Sony köper Halo- och Destiny-skaparna Bungie

Medlem

Sony betalade ungefär samma summa för Destiny som Disney betalande för Star Wars. En franchise med filmer, tv-serier, spel, alltifrån leksaker i Happy Meals till Halloween kostymer och allt du kan tänka dig.

Destiny har inte ens i närheten av samma potential som Star Wars, inte ens en bråkdel. Sony vet inte vad de sysslar med.

Medlem
Skrivet av Draconis:

Sony betalade ungefär samma summa för Destiny som Disney betalande för Star Wars. En franchise med filmer, tv-serier, spel, alltifrån leksaker i Happy Meals till Halloween kostymer och allt du kan tänka dig.

Destiny har inte ens i närheten av samma potential som Star Wars, inte ens en bråkdel. Sony vet inte vad de sysslar med.

Spelar väl ingen roll hur stor potentialen är när man aktivt väljer att knuffa varumärket utför ett stup likt det vi ser i fallet med Disney och Star Wars?

Nä, jag tror Sony lagt ned mycket tid på att analysera detta köp och att det kan täcka en del av vad man tidigare saknat bland sina bolag.

Medlem

den var oväntad! först baxade microsoft halo (och bungie i stort) från oss pc spelare, och nu baxar sony bungie från microsoft


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av Draconis:

Sony betalade ungefär samma summa för Destiny som Disney betalande för Star Wars. En franchise med filmer, tv-serier, spel, alltifrån leksaker i Happy Meals till Halloween kostymer och allt du kan tänka dig.

Destiny har inte ens i närheten av samma potential som Star Wars, inte ens en bråkdel. Sony vet inte vad de sysslar med.

Hur många anställda har "star wars"? Enorm skillnad på att köpa rättigheter till ett varumärke och ett färdigt bolag. Otur när du tänkte?

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det är inte första gången Sony kör den här strategin att agera reaktivt på vad andra (Microsoft) gör. Tänker på hur de gjorde precis tvärtom vad MS gjorde när de skulle lansera Xbox One. Jag tror dock att Destiny säkert kommer förbli multi-plattform, även kanske uppföljarna? Men det är nog högst troligt att Sony sätter Bungie på att utveckla något exklusivt i framtiden. Kanske nytt IP?

Samma med Gamepass. Sony är alltid tvåa på bollen.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Hur många anställda har "star wars"? Enorm skillnad på att köpa rättigheter till ett varumärke och ett färdigt bolag. Otur när du tänkte?

Disney köpte dock inte enbart varumärket, utan bolaget LucasFilm.

Tycker för övrigt att artikeln från GamesIndustry rätade ut en del frågetecken kring Sonys tankegångar om köpet, där det mer än något annat handlar om de teknologier Bungie äger än själva Destiny IPt.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Undra om halo fortfarande kommer ut på xbox ändå även om sony äger dom ?
Isf kunde man ju hoppas att microsoft är lika generösa med elder scrolls !

Medlem
Skrivet av Du_d3:

Samma med Gamepass. Sony är alltid tvåa på bollen.

PS Now, som vissa gärna jämför Game Pass med, lanserades dock redan 2014, långt före Game Pass.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Vampir:

Undra om halo fortfarande kommer ut på xbox ändå även om sony äger dom ?
Isf kunde man ju hoppas att microsoft är lika generösa med elder scrolls !

Halo IPt ägs av Microsoft, så inget att oroa sig över


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Flakmonkey
Skrivet av Du_d3:

Samma med Gamepass. Sony är alltid tvåa på bollen.

Skrivet av matt76:

PS Now, som vissa gärna jämför Game Pass med, lanserades dock redan 2014, långt före Game Pass.

Indeed och det fanns andra tjänster innan Playstation Now också, ta Sega Channel på 90-talet tex. Jag gillar MS rent generellt och tycker de har bra och stabila produkter, men jag skulle aldrig i mitt liv anklaga något annat bolag i världen för att vara tvåa på bollen när MS ligger i andra vågskålen. Är ju heller inget fel med det utan det är ju en stor anledning till att MS varit såpass framgångsrika som de är. De låter andra visa vägen, gå igenom barnsjukdomar, etc och sen kommer MS och tar vid. Är ju också bra för oss som konsumenter iom att produkter, tjänster, etc förfinas genom att fler hoppar på tåget.

Medlem
Skrivet av greb1989:

Ni som bråkar om exklusivitet och annat tjafs, varför? Vad spelar det egentligen för roll? Det är väl kul som attan att Sony köper upp Bungie då man behöver förstärka på FPS sidan? Likaså är det väl kul att Microsoft förhoppningsvis genom sina köp ser till att blåsa lite liv i Bethesda och AB? Jag förstår helt ärligt talat inte vad ni gråter över.

Är ni rädda för att inte kunna spela spelen i fråga? Well, köp båda konsolerna eller en PC och PS5? Vad är problemet?

Då ska såklart några av er börja gapa och gasta om att man inte har råd. Okej? Tough luck, men jag har svårt att se hur det skulle vara synd om någon för den anledningen. En Series S kan du väl få för runt 3000-3500 kronor idag? En PS5 går på runt 6000. Det är 9500 kronor sammanlagt.....Det är inga stora investeringar vi pratar om här. Lägg därtill också att det dröjer innan något av de här spelen som kan vara exklusiva kommer så börjar du sätta av en 500-lapp i månaden så löser det ju sig ganska snabbt....

Hela det här tjafset om att gaming på något sätt skulle vara en dyr hobby är ju de facto fel. Det är otroligt billigt med spel! Självklart vill du bygga den värsta datorn som går så kommer du få punga ut, men annars...Nej, det är väldigt billigt och prisvärt på många sätt. Hell! Jag var tvungen att mer eller mindre byta ut hela min utrustning till hockeyn för några månader sedan....Det var bra mycket dyrare kan jag meddela...

Sluta gråt floder och var glada över att ni är intresserade av en bransch som verkligen tar kliv och många gånger faktiskt gör bra saker för spelarna. Se bara på Gamepass, sinnessjukt värde i den tjänsten.

Håller med. Bra sammanfattning över hur en annan också tänker i stort.

Problemet är väl att många investerat alldeles för mycket hat/ogillande av endera konsolen/märket att de omöjligt kan backa från sin ståndpunkt. Det vore ju pinsamt.

Medlem

Jim Ryan hintar om att mer är att vänta. Vad tror ni är realistiska framtida uppköp? Det känns som att alla stora utgivare har nämnts, däribland Capcom, Square Enix och Take Two, men jag tycker det låter som dyra och inte särskilt troliga uppköp. Kanske någon mindre utgivare eller spelstudio? Med Bungie täpper ju Sony igen en lucka, som många av er redan varit inne på. Finns det fler sådana att fylla?

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Du litar på playercounter alltså? Den säger att halo infinite har 7000 spelare just nu....

Det var inte jag som började snacka statistik 😉

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Haha "två giganter" Jo tjena, Microsoft är bara 10-20x större

Ja? På vilket sätt är Sony inte en gigant? Jag gjorde ingen jämförelse mellan dem.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av elPresidente:

Det var inte jag som började snacka statistik 😉

Du varken började eller fortsatte med att presentera statistik

För att en siffra ska kunna betraktas som statistik bör man kunna ge en pålitlig källhänvisning, vilket exempelvis nämnda "playercounter.com" inte kan ses som. Enligt egen utsago använder de sig av ett hemsnickrat nätverksprotokoll som avlyssnar nätverkstrafik, som sedan används för att generera en uppskattning på antal aktiva spelare, en siffra som kan diffa rejält varje gång sidan uppdateras (ex. skiftar Apex mellan 930 tusen och 1,1 miljoner användare varje sekund enligt deras sida).


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Ärligt förstår jag inte det roliga med Destiny. Men man kan ju hoppas att de gör bättre spel framöver.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Men marknaden kommer nog fortsätta med uppköp. Men det kanske bara var en fråga om tid. Microsoft skulle fortsatt tills EU/USA finansmyndighets (eller liknande) skulle sätta stopp för uppköpen.

Enligt Bloomberg Så kommer amerikanska myndigheter att undersöka affären mellan MS och Activision.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-02-01/microsoft-...

Skrivet av Knalle:

Jim Ryan hintar om att mer är att vänta. Vad tror ni är realistiska framtida uppköp? Det känns som att alla stora utgivare har nämnts, däribland Capcom, Square Enix och Take Two, men jag tycker det låter som dyra och inte särskilt troliga uppköp. Kanske någon mindre utgivare eller spelstudio?

Realistiska är väl studior man jobbar/jobbat med som Ember Lab, Kojima Productions, IllFonic och Lucid. Iron Galaxy gör de nya versionerna av Uncharted 5 och Lost Legacy och gamle PS-höjdaren Adam Boyes är chef där så där finns en chans. Svenska Arrowhead verkar hålla på med Helldivers 2 så där finns det kanske också möjligheter.

Sony finansierar de nystartade studiorna Haven, Firewalk (Probably Monsters) och Deviation och om samarbetena fungerar väl kan nog uppköp komma på tal.

Jag hoppas att de håller sig borta från att köpa stora utgivare då det behövs fler sådana på marknaden - inte färre samt att de flesta av dessa spel kommer till PS ändå. Att köpa för att ta bort spel från andra ser jag helst att man undviker.

Om de ger sig på utgivare tror jag Capcom ligger nära till hands. De har många starka varumärken. Sony köpte nyligen EVO och vill kanske ha en fighting-serie som Street Fighter i sin ägo. Även Arc System Works skulle kunna vara en kandidat av detta skäl.

Kadokawa kanske kan vara något man vill köpa upp men då är det nog främst för Anime- och Manga-rättigheter där Sony växer så det knakar. Spelstudior som From och Spike Chunsoft skulle dock följa med vid ett köp. Även "japanska YouTube" Niconico skulle ingå. Sony äger redan en liten del av företaget och man har flera samarbetsavtal.

Edit: Diskussioner om det som står ovan passar nog bättre under denna nyss publicerade artikel:

https://www.fz.se/nyhet/289097-sonys-vd-efter-bungie-kopet-vi...

Medlem
Skrivet av matt76:

Du varken började eller fortsatte med att presentera statistik

För att en siffra ska kunna betraktas som statistik bör man kunna ge en pålitlig källhänvisning, vilket exempelvis nämnda "playercounter.com" inte kan ses som. Enligt egen utsago använder de sig av ett hemsnickrat nätverksprotokoll som avlyssnar nätverkstrafik, som sedan används för att generera en uppskattning på antal aktiva spelare, en siffra som kan diffa rejält varje gång sidan uppdateras (ex. skiftar Apex mellan 930 tusen och 1,1 miljoner användare varje sekund enligt deras sida).

Jag har absolut ingen koll på detta, men "egen utsago" är nog inte mycket bättre till källa. Sett till hur du förklarar, är en dipp på -14.5% "rejält". Låt då dubbla den siffran på FH5 sett till playercounter, dvs. -29%. Äsh, låt säga -30%. Forza uppnår ändå 770 000 aktiva spelare, i väldigt grova drag. Samtidigt låter vi playercountern vara "korrekt" för Destiny 2 med sina 750k. Hur man än vrider och vänder på detta så uppnår nästan FH5 samma aktivitet som Destiny 2, med en felmarginal på -30%. Sen då, vad jag mer missat?

Medlem
Skrivet av greb1989:

Ni som bråkar om exklusivitet och annat tjafs, varför? Vad spelar det egentligen för roll? Det är väl kul som attan att Sony köper upp Bungie då man behöver förstärka på FPS sidan? Likaså är det väl kul att Microsoft förhoppningsvis genom sina köp ser till att blåsa lite liv i Bethesda och AB? Jag förstår helt ärligt talat inte vad ni gråter över.

Är ni rädda för att inte kunna spela spelen i fråga? Well, köp båda konsolerna eller en PC och PS5? Vad är problemet?

Då ska såklart några av er börja gapa och gasta om att man inte har råd. Okej? Tough luck, men jag har svårt att se hur det skulle vara synd om någon för den anledningen. En Series S kan du väl få för runt 3000-3500 kronor idag? En PS5 går på runt 6000. Det är 9500 kronor sammanlagt.....Det är inga stora investeringar vi pratar om här. Lägg därtill också att det dröjer innan något av de här spelen som kan vara exklusiva kommer så börjar du sätta av en 500-lapp i månaden så löser det ju sig ganska snabbt....

Hela det här tjafset om att gaming på något sätt skulle vara en dyr hobby är ju de facto fel. Det är otroligt billigt med spel! Självklart vill du bygga den värsta datorn som går så kommer du få punga ut, men annars...Nej, det är väldigt billigt och prisvärt på många sätt. Hell! Jag var tvungen att mer eller mindre byta ut hela min utrustning till hockeyn för några månader sedan....Det var bra mycket dyrare kan jag meddela...

Sluta gråt floder och var glada över att ni är intresserade av en bransch som verkligen tar kliv och många gånger faktiskt gör bra saker för spelarna. Se bara på Gamepass, sinnessjukt värde i den tjänsten.

Finns väl massvis med andra anledningar. Till exempel att man är orolig för att alla spel ska hamna bakom betalvägg och inte kommer gå köpa enskilt i framtiden likt typ Netflix.
Eller att man börjar mjölka gamla etablerade IPs och inte försöker göra något nytt. Kreativiteten uteblir, ungefär som det blivit i Hollywood.
Sen hade det ju varit gött om man hade kunnat lira ALLT på en och samma konsol/app men där lär vi ju aldrig hamna!

Sen tror jag ju att argumentet om att man inte har råd är skitsnack för som du säger, det kostar inte ens 15k så har du alla plattformar i 6-7 år. Annars så kanske man ska byta intresse om man inte har råd...

Medlem
Skrivet av Deekar:

Finns väl massvis med andra anledningar. Till exempel att man är orolig för att alla spel ska hamna bakom betalvägg och inte kommer gå köpa enskilt i framtiden likt typ Netflix.
Eller att man börjar mjölka gamla etablerade IPs och inte försöker göra något nytt. Kreativiteten uteblir, ungefär som det blivit i Hollywood.
Sen hade det ju varit gött om man hade kunnat lira ALLT på en och samma konsol/app men där lär vi ju aldrig hamna!

Sen tror jag ju att argumentet om att man inte har råd är skitsnack för som du säger, det kostar inte ens 15k så har du alla plattformar i 6-7 år. Annars så kanske man ska byta intresse om man inte har råd...

Klart det finns negativa sidor också man kan oroa sig över. Personligen är jag oroad när vi mer går över till digital media hur konserveringen av det gamla kommer att se ut. Spel är som jag ser det kultur och då ska det bevaras i mitt tycke.

Mjölkandet tror jag tyvärr är oundvikligt, vi ser ju redan idag hur spelserier mjölkas och hur det görs remakes etc i drivor. Jag vänder dock lite på det, med den här nya riktningen som de uppköpta företagen lär ta så skulle jag nog mer säga att det ökar våra chanser till att få se nya och spännande saker. Tror inte att Microsoft köpte upp Bethesda för att de ska släppas 945 olika Skyrim eller att Bungie bara ska fokusera på Destiny. Det kommer att finnas nya IPn så att det räcker och blir över tror jag.

Hollywood jämförelsen är intressant och håller med dig till viss del, men samtidigt känner jag inte att spelindustrin riktigt står och stampar på samma sätt som film/tv-industrin. Fördelen spelindustrin har är att man drivs mycket mer av tekniska landvinningar än vad filmer och serier gör och där själva upplevelserna skiljer sig åt markant. Film är du bara en åskådare av, spel är du en del av på ett helt annat sätt.

Tror man mer ska se över sin ekonomi om det kniper så hårt vad det gäller spel...

Medlem
Skrivet av elPresidente:

Jag har absolut ingen koll på detta, men "egen utsago" är nog inte mycket bättre till källa. Sett till hur du förklarar, är en dipp på -14.5% "rejält". Låt då dubbla den siffran på FH5 sett till playercounter, dvs. -29%. Äsh, låt säga -30%. Forza uppnår ändå 770 000 aktiva spelare, i väldigt grova drag. Samtidigt låter vi playercountern vara "korrekt" för Destiny 2 med sina 750k. Hur man än vrider och vänder på detta så uppnår nästan FH5 samma aktivitet som Destiny 2, med en felmarginal på -30%. Sen då, vad jag mer missat?

Med "egen utsago" åsyftas den beskrivning som "playercounter" själva använder för att beskriva hur deras tjänst fungerar (https://playercounter.com/about/). De har alltså skapat en tjänst som gissar fram antalet aktiva spelare, utifrån ett okänt nätverksprotokoll som övervakar nätverkstrafik. Som du själv medger är detta inte en bra källa, utan i egentlig mening en värdelös sådan, då allt som visas är falskt (det är alltså i stora drag en bluffsida).


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Gmodderable:

Fått ordning på Halo? Har du sett steam-siffrorna på sistone? 😅

Du är medveten om att Steam är en liten del av spelarbasen va? Över 20 miljoner spelare har hittills kört Halo Infinite. Halo är oerhört mycket bredare än någon player count på Steam.

Trams.


signatur

Jump in.

Medlem

Det är ett konstigt köp av Sony då Bungie har visat sig svåra att jobba med tidigare, de har ju provat med både Microsoft och AB, men vi får se om Sony har bättre tur här. Sen att de ger de all frihet i världen känns lite tveksamt, hur kommer andra studios som Sony redan äger reagera? Vad händer om Naughty Dog eller Insomniac vill ha samma frihet säger Sony bara nej rakt ut. Sen kan det ju påverka framtida uppköp, vad händer om Square Enix vill ha egen frihet för vi såg ju att ni gav det till Bungie, annars vill vi ha bättre betalt. Känns som ett av Sonys mest riskabla drag hittills faktiskt, men framtiden får utvisa.

Medlem
Skrivet av greb1989:

Är ni rädda för att inte kunna spela spelen i fråga? Well, köp båda konsolerna eller en PC och PS5? Vad är problemet?

Eller skaffa Stadia så kan du spela alla spel utan någon ny hårdvara. Slår allt!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av greb1989:

Ni som bråkar om exklusivitet och annat tjafs, varför? Vad spelar det egentligen för roll? Det är väl kul som attan att Sony köper upp Bungie då man behöver förstärka på FPS sidan? Likaså är det väl kul att Microsoft förhoppningsvis genom sina köp ser till att blåsa lite liv i Bethesda och AB? Jag förstår helt ärligt talat inte vad ni gråter över.

Är ni rädda för att inte kunna spela spelen i fråga? Well, köp båda konsolerna eller en PC och PS5? Vad är problemet?

Då ska såklart några av er börja gapa och gasta om att man inte har råd. Okej? Tough luck, men jag har svårt att se hur det skulle vara synd om någon för den anledningen. En Series S kan du väl få för runt 3000-3500 kronor idag? En PS5 går på runt 6000. Det är 9500 kronor sammanlagt.....Det är inga stora investeringar vi pratar om här. Lägg därtill också att det dröjer innan något av de här spelen som kan vara exklusiva kommer så börjar du sätta av en 500-lapp i månaden så löser det ju sig ganska snabbt....

Hela det här tjafset om att gaming på något sätt skulle vara en dyr hobby är ju de facto fel. Det är otroligt billigt med spel! Självklart vill du bygga den värsta datorn som går så kommer du få punga ut, men annars...Nej, det är väldigt billigt och prisvärt på många sätt. Hell! Jag var tvungen att mer eller mindre byta ut hela min utrustning till hockeyn för några månader sedan....Det var bra mycket dyrare kan jag meddela...

Sluta gråt floder och var glada över att ni är intresserade av en bransch som verkligen tar kliv och många gånger faktiskt gör bra saker för spelarna. Se bara på Gamepass, sinnessjukt värde i den tjänsten.

Alltså, striden är ju halva nöjet för vissa.... Du får ge dem det. ☺️

Det kan ju vara en del som dock faktiskt inte har råd; vissa har kanske inte ens hand om sin egen ekonomi. Tittar tillbaka på min "månadspeng" på 750 kr så är det 250kr jag hade haft per månad i 20månader innan jag fick tillgång till båda konsolerna. Sedan går det ju en månad till för att få köpa spelet.

Helt ärligt så reagerar jag sällan så negativt på "console wars" som jag gör på sådana här kommentarer om att "tough luck" det är inga pengar det handlar om. Shame:a de som inte har råd.

Med det sagt så; nej för de flesta med fast anställning bör dessa utgifter inte vara ett jätteproblem, men kan ändå föda en del irritation.

Medlem
Skrivet av matt76:

PS Now, som vissa gärna jämför Game Pass med, lanserades dock redan 2014, långt före Game Pass.

Bryr mig inte om vem som var först, men däremot så tycker jag verkligen inte att de på något sätt är jämförbara tjänster.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Hur många anställda har "star wars"? Enorm skillnad på att köpa rättigheter till ett varumärke och ett färdigt bolag. Otur när du tänkte?

2000 anställda ungefär.

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Alltså, striden är ju halva nöjet för vissa.... Du får ge dem det. ☺️

Det kan ju vara en del som dock faktiskt inte har råd; vissa har kanske inte ens hand om sin egen ekonomi. Tittar tillbaka på min "månadspeng" på 750 kr så är det 250kr jag hade haft per månad i 20månader innan jag fick tillgång till båda konsolerna. Sedan går det ju en månad till för att få köpa spelet.

Helt ärligt så reagerar jag sällan så negativt på "console wars" som jag gör på sådana här kommentarer om att "tough luck" det är inga pengar det handlar om. Shame:a de som inte har råd.

Med det sagt så; nej för de flesta med fast anställning bör dessa utgifter inte vara ett jätteproblem, men kan ändå föda en del irritation.

Jo, så är det väl.

Pratar vi alltså barn här nu? Då handlar ju diskussionen mer om föräldrarna än barnet kan jag känna. Är man över 14-15 så kan man väl sommarjobba och tjäna ihop pengar på det sättet?

Men de som inte har råd har ju helt ärligt talat ofta satt sig i sitsen själva va? Är man vuxen och inte har råd med spel så känns det som att man kanske inte direkt bör oroa sig huruvida man kan spela de senaste spelen utan istället lägga fokus på att få en okej ekonomi?

Det är helt okej att man kan vara irriterad, irritationen behöver ju dock inte vara befogad för det?

Jag låter säkert som ett rövhål, men någonstans tycker jag att om man oroar sig för att inte ha råd att köpa en PS5 som vuxen så bör man nog titta på andra aspekter i sitt liv innan man börjar sukta efter ny teknik. Min bror är student och lever på typ 5k i månaden efter hyra och allt är betalt, han har lyckats köpa både en Series X och PS5 så nog handlar det ändå om de val man gör.

Medlem
Skrivet av matt76:

Med "egen utsago" åsyftas den beskrivning som "playercounter" själva använder för att beskriva hur deras tjänst fungerar (https://playercounter.com/about/). De har alltså skapat en tjänst som gissar fram antalet aktiva spelare, utifrån ett okänt nätverksprotokoll som övervakar nätverkstrafik. Som du själv medger är detta inte en bra källa, utan i egentlig mening en värdelös sådan, då allt som visas är falskt (det är alltså i stora drag en bluffsida).

Så, det finns ingen sanning alls i deras siffror? Kan lika gärna vara 5 000, 50 000, 500 000, 5 000 000?

Medlem

👏👏👏


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skriv svar