Days Gone-regissör hävdar att Sony uttryckte besvikelse, trots att spelet "sålde bättre än Ghost of Tsushima"

Robot
Days Gone-regissör hävdar att Sony uttryckte besvikelse, trots att spelet "sålde bättre än Ghost of Tsushima"

10 miljoner sålda ex, hävdar regissören.

#days-gone


Medlem

Jag tycker att han har upplevts som bitter i många kommentarer jag läst av honom. Det Days Gone gjorde riktigt bra var att fånga atmosfären av spelvärlden. Story och gameplay var inget märkvärdigt. Jag hade gärna spelat ett äventyrspel av den studion med mindre fokus på action.

Medlem

för mig är det en sån där 80% rea spel så mig har dom inte sålt till ialla fall. Såg inte charmen med spelet helt enkelt när det kom, för mig som inte är 100% insatt i spelet så vad jag av sett så ser det ut som någon slags GTA typ av spel där det är zombies och små factions som man springer runt till för göra uppdrag och så finns det lite story i det, eller typ som Red dead med samma sak.

Medlem

Ändå fascinerande att det sålts i så många exemplar när omdömen verkar spretar så mycket som dom gör. Det är väl kanske därför Sony väljer att inte göra en uppföljare för att dom räknar med att en tvåa skulle sälja mycket sämre.

Jag hade inte tänkt spela detta men nu när damen köpt det så är det ju lika bra att bilda sig en egen uppfattning när det ändå finns hemma. Damen la det dock på hyllan efter några kvällar.


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem

Både Days Gone & Tsushima känns för mig väldigt mycket reaback-speligt ut.
Ingen av dem verkar vara några riktiga höjdare, ser bara otroligt tråkiga ut och tillför inte något som vi inte redan sett åtskilliga gånger förr.

Medlem

Det han "glömmer" berätta är att 7,5 miljoner av de försäljningarna har varit på kraftig rabbaterat pris. I.e. spelat har inte dragit in i närheten av de pengar som Sony hoppats. Dags att gå vidare...

Medlem

Days gone va helt klart ett av de bästa spelen i förra generationen. Flödet på progression och balans mot fiender va spot on. Storyn va intressant och jag gillade casten (även om jag vet att det va en vattendelare). Ser mycket fram emot en uppföljare av ett spel som i mitt tycke inte fick tillräckligt med uppmärksamhet.

Medlem

kan det ha varit så att days gone blev väldigt billigt väldigt snabbt, medans tsushima behöll $60-prislappen mycket längre, och sålde bra ändå?

Medlem
Skrivet av Razken:

tillför inte något som vi inte redan sett åtskilliga gånger förr.

ok, nämn 5 andra samuraibaserade open world-spel.

Medlem

om jag inte visste bättre hade jag sagt att days gone var ett ubisoft-spel.

Medlem
Skrivet av quadratis:

ok, nämn 5 andra samuraibaserade open world-spel.

Du nämner det själv. Open World. Byt ut samurajen mot valfri karaktär.

Skribent

Jag tror mycket handlar om att det är "ännu" ett zombie-spel. Hela zombie-grejen har blivit överexponerad i typ alla medier senaste åren och jag tror inte Sony har lust att satsa på ännu ett i en uppföljare.

Personligen fann jag spelet väldigt "meh", även om spelet höll rätt hög kvalité i vad det gör så var det inget som höll mitt intresse speciellt länge. Har varit less på zombieapokalypsmiljöer rätt länge nu så en uppföljare intresserar mig inte ett dugg. Men jag ser gärna att utvecklarna gör något annat för de är kompetenta på att göra spel.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Har knappt tagit mig igenom det spelet, sömnpiller, tråkiga karaktärer. Sprang runt lite i världen och tyckte det hela kändes så mediokert.

Medlem
Skrivet av Razken:

Du nämner det själv. Open World. Byt ut samurajen mot valfri karaktär.

du ser alltså ingen skillnad på ghost of tsushima och GTA 5?

"doom och bioshock är likadana för båda är FPS"

försöker förstå din logik här.

Medlem
Skrivet av Razken:

Både Days Gone & Tsushima känns för mig väldigt mycket reaback-speligt ut.
Ingen av dem verkar vara några riktiga höjdare, ser bara otroligt tråkiga ut och tillför inte något som vi inte redan sett åtskilliga gånger förr.

Tsushima var ett lätt dag ett köp, ingen reaback.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag tror mycket handlar om att det är "ännu" ett zombie-spel. Hela zombie-grejen har blivit överexponerad i typ alla medier senaste åren och jag tror inte Sony har lust att satsa på ännu ett i en uppföljare.

Personligen fann jag spelet väldigt "meh", även om spelet höll rätt hög kvalité i vad det gör så var det inget som höll mitt intresse speciellt länge. Har varit less på zombieapokalypsmiljöer rätt länge nu så en uppföljare intresserar mig inte ett dugg. Men jag ser gärna att utvecklarna gör något annat för de är kompetenta på att göra spel.

Så är det absolut.
Jag gav ändå spelet en ärlig chans, men tyvärr så var det precis det jag hade förväntat mig och refundade det. Blev inte direkt överraskad av själva spelet, men portningen till PC var iaf väldigt bra gjord och gled på utan problem.

Skrivet av quadratis:

du ser alltså ingen skillnad på ghost of tsushima och GTA 5?

"doom och bioshock är likadana för båda är FPS"

försöker förstå din logik här.

Det jag menade med att det inte "tillför något nytt"
är att vi redan vet om hur formulan fungerar. Spela roll om det är samurajtema eller zombietema när båda är liknande system. Rida runt på en motorcykel eller havremoppe, smyguppdrag, utföra sidequests osv.
Hela den biten är inte direkt ny. Rätta mig om jag har fel.

Medlem

Jag tycker spelet var en lagom 7:a, som en actionfilm du gärna ser om. Storyn var ändå tillräckligt intressant för att jag skulle sitta med till slutet. Inget mästerverk på något sätt men tillräckligt gripande emellanåt och actiondelarna var rätt grymma. Kul att spela helt enkelt. Att behöva leta efter bensin som en galning i början gav lite utsläppsångest men det ordnade sig när man mekat med hojen. Ska inte sticka under stol med att huvudpersonens one liners och prat med sig själv gick över gränsen till pinsam emellanåt men tittar man på en B-rulle så finns sånt med i bland. Man kan säga att han av förklarliga skäl är lite skev i huvudet.

Ser man förbi det så har ändå spelet och storyn sina stunder, gillar t.ex. denna scen SPOILERS! Bra skådespel från båda parter, framför allt birollen tycker jag. Gav mig en boost och ett mål i spelet. Musiken är nog 8-9 i betyg, lite mysigt att lyssna på soundtracket ibland och i spelet höjde den vissa scener rejält.

Synd att allt blev som det blev, buggar och dålig prestanda vid release, att han avgick och att vi eventuellt missar en uppföljare, men det ligger ju något fint i det ändå.

Medlem

Kan väl dels ha att göra med vilka förväntningar Sony hade på försäljningen, hur mycket det kostade att utveckla eller som andra har nämnt: Hur många av dessa exemplar såldes till kraftigt nedsatt pris? Är inte tillräckligt insatt i det där för att kommentera men vill ju tro att Sony hade gett grönt ljus för en uppföljare om de såg potential till vinst på det.

Medlem

funderar på om de har slagit sig i huvudet och sen kom kommentaren eller om de bara är tråkiga. 10 miljoner. Det är mer än vad de flesta spelen kan drömma om. Suites, det är svaret.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem
Skrivet av kebbe:

Kan väl dels ha att göra med vilka förväntningar Sony hade på försäljningen, hur mycket det kostade att utveckla eller som andra har nämnt: Hur många av dessa exemplar såldes till kraftigt nedsatt pris? Är inte tillräckligt insatt i det där för att kommentera men vill ju tro att Sony hade gett grönt ljus för en uppföljare om de såg potential till vinst på det.

Du har rätt om det. Det kan alltid vara det. Men ändå.....


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem
Skrivet av Razken:

Både Days Gone & Tsushima känns för mig väldigt mycket reaback-speligt ut.
Ingen av dem verkar vara några riktiga höjdare, ser bara otroligt tråkiga ut och tillför inte något som vi inte redan sett åtskilliga gånger förr.

Tsushima var en besvikelse. Precis som du beskriver upplevde jag det. Ännu en Ubi-typ-sandlåda med ett nytt skin....trots att det inte är ett Ubisoft-spel känns det som ett sådant. Inget fel i det mer än att det nu finns 6 Far Crys och gud vet hur många Assassin's Creed att välja mellan som gör i princip samma sak.
Days Gone orkade jag därför inte ens ge en chans. Vem vet kanske en regnig dag?

Medlem

Har inte spelat men tycker det ser coolt, lite nyskapade ändå var det väl att det var någon form av biker-miljö?
Kommer nog att plocka upp vid nästa steam rea. Ett av få tidigare PS exklusiva spel som jag varit sugen på att spela.

Medlem

Det finns nog flera orsaker till att det inte blivit en uppföljare (än):

- Det var ingen försäljningssuccé initialt - det har dock sålt bra under lång tid och till nedsatta priser och många som spelat det rekommenderar det till andra.

- Recensionerna var lite ljumma.

- Sony vill kanske inte ha två serier i postapokalyptisk miljö med zombieliknande varelser.

- "Pitchen" för en tvåa kanske helt enkelt inte var speciellt bra.

Ross har låtit lite småbitter vid ett flertal tillfällen sedan han lämnade Bend. Till viss del är det förståeligt. Bend hade funnits väldigt länge med till stor del samma personal. Under utvecklingen av Days Gone gick studion från 40 till 140 personer. De nya var betydligt yngre, jobbade på ett annat sätt och hade ofta andra intressen vilket gjorde att företagskulturen ändrades rejält och många av veteranerna kände sig inte riktigt hemma längre.

Medlem

Days gone var helt fantastiskt bra, bra story, bra karaktärer, bra röstskådespelare, bra värld. Utan tvekan ett av dom bästa under förra generationen.

Tycker det är lika löjligt varje gång någon drar Ubisoft kortet, speciellt när det handlar om spel som Ghost of Tsushima och Days gone. Sen säger dom inte ett enda ord om tex. Halo: Infinite som egentligen kör efter den så kallade Ubisoft mallen mer än båda dessa spel.
Ta dig till en bas, ta över denna bas för att få kartan till området runt basen med en massa ikoner som dyker upp. Upprepa om och om igen.

Medlem

Horde-mekaniken var nått helt unikt och det bästa med spelet. Dock introducerades det för sent i spelet för dess eget bästa. De som inte gillade karaktärerna/storyn spelade säkert inte ens så långt. Själv gillade jag allt med spelet och som helhet var det mer underhållande än PK-festen last of us 2.

Hoppas på en uppföljare någon gång i framtiden.

Medlem

Tycker mycket om Days Gone. Första tredjedelen är dock lite svag och kan avskräcka en del från att spela vidare. Storyn tycker jag var bra och spelet slutar väldigt bra, alla sluten är bra.

Ghost har däremot har den bästa next gen-uppgraderingen av alla spel jag har provat. Spelet var visuellt det vackraste spelet jag har spelat, att gå genom en skog med guldiga löv som faller var en av få gånger där jag velat stanna upp och använda photo mode i ett spel. Ghost lider av ett stort bekymmer och det är att det tar bara någon timme innan du är så pass OP att allt bara dör utan vidare. Det tar lite av glädjen. Storyn var inte heller något i min smak, det var verkligen exakt det jag hade förväntat mig helt utan överraskningar.

Medlem

Hade gärna sett en uppföljare till detta fantastiska spel!

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Days gone var helt fantastiskt bra, bra story, bra karaktärer, bra röstskådespelare, bra värld. Utan tvekan ett av dom bästa under förra generationen.

Tycker det är lika löjligt varje gång någon drar Ubisoft kortet, speciellt när det handlar om spel som Ghost of Tsushima och Days gone. Sen säger dom inte ett enda ord om tex. Halo: Infinite som egentligen kör efter den så kallade Ubisoft mallen mer än båda dessa spel.
Ta dig till en bas, ta över denna bas för att få kartan till området runt basen med en massa ikoner som dyker upp. Upprepa om och om igen.

Kan ju också vara så att folk nämner Days Gone och Ghost of Tsushima för att det var dessa två som nämndes i artikeln och Halo nämndes inte förrän du kände att du behövde ta upp det?

Nej men som jag skrev i min förra kommentar i denna tråd, Days Gone har verkligen delat folk, nästan mer än vanligt känner jag, har sett flera här som tycker att det var ett av generationens bästa spel och flera som sågat det.


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Horde-mekaniken var nått helt unikt och det bästa med spelet. Dock introducerades det för sent i spelet för dess eget bästa. De som inte gillade karaktärerna/storyn spelade säkert inte ens så långt. Själv gillade jag allt med spelet och som helhet var det mer underhållande än PK-festen last of us 2.

Hoppas på en uppföljare någon gång i framtiden.

Hur långt in tills den mekaniken kommer? Jag ska testa spelet så vill veta hur länge jag ska hålla ut ifall jag inte faller för det direkt i början


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem

FZ kanske borde titta lite på rubriken?

Den får det att låta som att Ross jämför med Tsushima vilket han inte gjort?

123
Skriv svar