Inaktiv
#saltfritt

Lyssnade på dagens avsnitt av P3 Spel på vägen till jobbet i morse och fick då höra om ett fenomen på Reddit kallat "lowsodium" som kortfattat innebär att man diskuterar ett spel utan salta kommentarer.

En tråd kan t ex heta LowSodiumCyberpunk och då vet användare att det är en tråd för de som gillar spelet och kan prata ostört utan de konstanta salta insticken från folk som inte gillade spelet och känner sig tvungna att övertala resten av världen att det inte var bra.

Vad tycker ni andra? Är detta något vi kan använda oss här på FZ, t ex genom att lägga till #lågtsodium i början eller slutet på trådens titel?

Personligen kan jag tycka att det hade varit ganska skönt ibland att kunna prata om "kontroversiella" spel med andra som gillar det utan att var fjärde kommentar ska vara något negativt mot spelet eller vi som spelar.

Medlem

Vad är sodium? Någon sorts lösning?

Edit:


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Vad är sodium? Någon sorts lösning?

Edit:
https://i.imgur.com/3docLi1.png

Engelskt salt!


signatur

486 sx25 cirrus logic 1024kb. GB. Amiga 500 +. C64 (trasig rf-modulator)

Medlem

Blir lite väl lite skevt att säga "lågt sodium"? Lättsaltad känns väl mer svenskt, men det låter väl mer som om det ska vara fritt från kritik, så borde det väl vara #saltfritt ?

Medlem

Förstår inte vitsen att bara hylla ett spel, nackdelar och andra negativa saker i ett spel är lika viktigt

Skrivet av Vercadi:

Förstår inte vitsen att bara hylla ett spel, nackdelar och andra negativa saker i ett spel är lika viktigt

Nej, nej. Ens åsikter är en direkt reflektion av ens egen person och alla former av åsikter som går emot ens egen åsikt är en direkt attack på ens person och så kan vi inte ha det.
#SafeSpace


signatur

Viam inveniam aut faciam

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Vercadi:

Förstår inte vitsen att bara hylla ett spel, nackdelar och andra negativa saker i ett spel är lika viktigt

Poängen är inte att kuva eller förbjuda kritik, utan snarare att skapa ett utrymme för diskussion där utgångspunkten tillåts vara positiv, för dem som vill. Ofta som en motreaktion till att det större, "officiella" forumet genomsyras av en betydligt mer negativ ton.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Skribent
Skrivet av Gustav Höglund:

Poängen är inte att kuva eller förbjuda kritik, utan snarare att skapa ett utrymme för diskussion där utgångspunkten tillåts vara positiv, för dem som vill. Ofta som en motreaktion till att det större, "officiella" forumet genomsyras av en betydligt mer negativ ton.

Tycker det låter bra, men samtidigt förstår jag frustrationen i att inte få vräka sig ur sin frustration. Inte för att jag förespråkar det sista, men är känslomänniska. Det är ju något befriande i att få "hata" tillsammans, men det blir ju även en hatspiral. Man eggar på varandra och sen sitter man där i en toxisk gyttja.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Varken lågsalt-trådar eller safe-spaces är lösningen. Båda vill stänga ute åsikter de inte tycker om.

Det är bättre att låta alla skriva, men strunta i saltet. Det är så många ensamma med trasig självkänsla vars enda sätt att ”må bättre” är att kritisera andra. Dessa är fler är någonsin.

Det är bättre att ha empati för att fler människor är ensamma och trasiga idag. Dessa personer mår inte bra. Gnället kommer att finnas där, lösningen är att förstå var gnället kommer ifrån, snarare än att ta gnället på allvar.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Geeks Gaming

Kan hålla med de flesta här.

Självklart kan man inte enbart hylla ett spel men det gäller ju också för det motsatta, man kan ju inte enbart kritisera ett spel(?)

Det bästa är ju om man hade kunnat få många att ge konstruktiv och saklig kritik på ett nyanserat sätt.
Tyvärr brukar det ju bara bli ett smak-krig där alla har rätt och fel samtidigt och där alla står som förlorare till slut.

Mynt har två sidor

Inaktiv
Skrivet av Vercadi:

Förstår inte vitsen att bara hylla ett spel, nackdelar och andra negativa saker i ett spel är lika viktigt

Som Gustav skrev så handlar det inte om att förbjuda men det finns redan så mycket av den varan i alla andra trådar/nyheter så därför kan det vara skönt för folk som t ex vill snacka om BF2042 att de kan få göra det utan att folk ska komma och spy titt som tätt i tråden. Det finns som sagt så många andra utrymmen för det så jag kan tycka att det inte är mycket begärt att få ha en tråd här och där fritt från det.

Inaktiv
Skrivet av wololo:

Blir lite väl lite skevt att säga "lågt sodium"? Lättsaltad känns väl mer svenskt, men det låter väl mer som om det ska vara fritt från kritik, så borde det väl vara #saltfritt ?

Det var inte riktigt poängen men visst blir det mer korrekt att skriva #saltfritt eller dylikt

Inaktiv
Skrivet av Hanzo:

Varken lågsalt-trådar eller safe-spaces är lösningen. Båda vill stänga ute åsikter de inte tycker om.

Det är bättre att låta alla skriva, men strunta i saltet. Det är så många ensamma med trasig självkänsla vars sätt att ”må bättre” är att kritisera andra. De är fler än någonsin.

Lösningen är att ha empati för att fler människor är ensamma och trasiga än någonsin. Dessa personer mår inte bra. Gnället kommer att finnas där, lösningen är att förstå var gnället kommer ifrån, snarare än att ta gnället på allvar.

Varför är det så mycket begärt att de som vill prata om ett spel de gillar ska få kunna göra det utan att få folk som sticker in skallen då och då för att gnälla?

Medlem

Jag tycker att det här har något, @anon_119148.

Det ena utesluter verkligen inte det andra. Utgångspunkten är såklart att alla perspektiv är välkomna, men att kunna starta specifika trådar med fokus på att prata om ett spel eller en konsol utifrån utgångspunkten att man gillar det tänker jag öppnar upp för nyanser och ett annat tonläge. Att prata OM ett spel istället för att behöva försvara det.

Far Cry 6 är en titel som är svår i det avseendet, eftersom man så snabbt hamnar i diskussioner av typen "Ubisoft gör bara samma spel om och om igen och det är dåligt".

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Varken lågsalt-trådar eller safe-spaces är lösningen. Båda vill stänga ute åsikter de inte tycker om.

Det är bättre att låta alla skriva, men strunta i saltet. Det är så många ensamma med trasig självkänsla vars enda sätt att ”må bättre” är att kritisera andra. Dessa är fler är någonsin.

Det är bättre att ha empati för att fler människor är ensamma och trasiga idag. Dessa personer mår inte bra. Gnället kommer att finnas där, lösningen är att förstå var gnället kommer ifrån, snarare än att ta gnället på allvar.

Men ett forum kan väl ha både trådar för att hylla och diskutera ett spel som trådar för att kritisera det. Ser inget problem här, de som vill kritisera har gott om trådar och friheten att skapa en egen tråd för ändamålet om de vill.

Någon som måste få andra att må dåligt för att själv må bra får gärna må dåligt istället.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Låter ju som en bra idé, och för de som absolut måste snacka skit om ett spel kan ju som andra sagt tidigare skapa en egen tråd med extra salt.


signatur

IDKFA

Medlem

Hade joinat just denna subreddit, det var en skön alternativ.
Det blev lite tröttsamt att officiella 2077 cirklejerkades med konstant hat när jag inte delade samma uppfattning. Jag fattar varför det var så såklart.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Inaktiv
Skrivet av Hanzo:

Varken lågsalt-trådar eller safe-spaces är lösningen. Båda vill stänga ute åsikter de inte tycker om.

Det är bättre att låta alla skriva, men strunta i saltet. Det är så många ensamma med trasig självkänsla vars enda sätt att ”må bättre” är att kritisera andra. Dessa är fler är någonsin.

Det är bättre att ha empati för att fler människor är ensamma och trasiga idag. Dessa personer mår inte bra. Gnället kommer att finnas där, lösningen är att förstå var gnället kommer ifrån, snarare än att ta gnället på allvar.

Fast om man konstant får ta del av dessa negativa och inte längre konstruktiva åsikterna (för ärligt talat slutar de ofta vara det efter ett tag när man vet om spelets problem men det fortsätter ältas) så kanske man kan få slippa göra det också. Det stänger inte ute några åsikter - men man kanske kan få ett fåtal trådar där man bara kan få ha bra stämning istället utan att bli påverkad av andras negativitet som du säger finns. Och det har du helt rätt i.

En persons rätt att säga sina åsikter är inte uteslutande dominant över andras rätt att slippa höra den.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Johan Olander:

Tycker det låter bra, men samtidigt förstår jag frustrationen i att inte få vräka sig ur sin frustration. Inte för att jag förespråkar det sista, men är känslomänniska. Det är ju något befriande i att få "hata" tillsammans, men det blir ju även en hatspiral. Man eggar på varandra och sen sitter man där i en toxisk gyttja.

Olander din hater.

Som sagt, saltfria forum uppstår ofta som ett mer positivt (och fullständigt valfritt) alternativ till gyttjan du pratar om. Ett bra exempel är Cyberpunk:

https://www.reddit.com/r/cyberpunkgame/
https://www.reddit.com/r/LowSodiumCyberpunk/

Slänger man ett getöga på de båda flödena märker man snabbt skillnaden i humör - och är sedan fri att välja sin arena. Många dubbeldippar och scrollar i båda, kan jag tänka mig.

Skrivet av bluebird:

Jag tycker att det här har något, @grollo_92.

Det ena utesluter verkligen inte det andra. Utgångspunkten är såklart att alla perspektiv är välkomna, men att kunna starta specifika trådar med fokus på att prata om ett spel eller en konsol utifrån utgångspunkten att man gillar det tänker jag öppnar upp för nyanser och ett annat tonläge. Att prata OM ett spel istället för att behöva försvara det.

Far Cry 6 är en titel som är svår i det avseendet, eftersom man så snabbt hamnar i diskussioner av typen "Ubisoft gör bara samma spel om och om igen och det är dåligt".

Hear, hear.

Man ska heller inte glömma bort att saltfria forum på Reddit (till viss del) är en konsekvens av sajtens system med upp- och nedröster, som styr diskussionerna där på ett sätt som vi inte ser här på FZ. Efter ett tag blir det helt enkelt tröttsamt att positiva kommentarer skjuts ned i minusträsket för att de är positiva.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Det här var en bra idé tycker jag. Tänk dock på att det förmodligen blir en del extra arbete för fz mods.

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

Poängen är inte att kuva eller förbjuda kritik, utan snarare att skapa ett utrymme för diskussion där utgångspunkten tillåts vara positiv, för dem som vill. Ofta som en motreaktion till att det större, "officiella" forumet genomsyras av en betydligt mer negativ ton.

Vem och hur avgör man vad som anses vara för negativt, eller inte tillräckligt positiv åsikt?

Medlem

Nordkorea intensifies.

Nej men det kan ju vara skönt att slippa allt gnäll ibland och ”bara” diskutera spelet istället för ”Utvecklare X suger” etc.

Trodde för övrigt att tråden skulle handla om hur vi minskar på saltet i maten. Men icke! Jag kan tipsa om örtsalt.

Medlem

Utmärkt idé. Att ha trådar som bara diskuterar spelet, utan något ordkrig mellan dom som hatar det och försvarar det, vore uppfriskande.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Sapiens:

Vem och hur avgör man vad som anses vara för negativt, eller inte tillräckligt positiv åsikt?

I fallet Reddit är det användarna på sajten som lämnar upp- och nedröster på trådar och inlägg efter tycke och smak.

Edit: Jag borde kanske tillägga att jag inte ser något särskilt behov av saltfria trådar här på FZ, eftersom vi inte använder oss av samma röstsystem som Reddit.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Jag förstår tanken bakom men samtidigt är det ju väldigt lätt att scrolla förbi kommentarer man inte håller med om eller inte vill svara på. Jag har pratat med folk som håller med mig om att BF 2042 är ett helt ok spel i trådar här på FZ där majoriteten av kommentarer säger att det är det sämsta spelet någonsin. Och skulle någon bli provocerad av att jag tycker ett spel är bra och citera mig kan jag också välja om jag vill svara eller inte.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Varför är det så mycket begärt att de som vill prata om ett spel de gillar ska få kunna göra det utan att få folk som sticker in skallen då och då för att gnälla?

Jag tror att jag missförstod tråden.

Det handlar alltså bara om att kunna ha separata diskussionstrådar?
Exempelvis ha vanliga trådar där all kritik och åsikter är tillåtet och
sedan ha #saltfria trådar där kritik ovälkomnas.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Moderator | Testpilot
Skrivet av Gustav Höglund:

I fallet Reddit är det användarna på sajten som lämnar upp- och nedröster på trådar och inlägg efter tycke och smak.

Edit: Jag borde kanske tillägga att jag inte ser något särskilt behov av saltfria trådar här på FZ, eftersom vi inte använder oss av samma röstsystem som Reddit.

Skrivet av anon_119148:

Lyssnade på dagens avsnitt av P3 Spel på vägen till jobbet i morse och fick då höra om ett fenomen på Reddit kallat "lowsodium" som kortfattat innebär att man diskuterar ett spel utan salta kommentarer.

En tråd kan t ex heta LowSodiumCyberpunk och då vet användare att det är en tråd för de som gillar spelet och kan prata ostört utan de konstanta salta insticken från folk som inte gillade spelet och känner sig tvungna att övertala resten av världen att det inte var bra.

Vad tycker ni andra? Är detta något vi kan använda oss här på FZ, t ex genom att lägga till #lågtsodium i början eller slutet på trådens titel?

Personligen kan jag tycka att det hade varit ganska skönt ibland att kunna prata om "kontroversiella" spel med andra som gillar det utan att var fjärde kommentar ska vara något negativt mot spelet eller vi som spelar.

Som moderator så vill jag säga detta:

Vill man ha en sådan tråd, skapa en. Beskriv bara vad tråden handlar om och vad poängen med den är så ser vi till att kommentarerna håller sig till ämnet i den mån det går.

FZ har haft liknande trådar förut där utgångspunkten varit att man ska vara positiv. Just för att det ofta kan bli att man pratar om varför spel är dåliga istället för bra, och det fungerade ypperligt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av uberpwnage2.0:

Som moderator så vill jag säga detta:

Vill man ha en sådan tråd, skapa en. Beskriv bara vad tråden handlar om och vad poängen med den är så ser vi till att kommentarerna håller sig till ämnet i den mån det går.

FZ har haft liknande trådar förut där utgångspunkten varit att man ska vara positiv. Just för att det ofta kan bli att man pratar om varför spel är dåliga istället för bra, och det fungerade ypperligt.

Yes, här på FZ tror jag gott det räcker med en genomtänkt rubriksättning av slaget "Tråden för oss som gillar BF 2042!" för att styra diskussionen åt tänkt håll.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Förstår lite men ändå inte det hela. Jag är för kritik, både bra kritik och dålig kritik. Men den ska vara konstruktiv.

Att säga att X är bra säger mig lika lite som att säga att x är skit egentligen. Vad gör x bra eller dåligt, det är det viktiga tycker jag.

Så, med det i min tanke så tänker jag att idén är att ta bort den negativa icke konstruktiva delen från kritiken men inte den positiva delen? Oavsett hur lite den säger om saken.

T.ex
Så X får vara bra! Men X får inte vara dåligt, såvida man inte beskriver varför x är dåligt?

Did I get it right?

Medlem
Skrivet av Nasder:

Förstår lite men ändå inte det hela. Jag är för kritik, både bra kritik och dålig kritik. Men den ska vara konstruktiv.

Att säga att X är bra säger mig lika lite som att säga att x är skit egentligen. Vad gör x bra eller dåligt, det är det viktiga tycker jag.

Så, med det i min tanke så tänker jag att idén är att ta bort den negativa icke konstruktiva delen från kritiken men inte den positiva delen? Oavsett hur lite den säger om saken.

T.ex
Så X får vara bra! Men X får inte vara dåligt, såvida man inte beskriver varför x är dåligt?

Did I get it right?

Allt behöver ju inte handla om kritik. Det är precis som när man hänger med polarna och dricker bärs. Kan vara kul att bara snacka om något utan att någon hela tiden ska bryta in med mer eller mindre konstruktiv kritik i ämnet.

Skriv svar