Virtual Reality - VR Spelnyheter, tips, mm.

Skribent
Skrivet av anon_1399:

Vad är det för motstånd du saknar?
Verkligt motstånd? Finns ju inget som ger verkligt motstånd.
Sony kommer med "PSVR2" kontrollerna kunna simulera en avtryckare på ett skjutvapen och gör det väldigt "realistiskt" iaf

Ja alltså, om du hugger något med ett svärd så går ju inte svärdet rakt igenom motståndaren. Mycket av fäktning baseras ju på att svärdet studsar av sköldar eller att du använder momentument från en block för att hitta in i en annan attack. Så det jag saknar i tex Skyrim är ju att när jag träffar målet så stoppas min arm också, den inte bara passerar igenom luft.

Men som sagt, detta är ju assvårt att simulera.

signatur

"Writer and Fighter"

Inaktiv
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja alltså, om du hugger något med ett svärd så går ju inte svärdet rakt igenom motståndaren. Mycket av fäktning baseras ju på att svärdet studsar av sköldar eller att du använder momentument från en block för att hitta in i en annan attack. Så det jag saknar i tex Skyrim är ju att när jag träffar målet så stoppas min arm också, den inte bara passerar igenom luft.

Men som sagt, detta är ju assvårt att simulera.

Nej det är inte så svårt att simulera.
Titta youtube klippet.
Om det ska vara fysisk kollision mm
Jag nämnde dessutom blade & sorcery, Boneworks gör precis så. Man kan tom slå fienderna med sina skjutvapen.

Skribent
Skrivet av anon_1399:

Nej det är inte så svårt att simulera.
Titta youtube klippet.
Om det ska vara fysisk kollision mm
Jag nämnde dessutom blade & sorcery, Boneworks gör precis så. Man kan tom slå fienderna med sina skjutvapen.

Ja fast saken kvarstår, även om ett svärd blockas i spelet så kam jag inte känna kollisionen i verkligheten. Det är ju inget där som tar emot slaget. Mycket av det som de tar upp är bra illusioner och bra spel. TWD-spelet har ju det där att vapen kan fastna, vilket är coolt. Men jag kan ändå inte "känna" det då jag håller händerna i luften i verkligheten.

Jag tror detta kanske stör mig mer än andra för att jag sysslat med vapen och mina reflexer är att tex agera utifrån att jag kan känna kontakten av klinga mot klinga. Detta kan jag inte känna i VR. Det jag menar är att jag skulle teoretiskt kunna försvara ett svärdshugg genom att blunda när jag får kontakt med vapnen, för att jag känner det. Detta går inte emulera i VR...än...

signatur

"Writer and Fighter"

Inaktiv

Ja fast saken kvarstår, även om ett svärd blockas i spelet så kam jag inte känna kollisionen i verkligheten. Det är ju inget där som tar emot slaget. Mycket av det som de tar upp är bra illusioner och bra spel. TWD-spelet har ju det där att vapen kan fastna, vilket är coolt. Men jag kan ändå inte "känna" det då jag håller händerna i luften i verkligheten.

Jag tror detta kanske stör mig mer än andra för att jag sysslat med vapen och mina reflexer är att tex agera utifrån att jag kan känna kontakten av klinga mot klinga. Detta kan jag inte känna i VR. Det jag menar är att jag skulle teoretiskt kunna försvara ett svärdshugg genom att blunda när jag får kontakt med vapnen, för att jag känner det. Detta går inte emulera i VR...än...

Jag förstår vad du menar men förstår inte hur du tänker att det ska vara.
Det kommer aldrig kunna finnas nått som fysiskt hindrar dig i verkligheten.
Det är ju fortfarande spel/virtuell verklighet.
Tänker du att man ska vara uppspänd i nån form av wireanordning som fysiskt drar i ens armar eller kropp för att simulera "hit men inte längre".

Nu är feedbacken man får ljud och visuell och "vibrationer" i kontroller.

Skribent
Skrivet av anon_1399:

Tänker du att man ska vara uppspänd i nån form av wireanordning som fysiskt drar i ens armar eller kropp för att simulera "hit men inte längre".

Nä alltså, jag vet inte heller om jag ska vara ärlig? Det är bara att jag har svårt med just svärdstrider i VR. Jag hade säkerligen upplevt det bättre om det kom ett jedi Knightspel med ljussablar, de har jag ju inga referenser till i verkliga livet. Plus att de faktiskt skär igenom saker som en het kniv genom smör.

Skjuta funkar utmärkt i VR, men jag kan tänka mig tex militärer som hanterar skjutvapen dagligen kan störa sig på det.

signatur

"Writer and Fighter"

Inaktiv

Nä alltså, jag vet inte heller om jag ska vara ärlig? Det är bara att jag har svårt med just svärdstrider i VR. Jag hade säkerligen upplevt det bättre om det kom ett jedi Knightspel med ljussablar, de har jag ju inga referenser till i verkliga livet. Plus att de faktiskt skär igenom saker som en het kniv genom smör.

Skjuta funkar utmärkt i VR, men jag kan tänka mig tex militärer som hanterar skjutvapen dagligen kan störa sig på det.

Finns star wars modd med light sabers till Blade & Sorcery. Sen har du Vader immortal med Light saber dojo bland annat

Skribent
Skrivet av anon_1399:

Finns star wars modd med light sabers till Blade & Sorcery. Sen har du Vader immortal med Light saber dojo bland annat

Ska köpa Vader till PSVR någon gång. Finns Blade and Sorcery till PSVR eller bara andra format?

signatur

"Writer and Fighter"

Inaktiv

Ska köpa Vader till PSVR någon gång. Finns Blade and Sorcery till PSVR eller bara andra format?

Jag tror Blade & Sorcery bara finns till PC
Quest 2 har en version som kallas Blade & Sorcery Nomad.

Medlem
Skrivet av anon_1399:

Jag har ju inte provat, men avancerad rumble borde ju kunna ge en viss känsla av fysisk kontakt, vilket också bör bli bättre i och med PSVR2 ifall de härmar Dualsense tekniken.

Det kommer ju inte kännas som i verkligheten, men är man beredd på att objekten kolliderar och får feedback då så känns det väl mer verkligt?
Man kan såklart hugga igenom, men ifall det inte handlar om att bryta ner fienden med råstyrka så hjälper väl fysisk reaktion(rumble) en hel del.

Sen så behöver ju inte saker vara som i verkligheten för att det ska tillföra något och vara kul.
Vänjer man sig vid lösningen och inte kräver en verklighetstrogen simulering så tror jag ändå att det blir bra och roligt även med svärdstrider.
Man kanske får rollspela känslan lite bara

Inaktiv
Skrivet av Fearnox:

Jag har ju inte provat, men avancerad rumble borde ju kunna ge en viss känsla av fysisk kontakt, vilket också bör bli bättre i och med PSVR2 ifall de härmar Dualsense tekniken.

Det kommer ju inte kännas som i verkligheten, men är man beredd på att objekten kolliderar och får feedback då så känns det väl mer verkligt?
Man kan såklart hugga igenom, men ifall det inte handlar om att bryta ner fienden med råstyrka så hjälper väl fysisk reaktion(rumble) en hel del.

Sen så behöver ju inte saker vara som i verkligheten för att det ska tillföra något och vara kul.
Vänjer man sig vid lösningen och inte kräver en verklighetstrogen simulering så tror jag ändå att det blir bra och roligt även med svärdstrider.

Hoppas de lyckas göra något frän lösning så det faktiskt känns som att svärd osv har lite tyngd. Som Johan säger funkar skjuta superbra i VR men svärdspel som Skyrim VR och dylikt känns aldrig helt bra

Skrivet av anon_119148:

Hoppas de lyckas göra något frän lösning så det faktiskt känns som att svärd osv har lite tyngd. Som Johan säger funkar skjuta superbra i VR men svärdspel som Skyrim VR och dylikt känns aldrig helt bra

Nu ska vi också ha lite perspektiv på det. Att svärd inte alltid känns perfekt i VR, och speciellt inte i Skyrim, håller jag med om. Samtidigt så är majoriteten av spel med svärd styrda med knapptryckningar. Även om jag inte får något fysiskt motstånd i VR så är det mer inlevelserikt än att trycka på vänsterknappen och vänta på en animation oavsett.

Inaktiv
Skrivet av johanAndersson:

Nu ska vi också ha lite perspektiv på det. Att svärd inte alltid känns perfekt i VR, och speciellt inte i Skyrim, håller jag med om. Samtidigt så är majoriteten av spel med svärd styrda med knapptryckningar. Även om jag inte får något fysiskt motstånd i VR så är det mer inlevelserikt än att trycka på vänsterknappen och vänta på en animation oavsett.

Ja det har du förstås 100% rätt i men det kanske är därför man ville ha det ännu lite närmare verkligheten för man är så pass nära? När man trycker på en knapp är man väldigt långt bort från känslan så där finns inte drömmen på samma sätt.

Skrivet av anon_119148:

Ja det har du förstås 100% rätt i men det kanske är därför man ville ha det ännu lite närmare verkligheten för man är så pass nära? När man trycker på en knapp är man väldigt långt bort från känslan så där finns inte drömmen på samma sätt.

Absolut, jag håller med.

Jag tror också att närstrid i VR kommer bli bättre när vi får bredare synfält. Just nu är det svårt att få bra uppfattning av fiender som är för nära vilket jag tror leder till att närstrid känns klumpigare än det behöver göra, även om inget annat förbättras.

Skribent
Skrivet av Fearnox:

Ja även HD-rumblen som finns i handkontrollerna nu är intressant. Det går ju att emulera rullande kulor i joyconsen etc, kan ju blir något riktigt bra om några år om det förfinas så kontakt kan emuleras. Det är främst kontakten mellan vapnen jag är ute efter, dvs stål mot stål, för du känner av den andres rörelser i bladet när klingorna rör varandra. Detta skulle gå att fixa med bra HD-rumble.

Sen har du givetvis rätt, jag säger inte att spelen inte är roliga, men det stör mig med vapnen. Jag kör nästan hellre med handkontroll i nuläget då det känns mindre viktlöst och fladdrigt vad gällande svärd och liknande. I övrigt gillar jag motionkontroller och tycker de tillför till känslan.

signatur

"Writer and Fighter"

Inaktiv
Spel releaser December #2

För fler releaser denna månad klicka här

Puzzling Places - 14 December - PSVR

_____
Down & Out - December - PCVR

____
Against - 16 December - SteamVR (Early access)

____

Song in the Smoke - 16 december - SteamVR

Inaktiv
Demeo nyheter

Demeo från svenska Resolution Games har kommit ut med ny expansion.
Den nya delen är som tidigare gratis och heter Roots of evil.

Övriga nyheter är att en pancake version släpps i April nästa år och även ett PvP-läge

Demeo’s Flat Screen Version Releases Next April, PvP Announced

Finns det nån här på forumet som spelar Demeo?
Själv spelar jag inte då jag fått uppfattningen att det precis som denna typ av table top spel i verkligheten är väldigt tidskrävande.

Medlem
Skrivet av anon_1399:

Finns det nån här på forumet som spelar Demeo?
Själv spelar jag inte då jag fått uppfattningen att det precis som denna typ av table top spel i verkligheten är väldigt tidskrävande.

Har inte spelat det än, men är ganska sugen. Spelar brädspel på fritiden när jag kan, men om detta tar lika lång tid som de lite mer avancerade så kanske det blir lite för mycket att köra i VR 3-4 timmar i sträck.

Medlem

Första scenariot är inte så långt. 40 min kanske. Om jag kommer ihåg rätt. Har inte spelat sedan i somras.

Medlem

Skulle någon våga lista vad denna anser är de mest polerade och snygga VR-spel som finns? 😊 Om Alyx inte är med på listan tror jag inte vi synkar för har verkligen svårt att tänka mig att det finns något som slår det, men vore kul att se om något annat kom i närheten.

No Mans Sky testade jag snabbt och var rätt imponerad ändå! Helt klart vissa delar som inte är färdiga men själva världen kändes enorm i VR, vilket var grymt häftigt. Däremot märker jag att Alyx definitivt har någon super sampling eller teknik för att få upplösningen att kännas bättre än i andra spel. Inte säker på exakt vad de gör, men No Mans Sky och Flight Simulator har jag anmärkt på upplösningen medan den i Alyx känns toppen!

Pillat med Steam VR custom resolution men ser aldrig någon skillnad. Kanske måste man starta om spelet?

Medlem

Demeo testade jag lite i SP, det känns som en förutsättning att köra med andra för att vara roligt. Går numera att spara mellan nivåer så tidsfaktorn är nog OK.

Medlem
Skrivet av Pettor:

Skulle någon våga lista vad denna anser är de mest polerade och snygga VR-spel som finns? 😊 Om Alyx inte är med på listan tror jag inte vi synkar för har verkligen svårt att tänka mig att det finns något som slår det, men vore kul att se om något annat kom i närheten.

No Mans Sky testade jag snabbt och var rätt imponerad ändå! Helt klart vissa delar som inte är färdiga men själva världen kändes enorm i VR, vilket var grymt häftigt. Däremot märker jag att Alyx definitivt har någon super sampling eller teknik för att få upplösningen att kännas bättre än i andra spel. Inte säker på exakt vad de gör, men No Mans Sky och Flight Simulator har jag anmärkt på upplösningen medan den i Alyx känns toppen!

Pillat med Steam VR custom resolution men ser aldrig någon skillnad. Kanske måste man starta om spelet?

Förutom Alyx så håller Lone Echo 1 och 2 hög klass

Inaktiv
Skrivet av Pettor:

Som ovan skrev så Lone Echo 1 och 2.
Asgards wrath tänker jag också ser rätt bra ut grafiskt.
Sen tycker jag faktiskt After the fall ser riktigt bra ut, men det är nog en kombination på detaljerade vapen, antalet fiender samtidigt och allt blod

Annars håller jag med dig, det är nått med grafiken i Alyx som gör att det ser väldigt bra ut.

Inaktiv
After the fall patchat

Kan verkligen rekommendera spelet After the fall som släpptes för några dagar sen.
Spelet kan beskrivas som ett left 4 dead i VR och jag tycker det är riktigt kul.

Spelet är crossplay mellan PCVR, PSVR och Quest.

Det har nyligen släppts en patch som tar hand om lite olika problem och buggar spelet haft

https://afterthefall-vr.com/updates/

PATCH 1.1.34250

MAJOR UPDATES

Fixes

Fixed: guns losing configurations when starting a level while in the crafting area
Fixed: Issue where items from the selection wheel would be swapped (instead of stacked) on the hand when holding a gun, while grabbing an item (booster/pipe bomb etc).
Fix where player can’t ‘Apply’ already unlocked Skins if they don’t have enough Harvest (while this is no longer a requirement at this state).
Fixed: Snap-to-grip advanced reloading.
Fixed: Difficulty check for skin unlocks
Fixed skin unlock requirement values.
Fixed: Moved leaving party on loading hub from ClientSceneSwitcherGameSystem to PartyGameSystem to prevent cases where leaving party is forgotten.
Fixed: Incorrect spawn location offset and incorrect anti-cheat reset location.
Fixed: Missile Power Device unlocks in the vending machine after completing Chinatown.
Removed unsupported laser pointer weapon part dropping from the loot tables

Changes

Reworked the way Harvest is saved at The Line/Armory. Instead of blindly saving it will calculate the harvest value of the player’s loadout. So it will refund accidently lost weapons or stuck parts in the crafting area.
Note: Should you still lose your gun configuration, you will be refunded the harvest spent on these parts.
Full parties in matchmaking public parties will now start automatically after 20 seconds
Increased inactive kick time from 10m to 30m in the hub
Set ‘Allow Hand Item Swap’ setting to ‘Disabled’ by default
Updated weapon skin unlock values (more unlockable skins are added and unlock requirements are changed)
Added safety teleport back when head is stuck in anti-cheat for more than 5 seconds

GENERAL UPDATES

GAMEPLAY (affects all platforms)

Fixes

Fixed: Players could kick other players while in game levels.
Fixed: Players would inadvertently start loading a level because they receive a message from a party leader, of a party they are no longer a member of.
Fixed: Players would become visible in invisibility volumes in the hub, when they enter and exit a volume in the same frame.
Fixed: Some players would sometimes load the hub instead of the next voted-upon level.
Fixed: Ammo as a reward for completing missions.
Fixed: Loading crafting specific mesh data when not in a crafting scene.
Fixed issue where player could unlock achievement for healing self/other player when remote player uses a booster
Fixed issue that could cause the enlist machine to go to the party view when the player is not in a party (now goes back to home).

Changes

Added markers to the crafting tutorial
Localization updates to interface, items, missions, tutorial and voice lines.
Player Rotation is now allowed in endscreen
Moved Harry’s conversation events from ‘on crafting area left’ to ‘on crafting tutorial complete’ because players thought it would interrupt with Luna’s lines
Added marker to grab the ammo counter and triggered the grab tutorial to grab the console gun in the crafting tutorial sequence.
Added behaviour to respawn guns and parts back on the table if they fall on the ground or out of reach in the crafting area.
Added Slide release button setting.
Added support for max ammo when in the crafting zone.
Changed it so taking ammo out of your belt in the armory doesn’t cost any resources
Sometimes, at the Armory, skins aren’t visually applied to the attachments; this resolves itself when loading into a level, or placing it back on the weapon arm and removing it again.

SYSTEM UPDATES (affects all platforms)
Fixes & Changes

Fixed: Luna’s interaction volume size.
Fixed: Magenta coloured attachments.
Fixed exception when saving or loading persistence in some DateTime cultures
Updated Param files with added Product Name in it
Networking game connection analytics now only report on public network connections.
Set ‘Allow Hand Item Swap’ to ‘False’ by default.Item 1
Localization (interface & items).

Platform-specific

PLAYSTATION

Fixes

Fixed: Unable to teleport using a dual shock.
Fixed: Fallback throwing strategy for single controller (when not using the throwing arc).
Fixed throwing arc no longer functional in single controller mode.

Changes

Added secondary control scheme for Move.
Active control scheme can be changed in the player settings menu
Updated PlayStation Move controls, swapped reload/weapon wheel buttons on PlayStation Aim controls
Added news update to PlayStation regarding input changes.
PS4 IAP settings.

META QUEST 2 / RIFT

Fixes

Fixed: Pausing would no longer work as intended on Oculus platform.

Medlem
Skrivet av Pettor:

Kan lägga till några polerade och bra VR spel jag uppskattat, rankade i ordning:

Vader Immortal
Wolves in the Walls
Resident Evil 4
The Walking Dead - Saint & Sinners
Lies Beneath

Även dessa är godkända:
HellBlade - Senuas Sacrifice
Medal of Honor Above & Beyond
Batman Arkham VR
Arktika 1

Medlem

Apropå lone echo 2 är det någonsin några reor längre på oculus store? Var länge sen man såg on sale fliken

Medlem
Skrivet av Shodan:

Apropå lone echo 2 är det någonsin några reor längre på oculus store? Var länge sen man såg on sale fliken

Riftbutiken är styvmoderligt hanterad, har hänt men det är sällan numera. Däremot skickar dom ut OCULUS30-koder ibland som kan användas där

Inaktiv

Horizon Zero Dawn har fått en VR-mod.
Det är från samma moddare som släppts till bla GTAV, RDR2 och Mafia.
Moddarna släpper han på (iaf inledningsvis) på Patreon

Moddarna spelas fortfarande med handkontroll så skillnaden är mest visuell, men ger så klart en häftig upplevelse.
Räkna dock med att allt blir tungdrivet så en del mixtrande med inställningar får man räkna med.

Medlem
Skrivet av anon_1399:

Horizon Zero Dawn har fått en VR-mod.
Det är från samma moddare som släppts till bla GTAV, RDR2 och Mafia.
Moddarna släpper han på (iaf inledningsvis) på Patreon

Moddarna spelas fortfarande med handkontroll så skillnaden är mest visuell, men ger så klart en häftig upplevelse.
Räkna dock med att allt blir tungdrivet så en del mixtrande med inställningar får man räkna med.

https://youtu.be/Cq8zkCQbM3M

jäklar vad han kastar ur sig vr mods, vilket är kul. Synd att det låter som att varje VR mod inte riktigt är klar?

Inaktiv
Skrivet av noyart:

jäklar vad han kastar ur sig vr mods, vilket är kul. Synd att det låter som att varje VR mod inte riktigt är klar?

Personligen så är jag inte jätteimponerad.
Då är jag mer imponerad av dom som håller på med Resident evil moddarna som lägger till även motion controllers.
Det finns ett program som heter VorpX som gör liknande, konverterar 2d spel till VR. Fungerar väll mer eller mindre bra beroende på spel, inget jag testat själv.

Jag är mer ute efter riktigt VR-upplevelse än att bara det visuella om man säger så

Medlem
Skrivet av anon_1399:

Personligen så är jag inte jätteimponerad.
Då är jag mer imponerad av dom som håller på med Resident evil moddarna som lägger till även motion controllers.
Det finns ett program som heter VorpX som gör liknande, konverterar 2d spel till VR. Fungerar väll mer eller mindre bra beroende på spel, inget jag testat själv.

Jag är mer ute efter riktigt VR-upplevelse än att bara det visuella om man säger så

Håller med! Har hört om VorpX men lite skeptisk för de flesta spel kan du inte riktigt röra på huvudet seperat från armar o ben. Kanske blir små skumt med VorpX då. Så klart finns spel jag skulle vilja uppleva i VR och hoppas på att moddare kan få till bra. RE2:Remake, Firewatch och RDR2 (dock har jag inte köpt spelet, men med fungerade VR så blir det nog så)

Skriv svar