Medlem
Lite Politik

Tycker inte om att starta politiska trådar här på FZ men kunde inte låta bli. I stora drag handlar detta om ett förslag som lades fram i FN om att bekämpa nazism. Varför är det så många länder som valt att "abstain"?

De gula är abstain och röda är helt emot.

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Tycker inte om att starta politiska trådar här på FZ men kunde inte låta bli. I stora drag handlar detta om ett förslag som lades fram i FN om att bekämpa nazism. Varför är det så många länder som valt att "abstain"?

De gula är abstain och röda är helt emot.

https://i.imgur.com/3OQRrfV.jpg

För att det är fascism att förbjuda människors åsikter. Det är därför du ser att civiliserade länder avstår eller är emot förbudet.

Medlem
Skrivet av Chicobello:

För att det är fascism att förbjuda människors åsikter. Det är därför du ser att civiliserade länder avstår eller är emot förbudet.

Nu vet jag inget om förslaget men bekämpa måste inte betyda förbjuda.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Chicobello:

För att det är fascism att förbjuda människors åsikter. Det är därför du ser att civiliserade länder avstår eller är emot förbudet.

Så du menar att alla grönmarkerade länder är ociviliserade? Visst får man ha fria åsikter men själv tycker jag att bekämpa glorifiering av nazism som något positivt.

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Så du menar att alla grönmarkerade länder är ociviliserade? Visst får man ha fria åsikter men själv tycker jag att bekämpa glorifiering av nazism som något positivt.

Ja, jag skulle säga att alla de grönmarkerade länderna är mer eller mindre u-länder.

Medlem

Därför det beror på hur förslaget är utformat och vad det får för konsekvenser.


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem

Det är vanligt förekommande inom politiken att man döper ett förslag till något som låter bra men att förslaget i sig innehåller orelevanta delar eller har andra negativa konsekvenser.

Detta förslag kanske går emot yttrandefriheten och andra demokratiska värderingar. Annars kanske definitionen av nazism eller glorifiering är väldigt bred eller otydlig. Sen kan man ifrågasätta ifall FN ska hålla på med detta utan det kanske är bättre att låta länderna bestämma själva.

Skrivet av Chicobello:

För att det är fascism att förbjuda människors åsikter. Det är därför du ser att civiliserade länder avstår eller är emot förbudet.

Nej, det är kommunism du beskriver.

Medlem
Skrivet av Political_Gam3r:

Nej, det är kommunism du beskriver.

Nej.

Medlem
Skrivet av Political_Gam3r:

Nej, det är kommunism du beskriver.

Två sidor av samma skitmynt


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem

jag tycker om när det är fritt att rösta på vad man vill.

Nu när dammet lagt sig och WW2 är ett minne blott, så lever vi i den perfekta världen! Det finns inget att klaga på, annars får man önska i julklapp att WW2 slutade annorlunda!

Medlem

Tror även det beror på att FN vill vara en superstat som ingen vill stödja heller

Skrivet av Soulless:

Nu vet jag inget om förslaget men bekämpa måste inte betyda förbjuda.

https://www.refworld.org/docid/51b850984.html

Det mesta att ganska svagt men paragraf 20 har tänder.

"20. Reaffirms article 4 of the Convention, according to which States parties
to that instrument condemn all propaganda and all organizations that are based on
ideas or theories of superiority of one race or group of persons of one colour or
ethnic origin, or that attempt to justify or promote racial hatred and discrimination
in any form, and undertake to adopt immediate and positive measures designed to
eradicate all incitement to, or acts of, such discrimination and, to that end, with due
regard to the principles embodied in the Universal Declaration of Human Rights1
and the rights expressly set forth in article 5 of the Convention, inter alia:
(a) Shall declare an offence punishable by law all dissemination of ideas
based on racial superiority or hatred, and incitement to racial discrimination, as well
as all acts of violence or incitement to such acts against any race or group of persons
of another colour or ethnic origin, and also the provision of any assistance to racist
activities, including the financing thereof;
(b) Shall declare illegal and prohibit organizations, and organized and all
other propaganda activities, that promote and incite racial discrimination, and shall
recognize participation in such organizations or activities as an offence punishable
by law;
(c) Shall not permit public authorities or public institutions, national or
local, to promote or incite racial discrimination;"

Tyck vad man vill om rasister, men det är inte helt oproblematiskt att FN vill kriminalisera åsikter av någon form alls.

Inte för att gå för offtopic men det berör ämnet!

Vem tror ni skulle vinna världarnas krig : Lag 1 bestående av Neocons (Neokonservativa) med USA och dess allierade Natoländer och Israel mot den gamla världsordningen med traditionella Ryssland, Iran samt nationalbolsjevikiska Kina med Nordkorea som en outsider?

Moderator | Testpilot

Skulle gärna se en bättre källa än en relativt dålig upplöst bild om en vettig diskussion ska göras. Låser


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

1
Skriv svar