Resident Evil 4 påstås inspireras av sitt "spökliga" förflutna

Robot
Resident Evil 4 påstås inspireras av sitt "spökliga" förflutna

Var något annat innan det blev actionspel.

#resident-evil-4


Medlem

Synd att den färdiga produkten blev något helt annat. Förutom 6an är 4an svagast i serien. 5an höll sig över ytan tack vare splitscreen. Hoppas att remaken blir bättre och mer lik som det var tänkt från början

Jag blev också lite besviken på RE4. Alldeles för mycket action för min smak. Må ha varit ett OK spel, men inge vidare RE spel.

Låter lovande om remaken blir mer skräck där man tonar ner all action. Om det nu blir nån remake dvs.

Medlem

RE4 är var serien började gå utför. Det är bara en trist railshooter.

Medlem

Hoppas verkligen inte de ändrar för mycket.
4'an må ha ändrat skepnad under utvecklingen, men i slutändan blev det ett av världens bästa spel.
Grymt omspelningsvärde, fantastisk gameplay loop, jättelätt att hoppa in i och svinsvårt att bemästra.

Älskar spel som inte tar sig på för stort allvar och RE4 har verkligen glimten i ögat från start till mål.

Medlem

Håller inte med er föregående talare. RE4 är definitivt att räkna till ett av de bästa i serien.
Personligen är RE4 bättre än Code Veronica och kanske även RE3 (originalet).

De svagaste i serien (förutom sub-titlarna som Revelations) är RE3 Remake, RE5 samt RE6.
Övriga är som sagt riktigt bra.

Medlem

älskade fyran, efter den gick det utför med femman som körde med partner och sen sexan rena skämtet..

Medlem

Efter att ha lirat ut alla mainline-titlar (förutom 5 och 6, jag vet) sista halvåret måste jag säga att det är extremt svårt att 1-1 jämföra de mot varandra.

Detta eftersom 4 (och 8 till stor del) sticker ut såpass mycket gameplaymässigt med större betoning på action.

Med det sagt, de är riktigt bra spel, men ”Resident Evil” för mig är horror och känslan av att vara inträngd i ett hörn. 4 och 8 ger en helt annan känsla (bra sådan, men likväl annorlunda).

Som att jämföra Mariotitlar i 2D kontra 3D. Olika styrkor, fördelar och nackdelar gameplaymässigt som tilltalar på olika sätt.

Medlem

Tyvärr så går det inte att lita på att det blir ett ok spel. Så ingen bokning och vänta på reviews är det dom gäller.

C2
Medlem

Men oj! har faktiskt aldrig sett första E3-Teasern på RE4! spännande hur det hade blivit om det varit "troget sina herrgårdsrötter". Trailern kändes ju onekligen väldigt mycket Silent Hill!

C2
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Håller inte med er föregående talare. RE4 är definitivt att räkna till ett av de bästa i serien.
Personligen är RE4 bättre än Code Veronica och kanske även RE3 (originalet).

De svagaste i serien (förutom sub-titlarna som Revelations) är RE3 Remake, RE5 samt RE6.
Övriga är som sagt riktigt bra.

Jag måste både hålla med och protestera. Spelade RE4 som 10-åring på släppet, och otaliga playthroughs åren efter släppet, så sjukt många varma minnen och otaliga timmar, fast det är mer action än skräck. men jag måste säga att "andan" är bättre i 2:an och 3:an..4:an var otäck på sina ställen, men mer stressig med att springa fort och dodga istället för att det är terror när ammen är slut och en hund kastar sig genom en kennelgrind..

Ett mycket bra spel onekligen. men jag kan inte säga att det är bättre än RE3, dom fasta vinklarna och skräck/jaga amm-vinkeln ger för mycket.

Skribent
Skrivet av MLundin:

Efter att ha lirat ut alla mainline-titlar (förutom 5 och 6, jag vet) sista halvåret måste jag säga att det är extremt svårt att 1-1 jämföra de mot varandra.

Detta eftersom 4 (och 8 till stor del) sticker ut såpass mycket gameplaymässigt med större betoning på action.

Med det sagt, de är riktigt bra spel, men ”Resident Evil” för mig är horror och känslan av att vara inträngd i ett hörn. 4 och 8 ger en helt annan känsla (bra sådan, men likväl annorlunda).

Som att jämföra Mariotitlar i 2D kontra 3D. Olika styrkor, fördelar och nackdelar gameplaymässigt som tilltalar på olika sätt.

För mig är RE-serien lite som Tomb Raider-serien.

TR 1- 4 (jag räknar inte Angel of Darkness) = RE 1-3 (plus codename veronica)
TR Legends, Anniversary och Underworld = RE 4-6
TR, Rise of, Shadow of= RE7 och 8

Inte då att det går att jämföra som spel rent spelmässigt, men att det ä olika epoker av serien som skiljer sig från varandra.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Låter inte helt fel. Även fast 4:an var väldigt bra så hade mer skräck verkligen inte skadat.

Medlem

Det där såg ju ut som om producenterna faktiskt spelat det första Resident Evil-spelet.

Det vi i slutändan fick var ju helt annorlunda på alla sätt. Ett mycket kul spel, men inte Resident Evil på något sätt alls.

Medlem

Hade gärna sett ett nytt resident evil med coop som 5an hade

Inaktiv

Att återuppleva ett spel är kul men jag gillar även remaker som skiljer sig från originalen.
Det blir som att spela ett helt nytt spel även att det i grunden är samma spel.

Så därför tror jag att det skulle vara kul om de gjorde om fyran så att det blir mer som tidigare spel istället för action.

Medlem

Oj, aldrig sett E3-klippet innan! Ser ju verkligen ut som ett helt annat spel. Skulle vara intressant att se vad man hade fått om det fortsatt i den riktningen.
Tokspelade RE4 längre tillbaka. Ett av få spel jag kunde spela om och om igen men känns ju inte riktigt som RE


signatur

Kompositör. Kika in mitt arbete på www.fredrikthrysoe.com

Skrivet av anon_326145:

Att återuppleva ett spel är kul men jag gillar även remaker som skiljer sig från originalen.
Det blir som att spela ett helt nytt spel även att det i grunden är samma spel.

Så därför tror jag att det skulle vara kul om de gjorde om fyran så att det blir mer som tidigare spel istället för action.

Det brukar ju oftast gnällas om en remake inte är exakt som orginalet (FF7 remaken tex), men tycker själv också att en remake gärna får ta ut svängarna lite och även göra små ändringar (till det bättre förhoppningsvis) eller som i det här fallet göra det som det var tänkt från början.

Orginalet finns ju alltid kvar för dom som föredrar det.

Medlem

Jag tycker att re blev aldeles för action betonat från re4 och framåt 5an var ju bedrövlig ett action gegga

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

För mig är RE-serien lite som Tomb Raider-serien.

TR 1- 4 (jag räknar inte Angel of Darkness) = RE 1-3 (plus codename veronica)
TR Legends, Anniversary och Underworld = RE 4-6
TR, Rise of, Shadow of= RE7 och 8

Inte då att det går att jämföra som spel rent spelmässigt, men att det ä olika epoker av serien som skiljer sig från varandra.

Det här borde folk bli bättre på. Bara för att ett spel tillhör en serie/IP behöver det inte vara en rät linje till föregångarna när någon gör en ny del i serien. Tycker snarare det är uppfriskande när en serie tar en vändning och någon tar en helt ny tolkning av grundmaterialet. Ibland blir det pannkaka, ibland blir det fantastiskt. Om ingen chansade skulle allt vara mellanmjölk till slut och det blir ingen glad av.

1
Skriv svar