Vad är viktigast för dig när du köper en konsol?

Medlem

Exklusiva titlar, eftersom det ger bäst förutsättningar att utnyttja en hårdvara fullt ut.
Sonys förstapartstitlar (och för all del säkert Nintendos) är de enda som fortfarande har ett extremt högt track-record vad gäller att faktiskt vara färdiga när de släpps, och då är det värt att betala för det. Microtransaktioner, buggiga spel, och features som "kommer sen" kan andra plattformar syssla med.

Medlem

Valde annat. Valde Xbox denna generation för Gamepass och för att jag helt enkelt inte har råd att uppgradera min PC med dem GPU priser som är nu. Men dem exklusiva spelen har också lite betydelse, PS har helt enkelt inga exklusiva spel som lockar mig och när Xbox snappade upp Bethesda så blev det Xbox.

Skribent

Har båda. Men har insett att jag har noll vänner på Xbox. Alla jag känner spelar på Playstation.

Så om jag var tvungen att välja hade det varit en faktor definitivt.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem

PS5 då jag ägt alla ps genom tiderna, alla polare har ps, exklusiva spelen till konsollen är överlägsna motparten. Samt så har jag en dator till gamepass.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Xbox series X är så otroligt mycket snyggare än PS5, men PS5 har spelen. De spel jag vill spela på Xbox finns ju också på PC. Valde alltså exklusiva titlar

Medlem

Annat - Konsolen måste kunna köpas. Tillgänglighet!!


signatur

AMD Ryzen 5950x | Asus Prime PRO X570 | Corsair Vengeance RGB Pro DDR4 – 3200 (64GB) | NVIDIA RTX 3060 Ti | Corsair MP600 Core SSD 2TB NVMe & WD Black SN750 1TB NVMe | DELL S34W22 | Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Corsair RM850 V2 850W | Focusrite Scarlett Solo | Personus Eris 3.5 | Sennheiser HD 58X Jubilee | Corsair Crystal 570X RGB Tempered Glass

AMD Ryzen 3900x | ASUS ROG STRIX B550-I GAMING | Corsair Vengeance LPX DDR4 – 3600 (32GB) | Gigabyte NVIDIA RTX 2080 | Corsair Force MP600 SSD NVMe 1TB & Intel 665 SSD NVMe 2TB NVMe SSD | Acer XR382CQK bmijqphuzx | Motu M4 | Adam T5V | Audio-techica ATH-M50x | NZXT H1

Macbook Pro 14” 2021 Apple silicon M1 Pro 10c 1TB 32GB || Macbook Pro 16" 2019 1TB 32GB || Keycron K8 || BuleSound Node2i || Kanto Tuk || AKG K701

Medlem

Multiplayer exklusiva spel att spela med syskon och vänner. Blev Xbox Series X.

Lockas inte av Sony exklusiva titlar. Lite för mycket cinematic. Sedan är det också en mindre komfortabel kontroll och konsolen är allmänt ful som stryk.

Medlem

Handkontrollen.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Valde annat. Det viktigaste för mig är att en konsol erbjuder något unikt som adderar till spelupplevelsen. Hur vidare ett spel är exklusivt eller inte bryr jag mig inte om. Vad jag vill ha är unik hårdvara som utvecklare utnyttjar på nya sätt. Som t.ex. pekskärmen i Wii U, hårddisken i Xbox eller haptic feedback i Dual Sense. Det var alltid ett stort fokus för Nintendo förr men nu vet jag inte om det stämmer längre. Visst är det fräckt att man kan spela on-the-go med Switch men det är inte som att det kommer speciellt unika spel utav det. Metroid Dread hade kunnat släppas på vilken konsol som helst (eller t.o.m PC).

Tyvärr är det sällan sådant som lyfts fram utan snarare att Xbox har marginellt snabbare GPU och PS5 har marginellt snabbare SSD. Nu gjorde iofs Insomniac lite fräcka grejer med minimala laddningstider i Ratchet & Clank. Att Sony och Microsoft släpper spel till både gamla och nya generationen gör att jag för stunden har tappat intresset för konsolspel. De pushar inte spelutvecklingen framåt utan låter antik hårdvara hålla alla tillbaka. Det säger en del att den häftigaste spelupplevelsen jag haft på nya konsoler; är känna olika underlag med DualSense i gratisspelet Astros Playroom.

Medlem
Skrivet av PGR1985:

SPELEN! 😍

Nu valde jag ”exklusiva spel”, då det passade bäst som alternativ. Borde givetvis valt ”annat”, då SPELEN för mig innefattar både exklusiva och tredjepart.

Det är rätt valt, ett spel kan ju vara både utvecklat av tredjepart men ändå exklusivt för en viss konsol, så det ena utesluter inte det andra.

Medlem

Självklart spelen, exklusiva eller inte.

Jag spelar enbart på konsol sittandes i soffan men har precis fått hem en Switch som barnen ska få i julklapp så det blir spännande å se om vanan ändras. Jag är ytterst tveksam.

Medlem

Valde annat då allt detta väger in: Exklusiva titlar, nytänket & next-gen features, handkontrollen...

Medlem

En sak som många glömmer i Xbox vs Playstation-diskussionerna är att de olika vägvalen kring strategi också påverkar vad för slags content som de båda jättarna ger ut. GamePass bygger på tanken att saker är gratis att spel, men om det är SP det handlar om behöver det då ändå finnas content som räcker länge och som kan byggas ut med mikrotransaktioner medan Sony genom att sälja fullprisspel kan göra spel som just God of War eller Uncharted.

Medlem

Annat nämligen power.

Medlem

Prestanda borde verkligen funnits med som svarsalternativ. Där missade du öppet mål tyvärr. Visst man kan rösta på annat men ändå. Kul initiativ iaf!

Men röstade på exklusiva spel.
Prestandan inuti konsolen är dock mycket viktig.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Annat.. Kontrollen till ps5 har haptik feedback och adaptive triggers. X-box går på AA batterier. Då fick det bli ps5. Annars såg x-box bättre ut på papperet. Men jag kanske köper båda så småningom. Sjukt sugen på vad obsidian kommer släppa.

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Prestanda borde verkligen funnits med som svarsalternativ. Där missade du öppet mål tyvärr. Kul initiativ iaf!

Men röstade på exklusiva spel.
Prestandan inuti konsolen är dock mycket viktig.

Så har jag aldrig känt faktiskt, spelen är nummer 1, sen gör det ju inget att prestandan används bra från utvecklarna men ett bra spel är ett bra spel och bra prestanda räddar inte ett halvbra spel. Idag tycker jag iofs att spel generellt ser väldigt bra ut och flyter på fint. Mario Kart 8 till Switch ser ju fortfarande svinbra ut och flyter på i 60 fps även om Switch ligger långt efter ps5 i prestanda.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Så har jag aldrig känt faktiskt, spelen är nummer 1, sen gör det ju inget att prestandan används bra från utvecklarna men ett bra spel är ett bra spel och bra prestanda räddar inte ett halvbra spel. Idag tycker jag iofs att spel generellt ser väldigt bra ut och flyter på fint. Mario Kart 8 till Switch ser ju fortfarande svinbra ut och flyter på i 60 fps även om Switch ligger långt efter ps5 i prestanda.

Jo, jag håller med. Exklusiva tunga spel först o sedan power direkt efter ser jag det som.

Tyckte bara han missa en viktig punkt i valmöjligheter.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Annat. Dvs VR
Såvida inte Xbox presenterar en lösning ihop med quest eller nåt åt det hållet så blir det en ps5a, oavsett om det blir satans dyrt

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Jo, jag håller med. Exklusiva tunga spel först o sedan power direkt efter ser jag det som.

Tyckte bara han missa en viktig punkt i valmöjligheter.

Förstår precis vad du menar.👍

Medlem

Exklusiva titlar - punkt. Annars är det bara ännu ett medium att spela på.

Fattar inte konsollfanbois.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av lasselason:

Så har jag aldrig känt faktiskt, spelen är nummer 1, sen gör det ju inget att prestandan används bra från utvecklarna men ett bra spel är ett bra spel och bra prestanda räddar inte ett halvbra spel. Idag tycker jag iofs att spel generellt ser väldigt bra ut och flyter på fint. Mario Kart 8 till Switch ser ju fortfarande svinbra ut och flyter på i 60 fps även om Switch ligger långt efter ps5 i prestanda.

Ja det gäller ju att anpassa spelen efter hårdvaran. Men försöker man spela vanliga spel på Switch, som typ Crysis eller annat spel där de försöker efterlikna realistisk grafik så tycker jag man förstör spelet för sig själv. Sådana spel vill jag i alla fall gärna ha så bra grafik som möjligt i och inte kompromissa för att man ska ha möjlighet att spela bärbart. Därför köper jag i stort sett bara switch exklusiva spel till switch och resten till PC/Xbox.

FM-guru
F.d. Sisyr

Det är nog bara exklusiva titlar som avgör. Eller ja, i teorin även hur maskinerna och kontrollerna står sig mot varandra, men när det gäller Xbox och Playstation har jag ingen preferens där.

Sannolikt landar det i en PS5 så småningom då jag ändå spelar mestadels på PC och redan har Game Pass. Men det beror som sagt på vilka exklusiva titlar PS5 får. Är det för få kanske jag skippar konsol över huvud taget denna generation. Har fortfarande en hel del kvar att spela till PS4:an ändå...

Medlem

Just nu, att den överhuvudtaget går att köpa...

Medlem

Annat:

Att den går att köpa är min förutsättning

Kontot avslutas

Exklusiva titlar.
Det är alltid viktigt vad det finns eller kommer finnas för spel till konsolen.
Därför är Nintendo något som jag alltid väljer.
Övriga konsoler så är även bakåtkompatibeliteten väldigt viktigt för mig då det oftast inte kommer så många nya spel som jag är intresserad av så att en ny konsol känns värd att köpa för mig.


signatur

ゼルダの城

Inaktiv

1. Exklusiva spel
2, Prestandan. Nästan lika viktig som exklusiva titlarna.

Hade varit jämt skägg mellan Nintendo och Sony som förstaval av enhet pga de exklusiva spelen men prestanda är väldigt viktigt. Inte minst för när man också vill ha spel från tredjepartsutvecklare. Vill helst spela den bästa versionen då.

Medlem

Välvilja till crossplay. Bra kommunikation mellan enheter, Xbox har fin partychat mellan Xbox och pc.

Medlem

Jag valde "vad jag haft tidigare", men kunde lika gärna valt "exklusiva spel".

Jag har bara en konsol kvar. En Switch. Jag hade Xbox och PS i tidigare generationer, men det finns liksom noll anledningar ("för mig") att ha en ps/xb när jag nu ändå spelar på en pc.

Konsolen kommer alltid ha sämre prestanda än en pc, så det kvittar hur mycket sämre prestanda den har. Den kommer att vara sämre oavsett. Då vill jag hellre ha den konsol som försöker göra något annorlunda än den som försöker vara en kass PC. Ni behöver inte tycka likadant som jag, det här är inte en universell sanning.

De enda spelen som xb/ps har idag som jag saknar på PC är NHL-spelen. Och jag kommer inte lägga 9500 12000 på en konsol för det.

Edit: priset var dyrare nu än senast jag kollade.

Daz
Medlem

PC är min huvudplattform och jag spelar spelen där om de finns tillgängliga på den plattformen. Men jag har även alla konsoller sedan Playstation 2, Gamecube och Xbox generationen. Detta för att inte missa något utan för att jag ska ha möjlighet att spela det som jag tycker är intressant.

Finns inte spelet på PC så köper jag det till Xbox. Största orsaken är för att Playstations kontroller länge var alldeles för små för mina händer. Känns som deras handkontroller var utvecklade för asiater eller pygmeer med små händer. Fick ont i händerna efter en stunds spelande med dosan till både PS1, PS2 och Playstation 3. Det var först till Playstation 4 som Sonys handkontroll äntligen blev lite större och jag kunde spela med Sonys kontroll i längre sessioner utan att få ont i händerna.

Näst störst orsak att jag köper spel till xboxen är att jag har många vänner som spelar där. De köpte en Xbox och Halo och sedan rullade det på. Sedan när nästa generation Xbox360 släpptes så fortsatte de med Microsofts ekosystem.

Sony och Playstation köper jag för de exklusiva spelen. Som Killzone, Little Big Planet, God of War, Uncharted, The Last of Us, Heavy Rain, Resistance, Ico, Shadow of the Colossus med mera.

Nintendo hamnar lägst i rankingen för min del då de kör sitt eget race och har svagast konsoll. Köper konsollen för de exklusiva spelen som jag tycker verkar intressanta.

123
Skriv svar