Snabbkollen - Är Microsofts köp av Activision Blizzard bra eller dåligt för spelbranschen?

Medlem
Skrivet av svampfan:

Ja den är ju mer trolig men efter alla dess köp vore ju Sony köper Microsoft roligare. Att dom bara kommer in och plockar allt som Microsoft köpt upp under åren 😂

Haha ja verkligen eller Sega köper Mircosoft och Nintendo köper Sony och så är 90-talet tillbaka 🤣

Medlem

Nu är den trumpgullande chefen för världsbanken sur på Microsoft över affären. Tycker att det blir ganska skrattretande med tanke på den generella ojämlikhet som råder i världen och Bezos åker rymdskepp över oss.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Ribcage:

Som den absoluta majoriteten här tycker jag att det är bra.

Bra för mig, som får ännu fler spel på Game Pass. Förhoppningsvis bra för utvecklarna som varit på dekis och nu kan skapa bra spel.
Bra för alla som har tillgång till Game Pass vilket är enormt många med konsoler, PC och mobil/moln.

Negativt för... konkurrenterna? Som fortfarande är större i omsättning. Allt snack om monopol är okunskap.

Företagens omsättning i spelbranschen är som sagt bara en mätpunkt, om än stor, men målar inte på egen hand en fullständig bild av situationen. Microsoft har en krigskassa som ingen annan aktör i branschen kan mäta sig med, och när den används för att sluka en jätte som Activision Blizzard förstår jag varför diskussioner om monopol och vingklippta konkurrenslagar dyker upp. Att vifta bort "allt snack" av det slaget som okunskap känns en smula oärligt i sammanhanget.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

Microsoft har en krigskassa som ingen annan aktör i branschen kan mäta sig med, och när den används för att sluka en jätte som Activision Blizzard förstår jag varför diskussioner om monopol och vingklippta konkurrenslagar dyker upp. Att vifta bort "allt snack" av det slaget som okunskap känns en smula oärligt i sammanhanget.

Det stämmer inte. Tencent, Apple, Amazon, Google med fler har stora "krigskassor" och antingen är i branschen eller är på väg dit. Då allt lutar åt metaverse, tjänster, streaming med mer. Ditt inlägg känns en smula oärligt.

Flakmonkey

Det är väl ingen som påstår att MS iom detta har någon form av monopol. Det som man (iaf jag) är orolig för är det här är ännu ett steg på en väg som imo riskerar att bli en situation med mindre konkurrens och det kommer jag alltid tycka är något dåligt. Bara minskad konkurrens är imo dåligt. I min värld skulle det vara hemskt om det bara var Nintendo, Sony och MS kvar, utan någon som helst form av tredjepartsutgivare som kan hålla dem på tårna.

Vissa ser ju det här med att allt hamnar på Gamepass som en utopi eftersom det automatiskt skulle innebära att de får fantastiska spel för en billig penning dag 1 för all framtid. Vad är det som säger att det kommer bli så? Varför skulle MS erbjuda en så pass bra tjänst som gamepass för en såpass billig penning som de gör nu om de inte behöver? Varför skulle hindra dem inte börja släppa spel som må ingå i Gamepass men som du sedan måste köpa ingame content till för att få ut 100%? Något form av altruistisk övertygelse?

Sen kan man ju leka med tanken att så länge Phil Spencer sitter vid rodret så är allt frid och fröjd. Okej, vad händer när han är borta? Kommer den som ta över ha lika ädla drag som Phil sägs ha eller har hen andra mål och tillvägagångssätt? Finns det då ingen eller lite konkurrens, ja då är det ju bara att tuta och köra. Ta bara MS drag med Xbox One där man skulle låsa spel till konsolen och en massa annat kul påhitt som inte uppskattades. MS drog sig ur det eftersom de skulle tappa business på det vilket de kunde göra iom att det fanns konkurrens. Hade inte Sony funnits där ja då hade ju MS kunnat köra vidare. Samma sak med Sonys konstiga påhitt med PS3. Då fanns MS där som tvingade Sony att satsa mer på online och en maskin som var lättare att utveckla till. Utan MS, ja då hade Sony bara kunnat fortsätta. För vad ska vi gamers säga? "Nej då slutar jag spela helt!" Inte särskilt troligt känner jag.

Det här har ju ingenting med att det är MS att göra. Nu råker det vara de som har mest pengar av konsoltillverkarna men det hade varit lika illa om Sony tog över för mycket, om Nintendo gjorde det eller om Jeff Bezos får feeling och köper allt och alla. Visst du skulle inte behöva ha olika maskiner, olika tjänster, etc men till vilket pris?

Nu är ju scenariot jag målar upp förstås inte något som man vet ska hända, men jag tror att man gör det väldigt lätt för sig om man tror att det här i ett längre perspektiv bara kan innebära positiva saker.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Som den absoluta majoriteten här tycker jag att det är bra.

Bra för mig, som får ännu fler spel på Game Pass. Förhoppningsvis bra för utvecklarna som varit på dekis och nu kan skapa bra spel.
Bra för alla som har tillgång till Game Pass vilket är enormt många med konsoler, PC och mobil/moln.

Negativt för... konkurrenterna? Som fortfarande är större i omsättning. Allt snack om monopol är okunskap.

Nej, något monopol uppnår Microsoft förstås inte med det här uppköpet. Men det känns som att det är ditåt de strävar, även om ett monopol i rent bokstavlig mening förstås inte kan uppnås förrän Microsoft även äger Nintendo och Sony och alla andra spelutvecklare. Jag har använt ordet monopol, men då menar jag mer att Microsoft likt Bayern München i tysk fotboll köper upp konkurrensen (Bayern drar ju sig t ex inte för att köpa spelare från mindre klubbar för att snarare få bort dem från den klubben än att ha behov av dem själva).

Jag vidhåller att jag tycker att det här är negativt, alla de som bara spelar på Sony- eller Nintendo-konsoler kan helt plötsligt inte spela Activisions (i mitt tycke kassa) spel längre. Och jag tror nog att Game Pass-abonnenter hade kunnat få tillgång till Activision-spelen även utan det här uppköpet, vad det lider.

Medlem

Kan ett uppköp av Sonys Playstation-division vara realistiskt tror ni, förresten? Både Amazon och Google har ju tagit fumliga, ganska misslyckade försök att slå sig in på konsolmarknaden. Hade de köpt upp Playstation med allt vad det innebär hade de fått en väldigt enkel väg in i konsolvärlden, samtidigt som Playstation hade fått oändliga resurser.

Medlem
Skrivet av Tröjan:

Och jag tror nog att Game Pass-abonnenter hade kunnat få tillgång till Activision-spelen även utan det här uppköpet, vad det lider.

Det hade nog varit betydligt billigare ja om enda målet var att få CoD till Game Pass. Många aktörer verkar låsa spelserier samt DLC, även tredjepart till sig nu så någon liknande monopolställning verkar det inte vara tal om. Vi får väl se vilka synergier som kan ske med de olika utvecklarna. Kan nog ske en del positivt utöver GP för oss gamers.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Nosnos:

Det är väl ingen som påstår att MS iom detta har någon form av monopol. Det som man (iaf jag) är orolig för är det här är ännu ett steg på en väg som imo riskerar att bli en situation med mindre konkurrens och det kommer jag alltid tycka är något dåligt. Bara minskad konkurrens är imo dåligt. I min värld skulle det vara hemskt om det bara var Nintendo, Sony och MS kvar, utan någon som helst form av tredjepartsutgivare som kan hålla dem på tårna.

Väl sammanfattat. Det är affärens storlek, och konsolideringen av stora branschaktörer, som ger potentiellt dåliga vibbar för framtiden.

Skrivet av Ribcage:

Det stämmer inte. Tencent, Apple, Amazon, Google med fler har stora "krigskassor" och antingen är i branschen eller är på väg dit. Då allt lutar åt metaverse, tjänster, streaming med mer. Ditt inlägg känns en smula oärligt.

Du får nog bestämma dig vilka företag och nyckeltal vi ska luta oss mot, om vi ska att kunna föra diskussionen vidare. I första inlägget säger du att monopol-kommentarer visar på okunskap, för att Microsoft och Activision sammanslaget omsätter liknande summor i spelbranschen som Tencent och Sony. När jag säger att det bara är en del av sanningen pekar du istället på den ekonomiska storleken hos Apple, Google och Amazon - tre företag som i nuläget har en ytterst begränsad verksamhet i spelbranschen.

Till det sistnämnda vill jag säga detta: Om Apple, Google eller Amazon väljer att utöka sin närvaro (och makt) i spelbranschen genom att köpa upp och slå ihop aktörer av storleken Activision Blizzard, kommer jag möta det med samma skepsis som jag gör den här affären.

Och till sist så har du en poäng i att jag kanske borde nämnt Tencent i mitt inlägg ovan, då det företaget (också) är av en helt annan storlek än Sony, Nintendo, med flera. (Något som de också tycker om att visa med sina investeringar och uppköp). Med det sagt bleknar även Tencent i jämförelse med Microsoft, vilket var min poäng från början.

Fotnot: När jag refererar till "de största aktörerna" i spelbranschen syftar jag på de företag som gör den största omsättningen just nu och/eller de senaste åren. (Se till exempel https://www.tweaktown.com/news/72703/2019s-top-earning-video-...


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

Du får nog bestämma dig vilka företag och nyckeltal vi ska luta oss mot, om vi ska att kunna föra diskussionen vidare. I första inlägget säger du att monopol-kommentarer visar på okunskap, för att Microsoft och Activision sammanslaget omsätter liknande summor i spelbranschen som Tencent och Sony. När jag säger att det bara är en del av sanningen pekar du istället på den ekonomiska storleken hos Apple, Google och Amazon - tre företag som i nuläget har en ytterst begränsad verksamhet i spelbranschen.

Precis, det beror på om du vill se det som någon helhet eller inte. Om det är omsättning inom gaming som utgivare eller krigskassor du diskuterar. Du tog upp krigskassor och i det fallet får vi inte glömma att de tre med störst omsättning inom gaming nu inte är de med störst "krigskassor" utan det finns allt större valar där ute, redo att handla.
Deras begränsade verksamhet visar väl just det. De har stora kassor och vill in på marknaden. Vad behöver de göra då? Handla. De existerar inte inom ett vakum, de på toppen just nu. Helt enkelt.

Medlem

Det bästa vore nog om Ms skapar egna studios från början. Då måste dom förhoppningsvis angashera sig på en helt annan nivå. Och det tror jag är sundare. Jag hoppas verkligen att dom förbättrar företagen dom köpt på senaste tiden. För dom har ju inte jätte bra ryckte...

Medlem

https://www.expressen.se/sport/e-sport/uppgifter-ville-salja-...

Vissa tycker kanske det hade varit bättre om Facebook hade köpt AB.

Skrivet av r4v3nl0rd:

https://www.expressen.se/sport/e-sport/uppgifter-ville-salja-...

Vissa tycker kanske det hade varit bättre om Facebook hade köpt AB.

Hade vart intressant att få veta vilket det icke namngivna företag var. Möjligtvis Amazon eller Google?

123
Skriv svar