Star Wars: The Old Republic fortsätter fira sitt 10-årsjubileum med en smaskig 4K-trailer

Robot
Star Wars: The Old Republic fortsätter fira sitt 10-årsjubileum med en smaskig 4K-trailer

SWTOR går nu i mellanstadiet.

#BIOWARE, #EA, #MMORPG, #SWTOR


Medlem

Spelade SWTOR ett par månader vid launch. Bra spel, bra story och schyst Star Wars-känsla. Tyvärr fick det inte mig till att stanna.

Kan tänka mig att det är ännu bättre idag.

Medlem

Misstaget SWTOR gjorde är detsamma som många andra MMO gjort. De försökte alla "döda WoW" genom att vara en WoW kopia pretty much. Inget av det har lyckats. Inte för att WoW nödvändigtvis är bättre utan för att varför ska folk som stannar i WoW för att de blivit en del av en community där de bildat band till andra välja att kasta bort mycket av det för att spela pretty much samma spel någon annanstans? Folk som vill spela WoW spelar WoW, de kommer aldrig fastna för en kopia oavsett hur mycket bättre gameplay är.

MMOs som vågat vara annorlunda har gått bättre. Tex EvE online och till viss del Final Fantasy XIV (Krävdes att de lade ned spelet och tog tillbaka det till ritbordet för att det skulle få mer av en egen identitet).

Exempel på spel som försökt döda WoW genom att apa efter det men misslyckats kapitalt. Age of Conan, RIFT, AION med fler.

Speciellt RIFT sörjer jag då de hade ett mycket intressant klass system. Idag ligger det med många andra misslyckade MMOs på FTP mjölkandets kyrkogård.

Nämner inte The Secret World då det var unikt men misslyckandet där hängde mer på opolerad combat. Sedan när de gjorde en reboot så förstörde de totalt klass systemet. Istället för möjligheten att göra dina egna builds med synergier mellan olika weapon types och deras skills så hamnade alla i en linjär klass utan möjligheter till variation.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Misstaget SWTOR gjorde är detsamma som många andra MMO gjort. De försökte alla "döda WoW" genom att vara en WoW kopia pretty much. Inget av det har lyckats. Inte för att WoW nödvändigtvis är bättre utan för att varför ska folk som stannar i WoW för att de blivit en del av en community där de bildat band till andra välja att kasta bort mycket av det för att spela pretty much samma spel någon annanstans? Folk som vill spela WoW spelar WoW, de kommer aldrig fastna för en kopia oavsett hur mycket bättre gameplay är.

MMOs som vågat vara annorlunda har gått bättre. Tex EvE online och till viss del Final Fantasy XIV (Krävdes att de lade ned spelet och tog tillbaka det till ritbordet för att det skulle få mer av en egen identitet).

Exempel på spel som försökt döda WoW genom att apa efter det men misslyckats kapitalt. Age of Conan, RIFT, AION med fler.

Speciellt RIFT sörjer jag då de hade ett mycket intressant klass system. Idag ligger det med många andra misslyckade MMOs på FTP mjölkandets kyrkogård.

Nämner inte The Secret World då det var unikt men misslyckandet där hängde mer på opolerad combat. Sedan när de gjorde en reboot så förstörde de totalt klass systemet. Istället för möjligheten att göra dina egna builds med synergier mellan olika weapon types och deras skills så hamnade alla i en linjär klass utan möjligheter till variation.

Spelet lever ju ändå 10 år senare och har en ny expansion på ingång, Så håller inte alls med att dom gjort någon misstag genom att ta fungerande gameplay element från wow. Spelet skulle haft mer endgame content och en bättre spelmotor som kan hantera 16 spelare utan lagg. Då hade det nog varit mycket mer populärt idag. FFXIV är ju bevis på att att samma formula som wow fungerar om det görs på ett bra sätt.

Medlem

Spelade igenom hela SWTOR solo för några år sedan. Alla klasser och alla storylines. Det var en ganska rolig resa som tog en stund.
Det blev dock ganska rörigt att försöka hålla reda på den övergripande storyn när man gick över till eternal empire i slutet.

Men helt okej single player spel för att vara ett MMO.

Skribent
Skrivet av dafuq:

Spelet lever ju ändå 10 år senare och har en ny expansion på ingång, Så håller inte alls med att dom gjort någon misstag genom att ta fungerande gameplay element från wow. Spelet skulle haft mer endgame content och en bättre spelmotor som kan hantera 16 spelare utan lagg. Då hade det nog varit mycket mer populärt idag. FFXIV är ju bevis på att att samma formula som wow fungerar om det görs på ett bra sätt.

Problemet jag ser är att de gick in för att plocka ned WoW från tronen, inget annat MMORPG har lyckats där. Det var ju först sen när de insåg att de misslyckats med det som de jobbade åt ett annat håll och lyckades skaffa sig en egen identitet. Det var ett tag där de blödde spelare och där hade många andra utvecklare dragit pluggen. Men istället så arbetade de om spelet och gjorde en annorlunda satsning, som uppenbarligen funkade. FFXIV lånar av WoW, men gör också sin egen grej. De gick inte in för att döda monstret, istället satsade de på att leva tillsammans med det.


signatur

"Writer and Fighter"

fue
Medlem

Hade swtor bytt ut hero engine hade jag kommit tillbaka flera tillfällen. Har testat så många gånger. Men så segt.

Medlem

Har laddat ner det några gånger men har aldrig blivit av att man tryckt igång det. Men en dag så ska man väl lyckas.

Medlem

Spelade vid launch och har testat att komma tillbaka ett flertal gånger, efter varje gång man sett deras extremt välgjorda trailers. Varje gång blir man lika besviken. Det ser tyvärr ut som smörja, flyter som sirap och speldesignen är väldigt föråldrad.

De skulle gjort vad Squeenix vågade göra med FFXIV, och göra om det helt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Minns trailern vid release, fortfarande lika mäktig.

Medlem

Jag har lagt 310 timmar på SWTOR, varav 90% av dessa under de senaste två åren. Fantastiskt bra spel med engagerande story och intressant housing. Ser väldigt mycket fram emot nästa expansion.

Medlem

Föråldrat redan när det släpptes, precis som LotRO. Riktigt synd då de byggde på sådana fantastiska världar.

Medlem

Spelar det av och till men enbart i form av sp för storyn. Jag är helt enkelt inte intresserad av mp-delen i de här typerna av spel. Och jag har inte tiden att vara en del av en MMORPG-community längre pga livet.

Spelade EVE i över 10 år - det var mer min grej.

Medlem
Skrivet av bronie:

Föråldrat redan när det släpptes, precis som LotRO. Riktigt synd då de byggde på sådana fantastiska världar.

Föråldrat? Grafik är inte det som gör ett spel bra. Wow classic är väl ett bra exempel på det.

Medlem
Skrivet av dafuq:

Föråldrat? Grafik är inte det som gör ett spel bra. Wow classic är väl ett bra exempel på det.

Nä enbart grafik gör inte ett spel "bra" men det har en väldigt stor del i ett bra spel..

Wow är ett mindra bra exempel på det, för hade det släppts idag så tror jag inte det tagits emot på samma sätt, särskilt inte om det hade sett likadant ut...

Medlem
Skrivet av dafuq:

Spelet lever ju ändå 10 år senare och har en ny expansion på ingång, Så håller inte alls med att dom gjort någon misstag genom att ta fungerande gameplay element från wow. Spelet skulle haft mer endgame content och en bättre spelmotor som kan hantera 16 spelare utan lagg. Då hade det nog varit mycket mer populärt idag. FFXIV är ju bevis på att att samma formula som wow fungerar om det görs på ett bra sätt.

Spelet marknadsfördes som något helt annat, de försökte agera på det som utlovats och misslyckades kapitalt, så det gäller att ha koll på vad som faktiskt gjorts. De siktade tex inte på 16 spelare, de siktade på hundratals på skärmen samtidigt. Illum var byggd som en RvR (Realm Vs Realm) PvP planet vid launch där spelar guilds kan äga områden och slåss om dem, tänk guild wars 2, Dark age of Camelot, Warhammer online eller ESO. De hade en stor rekryteringskampanj innan launch med en egen webbsida som lät RvR PvP guilds från andra communities skriva upp sig och boka sina namn samt lägga till medlemmarna i förväg med möjlighet att markera allierade och fiende guilds som skulle föras över till spelet vid launch. Detta för att sno över guilds från RIFT, Warhammer online och andra liknande MMOs.

Vid launch så fördes datan över från websiten och inga löften hade reviderats. Men som bekant så kunde spelet inte hantera speciellt många spelare samtidigt. När folk levlat igenom SP storyn och tagit sig till Illum, vilket inte tar speciellt lång tid med launch content, så möttes man av servernoder som crashade konstant så fort flertalet spelare vistades i samma område. Inte bara på illum utan även i PvP områdena i övriga spelet vilket drabbade även SP delen. Så det var även servern som inte pallade, inte bara klienten.

Det slutade med ett praktfiasko. Ansvariga fick lämna företaget. Spelare lämnade SWTOR i drivor pga instabiliteten och de brutna löftena där SP WoW mekaniken inte var nog för att hålla någon kvar efter SP storyn var uttömd. När SWTOR gick igenom FTP stålbadet och hela spelet dummades ned där all svårighetsgrad i sp togs bort, så gjordes även Illum om till en SP zon. De gav alltså upp på hela iden med RvR trots storsatsningen. Det har mjölkats på sparlåga sedan dess med ett litet "skeleton crew" devteam precis som andra MMOs som misslyckats. Det gjordes en punktinsants när story expansioen lades till men den varade inte länge. Så att något funnits i 10 år betyder inte att det lever och frodas. Det finns mängder av misslyckade äldre MMOs som mjölkas på kyrkogården precis som SWTOR.

Så att beskriva spelet som annat än ett fiasko är omöjligt.

Skrivet av Aletheides:

Misstaget SWTOR gjorde är detsamma som många andra MMO gjort. De försökte alla "döda WoW" genom att vara en WoW kopia pretty much. Inget av det har lyckats. Inte för att WoW nödvändigtvis är bättre utan för att varför ska folk som stannar i WoW för att de blivit en del av en community där de bildat band till andra välja att kasta bort mycket av det för att spela pretty much samma spel någon annanstans? Folk som vill spela WoW spelar WoW, de kommer aldrig fastna för en kopia oavsett hur mycket bättre gameplay är.

MMOs som vågat vara annorlunda har gått bättre. Tex EvE online och till viss del Final Fantasy XIV (Krävdes att de lade ned spelet och tog tillbaka det till ritbordet för att det skulle få mer av en egen identitet).

Exempel på spel som försökt döda WoW genom att apa efter det men misslyckats kapitalt. Age of Conan, RIFT, AION med fler.

Speciellt RIFT sörjer jag då de hade ett mycket intressant klass system. Idag ligger det med många andra misslyckade MMOs på FTP mjölkandets kyrkogård.

Nämner inte The Secret World då det var unikt men misslyckandet där hängde mer på opolerad combat. Sedan när de gjorde en reboot så förstörde de totalt klass systemet. Istället för möjligheten att göra dina egna builds med synergier mellan olika weapon types och deras skills så hamnade alla i en linjär klass utan möjligheter till variation.

WoW är helt enkelt alldeles för "skönt" när det kommer till combat. Det är väldigt responsivt och grafiken är lätt att ta in. Det känns helt enkelt för bra när man spelar. Dessutom finns det ju så mycket i spelet, och det är inte allt för tungt story wise även om det har blivit för korkad story senaste tiden.

Medlem

Lirar SWTOR nästan dagligen. Super kul med sjyst story.

Dock är grafiken buggig, utrustning kan ha extremt dålig textur.
Medan andra tesxturer bredvid ser bra ut.
Detta har följt med SWTOR sedan launch.
På distans ploppar saker och ting upp. Ser bara dumt ut. Och det är inte långa avstånd vi pratar om.
Skuggor är hemska. Renderas bara några meter framför karaktären.
Mus bugg där kameran plötsligt tittar åt ett annat håll har också funnits med sedan launch. Du rör dig framåt och plötsligt går din gubbe åt ett annat håll.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Spelet marknadsfördes som något helt annat, de försökte agera på det som utlovats och misslyckades kapitalt, så det gäller att ha koll på vad som faktiskt gjorts. De siktade tex inte på 16 spelare, de siktade på hundratals på skärmen samtidigt. Illum var byggd som en RvR (Realm Vs Realm) PvP planet vid launch där spelar guilds kan äga områden och slåss om dem, tänk guild wars 2, Dark age of Camelot, Warhammer online eller ESO. De hade en stor rekryteringskampanj innan launch med en egen webbsida som lät RvR PvP guilds från andra communities skriva upp sig och boka sina namn samt lägga till medlemmarna i förväg med möjlighet att markera allierade och fiende guilds som skulle föras över till spelet vid launch. Detta för att sno över guilds från RIFT, Warhammer online och andra liknande MMOs.

Vid launch så fördes datan över från websiten och inga löften hade reviderats. Men som bekant så kunde spelet inte hantera speciellt många spelare samtidigt. När folk levlat igenom SP storyn och tagit sig till Illum, vilket inte tar speciellt lång tid med launch content, så möttes man av servernoder som crashade konstant så fort flertalet spelare vistades i samma område. Inte bara på illum utan även i PvP områdena i övriga spelet vilket drabbade även SP delen. Så det var även servern som inte pallade, inte bara klienten.

Det slutade med ett praktfiasko. Ansvariga fick lämna företaget. Spelare lämnade SWTOR i drivor pga instabiliteten och de brutna löftena där SP WoW mekaniken inte var nog för att hålla någon kvar efter SP storyn var uttömd. När SWTOR gick igenom FTP stålbadet och hela spelet dummades ned där all svårighetsgrad i sp togs bort, så gjordes även Illum om till en SP zon. De gav alltså upp på hela iden med RvR trots storsatsningen. Det har mjölkats på sparlåga sedan dess med ett litet "skeleton crew" devteam precis som andra MMOs som misslyckats. Det gjordes en punktinsants när story expansioen lades till men den varade inte länge. Så att något funnits i 10 år betyder inte att det lever och frodas. Det finns mängder av misslyckade äldre MMOs som mjölkas på kyrkogården precis som SWTOR.

Så att beskriva spelet som annat än ett fiasko är omöjligt.

Nja om du verkligen spelat SWTOR så vet du att man kan ändra svårighetsgraden på quests, sen att den kanske inte alltid är det svåraste vist. Alla MMOn som släps har samma problem, de ska på något sätt konkurrera med WoWs endgame "out of the box" när wow hade haft år på sig att släppa endgame.

sen att spelet är buggit och laggit säger jag inte emot, men ack så roligt, och gott om endgame vid det här laget!

Medlem
Skrivet av dafuq:

Föråldrat? Grafik är inte det som gör ett spel bra. Wow classic är väl ett bra exempel på det.

Nej, jag pratar gameplay. De var helt enkelt tråkiga att spela.

1
Skriv svar