Horizon Forbidden West försenades för att undvika ”crunch”

Robot
Horizon Forbidden West försenades för att undvika ”crunch”
Medlem

Väldigt bra beslut 👍🏽

Medlem

Glada, pigga, friska arbetare = Bra produkt skapas. < så som de bör vara på alla studios.

Älskar spelet.

Medlem
Skrivet av Map-pen:

Glada, pigga, friska arbetare = Bra produkt skapas. < så som de bör vara på alla studios.

Älskar spelet.

Håller med helt.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av Map-pen:

Glada, pigga, friska arbetare = Bra produkt skapas. < så som de bör vara på alla studios.

Älskar spelet.

Tänkte skriva samma! Det märks att det här spelet inte stressats fram, utan att man låtit hantverket ta sin tid.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Är bosatt i Nederländerna sedan 2010, och de har överlag en bra work/life balans här. Familj och hälsa prioriteras högt.

Förutom föräldraledigheten.. den är helt bedrövlig jämfört med Sverige/Skandinavien.

När min dotter föddes fick jag som pappa endast 2 dagar ledigt.

Medlem

Kul att höra. Mer sånt, tack! Minus några mindre tekniska olyckligheter så tycker jag att de har lyckats otroligt bra med Forbidden West.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Är helt för (vi pratar tresiffriga procenttal) detta. Försena spelet för att ge folk en dräglig arbetsmiljö. Leder rimligen till färre misstag och buggar också. Och ser hellre att man försenar spelet om man märker att det inte når i mål sett till kvalitet, men här tycker jag att det är bättre att man tar i och sätter en rimlig ny gräns så man slipper stressa och flytta släppet flera ggr. Bättre då att säga 6 månader till och sen kunna släppa det efter 3 om det visade sig räcka.

Är ett aber att finans och reklamfönster tillåts diktera detta mer än om produkten faktiskt är klar. Jag förstår varför man gör det - men tror att det skadar utvecklaren/koncernen mer än det gör nytta om man tittar på det långa loppet.

Medlem

Tycker det låter rätt dåligt att ens ha tankesättet att säga "för att undvika crunch"... det är som att crunch-alternativet finns med i tankegångarna när de försöker rädda en dålig planering. Om planeringen inte håller ska det vara en självklarhet att man skjuter upp leveransen och det ska inte vara så att man ska sitta och fundera på om man ska påtvinga övertid eller inte.

Bra beslut, ja men sätt inte en officiell leveranstid förens spelet är så pass klart att det kan levereras.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Tycker det låter rätt dåligt att ens ha tankesättet att säga "för att undvika crunch"... det är som att crunch-alternativet finns med i tankegångarna när de försöker rädda en dålig planering. Om planeringen inte håller ska det vara en självklarhet att man skjuter upp leveransen och det ska inte vara så att man ska sitta och fundera på om man ska påtvinga övertid eller inte.

Bra beslut, ja men sätt inte en officiell leveranstid förens spelet är så pass klart att det kan levereras.

I original artikeln nämner dom att corona var anledningen till förseningen och om jag minns rätt har dom bara sagt 2021, aldrig något datum inte ens en månad.

Skribent
Skrivet av Lasrod:

Tycker det låter rätt dåligt att ens ha tankesättet att säga "för att undvika crunch"... det är som att crunch-alternativet finns med i tankegångarna när de försöker rädda en dålig planering. Om planeringen inte håller ska det vara en självklarhet att man skjuter upp leveransen och det ska inte vara så att man ska sitta och fundera på om man ska påtvinga övertid eller inte.

Bra beslut, ja men sätt inte en officiell leveranstid förens spelet är så pass klart att det kan levereras.

De sa väl aldrig något datum utan mer att målet var 2021, sen sköt på det när de insåg att de nog inte hinner klart tills dess istället för att piska personalen. Det är ju inte så att de har försenat spelet flera gånger. Jag tycker mer det låter här som att de haft målet att inte piska arbetarna från första början och låta spelet ta den tid det behöver.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Såg några svenska namn i förtexterna där man listade upp alla som jobbat med spelutvecklingen ca 20min in i spelet, vore skoj om ni kunde göra en intervju med någon av dom.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Medlem
Skrivet av Crank:

Såg några svenska namn i förtexterna där man listade upp alla som jobbat med spelutvecklingen ca 20min in i spelet, vore skoj om ni kunde göra en intervju med någon av dom.

Såg detta med och tänkte exakt samma sak att en intervju hade varit skoj. Var väl en 2-3 svenska namn iaf?

Medlem

Med tanke på hur många lik de skapade med utvecklingen av första så är väl det bra. Däremot finns det andra studios som ofta skjuter på release men inte behöver säga att det är för att undvika crunch. Bör ju liksom vara normalt tankesätt att vilja ha bra balans. Så för mig vinner de inte några likes bara för att de gör det enda vettiga.

Skribent
Skrivet av Crank:

Såg några svenska namn i förtexterna där man listade upp alla som jobbat med spelutvecklingen ca 20min in i spelet, vore skoj om ni kunde göra en intervju med någon av dom.

Nilla Hansson har jag ju gjort en intervju med tidigare


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Lite löjligt. Hur många spel har inte skjutits upp pga Corona? Då borde alla dessa studios få hyllningsartiklar om att de inte piskade sina anställda till att träffa sina deadlines.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Skribent
Skrivet av BeeJac:

Med tanke på hur många lik de skapade med utvecklingen av första så är väl det bra. Däremot finns det andra studios som ofta skjuter på release men inte behöver säga att det är för att undvika crunch. Bör ju liksom vara normalt tankesätt att vilja ha bra balans. Så för mig vinner de inte några likes bara för att de gör det enda vettiga.

Fast samtidigt, i dagens spelutveckling är det ju bra att de håller fram att de jobbar på ett annat sätt så andra spelföretag kan se och lära. Bra utvecklingsklimat (även om det blir förseningar) = En bra och stabil launch. Ingen vinner på att stressa och död sina anställda. Det "normala" tankesättet har ju uppenbarligen inte funnits inom spelutvecklingen tidigare direkt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Blir väldigt glad när jag läser såna här nyheter. Det är viktigt att studios som producerar AAA-spel visar resten av branschen att det GÅR att utveckla spel utan crunch-kultur.

Glorifieringen av crunch är galen och skulle aldrig accepteras i någon annan bransch.

Bra video på ämnet för övrigt: https://m.youtube.com/watch?v=nHWvUmlzamo

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Fast samtidigt, i dagens spelutveckling är det ju bra att de håller fram att de jobbar på ett annat sätt så andra spelföretag kan se och lära. Bra utvecklingsklimat (även om det blir förseningar) = En bra och stabil launch. Ingen vinner på att stressa och död sina anställda. Det "normala" tankesättet har ju uppenbarligen inte funnits inom spelutvecklingen tidigare direkt.

Med den logiken borde klädesföretag skriva varje gång de släpper en kollektion där de inte använt barnarbetare för att sy kläderna. Ska vi verkligen ha en värld där företag säljer mer genom att följa normer och lagar?

Jag hade gett en stor eloge till den studio som börjar med 4 dagars arbetsveckor. Våga göra mer än minimum.

Sen är spelbranschen långt ifrån de enda som har crunch men problemet beskrivs alltid som något unikt för branschen. Dem som känner någon som jobbat på Tesla vet vad jag pratar om som ett exempel av många... Nää det är tråkigt att företag lyckas köpa folk så billigt och så kan det få så stora konsekvenser för den enskilde.

Gen
Medlem

Jag hade lätt gett spelet 5 av 5 om det inte varit för Performance läget. De hade gärna fått försena spelet några veckor till bara för att fixa detta enorma problem.

Medlem
Skrivet av Gen:

Jag hade lätt gett spelet 5 av 5 om det inte varit för Performance läget. De hade gärna fått försena spelet några veckor till bara för att fixa detta enorma problem.

Jag håller faktiskt med dig, det är stundtals fantastiskt och stundtals bedrövligt, jag har inget emot 1800 (isch) med hjälp av checkerboard men gräs, partiklar & fina detaljer ser väldigt flimriga ut. Då dottern spelar HZD samtidigt så måste jag säga att det ser bättre ut i många fall - trots 2017 release och såklart mindre detaljerat osv. HFB är ”grötigt” i performance läget medans det är rent & skarpt i HZD.

Hoppas på en patch, märkligt att inga recensioner tog upp detta & att det gick igenom alla tester internt hos Guerilla innan release..

Medlem

Eller så kan man resonera som så att spelet blev klart ”i tid” givet en rimlig arbetsbelastning?

Ska man resonera så som spelbranschen gör så kan jag säga att ”allt” vi gör på mitt jobb är försenat om alternativet att varit att ”cruncha” inför varje release…

Flakmonkey

Det här borde ju inte vara en grej och jag tror inte heller att det är något speciellt egentligen, men det kanske behövs ett exempel som visar upp den andra (förhoppningsvis vanligaste) sidan av det här. Annars så har vi som människor en tendens att tro att de negativa händelser som tas upp i media (eftersom det negativa säljer) är normen snarare än tvärtom.

Medlem

Det här med crunch. Jag menar, man har väl ett val? Ingen kan tvinga någon(i alla fall i EU) att jobba över. Plus man får väl betalt en massa extra, eller är det bara sverige som är så himla bra?

Medlem
Skrivet av denza:

Det här med crunch. Jag menar, man har väl ett val? Ingen kan tvinga någon(i alla fall i EU) att jobba över. Plus man får väl betalt en massa extra, eller är det bara sverige som är så himla bra?

Tvinga kan man ju inte, men utan anställningstrygghet så är det inte "bara" att vägra. Även i länder med trygghet så är folk ofta projektanställda, och lycka till få plats i nästa projekt om chefen vet du inte vill ställa upp.
Det går piska arbetare bra även inom lagens ramar i många länder, inklusive Sverige.

Skrivet av denza:

Det här med crunch. Jag menar, man har väl ett val? Ingen kan tvinga någon(i alla fall i EU) att jobba över. Plus man får väl betalt en massa extra, eller är det bara sverige som är så himla bra?

Beordrad övertid är en grej i åtminstone svenska kollektivavtal och inget man bara kan tacka nej till. Sen har det väl blivit vanligare att övertidsersättning är bortförhandlad och anses ingå i grundlönen, vanligtvis med en extra semestervecka som extra ersättning. Med andra ord skulle jag inte säga att läget är så mycket bättre på pappret i Sverige men kanske bättre i praktiken på grund av en annan arbetskultur?

Medlem

Glädjande, branschen borde följa. Vi får bättre spel också.

Medlem
Skrivet av Crank:

Såg några svenska namn i förtexterna där man listade upp alla som jobbat med spelutvecklingen ca 20min in i spelet, vore skoj om ni kunde göra en intervju med någon av dom.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Nilla Hansson har jag ju gjort en intervju med tidigare

Här är intervjun!
https://www.fz.se/nyhet/287512-en-svensk-black-widow-johan-st...


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

1
Skriv svar