50 000 japaner har röstat fram sina 100 bästa spel

Medlem
Skrivet av lasselason:

Barnspel? Ser inget spel på topp 10 som är enbart avsett för barn.

Final Fantasy och Chrono Trigger är de enda spelen i topp 10 som inte är renodlade barnspel.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Final Fantasy och Chrono Trigger är de enda spelen i topp 10 som inte är renodlade barnspel.

😂😂

Skrivet av Mutumba:

Har spelat allt på topp 10 utom Splatoon 2 och Animal Crossing. Inte alltför förvånande lista och är säkert en bra fingervisning vad som går hem i Japan.

Dragon Quest III förvånar lite då det är ett ganska rudimentärt JRPG men antar att nostalgin är stark där, kommer ju en remake dessutom.

DQ3 brukar nog oftast anses som det mest populära DQ-spelet i Japan tillsammans med DQ5. DQ3 var en vansinnig level-up för hela j-rpg-genren när det kom. Det är lite av en blueprint för typ allt som kom efter, så jag förstår att det kan upplevas lite rudimentärt om man spelar det idag då det kommit många spel senare som vidareutvecklat och förfinat mycket av det som var revolutionerande i DQ3. Personligen tycker jag dock att det fortfarande är ett helt fantastiskt j-rpg och ett av mina personliga favoriter, men jag är ju svag för old-school-rollspel med.

Testpilot
Skrivet av Sebastian Lind:

DQ3 brukar nog oftast anses som det mest populära DQ-spelet i Japan tillsammans med DQ5. DQ3 var en vansinnig level-up för hela j-rpg-genren när det kom. Det är lite av en blueprint för typ allt som kom efter, så jag förstår att det kan upplevas lite rudimentärt om man spelar det idag då det kommit många spel senare som vidareutvecklat och förfinat mycket av det som var revolutionerande i DQ3. Personligen tycker jag dock att det fortfarande är ett helt fantastiskt j-rpg och ett av mina personliga favoriter, men jag är ju svag för old-school-rollspel med.

Jo, jag kan förstå det och i jämförelse med ettan och tvåan är det ju bättre, helt klart. Det var säkert många japaners första DQ spel. Jag spelade det bara för något år sedan för första gången. DQ 5 är mer charmigt i så fall, där man följer hjälten genom livet.

Skrivet av Mutumba:

Jo, jag kan förstå det och i jämförelse med ettan och tvåan är det ju bättre, helt klart. Det var säkert många japaners första DQ spel. Jag spelade det bara för något år sedan för första gången. DQ 5 är mer charmigt i så fall, där man följer hjälten genom livet.

Jag kanske borde spela om DQ5 snart igen. Mina favoriter har alltid varit 3,4 och 8. Även om jag gillade 5 så fastnade jag inte riktigt så mycket för det som jag hade trott att jag skulle. Kanske gick in med lite för över-hajpade förväntningar, kanske, eftersom det är så mångas personliga favorit.

Medlem

passa er så dom inte gör en pearl harbor igen. litar inte på dom


signatur

Allätare

12
Skriv svar