Playstation VR2 är officiellt och får Horizon: Call of the Mountain

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jo men som sagt så finns det rätt många exklusiva PSVR spel så jag tror inte att det kommer vara brist på spel som kommer kunna dra nytta av resurserna som konsolen erbjuder.
Att vi redan är uppe i ca 15 miljoner potentiella kunder och att det kommer förmodligen stiga till över 100 miljoner med tiden som har hårdvara som orkar med detta är ju väldigt lovande ifall man jämför med PC där det förmodligen är betydligt mindre som har en dator som presterar på den nivån. Att man då också bara behöver förhålla sig till och optimera för en hårdvara är ju också väldigt smidigt.

Det har inte skett den här typen av generationsskifte de senaste 10 åren skulle jag säga, till och med hoppet emellan HDD till SSD är mindre.
SSD gjorde så att allt vart mycket smidigare och tog kortare tid, men nu går vi från kortare tid till att inte behöva vänta alls vilket nog är mer imponerande.

Generationshoppet emellan processorer är också mycket mer imponerande jämfört med vad som har skett innan ifall man tänker på vad för grundkrav mjukvaran kan ställa.

Ja som sagt det är spelen som är intressanta.
Sen om alla PSVR exlusiva spel som är skrivna för den gamla kontrollmetoden, dom får säkert omarbetas lite.
Multiplattform-spelen kommer nog bara vara rakt av släppa till PS5 utan större ingrepp skulle jag gissa då alla spel på dom andra plattformarna stödjer inside out och har samma kontroll schema.

Personligen har jag noll intresse för "VR-spel" man spelar sittandes med vanlig handkontroll.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Rätt coolt med vibrationer i headsetet!
Undra om det kommer tillföra nåt eller om det kommer bli mer irriterande.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja som sagt det är spelen som är intressanta.
Sen om alla PSVR exlusiva spel som är skrivna för den gamla kontrollmetoden, dom får säkert omarbetas lite.
Multiplattform-spelen kommer nog bara vara rakt av släppa till PS5 utan större ingrepp skulle jag gissa då alla spel på dom andra plattformarna stödjer inside out och har samma kontroll schema.

Personligen har jag noll intresse för "VR-spel" man spelar sittandes med vanlig handkontroll.

Jag menade att eftersom att PSVR har många exklusiva spel så borde även PSVR2 få många exklusiva spel.
Många Japanska utvecklare föredrar väl konsol också så där finns det ju potential.

Jag gillar båda, men det tillför såklart väldigt mycket ifall det är skrivet från grunden.
I VR så har du ju också upplevelsen runt om dig, vilket bidrar till mer inlevelse.
Finns ju de som köper TV med bakgrundsbelysning, det kan väl jämföras med det också, fast mycket bättre.
Bil och andra cockpit spel bör väl också fungera väldigt bra för båda.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag menade att eftersom att PSVR har många exklusiva spel så borde även PSVR2 få många exklusiva spel.
Många Japanska utvecklare föredrar väl konsol också så där finns det ju potential.

Jag gillar båda, men det tillför såklart väldigt mycket ifall det är skrivet från grunden.
I VR så har du ju också upplevelsen runt om dig, vilket bidrar till mer inlevelse.
Finns ju de som köper TV med bakgrundsbelysning, det kan väl jämföras med det också, fast mycket bättre.
Bil och andra cockpit spel bör väl också fungera väldigt bra för båda.

Ja det förhöjer och jag kan spela så men det är ingen "game selling feature" för mig iaf. Jag vill ha "riktiga" VR-spel
ibland brukar jag köra plattskärmsspel på en skärm i VR men det är inte 100%igt med Quest 2 så då väljer jag hellre vanliga skärmen.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

För er som är oroliga över VR kablar på golvet så föreslår jag att ni monterar er PS5:a i taket, så kan sladden hänga ner därifrån. Problem solved!

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

För er som är oroliga över VR kablar på golvet så föreslår jag att ni monterar er PS5:a i taket, så kan sladden hänga ner därifrån. Problem solved!

Smart,

Jag funderar på en liten dieselgenerator på ryggen och en Baby Björn med PS5 på magen.
🙂

Avstängd

Dag ett köp oberoende av kabel eller inte.


signatur

Vad är Playstation Now?

Ultimata PS Now spel guiden

I am not affiliated, associated, authorized, endorsed by, or in any way officially connected with Sony, or any of its subsidiaries or its affiliates.

Medlem

Vilken oväntat shadow-drop av Sony, förväntade mig ett dedikerat event till detta. Nåja blir dag1 köp, aldrig provat VR innan men nu är det dags, även om det känns ovärdigt att sitta med en VR-hjälm på huvudet. Får väl dra ner persiennerna...

Hittar inget ställe att förboka på än men det borde väl komma snart.

Medlem
Skrivet av Gregerory:

Smart,

Jag funderar på en liten dieselgenerator på ryggen och en Baby Björn med PS5 på magen.
🙂

Tillsammans hittar vi smarta lösningar!

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

För er som är oroliga över VR kablar på golvet så föreslår jag att ni monterar er PS5:a i taket, så kan sladden hänga ner därifrån. Problem solved!

Man kan även använda sk Pulleys. så behöver inte Ps5an vara rakt ovanför en

finns på bla Amazon. Sök på VR-pulleys


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja det förhöjer och jag kan spela så men det är ingen "game selling feature" för mig iaf. Jag vill ha "riktiga" VR-spel
ibland brukar jag köra plattskärmsspel på en skärm i VR men det är inte 100%igt med Quest 2 så då väljer jag hellre vanliga skärmen.

Jo precis, det är därför du behöver PSVR2, så det blir 100%igt😊

Skrivet av Gregerory:

Smart,

Jag funderar på en liten dieselgenerator på ryggen och en Baby Björn med PS5 på magen.
🙂

Medlem

Jag är total grafiknörd, men måste jag prioritera mellan "maxgrafik men kabel" eller "något sämre grafik men trådlöst" så väljer jag trådlös frihet alla gånger efter att ha vant mig vid Quest2.

Friheten höjer inlevelsen mer än vad det extra lull-lullet maxgrafik ger (kan bero på spel också så klart ) medan sladd- tramp/ryck drar mig ur inlevelsen direkt, visserligen extremt temporärt, men lägger man märke till det är det störning nog.
Har ej testat pulleys eller andra system, men har svårt att tro att dom kan ge samma frihet som Quest2. Rätta mig gärna om jag har fel ni som testat

Hursomhelst, trånar efter mer om PSVR2. Hoppas det är så fett att det ändrar på mina åsikter

Medlem

Undrar om de tänker på PC kompatibilitet den här vändan?

@Fearnox GENI!!

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Om du läser detta Gabe så väntar vi nu bara på Half Life: Alyx portningen! *Fingers crossed*

Skrivet av Tomas Helenius:

Tänkte just skriva att jag inte skulle ha nåt emot att lira HL Alyx igen på PSVR2. Det bör väl komma, snacka om systemsäljare.

Går Alyx att spela med kontroll eller Mus+tangentobord i dagsläget? Annars kanske Valve inte är så sugna på att designa om spelet för att passa kontroll eftersom Alyx var såpass skräddarsytt för VR-kontroller.

Redaktör
Skrivet av Thane:

Går Alyx att spela med kontroll eller Mus+tangentobord i dagsläget? Annars kanske Valve inte är så sugna på att designa om spelet för att passa kontroll eftersom Alyx var såpass skräddarsytt för VR-kontroller.

Nej, inte i originalskick - det är ett rent vr-spel (och ett överjävligt bra sånt). Det har väl moddats en del så att det kan liras på andra sätt, men det blir väl en annan upplevelse misstänker jag.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Nej, inte i originalskick - det är ett rent vr-spel (och ett överjävligt bra sånt). Det har väl moddats en del så att det kan liras på andra sätt, men det blir väl en annan upplevelse misstänker jag.

Är det något företag som kan säga nej pga att de inte vill ändra sin orginalidé när Sony kommer med pengapåsen så är det Valve. Tror de definitivt kan tycka att det ändra spelet för mycket och skippa PSVR2

Medlem
Skrivet av Thane:

Går Alyx att spela med kontroll eller Mus+tangentobord i dagsläget? Annars kanske Valve inte är så sugna på att designa om spelet för att passa kontroll eftersom Alyx var såpass skräddarsytt för VR-kontroller.

PSVR2 kontrollerna följer dagens VR-standard så det skulle inte vara några problem.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

PSVR2 kontrollerna följer dagens VR-standard så det skulle inte vara några problem.

Ah okej! Kollade inte på videon och läste inte tillräckligt noga då! Tolkade det som att det var vanliga PS5-kontrollen som gällde

Medlem

Kommer boka ett exemplar så fort det går. Blir en perfekt leksak till nästa års mörka höst/vinter.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Svårt att se mig själv använda kabel efter att ha kört Quest 2.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Tänkte just skriva att jag inte skulle ha nåt emot att lira HL Alyx igen på PSVR2. Det bör väl komma, snacka om systemsäljare.

Orange Box 2?

Medlem
Skrivet av Thane:

Går Alyx att spela med kontroll eller Mus+tangentobord i dagsläget? Annars kanske Valve inte är så sugna på att designa om spelet för att passa kontroll eftersom Alyx var såpass skräddarsytt för VR-kontroller.

Det är ju PSVR (2) exklusivt jag tänker på? Inte vanlig handkontroll.

Medlem
Skrivet av 4thePlayers:

Nu när jag tänker efter och gjort lite beräkningar så är nog kabel det enda alternativet här.
Med den upplösningen samt uppdateringsfrekvensen så skulle nog wifi6 kunna tänkas fungera för att skyffla all data men tror inte upplevelsen skulle bli så bra.

Usb-c porten på PS5 ligger på 10Gbit/s vilket är ungefär samma som wifi 6 toppar på.

Slutsatsen/spekulationen borde blir att 1, signalen kommer vara komprimerad(4k120Hz tar 30-40Gbit/s) och 2, det kommer antagligen komma någon form av wifi6 vr-adapter från Playstation som extra tillbehör.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

Usb-c porten på PS5 ligger på 10Gbit/s vilket är ungefär samma som wifi 6 toppar på.

Slutsatsen/spekulationen borde blir att 1, signalen kommer vara komprimerad(4k120Hz tar 30-40Gbit/s) och 2, det kommer antagligen komma någon form av wifi6 vr-adapter från Playstation som extra tillbehör.

Förutsätter så fall också att nån form av hårdvara finns på headsetet för att avkomprimera bilden + batter


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av neocon:

Det vet vi inte. USB-C betyder bara att den stödjer kabel, inte att Wi-Fi 6 är uteslutet.

Om den har batterier och möjlighet att kommunicera via Wi-Fi borde de väl ha sagt det?

Medlem

Riktigt sugen. Har inte hoppat på VR-tåget ännu, men nu börjar det klia.

Redaktör
Skrivet av Question No7:

Orange Box 2?

Yes please!


signatur
Medlem
Skrivet av Margy:

Om den har batterier och möjlighet att kommunicera via Wi-Fi borde de väl ha sagt det?

Det finns ju en möjlighet att de säljer ett kit för att konvertera det till ett trådlöst headset likt HTC vive.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Det finns ju en möjlighet att de säljer ett kit för att konvertera det till ett trådlöst headset likt HTC vive.

Ja, precis, de kör nog trådat som standard (som utannonserat nu) och sen kanske trådlöst tillbehör senare för dem som vill(höver). Med dessa specs blir jag i alla fall galet pepp och längtar efter Mars och fullt event! Vill se själva designen också - om så bara av intresse, kommer ju köpa oavsett! Ser gärna HL: Alyx också då jag inte har dator nog att spela det än. Hoppas på bakåtkompatibilitet för första generationens vr-spel då jag missade mycket fint där.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Det finns ju en möjlighet att de säljer ett kit för att konvertera det till ett trådlöst headset likt HTC vive.

Sant.

Jag tror inte de vill stoppa i kostsam teknologi som drar upp priset för alla inklusive de som tycker det är okej med en kabel.

123
Skriv svar