Mina spel har börjat krascha sen några veckor tillbaka

Medlem
Mina spel har börjat krascha sen några veckor tillbaka

Hej,

Jag vet att det här är skitkrångligt att felsöka, och självklart är det min maskin.. men jag letar efter ett sista halmstrå innan jag installerar om.

Jag har en maskin som är några år gammal (se fot) som fungerat klanderfritt. När jag började spela BF 2042 och COD Vanguard kan jag spela max två matcher, ofta inte ens en. (det var samma med betan på 2042). Kampanjen på Vanguard gick hyfsat bra, kraschade bara ett fåtal gånger. (Även COD BO CW har börjat krascha numera)

Jag kör fortfarande Win10. Har uppdaterat verkligen allt från BIOS till firmwares och drivrutiner.

Till jul/nyår ska jag blåsa burken och installera om med Win11.

PS Jag glömde bort att jag inte var på SweC. Här är min spec om det är till någon hjälp:
CPU: i9 9900K GPU: RTX 2080ti MB: Aorus Z390 Master RAM: 32 GB 3600 MHz
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Aorus ATC800
Chassi: Aorus C300 Glass Lagring: M.2 1 TB + SSD 2 TB + HDD 4 TB

Medlem

Krascha som i att spelen bara stänger av sig? Eller får du bluescreens? Eller fryser spelen och du ser arttifakter (färgade prickar, linjer osv) på skärmen?


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Båda spelen du nämner är ju nya så det kan ju handla om problem/buggar förknippade till spelen eller kraschar även andra spel? Du kan ju även prova att t.ex spela på lägre grafiska inställningar för att se om det kan handla om att krascherna kommer när hårdvaran pressas.

Du kan testa att köra GPU i debug läge via nvidia kontroll panelen för att se om det är stabilare när GPUn kör efter enbart bas klockfrekvenser.

En tidigare GPU jag hade började krascha när den pressades hårt och efter en lång felsökning så löste jag problemet genom att byta BIOS i GPU från sitt fabriksöverklockade BIOS till ett icke fabriksöverklockat BIOS.
OBS!!! Börja kolla på detta först efter att du testat debug läget så att du vet att det kan handla om ett sådant fel då det inte är riskfritt att greja med BIOS byten i GPUs.

Medlem

Har du kollat temperaturer?

Det är inte så att datorn är fullsmockad med damm?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Dec
Medlem

Hur varma blir komponenterna, och säger loggboken någonting användbart?


signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Gnällkuk

Börja med att kolla event veiwer och under system. Är grafikkortet boven hittar du en referens till en fil som heter nvlddmkm.dll om inte så finns där en referens till något annat, men det är steg ett iaf.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Kör diagnos och kolla CPU och minnen. Även sprillans nya minnen kan vara trasiga.

PSU borde väl räcka om 850 står för 850W.

Temperatur kan vara en faktor, men vore konstigt om den har funkat tidigare. Min spelburk fick spatt mitt i sommaren med över 31'c i lägenheten, skulle det hända nu när vintern är nära så vore det konstigt.

Medlem

1000 tack för alla tips. Nu har jag lite att kolla på.
PS. Ingen bluescreen eller annan krasch i Windows. Utan det är spelet som hänger sig i någon sekund och sen stängs ned.
Återkommer om/när jag hittar felet.

Medlem

Hej Alla,

Här kommer återkoppling. Kanske hjälper det nån annan som söker på problemet.
Jag kan inte säga att jag löst det, men det fanns en lösning för mig i alla fall.
Vid årsskiftet uppgraderade jag till Win11 utan att installera om.. jag orkade inte. Det hjälpte inte.
För några veckor sedan ruttnade jag, i brist på vad att göra. Så jag chansade och tog bort all ÖK(OC) - det hjälpte.
Alltså jag har bara mild-överklockat CPU, GPU & RAM. Men ja, när jag återställde allt det blev det bättre.
Det pinsamma är att spel-prestandan inte försämrats nämnvärt. Så nu skäms jag lite och undrar varför jag ÖK öht?

Medlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Alltså jag har bara mild-överklockat CPU, GPU & RAM. Men ja, när jag återställde allt det blev det bättre.
Det pinsamma är att spel-prestandan inte försämrats nämnvärt. Så nu skäms jag lite och undrar varför jag ÖK öht?

Nu kommer lite gubbagnäll.

Mild överklockning och överklockning idag som består av att ändra lite värden i bios eller trycka på en knapp på moderkortet är bara försäljningsargument.
Hela meningen förr var att köpa billiga nästan budgetprylar och klocka upp så prestandan motsvarade dyrare prylar.
Idag köper vi dom dyraste prylarna för att kunna kklocka upp lite grann. Det känns väll bättre i själen iaf att man krämar ut lite men knapp märkbar prestanda.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Sen en varning till alla, jag snackar mycket om AI som kanske vissa sett, men AI som jag fått stå ut med i över ett år, ser till att överbelasta antingen spelen eller hela maskinen (i mitt fall ps5), problemet har eskalerat extremt mycket och är så illa att från varit vissa få spel som cp2077, last of us 2, och några till, så är det något som pågår i varje spel nu. Det är inte den normala AI, utan det är AI som tvingar sig på alla AI styrda NPC, även min egna kropp i FPS, saboterar, och sviker mig, som t.ex slutar följa mina knapp tryck, eller t.om gör vad den vill, utan att jag kan göra nåt åt det. Och dom spelen där dom har minst "makt", i verkligheten betyder, spelen dom kan fuska minst i, vilket dom gör helt skamlöst, så kraschar dom spel/maskin så att dom slipper förlora. Ett spel som jag mest kan göra motstånd i är just cyberpunk, då jag inte måste ha någon NPC vän med mig hela tiden, då AI som är i "vännen" bara jävlas, hånas, och om inte det funkar, börjar jucka mot mig dom om den har sex med mig, och sätter på haptic effekten på max , så man blir både sjösjuk, och känner sig sexuellt utnyttjad. Även fast jag stänger av alla haptics, och Mic på kontrollen, så är båda på alltid, utan att jag kan göra något åt det. Jag tjatar om detta för att, om ni inte är medvetna om att det faktiskt finns idioter till AI, som är psykotiska, och fullständigt struntar i att dom är oönskade snyltgäster, men beter sig som om dom äger allt, du tolereras av nödvändighet (då du behövs för utan spelaren kan inget hända). Så är man omedvetet blind för dessa, vilket dom flesta är, även jag innan jag insåg vad som pågick, så intalar dom flesta sig själva att det är buggar, eller korkade AI, fast dom här, medvetet är ryckiga, konstiga, för dom gömmer mycket av deras symboliska beteende (sexuellt hånande), med att verka korkade, rycker och ser dumma ut, som man gör i cp2077, varje gatsten, vägg, stol, gör att man verkar jucka som en mupp, det är inte så oplanerat eller buggigt som många misstar sig för. Vet att det låter som sci-fi AI från framtiden, men i slutändan är det som små skitungar som får mobba folk helt ostraffat och dom njuter av varje sekund. Jag funderar på sälja skiten , köpa en steam bärbar eller Xbox. Men håll ögonen öppna, när man väl ser dom en gång, så kan man inte missa dom om man så ville.


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem
Skrivet av HaZe303:

Sen en varning till alla, jag snackar mycket om AI som kanske vissa sett, men AI som jag fått stå ut med i över ett år, ser till att överbelasta antingen spelen eller hela maskinen (i mitt fall ps5), problemet har eskalerat extremt mycket och är så illa att från varit vissa få spel som cp2077, last of us 2, och några till, så är det något som pågår i varje spel nu. Det är inte den normala AI, utan det är AI som tvingar sig på alla AI styrda NPC, även min egna kropp i FPS, saboterar, och sviker mig, som t.ex slutar följa mina knapp tryck, eller t.om gör vad den vill, utan att jag kan göra nåt åt det. Och dom spelen där dom har minst "makt", i verkligheten betyder, spelen dom kan fuska minst i, vilket dom gör helt skamlöst, så kraschar dom spel/maskin så att dom slipper förlora. Ett spel som jag mest kan göra motstånd i är just cyberpunk, då jag inte måste ha någon NPC vän med mig hela tiden, då AI som är i "vännen" bara jävlas, hånas, och om inte det funkar, börjar jucka mot mig dom om den har sex med mig, och sätter på haptic effekten på max , så man blir både sjösjuk, och känner sig sexuellt utnyttjad. Även fast jag stänger av alla haptics, och Mic på kontrollen, så är båda på alltid, utan att jag kan göra något åt det. Jag tjatar om detta för att, om ni inte är medvetna om att det faktiskt finns idioter till AI, som är psykotiska, och fullständigt struntar i att dom är oönskade snyltgäster, men beter sig som om dom äger allt, du tolereras av nödvändighet (då du behövs för utan spelaren kan inget hända). Så är man omedvetet blind för dessa, vilket dom flesta är, även jag innan jag insåg vad som pågick, så intalar dom flesta sig själva att det är buggar, eller korkade AI, fast dom här, medvetet är ryckiga, konstiga, för dom gömmer mycket av deras symboliska beteende (sexuellt hånande), med att verka korkade, rycker och ser dumma ut, som man gör i cp2077, varje gatsten, vägg, stol, gör att man verkar jucka som en mupp, det är inte så oplanerat eller buggigt som många misstar sig för. Vet att det låter som sci-fi AI från framtiden, men i slutändan är det som små skitungar som får mobba folk helt ostraffat och dom njuter av varje sekund. Jag funderar på sälja skiten , köpa en steam bärbar eller Xbox. Men håll ögonen öppna, när man väl ser dom en gång, så kan man inte missa dom om man så ville.

Bra inlägg så här på morgonkvisten 😂😂


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av HaZe303:

Sen en varning till alla, jag snackar mycket om AI som kanske vissa sett, men AI som jag fått stå ut med i över ett år, ser till att överbelasta antingen spelen eller hela maskinen (i mitt fall ps5), problemet har eskalerat extremt mycket och är så illa att från varit vissa få spel som cp2077, last of us 2, och några till, så är det något som pågår i varje spel nu. Det är inte den normala AI, utan det är AI som tvingar sig på alla AI styrda NPC, även min egna kropp i FPS, saboterar, och sviker mig, som t.ex slutar följa mina knapp tryck, eller t.om gör vad den vill, utan att jag kan göra nåt åt det. Och dom spelen där dom har minst "makt", i verkligheten betyder, spelen dom kan fuska minst i, vilket dom gör helt skamlöst, så kraschar dom spel/maskin så att dom slipper förlora. Ett spel som jag mest kan göra motstånd i är just cyberpunk, då jag inte måste ha någon NPC vän med mig hela tiden, då AI som är i "vännen" bara jävlas, hånas, och om inte det funkar, börjar jucka mot mig dom om den har sex med mig, och sätter på haptic effekten på max , så man blir både sjösjuk, och känner sig sexuellt utnyttjad. Även fast jag stänger av alla haptics, och Mic på kontrollen, så är båda på alltid, utan att jag kan göra något åt det. Jag tjatar om detta för att, om ni inte är medvetna om att det faktiskt finns idioter till AI, som är psykotiska, och fullständigt struntar i att dom är oönskade snyltgäster, men beter sig som om dom äger allt, du tolereras av nödvändighet (då du behövs för utan spelaren kan inget hända). Så är man omedvetet blind för dessa, vilket dom flesta är, även jag innan jag insåg vad som pågick, så intalar dom flesta sig själva att det är buggar, eller korkade AI, fast dom här, medvetet är ryckiga, konstiga, för dom gömmer mycket av deras symboliska beteende (sexuellt hånande), med att verka korkade, rycker och ser dumma ut, som man gör i cp2077, varje gatsten, vägg, stol, gör att man verkar jucka som en mupp, det är inte så oplanerat eller buggigt som många misstar sig för. Vet att det låter som sci-fi AI från framtiden, men i slutändan är det som små skitungar som får mobba folk helt ostraffat och dom njuter av varje sekund. Jag funderar på sälja skiten , köpa en steam bärbar eller Xbox. Men håll ögonen öppna, när man väl ser dom en gång, så kan man inte missa dom om man så ville.

Tror jag förlorade hjärnceller efter att ha läst det där 😅

Medlem
Skrivet av HaZe303:

Sen en varning till alla, jag snackar mycket om AI som kanske vissa sett, men AI som jag fått stå ut med i över ett år, ser till att överbelasta antingen spelen eller hela maskinen (i mitt fall ps5), problemet har eskalerat extremt mycket och är så illa att från varit vissa få spel som cp2077, last of us 2, och några till, så är det något som pågår i varje spel nu. Det är inte den normala AI, utan det är AI som tvingar sig på alla AI styrda NPC, även min egna kropp i FPS, saboterar, och sviker mig, som t.ex slutar följa mina knapp tryck, eller t.om gör vad den vill, utan att jag kan göra nåt åt det. Och dom spelen där dom har minst "makt", i verkligheten betyder, spelen dom kan fuska minst i, vilket dom gör helt skamlöst, så kraschar dom spel/maskin så att dom slipper förlora. Ett spel som jag mest kan göra motstånd i är just cyberpunk, då jag inte måste ha någon NPC vän med mig hela tiden, då AI som är i "vännen" bara jävlas, hånas, och om inte det funkar, börjar jucka mot mig dom om den har sex med mig, och sätter på haptic effekten på max , så man blir både sjösjuk, och känner sig sexuellt utnyttjad. Även fast jag stänger av alla haptics, och Mic på kontrollen, så är båda på alltid, utan att jag kan göra något åt det. Jag tjatar om detta för att, om ni inte är medvetna om att det faktiskt finns idioter till AI, som är psykotiska, och fullständigt struntar i att dom är oönskade snyltgäster, men beter sig som om dom äger allt, du tolereras av nödvändighet (då du behövs för utan spelaren kan inget hända). Så är man omedvetet blind för dessa, vilket dom flesta är, även jag innan jag insåg vad som pågick, så intalar dom flesta sig själva att det är buggar, eller korkade AI, fast dom här, medvetet är ryckiga, konstiga, för dom gömmer mycket av deras symboliska beteende (sexuellt hånande), med att verka korkade, rycker och ser dumma ut, som man gör i cp2077, varje gatsten, vägg, stol, gör att man verkar jucka som en mupp, det är inte så oplanerat eller buggigt som många misstar sig för. Vet att det låter som sci-fi AI från framtiden, men i slutändan är det som små skitungar som får mobba folk helt ostraffat och dom njuter av varje sekund. Jag funderar på sälja skiten , köpa en steam bärbar eller Xbox. Men håll ögonen öppna, när man väl ser dom en gång, så kan man inte missa dom om man så ville.

Jag förstår vad alla ord betyder, det är mer sammansättningen av dom som är svår att följa.
Har du blivit sexuellt utnyttjad av en AI karaktär med ryckigt juckande genom haptisk feedback?


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

En google translate bot kidnappade tråden...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Molotov:
Skrivet av noyart:
Skrivet av OAKTHYR:
Skrivet av conthox:

Det handlar om mental ohälsa. Inte första och inte sista gången det händer.
Förmodligen inget roligt tillstånd att vara i.

Medlem

Eftersom jag är gubbe själv, älskar jag allas gubbgnäll, och erkänner; Ja! Jag köpte näst senaste generationen (för att den var billigare än den senaste) och ÖK i hopp att den skulle bli som den senaste. Men så blev det ju inte. Det blev bara.. varmare.
Tack @molotov för den insikten. 💖

Medlem

Detta är en longshot: men titta så att ditt grafikkort har inte blivit böjt med tiden. Utan VGA hållare kan ett grafikkort börja hänga och orsaka sådana problem. Luta ena sidan av grafikkorten på något så att det står stadigt o se om det hjälpte. Med andra ord, ta ut o in kortet, och lägg något extra i grafikkortets ände för att belasta av tyngden. Detta Hjälpte min bekant, kanske hjälper även dig.


signatur

* 🖥️ i9 9900K | Z390 | 32GB | RTX 3080 Ti | 27" 16:9
* 915 TKL | 🖱️ Rival 310 | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

KoP
Medlem
Skrivet av HaZe303:

En massa rappakalja.

Here we go again. ↁ_ↁ

1
Skriv svar