Playstation VR2 är officiellt och får Horizon: Call of the Mountain
Jo men som sagt så finns det rätt många exklusiva PSVR spel så jag tror inte att det kommer vara brist på spel som kommer kunna dra nytta av resurserna som konsolen erbjuder.
Att vi redan är uppe i ca 15 miljoner potentiella kunder och att det kommer förmodligen stiga till över 100 miljoner med tiden som har hårdvara som orkar med detta är ju väldigt lovande ifall man jämför med PC där det förmodligen är betydligt mindre som har en dator som presterar på den nivån. Att man då också bara behöver förhålla sig till och optimera för en hårdvara är ju också väldigt smidigt.
Det har inte skett den här typen av generationsskifte de senaste 10 åren skulle jag säga, till och med hoppet emellan HDD till SSD är mindre.
SSD gjorde så att allt vart mycket smidigare och tog kortare tid, men nu går vi från kortare tid till att inte behöva vänta alls vilket nog är mer imponerande.
Generationshoppet emellan processorer är också mycket mer imponerande jämfört med vad som har skett innan ifall man tänker på vad för grundkrav mjukvaran kan ställa.
Ja som sagt det är spelen som är intressanta.
Sen om alla PSVR exlusiva spel som är skrivna för den gamla kontrollmetoden, dom får säkert omarbetas lite.
Multiplattform-spelen kommer nog bara vara rakt av släppa till PS5 utan större ingrepp skulle jag gissa då alla spel på dom andra plattformarna stödjer inside out och har samma kontroll schema.
Personligen har jag noll intresse för "VR-spel" man spelar sittandes med vanlig handkontroll.
Rätt coolt med vibrationer i headsetet!
Undra om det kommer tillföra nåt eller om det kommer bli mer irriterande.
Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.
1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.
Ja som sagt det är spelen som är intressanta.
Sen om alla PSVR exlusiva spel som är skrivna för den gamla kontrollmetoden, dom får säkert omarbetas lite.
Multiplattform-spelen kommer nog bara vara rakt av släppa till PS5 utan större ingrepp skulle jag gissa då alla spel på dom andra plattformarna stödjer inside out och har samma kontroll schema.
Personligen har jag noll intresse för "VR-spel" man spelar sittandes med vanlig handkontroll.
Jag menade att eftersom att PSVR har många exklusiva spel så borde även PSVR2 få många exklusiva spel.
Många Japanska utvecklare föredrar väl konsol också så där finns det ju potential.
Jag gillar båda, men det tillför såklart väldigt mycket ifall det är skrivet från grunden.
I VR så har du ju också upplevelsen runt om dig, vilket bidrar till mer inlevelse.
Finns ju de som köper TV med bakgrundsbelysning, det kan väl jämföras med det också, fast mycket bättre.
Bil och andra cockpit spel bör väl också fungera väldigt bra för båda.
Jag menade att eftersom att PSVR har många exklusiva spel så borde även PSVR2 få många exklusiva spel.
Många Japanska utvecklare föredrar väl konsol också så där finns det ju potential.
Jag gillar båda, men det tillför såklart väldigt mycket ifall det är skrivet från grunden.
I VR så har du ju också upplevelsen runt om dig, vilket bidrar till mer inlevelse.
Finns ju de som köper TV med bakgrundsbelysning, det kan väl jämföras med det också, fast mycket bättre.
Bil och andra cockpit spel bör väl också fungera väldigt bra för båda.
Ja det förhöjer och jag kan spela så men det är ingen "game selling feature" för mig iaf. Jag vill ha "riktiga" VR-spel
ibland brukar jag köra plattskärmsspel på en skärm i VR men det är inte 100%igt med Quest 2 så då väljer jag hellre vanliga skärmen.
För er som är oroliga över VR kablar på golvet så föreslår jag att ni monterar er PS5:a i taket, så kan sladden hänga ner därifrån. Problem solved!
Smart,
Jag funderar på en liten dieselgenerator på ryggen och en Baby Björn med PS5 på magen.
🙂
Dag ett köp oberoende av kabel eller inte.
I am not affiliated, associated, authorized, endorsed by, or in any way officially connected with Sony, or any of its subsidiaries or its affiliates.
Vilken oväntat shadow-drop av Sony, förväntade mig ett dedikerat event till detta. Nåja blir dag1 köp, aldrig provat VR innan men nu är det dags, även om det känns ovärdigt att sitta med en VR-hjälm på huvudet. Får väl dra ner persiennerna...
Hittar inget ställe att förboka på än men det borde väl komma snart.
Smart,
Jag funderar på en liten dieselgenerator på ryggen och en Baby Björn med PS5 på magen.
🙂
För er som är oroliga över VR kablar på golvet så föreslår jag att ni monterar er PS5:a i taket, så kan sladden hänga ner därifrån. Problem solved!
Man kan även använda sk Pulleys. så behöver inte Ps5an vara rakt ovanför en
finns på bla Amazon. Sök på VR-pulleys
Ja det förhöjer och jag kan spela så men det är ingen "game selling feature" för mig iaf. Jag vill ha "riktiga" VR-spel
ibland brukar jag köra plattskärmsspel på en skärm i VR men det är inte 100%igt med Quest 2 så då väljer jag hellre vanliga skärmen.
Jo precis, det är därför du behöver PSVR2, så det blir 100%igt😊
Smart,
Jag funderar på en liten dieselgenerator på ryggen och en Baby Björn med PS5 på magen.
🙂
Jag är total grafiknörd, men måste jag prioritera mellan "maxgrafik men kabel" eller "något sämre grafik men trådlöst" så väljer jag trådlös frihet alla gånger efter att ha vant mig vid Quest2.
Friheten höjer inlevelsen mer än vad det extra lull-lullet maxgrafik ger (kan bero på spel också så klart ) medan sladd- tramp/ryck drar mig ur inlevelsen direkt, visserligen extremt temporärt, men lägger man märke till det är det störning nog.
Har ej testat pulleys eller andra system, men har svårt att tro att dom kan ge samma frihet som Quest2. Rätta mig gärna om jag har fel ni som testat
Hursomhelst, trånar efter mer om PSVR2. Hoppas det är så fett att det ändrar på mina åsikter
Om du läser detta Gabe så väntar vi nu bara på Half Life: Alyx portningen! *Fingers crossed*
Tänkte just skriva att jag inte skulle ha nåt emot att lira HL Alyx igen på PSVR2. Det bör väl komma, snacka om systemsäljare.
Går Alyx att spela med kontroll eller Mus+tangentobord i dagsläget? Annars kanske Valve inte är så sugna på att designa om spelet för att passa kontroll eftersom Alyx var såpass skräddarsytt för VR-kontroller.
Går Alyx att spela med kontroll eller Mus+tangentobord i dagsläget? Annars kanske Valve inte är så sugna på att designa om spelet för att passa kontroll eftersom Alyx var såpass skräddarsytt för VR-kontroller.
Nej, inte i originalskick - det är ett rent vr-spel (och ett överjävligt bra sånt). Det har väl moddats en del så att det kan liras på andra sätt, men det blir väl en annan upplevelse misstänker jag.
Nej, inte i originalskick - det är ett rent vr-spel (och ett överjävligt bra sånt). Det har väl moddats en del så att det kan liras på andra sätt, men det blir väl en annan upplevelse misstänker jag.
Är det något företag som kan säga nej pga att de inte vill ändra sin orginalidé när Sony kommer med pengapåsen så är det Valve. Tror de definitivt kan tycka att det ändra spelet för mycket och skippa PSVR2
Går Alyx att spela med kontroll eller Mus+tangentobord i dagsläget? Annars kanske Valve inte är så sugna på att designa om spelet för att passa kontroll eftersom Alyx var såpass skräddarsytt för VR-kontroller.
PSVR2 kontrollerna följer dagens VR-standard så det skulle inte vara några problem.
PSVR2 kontrollerna följer dagens VR-standard så det skulle inte vara några problem.
Ah okej! Kollade inte på videon och läste inte tillräckligt noga då! Tolkade det som att det var vanliga PS5-kontrollen som gällde
Tänkte just skriva att jag inte skulle ha nåt emot att lira HL Alyx igen på PSVR2. Det bör väl komma, snacka om systemsäljare.
Orange Box 2?
Går Alyx att spela med kontroll eller Mus+tangentobord i dagsläget? Annars kanske Valve inte är så sugna på att designa om spelet för att passa kontroll eftersom Alyx var såpass skräddarsytt för VR-kontroller.
Det är ju PSVR (2) exklusivt jag tänker på? Inte vanlig handkontroll.
Nu när jag tänker efter och gjort lite beräkningar så är nog kabel det enda alternativet här.
Med den upplösningen samt uppdateringsfrekvensen så skulle nog wifi6 kunna tänkas fungera för att skyffla all data men tror inte upplevelsen skulle bli så bra.
Usb-c porten på PS5 ligger på 10Gbit/s vilket är ungefär samma som wifi 6 toppar på.
Slutsatsen/spekulationen borde blir att 1, signalen kommer vara komprimerad(4k120Hz tar 30-40Gbit/s) och 2, det kommer antagligen komma någon form av wifi6 vr-adapter från Playstation som extra tillbehör.
PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck
Usb-c porten på PS5 ligger på 10Gbit/s vilket är ungefär samma som wifi 6 toppar på.
Slutsatsen/spekulationen borde blir att 1, signalen kommer vara komprimerad(4k120Hz tar 30-40Gbit/s) och 2, det kommer antagligen komma någon form av wifi6 vr-adapter från Playstation som extra tillbehör.
Förutsätter så fall också att nån form av hårdvara finns på headsetet för att avkomprimera bilden + batter
Det vet vi inte. USB-C betyder bara att den stödjer kabel, inte att Wi-Fi 6 är uteslutet.
Om den har batterier och möjlighet att kommunicera via Wi-Fi borde de väl ha sagt det?
Om den har batterier och möjlighet att kommunicera via Wi-Fi borde de väl ha sagt det?
Det finns ju en möjlighet att de säljer ett kit för att konvertera det till ett trådlöst headset likt HTC vive.
Det finns ju en möjlighet att de säljer ett kit för att konvertera det till ett trådlöst headset likt HTC vive.
Ja, precis, de kör nog trådat som standard (som utannonserat nu) och sen kanske trådlöst tillbehör senare för dem som vill(höver). Med dessa specs blir jag i alla fall galet pepp och längtar efter Mars och fullt event! Vill se själva designen också - om så bara av intresse, kommer ju köpa oavsett! Ser gärna HL: Alyx också då jag inte har dator nog att spela det än. Hoppas på bakåtkompatibilitet för första generationens vr-spel då jag missade mycket fint där.
Det finns ju en möjlighet att de säljer ett kit för att konvertera det till ett trådlöst headset likt HTC vive.
Sant.
Jag tror inte de vill stoppa i kostsam teknologi som drar upp priset för alla inklusive de som tycker det är okej med en kabel.