill ha eller är intresserade av.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Bra, fokusera på bra spel istället för en döende fluga som spelare varken vill ha eller är intresserade av.

VR-Användarna har bara ökat i samma takt som du skrivit dessa kommentarer genom åren på FZ

Man kan spela sittandes


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

VR-Användarna har bara ökat i samma takt som du skrivit dessa kommentarer genom åren på FZ

Man kan spela sittandes

VR har säkert ökat, men den är en otroligt nischad marknad. Nu tar Sony som exempel senaste siffrorna jag har hittat pratar om 5 miljoner enheter sålda. Helt okej, men om man ser det ur perspektivet hur många PS4 som har sålts 115 miljoner, så är det plötsligt ingenting. ~4,5%

Vill du utveckla nästa VR only God of war som ex. Med en i dagsläget kundbas på 5 miljoner eller utvecklar du åt kundbasen på 115 miljoner.

Medlem
Skrivet av Iceman88:

VR har säkert ökat, men den är en otroligt nischad marknad. Nu tar Sony som exempel senaste siffrorna jag har hittat pratar om 5 miljoner enheter sålda. Helt okej, men om man ser det ur perspektivet hur många PS4 som har sålts 115 miljoner, så är det plötsligt ingenting. ~4,5%

Vill du utveckla nästa VR only God of war som ex. Med en i dagsläget kundbas på 5 miljoner eller utvecklar du åt kundbasen på 115 miljoner.

PSVR 5 miljoner ja, Oculus Quest 2 uppåt 10 miljoner (ej officiella siffror), det är redan konstaterat att utvecklare "går vinst" på att utveckla för Virtual Reality. Dvs det är inte på "hobby nivån" längre.

Sony har själva sagt iom PSVR2/NGVR så har dom som mål att alla Sony studios spel som inte är fullfjädrare VR-spel endå ska släppas som hybrid spel, dvs i "nästa gen" god of war ska man kunna spela både på plattskärm och i VR.

Sony har dessutom ett riktigt VR-spel på G i Horizon universumet.

Sen som allt annat, det är inte alltid det som säljs bäst som är bäst
VR är inte till för att "ersätta" vanlig gaming.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Iceman88:

VR har säkert ökat, men den är en otroligt nischad marknad. Nu tar Sony som exempel senaste siffrorna jag har hittat pratar om 5 miljoner enheter sålda. Helt okej, men om man ser det ur perspektivet hur många PS4 som har sålts 115 miljoner, så är det plötsligt ingenting. ~4,5%

Vill du utveckla nästa VR only God of war som ex. Med en i dagsläget kundbas på 5 miljoner eller utvecklar du åt kundbasen på 115 miljoner.

Haha God of war i VR låter hemskt. Tror VR bara passar in i spel där man sitter, typ flygspel,bilspel eller Mechwarrior.

Jag håller med Spencer, bättre satsa på spel istället.

Medlem
Skrivet av Iceman88:

VR har säkert ökat, men den är en otroligt nischad marknad. Nu tar Sony som exempel senaste siffrorna jag har hittat pratar om 5 miljoner enheter sålda. Helt okej, men om man ser det ur perspektivet hur många PS4 som har sålts 115 miljoner, så är det plötsligt ingenting. ~4,5%

Vill du utveckla nästa VR only God of war som ex. Med en i dagsläget kundbas på 5 miljoner eller utvecklar du åt kundbasen på 115 miljoner.

Allt har varit en mindre marknad i början.

Varför satsa på pc när nästan ingen har dom? Varför sätta upp webbsidor när nästan ingen har tillgång till internet?

Se hur bra det gick med microsoft och deras mobilsatsning. Iphone va skit va? Ingen ville ha det?

De kommer igen hamna på efterkälken med nya teknikområden. Till och med apple är smarta nog o se vr/ar är framtiden och håller på att utvecklar glasögon och headset

Medlem

Jag undrar fortfarande vem den där Xbox är.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Skrivet av Gaara:

Haha God of war i VR låter hemskt. Tror VR bara passar in i spel där man sitter, typ flygspel,bilspel eller Mechwarrior.

Jag håller med Spencer, bättre satsa på spel istället.

*Host*
Half life alyx, förra årets spel 🙂👍

Nog för att man kan spelandet sittandes men det var inte det som gjorde det till årets spel


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

*Host*
Half life alyx, förra årets spel 🙂👍

Nog för att man kan spelandet sittandes men det var inte det som gjorde det till årets spel

Har inte spelat VR själv men spontant tycker jag det förstör inlevelsen när man "teleportar" istället för gå.

Medlem

Av det jag har sett på Youtube så känns det som att spelen till VR är för barskrapade för att jag själv ska finns något intresse för det. Ser hellre att Microsoft fokuserar på att göra nya intressanta IPn i sådana fall.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Har inte spelat VR själv men spontant tycker jag det förstör inlevelsen när man "teleportar" istället för gå.

Ok men teleport fungerar alldeles utmärkt faktiskt, men det ser inge bra ut på film så förstår hur du tänker om du aldrig kört själv.

Half life alyx går precis som dom flesta spel att spela utan teleport också.
Det enda som inte går är att hoppa, där finns det bara sk teleport jump.

Teleport är en komfort inställning för dom som inte har fått VR vana


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Medlem

Det behöver du inte vara heller Phil men du bör inte hindra Bethesda mfl o göra VR spel om de så vill.
Skyrim visade sig vara riktigt jäkla fränt i VR och VR växer sakta men säkert.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Bra dom satsar på spel istället för det var väldigt längesen de släppte ett bra och intressant spel!

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Om de inte vill göra VR själva så bör de åtminstone släppa in andra tillverkare att göra VR för Xbox.

OpenXR stöd på Xboxen hade varit grymt. Så att vr headset bara varit en alternativ display, inte ny generationens "konsoler" med sina egna plattformar. *stirrar surt på Spybook och $ony*

Medlem

Det är nog bäst att dom låter bli, kan man inte ens skicka med laddningsbara handkontroller år 2021 så blir det nog väldigt dyrt om man ska stoppa i 20st batterier när det är slut på kräm.


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem

Det är lite märkligt att han säger att de ska fortsätta vara ett företag fokuserat på mjukvara för konsumenter. Microsoft gör allt ifrån Xbox, Surface, en mängd tillbehör till PC och för att inte tala om HoloLens. Är det en sån enorm skillnad på att släppa ett AR-headset mot ett VR-headset? Antar att han pratar om Xbox-divisionen specifikt men det känns ändå lite märkligt eftersom Microsoft de facto gör en mängd olika hårdvaruprodukter. Tycker det hade känts mer ärligt att säga att de inte tror på VR.

Medlem
Skrivet av xermalk:

OpenXR stöd på Xboxen hade varit grymt. Så att vr headset bara varit en alternativ display, inte ny generationens "konsoler" med sina egna plattformar. *stirrar surt på Spybook och $ony*

Alla använder OpenXR numer.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag håller fortfarande mina tummar så pass stenhårt på att Elder scrolls kommer till ps5 med en VR version. Men mina tummar kommer säkerligen att ramla av innan dess.. Skyrim VR är faktiskt riktigt roligt. Känslan att smyga runt och skjuta folk med pil och båge är riktigt riktigt nice, så jag hoppas. Men håller definitivt inte andan på den..

Medlem
Skrivet av Molotov:

Alla använder OpenXR numer.

Inte Sony. De stödjer projektet, men de har inte implementerat det alls.

https://www.roadtovr.com/sony-psvr-openxr-support-integration...

Medlem

Spelar egentligen ingen roll alls vad han säger i dag, för han kan lika gärna komma ut imorgon och säga att de köpt HTC och ska nu storsatsa på VR hårdvara.

Microsoft tappade ju bollen helt kring mobiltelefoni, något som nu gjort Apple till världens största företag. Vore ju tråkigt om de missade båten på VR också.

12
Skriv svar