Horizon Forbidden West är släppt - läs FZ:s recension!

Robot
Horizon Forbidden West är släppt - läs FZ:s recension!

Även Total War: Warhammer 3 testat och släppt - finns på Game Pass.

#horizon-forbidden-west


Frilansare

Hmm, blir kanske ett köp i helgen ändå!

Medlem

Är nått PC-release datum bekräftat?
jag har haft Zero dawn på wishlist man aldrig känt suget att köpa, även fast det varit rea.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Frilansare
Skrivet av Molotov:

Är nått PC-release datum bekräftat?
jag har haft Zero dawn på wishlist man aldrig känt suget att köpa, även fast det varit rea.

Nope, men föregångaren gick ju svinbra så tror att dom har planerat in den på ett annat sätt den här gången.

Redaktör
Skrivet av Molotov:

Är nått PC-release datum bekräftat?
jag har haft Zero dawn på wishlist man aldrig känt suget att köpa, även fast det varit rea.

Tror inte det är bekräftat till pc alls.


signatur
Medlem

" Vår egen Fredrik Eriksson glovades av Guerrillas senaste och slog till med det högsta betyget vi delat ut på över ett år (recension här)."

Jag är redo att glovas hela helgen!

Medlem

Mitt exemplar av Horizon ligger och väntar på mig. Blir att hämta ut det direkt efter jobbet!


signatur

PSN: Swede_78

Medlem

Beställde spelet från Mediamarkt 499kr + 19kr för prioritering och då blev frakten gratis. Det är PS4 versionen och när man sätter i skivan får man direkt valet för gratis uppgradering till PS5 vilket är en nedladdning på 100GB. Jag vet att det redan tipsats om tidigare på FZ men är värt att nämnas igen då det är ett bra pris för spelet till PS5 jämfört med alternativen.

Redaktör
Skrivet av Vroomfondel:

" Vår egen Fredrik Eriksson glovades av Guerrillas senaste och slog till med det högsta betyget vi delat ut på över ett år (recension här)."

Jag är redo att glovas hela helgen!

Åh så glad Fredrik blir när du läser hans recension hela helgen.

Aha, av spelet.

Edit: såg inte felstavningen förrän nu. Den handskades (apropå "glovades") jag dåligt med. Höhö...


signatur
Medlem
Skrivet av Lasrod:

Beställde spelet från Mediamarkt 499kr + 19kr för prioritering och då blev frakten gratis. Det är PS4 versionen och när man sätter i skivan får man direkt valet för gratis uppgradering till PS5 vilket är en nedladdning på 100GB. Jag vet att det redan tipsats om tidigare på FZ men är värt att nämnas igen då det är ett bra pris för spelet till PS5 jämfört med alternativen.

Det enda jobbiga man får leva med är att PS5:an vill installera och ladda ner ps4:a versionen varje gång man startar konsolen med skivan i Är så med Valhalla då jag antar att det är samma här

Medlem

Inköpt och testat snabbt, men lär vänta ett litet tag med att spela tills de fixat buggen som främst verkar drabba OLED-ägare, med en så kallad "shimmering" effekt vid rörelse. Märktes extra tydligt på min C9, vilket lär bli jobbigt i längden. Blir dock lite bättre om man kör Performance mode med HDR avstängt.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av matt76:

Inköpt och testat snabbt, men lär vänta ett litet tag med att spela tills de fixat buggen som främst verkar drabba OLED-ägare, med en så kallad "shimmering" effekt vid rörelse. Märktes extra tydligt på min C9, vilket lär bli jobbigt i längden. Blir dock lite bättre om man kör Performance mode med HDR avstängt.

Har inte spelat så långt (bara lite över lunchen), men det kanske var därför jag kände mig lite konstig i huvudet efteråt
Jag tänkte att det kanske var 30fps som gjorde det -- brukar alltid köra performance mode, men det ser riktigt kasst ut i det här fallet. Det är lite trist tycker jag. Och HDR är ju ett måste för ett sådant här spel.

Medlem
Skrivet av matt76:

Inköpt och testat snabbt, men lär vänta ett litet tag med att spela tills de fixat buggen som främst verkar drabba OLED-ägare, med en så kallad "shimmering" effekt vid rörelse. Märktes extra tydligt på min C9, vilket lär bli jobbigt i längden. Blir dock lite bättre om man kör Performance mode med HDR avstängt.

Vad innebär detta? Hemma på snabblunch o slängde i skivan för installation så allt skulle vara klart när jag kommer hem men nu blev man ju orolig för helgens planer.


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem
Skrivet av N_micke:

Vad innebär detta? Hemma på snabblunch o slängde i skivan för installation så allt skulle vara klart när jag kommer hem men nu blev man ju orolig för helgens planer.

För egen del, med LG 55C9 OLED, märktes det direkt vid det inledande området när man rörde sig (eller panorerade med kameran) att gräs etc skimrar/blinkar till. Skimret försvinner efter en stund om Aloy står stilla, men syns direkt igen vid rörelse.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av matt76:

För egen del, med LG 55C9 OLED, märktes det direkt vid det inledande området när man rörde sig (eller panorerade med kameran) att gräs etc skimrar/blinkar till. Skimret försvinner efter en stund om Aloy står stilla, men syns direkt igen vid rörelse.

Låter ju duktigt störande.

Är det på ps5? Funkar det med något av de olika grafikinställningarna? Sitter själv på en oled så nu såg jag hur helgens planer grusades 😂


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem
Skrivet av N_micke:

Låter ju duktigt störande.

Är det på ps5? Funkar det med något av de olika grafikinställningarna? Sitter själv på en oled så nu såg jag hur helgens planer grusades 😂

Kör på PS5 (Står i min signatur ), med Game HDR läget. Verkar som sagt bero lite på vilken TV du har (vissa värre än andra), men förhoppningsvis kan de lösa det snabbt. Testa det själv dock, kan mycket väl hända att du inte störs av det eller att din TV inte lider av problemen.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Thane:

Det enda jobbiga man får leva med är att PS5:an vill installera och ladda ner ps4:a versionen varje gång man startar konsolen med skivan i Är så med Valhalla då jag antar att det är samma här

Spelet är uppdelat på två skivor så PS4 installationen påbörjas inte när du sätter i play skivan.

Skrivet av matt76:

Inköpt och testat snabbt, men lär vänta ett litet tag med att spela tills de fixat buggen som främst verkar drabba OLED-ägare, med en så kallad "shimmering" effekt vid rörelse. Märktes extra tydligt på min C9, vilket lär bli jobbigt i längden. Blir dock lite bättre om man kör Performance mode med HDR avstängt.

Skrivet av N_micke:

Vad innebär detta? Hemma på snabblunch o slängde i skivan för installation så allt skulle vara klart när jag kommer hem men nu blev man ju orolig för helgens planer.

Vet inte om det är samma problem som det ni talar om men för mig upplevs det som att spelet shiftar till högupplösta texturer så fort kameran står stilla vilket är väldigt störande.

Detta försvann helt för mig i performance-läget men graifikläget är ospelbart med denna bugg. Jag hade nog i och för sig kört med performanceläget oavsett så för mig gör det inget. Spelet ser riktigt bra ut ändå.

Medlem

Någon som inte kör OLED som kan uttala sig om det är likadant på vanlig gamingskärm?

Medlem
Skrivet av matt76:

Kör på PS5 (Står i min signatur ), med Game HDR läget. Verkar som sagt bero lite på vilken TV du har (vissa värre än andra), men förhoppningsvis kan de lösa det snabbt. Testa det själv dock, kan mycket väl hända att du inte störs av det eller att din TV inte lider av problemen.

Guerilla gick ut för ca en halvtimme och meddelade att problemet ska vara åtgärdat nu

https://mobile.twitter.com/Guerrilla/status/14946892079478333...

Medlem

Vill ha till PC nu!


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem
Skrivet av Knalle:

Guerilla gick ut för ca en halvtimme och meddelade att problemet ska vara åtgärdat nu

https://mobile.twitter.com/Guerrilla/status/14946892079478333...

Testade precis. Det är inte lika tydligt som tidigare, men syns dock fortfarande om man tittar efter det.
Kan hända att det jag, m.fl. upplever kan ses som överskärpa, som korrigeras när Aloy står stilla, vilket gör att det ser ut som att det skimrar till när hon stannar till. Troligen en annan typ av bugg än den de fixat då.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Förköpte det efter recensionen så nu är det bara att hoppas att det verkligen är ett kanonspel och inte ett total jävla haveri som Cyberpunk. Den femman svider än och då hade jag inga spelförstörande buggar eller frame rate problem...

Medlem

Såg TheRadBrad spelade på youtube och han stängde av motion blur har jag för mig, vet inte vad det blir för skillnad när det är på eller av.. Men får testa själv om några timmar när det är dags att dra igång spelet.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Ogillade verkligen 1an, inte alls så bra som hypen fick en att tro. Fullt med buggar, ljudet försvann och var obalanserad, pixlig grafik (såg ut som skräp på min LG Oled C1), för mycket lens flare, jobbiga färger, dålig story, ologiskt och trång karta! Är dock stort fan av Guerilla (älskar Killzone serien) så kommer ge 2an en chans när det hittar till rea backen jag vill ju tycka om det här spelet!.

Medlem

Fått in knappt 2 timmar. Tänker sitta uppe ikväll när resten sover. Ska bara lära sig alla kontroller, sen tror jag det kan bli hur bra som helst!

Medlem

Väldigt bra ljud i spelet, hörlurar är att föredra👍


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Har spelat i går kväll och halva dagen i dag och kan redan nu säga att det här är det bästa spelet jag någonsin spelat. Story, ljud, grafik allt är redigerat till perfektion. The Last of us 2 blev nu besegrat.

Spelet är lättare att komma in i än föregångaren som krävde typ 10-15 timmar och många gav upp då.

Skulle kunna köpa en PS5a bara för det spelet.

Ni som har PS5 och Horizon njut av livet
Ni som har PS5 och är anti Horizon, synd ni missar nåt grymt i ert liv.
Ni som inte har PS5 skaffa en på direkten 🤣

Ha en fin helg alla gamers!


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Spelade horizon zero dawn på pc och köpte nu horizon forbidden west till ps5. Men graffiken är lite av en besvikelse på ps5an tycker jag med låg fps och grynig bild när man rör kameran i sidled. Spelet verkar bra förövrigt dock! Spelar på en Lg Cx65 oled.

Medlem
Skrivet av Extazzy:

Spelade horizon zero dawn på pc och köpte nu horizon forbidden west till ps5. Men graffiken är lite av en besvikelse på ps5an tycker jag med låg fps och grynig bild när man rör kameran i sidled. Spelet verkar bra förövrigt dock! Spelar på en Lg Cx65 oled.

Du kan välja mellan grafik inställning med 30fps 4k hela tiden med extra effekter eller 6o fps .

Medlem

Ser fram emot att spela detta men troligen blir det på PC då det kommer komma dit fortare än man kan få tag i ps5

12
Skriv svar