FZ Game Jam 2021 - Den stora tråden!

Frilansare
Skrivet av DanUrl:

Hade visst glömt att skriva här inne också! Sitter just nu och klurar lite på någon mekanik med "25".

Skrivet av piddau:

Jag har helt missat detta.

Jag testar också att vara med, se om jag hinner göra något. Har ingen aning vad jag ska hitta på.

Härligt, jag skriver upp er. Kör hårt nu!

Medlem

Kul med så många deltagare! jag ser att jag är anmäld från den andra tråden.. men skriver även upp mig här. gl


signatur

Devil Reef - Isometric Roguelike / Dungeon Crawler. Release 2024

Medlem

Long time lurker på FZ...

Jag får väl också joina detta fantastiska jammet fast jag är lite sen på det...
Får se vad som kan knackas ihop!

Medlem

Ställer in siktet på nästa år, har jobb upp till halsen hela hösten tyvärr. Sugen på att se vad ni övriga lyckas knåpa ihop!

Är ni några som jammar ihop eller är det främst soloprojekt? Hade varit kul att kollaborera

Medlem

Jag tänkte först fixa en startmeny i Unity, men istället blev det en kväll med bara tutorialtittande.

Jag och sonen satt i över ett par timmar och sträcktitta på hur man kommer igång med Roblox Studio och basic scripts. Jag översatte vad som sas till svenska.

Imorrn nyper vi ihop en hinderbana. Med ett start och mål samt föremål som dödar vid kollision. Det känns som vi båda får ut mer av det här mini-projektet, än min idé att bara göra en startmeny.

Scripts är fina grejer, inte så mycket kod.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Frilansare
Skrivet av PilzHere:

Long time lurker på FZ...

Jag får väl också joina detta fantastiska jammet fast jag är lite sen på det...
Får se vad som kan knackas ihop!

Kul, kör hårt nu!

Medlem

Hur går det för alla?

En till status uppdatering från mig är att jag fått ihop hela iden nu, och gjort de mesta av grunden som jag behövde. Nu ska allt annat bara göras, hoppas jag kommer hinna med det! 🙂

Medlem

Kan man göra spelet i Fusion 2.5 ?
Eller blir det fusk när man inte programmerar ?

Medlem
Skrivet av Burresnurre:

Kan man göra spelet i Fusion 2.5 ?
Eller blir det fusk när man inte programmerar ?

Ja, det går bra. Det viktigaste är att skapa spel. Hur du gör det är oväsentligt.

Medlem
Skrivet av Morti:

Hur går det för alla?

En till status uppdatering från mig är att jag fått ihop hela iden nu, och gjort de mesta av grunden som jag behövde. Nu ska allt annat bara göras, hoppas jag kommer hinna med det! 🙂

Jag har frankensteinat ihop en motor från gamla projekt som gör nästan allt jag behöver tror jag, minus ljud. Har grunderna klart i spelet och håller på att fylla på med innehåll. Ibland måste jag rita mer grafik och då tar det lite tid.

Kvar att göra är: sista 30% av spelinnehållet, allt ljud, finslipa på kontrollerna och i mån av tid uppdatera en del grafik som jag är missnöjd med. Det borde hinnas och jag håller disciplinen.

EDIT: Jag kan bjuda på en titlescreen

Frilansare
Medlem

Vart skriver man upp sig?
Är kanske lite väl sent ute men låter som en rolig utmaning och ibland kan man behöva lite press på sig 😊

Medlem

Idag byggde min son sitt livs första spel. En hinderbana med lava scriptad till att döda vid beröring! I Roblox.

Jag fick bara hjälpa till ett finger med att få scriptet att fungera. Allt det andra klarade han själv!

Vi följde förstås en tutorial, men byggde en egen bana. Vi är båda riktigt, riktigt nöjda båda två! En sjukt bra början!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Japp det gjorde det jag i roblox studios 😃

Frilansare
Skrivet av Burresnurre:

Vart skriver man upp sig?
Är kanske lite väl sent ute men låter som en rolig utmaning och ibland kan man behöva lite press på sig 😊

Du är uppskriven! Lycka till!

28 deltagare/lag nu! Smått fantastiskt.

Medlem

Jag påbörjade ett projekt till tävlingen men inser att tiden aldrig kommer räcka till. Tanken är att det ska bli ett survivalspel där man möter andra spelare/arter i ett terrarium. Så jag fortsätter på sidan av med mitt spel.

Medlem
Skrivet av Bizarre:

Jag påbörjade ett projekt till tävlingen men inser att tiden aldrig kommer räcka till. Tanken är att det ska bli ett survivalspel där man möter andra spelare/arter i ett terrarium. Så jag fortsätter på sidan av med mitt spel.
https://www.youtube.com/watch?v=kP8cj-FCdvs

Kul idé med arena fighter i ett terrarium. Det är lite lustigt att det är fajter i ett terrarium. Snygg animation på spindeln.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Morti:

Hur går det för alla?

En till status uppdatering från mig är att jag fått ihop hela iden nu, och gjort de mesta av grunden som jag behövde. Nu ska allt annat bara göras, hoppas jag kommer hinna med det! 🙂

Jag har en grund men det är inte spelbart ännu. Tyvärr haft lite ont om tid men hoppas att jag kan få det spelbart till helgen så att man kan testa idéen.

Mitt spel är långt ifrån lika snyggt som vad många andra här har visat upp. Kan lägga upp någon bild av mitt projekt lite senare när det börjar ta form.

Medlem

Signa upp mig med. Jobbar mycket övertid nu men tror jag ska hinna göra något till 16 november

Frilansare
Skrivet av Bethåven:

Signa upp mig med. Jobbar mycket övertid nu men tror jag ska hinna göra något till 16 november

Välkommen!

Medlem
Skrivet av Bizarre:

Jag påbörjade ett projekt till tävlingen men inser att tiden aldrig kommer räcka till. Tanken är att det ska bli ett survivalspel där man möter andra spelare/arter i ett terrarium. Så jag fortsätter på sidan av med mitt spel.
https://www.youtube.com/watch?v=kP8cj-FCdvs

Ne fy faaaa...! Kan vi diskvalificera detta från allt? Bränna upp inlägget osv? Ryser bara jag ser videon haha!
Bra jobbat!

Chefredaktör
Skrivet av Bizarre:

Jag påbörjade ett projekt till tävlingen men inser att tiden aldrig kommer räcka till. Tanken är att det ska bli ett survivalspel där man möter andra spelare/arter i ett terrarium. Så jag fortsätter på sidan av med mitt spel.
https://www.youtube.com/watch?v=kP8cj-FCdvs

Åh, jag vill spela detta spel!

Medeltidsman 🧔

signatur

Lite spelsläpp jag gjort: https://184-productions.itch.io/

Skribent

Faceplant simulator?

Medlem
Gull-guy...

Slänger upp en liten skärmdump.

Medlem

Kan också bjuda på en skärmdump.
Grundkontroller och idéen är klar, nu handlar det bara om att få ihop det till ett faktiskt spel


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Grundkontroller och idéen är klar, nu handlar det bara om att få ihop det till ett faktiskt spel

Du är halvvägs där. Heja heja!

Frilansare

Härligt allihop! Kul med screens!

Medlem

Sakta men säkert!

Medlem

Vad kul att se att andra också använder Monogame!
Jag brukar koda i Java men valde att denna gången prova C# med Monogame istället.
Har stött på en del hinder och är även småsjuk så det har gått sådär... börjar få lite progress nu.
Jag bjuder dock inte på en screenshot än.

Skriv svar