Mark Cerny går igenom hur de skapade Playstation 5

Robot
Mark Cerny går igenom hur de skapade Playstation 5

Från laddningstider till haptisk feedback.

#Playstation-5


Medlem

Deja vu

Om jag inte har fel så tog ni upp denna nyhet nån dag sedan.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Tack för artikeln, detta hade jag definitivt riskerat att missa! 😊

Skribent
Skrivet av Hanzo:

Deja vu

Om jag inte har fel så tog ni upp denna nyhet nån dag sedan.

Jag blir osäker nu när du säger det, men jag hittar åtminstone inget bland nyheterna

Medlem

Säga vad man vill men han sov definivit inte på mattelektionerna haha.

Skrivet av Hanzo:

Deja vu

Om jag inte har fel så tog ni upp denna nyhet nån dag sedan.

Du fick no deja vu


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Alltid kul att höra entusiastiska experter.
Nästan allt fanns väl typ med på road to PS5, men nu så var det bland annat lite mer exempel på spel som redan finns ute.
För egen del så hade man ju koll på det mesta, men det var intressant att höra att raytracing inte var så efterfrågat av utvecklarna.

Känner fortfarande att det är lite jobbigt att behöva vänta på spel som har stöd för lagringsenheten, det är väl bara Ratchet and Clank än så länge. Får väl hålla ut till 2023 typ och hoppas att inte Sonys PC satsning är i vägen, frågan är när de vågar ha Direct storage eller liknande teknik som grundkrav i PC miljön.
Sen blir det lite besvärligt också med att många sitter på relativt slöa NVMe enhet, det kan bli lite besvärligt farmöver.

Men andra halvan av PS5:ans livscykel bör dock gynnas en hel del av tekniken, kanske så kan PC miljön kompensera långsammare lagring med mer RAM.
Det kan ju fungera i en del sammanhang i alla fall, även om det blir lite handpålägg eftersom att det blir en annan typ av lösning(man behöver förutse situationer som då buffras i RAM, vilket inte behövs i samma utsträckning från SSDn).

Medlem

Det är ganska fascinerande att en del spel där utvecklarna verkligen utnyttjar SSD:n och de nya komprimeringsteknikerna kan få så pass mycket mindre filstorlek på PS5 jämfört med andra format.

Medlem
Skrivet av Margy:

Det är ganska fascinerande att en del spel där utvecklarna verkligen utnyttjar SSD:n och de nya komprimeringsteknikerna kan få så pass mycket mindre filstorlek på PS5 jämfört med andra format.

Ja och det är ju extra viktigt nu med när spelen med största sannolikhet kommer växa i storlek samtidigt som lagringen är relativt dyr.
Även när SSD:er är nere runt 1000Kr per TB så kan det bli lite trångt framöver skulle jag tro.
Mycket mer avancerad open world med högre kvalité på texturer, bättre möjlighet till att skapa variation(tar väldigt kort tid att ladda in nya objekt till grafikminnet) och verktyg som gör det lättare att generera mer objekt(till exempel ansikten med Epic "Metahuman")och världar/miljöer(UE5 eller fotogrammetri som Patrik Söderlund pratar om i slutet av "Det svenska spelundret").

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Deja vu

Om jag inte har fel så tog ni upp denna nyhet nån dag sedan.

Tror jag också sett den nyligen men kan det ha varit på Feber eller dylikt? 😁

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Jag blir osäker nu när du säger det, men jag hittar åtminstone inget bland nyheterna

Skrivet av bond12:

Tror jag också sett den nyligen men kan det ha varit på Feber eller dylikt? 😁

Inte jag heller. Aja... det är nog bara vi två.
Eller... så har någon ändrat i Matrix?

Edit: jag hittade:
#4200623


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Bra film iaf. Han är skön på att berätta!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Avstängd

Amouranth i all ära men den här killen tar ASMR till nya höjder.

1
Skriv svar