Moderator | Testpilot
Skrivet av Nasder:

Förstår lite men ändå inte det hela. Jag är för kritik, både bra kritik och dålig kritik. Men den ska vara konstruktiv.

Att säga att X är bra säger mig lika lite som att säga att x är skit egentligen. Vad gör x bra eller dåligt, det är det viktiga tycker jag.

Så, med det i min tanke så tänker jag att idén är att ta bort den negativa icke konstruktiva delen från kritiken men inte den positiva delen? Oavsett hur lite den säger om saken.

T.ex
Så X får vara bra! Men X får inte vara dåligt, såvida man inte beskriver varför x är dåligt?

Did I get it right?

Tanken är att man ska kunna hoppa in i en tråd utan att det bara ska osa av negativitet. Jag känner att speldiskussioner ofta slutar med att man bara pratar om vad ett spel gör fel snarare än att snacka om vad som gör spelet bra.

När man snackar om vad som gör spelet bra tycker jag man givet också kan berätta vad som fungerar mindre bra, men att försöka ha ett överlag positivt och konstruktivt diskussion.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Tanken är att man ska kunna hoppa in i en tråd utan att det bara ska osa av negativitet. Jag känner att speldiskussioner ofta slutar med att man bara pratar om vad ett spel gör fel snarare än att snacka om vad som gör spelet bra.

När man snackar om vad som gör spelet bra tycker jag man givet också kan berätta vad som fungerar mindre bra, men att försöka ha ett överlag positivt och konstruktivt diskussion.

Tack för förklaringen, då är jag med på noterna.

Brukar kännas som att de som har negativa åsikter om ett spel är de som har mest att säga om det. Jag ser det som att de som gillar spelet är upptagna med att spela det istället för att diskutera det.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Nasder:

Tack för förklaringen, då är jag med på noterna.

Brukar kännas som att de som har negativa åsikter om ett spel är de som har mest att säga om det. Jag ser det som att de som gillar spelet är upptagna med att spela det istället för att diskutera det.

Precis så känner jag också. Allt vad sociala medier innebär så är det oftast gnäll för att gnällspikarna syns mest


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Sapiens:

Vem och hur avgör man vad som anses vara för negativt, eller inte tillräckligt positiv åsikt?

Oss moderator, kort och gott - vilket känns ganska självklart. Vi gör ju bedömningar utefter våra regler varje dag.

Trådskaparen sätter "reglerna" för sin tråd, exempelvis #saltfri, och så ser vi mods till att det hålls så gott det går


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Mycket bra idé, och det borde även gälla bloggarna.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

...sååå om du döper denna tråd till #saltfritt så får vi bara diskutera ämnet i positiv anda?

Whaaat?


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Inaktiv
Skrivet av Kane:

...sååå om du döper denna tråd till #saltfritt så får vi bara diskutera ämnet i positiv anda?

Whaaat?

Haha nä i denna tråd får vi diskutera helt fritt vad vi tycker om saltfritt.

Medlem

Nu fick jag fantasier om att ta hitta något super-kontroversiellt och sätta saltfritt på det.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Lär väl utvecklas till "Denna nyheten är #saltfri - Vår sponsor skulle föredra om det bara var positiva kommentarer om Call of Duty 35". Otroligt tramsigt men visst, hade säkert gott utmärkt att starta sådana trådar och ha gott om folk villiga att ta bort kommentarer till höger och vänster när de inte uppfyller den arbiträra gränsen för "tillräckligt positiv".

Medlem
Skrivet av kebbe:

Lär väl utvecklas till "Denna nyheten är #saltfri - Vår sponsor skulle föredra om det bara var positiva kommentarer om Call of Duty 35". Otroligt tramsigt men visst, hade säkert gott utmärkt att starta sådana trådar och ha gott om folk villiga att ta bort kommentarer till höger och vänster när de inte uppfyller den arbiträra gränsen för "tillräckligt positiv".

Inte alls tramsigt, ponera att du startar en tråd med ämnet att du vill hitta lagkamrater i låt oss säga League of Legends, vad finns det för nytta med att det kommer in och trash talkar spelet eller att det kommer in DOTA folk och ska berätta hur mycket bättre deras spel är?

Och nej det lär inte komma in saltfria nyheter, ta av dig foliehatten va?


signatur

IDKFA

Medlem

En hyllningstråd till Hitler, Stalin och tidelag #saltfri


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Moderator | Testpilot
Skrivet av Kane:

...sååå om du döper denna tråd till #saltfritt så får vi bara diskutera ämnet i positiv anda?

Whaaat?

Poängen är att man ska kunna skriva i sin tråd vad man vill diskutera och hur - precis som tidigare. Vi har haft trådar där fokus på vad som gör spel bra är vad som ska diskuteras, så egentligen är det här inget nytt.

Många speldiskussioner slutar bara med att folk ska diskutera vad som gör spelet dåligt.

En sak jag skulle kunna jämföra med är The Walking Dead TV-serien. För bara någon minut sedan skrev jag i en chatt på Discord att jag börjat se serien där jag tog en break vid Säsong 8 för att se klart allt som finns nu när serien ska påbörja sin sista sändning. Kan du gissa vad som hände?

Det enda folk gjorde var att spy galla över hur dålig serien är av olika anledningar (som ofta är känt för de flesta) istället för att inte skriva något alls, eller kanske säga något i stil med "Ha så kul, Robin!".

#saltfritt, eller trådens poäng, är att man ska (och redan kan och gjort tidigare) skapa en tråd vars poäng är att vara mer positiv i diskussionen av ett spel då det ofta slutar med "Det här spelet suger på grund av X, Y och Z".

Skrivet av kebbe:

Lär väl utvecklas till "Denna nyheten är #saltfri - Vår sponsor skulle föredra om det bara var positiva kommentarer om Call of Duty 35". Otroligt tramsigt men visst, hade säkert gott utmärkt att starta sådana trådar och ha gott om folk villiga att ta bort kommentarer till höger och vänster när de inte uppfyller den arbiträra gränsen för "tillräckligt positiv".

Osäker på vad du vill få sagt då detta bara var något för trådar, som precis nämnt ovan, inte är något nytt egentligen.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

En hyllningstråd till Hitler, Stalin och tidelag #saltfri

Rolig du är, höhö.

För att ta en inte så seriös kommentar seriös, så är ju knappast något av de ämnena accepterade här ändå. Det borde du veta.


signatur

IDKFA

Moderator | Testpilot
Skrivet av Hanzo:

Nu fick jag fantasier om att ta hitta något super-kontroversiellt och sätta saltfritt på det.

Skrivet av Hanzo:

En hyllningstråd till Hitler, Stalin och tidelag #saltfri

Testa och se hur det går... : )


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Rolig du är, höhö.

För att ta en inte så seriös kommentar seriös, så är ju knappast något av de ämnena accepterade här ändå. Det borde du veta.

Det går säkert att hitta något spelrelaterat som är lika negativt laddat och sedan sätta ”får ej kritiseras”-stämpel på det.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Det går säkert att hitta något spelrelaterat som är lika negativt laddat och sedan sätta ”får ej kritiseras”-stämpel på det.

Oroa dig inte, moderatorerna ser nog igenom dina tilltänkta trolltrådar och de kommer låsas och stoppas undan på en plats där solen inte lyser.


signatur

IDKFA

Moderator | Testpilot
Skrivet av Hanzo:

Det går säkert att hitta något spelrelaterat som är lika negativt laddat och sedan sätta ”får ej kritiseras”-stämpel på det.

Men ärligt talat, tror du verkligen hela poängen med tråden (och om du läst det jag skrivit) handlar om att man bara kan sätta en stämpel och så får man absolut inte göra så?

Jag förstår inte varför folk tar saker till en sådan extrem. Allt handlar om att man ska kunna skapa en tråd där man kan diskutera spel i en mer positiv anda och försöka fokusera på vad ett spel gör bra snarare än att bara fokusera på vad som gör ett spel dåligt, vilket är väldigt vanligt att folk gör.

Svårare än så är det inte.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Oroa dig inte, moderatorerna ser nog igenom dina tilltänkta trolltrådar och de kommer låsas och stoppas undan på en plats där solen inte lyser.

Jo, det är iofs sant. Har man någorlunda resonabla moderatorer så lär det inte gå någon vidare. Vilket uber också syftade på, några inlägg upp.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av kebbe:

Lär väl utvecklas till "Denna nyheten är #saltfri - Vår sponsor skulle föredra om det bara var positiva kommentarer om Call of Duty 35". Otroligt tramsigt men visst, hade säkert gott utmärkt att starta sådana trådar och ha gott om folk villiga att ta bort kommentarer till höger och vänster när de inte uppfyller den arbiträra gränsen för "tillräckligt positiv".

Vilken sprudlande optimism.

Jag förstår var du kommer ifrån, även om jag har svårt att se den dystopiska bilden ta form i verkligheten här på FZ. "Low sodium" är, som tidigare sagts, ett fenomen känt från Reddit, där röstsystemet och uppdelningen med olika subreddits skapar helt andra spelregler än på vår kära sajt. Jag får känslan av att TS bara föreslog #saltfritt som en hashtag för att indikera en önskad stämning i tråden, på samma sätt som #seriös kan användas för att be folk lämna skämtinläggen vid dörren.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Men ärligt talat, tror du verkligen hela poängen med tråden (och om du läst det jag skrivit) handlar om att man bara kan sätta en stämpel och så får man absolut inte göra så?

Jag förstår inte varför folk tar saker till en sådan extrem. Allt handlar om att man ska kunna skapa en tråd där man kan diskutera spel i en mer positiv anda och försöka fokusera på vad ett spel gör bra snarare än att bara fokusera på vad som gör ett spel dåligt, vilket är väldigt vanligt att folk gör.

Svårare än så är det inte.

Ok, jag är med på noterna nu.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Skribent
Skrivet av Hanzo:

En hyllningstråd till Hitler, Stalin och tidelag #saltfri

Sitter och funderar hur man kan få tidelag #saltfri, men gillar motorvägar och moderniserat lantbruk. Kan ju bli en ny challenge det här. "The Hanzo Challenge".


signatur

I am the black wizards.

Inaktiv

Väldigt intressant hur många som initialt reagerar negativt på tanken om trådar där poängen är att kunna prata om spel sans negativ kritik. Vissa verkar nästa tolka det som att jag vill ha ett hjärntvättat kumbaya Teletubbies-forum där man inte får uttala sig negativt om något men det handlar om enskilda trådar där de som gillar något kan prata om varför man gillar det.

Medlem

Vad är meningen med att disskutera något om alla redan tycker lika? Låter som en extremt tråkig tråd.
- Jag älskar detta spel!
- Jag med!
- Och jag med!
- Du med?
- Och jag med!

#circlejerk

Medlem

Som koncept så låter det intressant och att det verkar finnas ett behov. Dock så anser jag att det är en "quick fix" på ett symptom.
Detta symptom är ganska vanligt har jag märkt, att man tycker saker utan att förklara varför. Varför är något bra/dåligt?
Att säga att "Spelet är skitbra" är lika meningslöst som att säga "Spelet suger", är det inte mer konstruktivt att starta en tråd med krav på förklara utförligt VARFÖR man tycker något, bra som dåligt?


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av lars_kongo:

Vad är meningen med att disskutera något om alla redan tycker lika? Låter som en extremt tråkig tråd.
- Jag älskar detta spel!
- Jag med!
- Och jag med!
- Du med?
- Och jag med!

#circlejerk

Menar du att den enda diskussionen värd att ha om spel är att övertyga folk som ogillar det att spelet är bra och vice versa? 🤔

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Menar du att den enda diskussionen värd att ha om spel är att övertyga folk som ogillar det att spelet är bra och vice versa? 🤔

Det var ett övertydligt exempel. Jag förstår bara inte meningen med en disskusionstråd om den inte ska få innehålla olika åsikter och vinklingar. Känns knäppt, men kör på.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Det var ett övertydligt exempel. Jag förstår bara inte meningen med en disskusionstråd om den inte ska få innehålla olika åsikter och vinklingar. Känns knäppt, men kör på.

World of Warcraft, diskutera klasser approach till olika raids, bosser, crafting kan du verkligen inte tänka att en sådan tråd kan hålla på oändligt utan att snacka skit om just World of Warcraft?


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Nasder:

Förstår lite men ändå inte det hela. Jag är för kritik, både bra kritik och dålig kritik. Men den ska vara konstruktiv.

Att säga att X är bra säger mig lika lite som att säga att x är skit egentligen. Vad gör x bra eller dåligt, det är det viktiga tycker jag.

Så, med det i min tanke så tänker jag att idén är att ta bort den negativa icke konstruktiva delen från kritiken men inte den positiva delen? Oavsett hur lite den säger om saken.

T.ex
Så X får vara bra! Men X får inte vara dåligt, såvida man inte beskriver varför x är dåligt?

Did I get it right?

Det handlar egentligen om att inte ha någon kritik alls, varken negativ eller positiv, utan helt enkelt bara dela med sig sina spelupplevelser, vad man gjort för uppdrag, hur man klarade uppdraget, vilket val man ställdes inför, om man behöver hjälp med något osv och samtala om det med andra som gillar spelet och ha en vänlig spelgemenskap.

Detta utan att ha en ordkrig som pågår samtidigt i samma tråd mellan dom som "hatar" spelet och dom som känner att dom måste försvara spelet. För det stör, något enormt, och tar död på spelgemenskapstillväxten.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

World of Warcraft, diskutera klasser approach till olika raids, bosser, crafting kan du verkligen inte tänka att en sådan tråd kan hålla på oändligt utan att snacka skit om just World of Warcraft?

Exakt. Eller för att inspireras av Sisyrs avatar kan man ta Disco Elysium som exempel. Finns VÄLDIGT mycket att diskutera i det spelet, spelvärlden, politiken, betydelsen av olika saker, hur man ser på olika karaktärer etc. Där det inte skulle göra så mycket om folk som bara tycker att spelet är skittråkigt kommer in och konstaterar det med jämna mellanrum.

Förövrigt var min första tanke när jag läste tråden att #saltfritt var nån ny trend där folk skulle helt börja utesluta salt ur kosten för att.. jag vet inte, kunna få stånd igen eller något, och kände att det nog inte lät som en så jättebra idé. Jag är glad att så inte var fallet.

Medlem

"Ingen plan överlever den första kontakten med fienden" ett citat jag kom att tänka på när jag läste tråden.

Vill bara uttrycka mitt gillande till tanken som OP hade. Det finns absolut utrymme för att kunna göra en tråd och "skydda" den mot folk vars enda intresse är att dela med sig av allt dåligt i det aktuella ämnet.

Jag gör mig verkligen skyldig till att salta saker ibland och tycker inte det är något fel, men jag har inte svårt att förstå att man ibland önskar ha en tråd i fred.
Te.x. just nu trilskas jag med Fotballmanager 2020 och kan tänka mig en "salfri" tråd där man delar med sig av tips trix, tankar och experiment utan att tråden havereras av alla som bara vill spy galla på det fåniga med ny FM varje år eller hur trasigt spelet är.

Jag har förstått det som att det redan finns här om även i indirekt form (moderatorerna moddar enligt trådens beskrivning)
Så det kanske är upp till oss att göra bättre beskrivningar av tanken bak vissa trådar.

Skriv svar