FZ WAAAGH! – Total War: Warhammer III

Medlem

Kul med så många intresserade! Du skrev att vi som deltar bestämmer lite när det går av staplen. Så här kommer mitt förslag: Har ett högskoleprov den 12de mars, så vore gött om jag kunde lira mina matcher efter det datumet

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av WulffX03:

Kul med så många intresserade! Du skrev att vi som deltar bestämmer lite när det går av staplen. Så här kommer mitt förslag: Har ett högskoleprov den 12de mars, så vore gött om jag kunde lira mina matcher efter det datumet

Yes! Det kommer en omröstning den 2 mars med förslag på datum och tider för alla att fylla i.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Frilansare
Skrivet av bulleboss:

Nyfiken men aldrig lirat online trots ett par hundra timmar i ettan och tvåan. Vågar man?

Jag har också hundratals timmar TW WH och ännu fler historiskt Total War. Tar ändå emot att hoppa på multiplay, men det är alltid lika roligt när man väl gör det. Och här på FZ blir det bara hurrarop, ingen griefing!

Är ju en enorm skillnad att spela mot AI vs mänskligt motstånd. Nästan som ett helt annat spel.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Jag har också hundratals timmar TW WH och ännu fler historiskt Total War. Tar ändå emot att hoppa på multiplay, men det är alltid lika roligt när man väl gör det. Och här på FZ blir det bara hurrarop, ingen griefing!

Är ju en enorm skillnad att spela mot AI vs mänskligt motstånd. Nästan som ett helt annat spel.

Hm, bra peptalk!

Men spelar man bara fältslag mot varandra eller?

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av bulleboss:

Hm, bra peptalk!

Men spelar man bara fältslag mot varandra eller?

Ja. Det går att spela kampanjläget online också, men det är fältslagen som är aktuella nu.

Frilansare
Skrivet av bulleboss:

Hm, bra peptalk!

Men spelar man bara fältslag mot varandra eller?

Yes, det blir ju inga belägringar eller sånt i Gurras turnering. Eller missförstod jag dig nu?

Medlem

Det här känns ju fruktansvärt roligt! Äntligen!

Medlem

Härmed anmäler jag mitt intresse att deltaga i denna internet-turnering!

Har inte spelat mer än två timmar Total War i mitt liv, när shogun hade en gratishelg på steam för väldigt många år sedan. Men jag hoppas att mina tusentals timmar i Civ och dylikt kan översättas någorlunda i alla fall.

Fridens Liljor.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Belfry:

Härmed anmäler jag mitt intresse att deltaga i denna internet-turnering!

Har inte spelat mer än två timmar Total War i mitt liv, när shogun hade en gratishelg på steam för väldigt många år sedan. Men jag hoppas att mina tusentals timmar i Civ och dylikt kan översättas någorlunda i alla fall.

Fridens Liljor.

Har nog mer nytta av RTS-erfarenhet á la Red Alert eller Company of Heroes då det är stridsläget det tävlas i! Men det är lugnt, har du tur kanske du möter mig som också är mer bevandrad i Civ och dylikt, så får vi hoppas att spectating blir aktuellt så att övriga spelare får se ett spektakel likt detta;

Medlem
Skrivet av lerb:

Hoppas jag får posta detta i den här tråden

Är det någon medaljtung krigsveteran som kan ge lite riktlinjer åt en hopplös general? Jag ska erkänna att jag aldrig har spelat något Total War-spel tidigare, men bestämde mig för att köpa detta (jag skyller på Jockes hype, 100%).
Jag begriper ju att det tar tid att lära sig, jag inbillar mig inget annat, men det spelar tamejtusan ingen roll hur lätt svårighet jag kör på eller hur många tusen gubbar fler jag har än motståndaren - jag blir typ totalt demolerad i strider. Jag kan helt enkelt inte, jag är sämst!
Det känns som att jag tappar kontrollen helt i samma stund som de två arméerna drabbar samman, allt efter det är som en köttgegga där jag inte vet vad jag ska göra.

Hur göra? Finns det nybörjartips, finns det nån bra arméuppbyggnad som är att rekommendera etc? Hur bör man ställa upp sin armé, vilka typer av krigare hör hemma vart vid uppställning?
Kasta alla tips ni kan på mig för annars kommer Kislev inte bli långlivat..

Vänliga hälsningar,
En Värdelös General

Ey!

Ta ett varv på Youtube, finns en hel del bra kanaler där med tips och guider för nybörjare på Total War, både specifikt för Warhammer och Total War generellt!

Själv kikade jag mycket på PartyElite's "beginner guide" när jag lärde mig TW:Warhammer 1 men jag tror det mesta du får lära dig där är lika bra i samtliga spel:

Det finns säkerligen massor av bra guider specifit för senaste spelet och även specifika racer/fraktioner men PartyElites är den enda jag själv kan understryka är riktigt bra!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av lerb:

Hoppas jag får posta detta i den här tråden

Är det någon medaljtung krigsveteran som kan ge lite riktlinjer åt en hopplös general? Jag ska erkänna att jag aldrig har spelat något Total War-spel tidigare, men bestämde mig för att köpa detta (jag skyller på Jockes hype, 100%).
Jag begriper ju att det tar tid att lära sig, jag inbillar mig inget annat, men det spelar tamejtusan ingen roll hur lätt svårighet jag kör på eller hur många tusen gubbar fler jag har än motståndaren - jag blir typ totalt demolerad i strider. Jag kan helt enkelt inte, jag är sämst!
Det känns som att jag tappar kontrollen helt i samma stund som de två arméerna drabbar samman, allt efter det är som en köttgegga där jag inte vet vad jag ska göra.

Hur göra? Finns det nybörjartips, finns det nån bra arméuppbyggnad som är att rekommendera etc? Hur bör man ställa upp sin armé, vilka typer av krigare hör hemma vart vid uppställning?
Kasta alla tips ni kan på mig för annars kommer Kislev inte bli långlivat..

Vänliga hälsningar,
En Värdelös General

Det lättaste är väl att pausa ofta om du känner att du inte hänger med. Är fritt fram att pausa när man vill och ge order, så länge man inte kör på högsta svårighetsgraden (vilket du ju knappast gör!).

Har själv enbart spelat med Kislev hittills, specifikt Ice Court-faktionen. Jag gillade Armored Kossars i early game, de med great weapons. Gör rätt mycket skada och håller linjen bra samtidigt som de dessutom har pickadoller så att de kan skjuta ned fienden lite innan de går in i närstrid. Backa upp med vanliga bågskytte-Kossars, lite kavalleri att flankera och rida in i häcken på fienderna. Senare bytte jag ut Armored Kossars mot Streltzi, gubbarna med gevär.

När du får tillgång till dem så är även både War Bear Riders och War Sleds extremt användbara.

Använd din lord och dina hjältar flitigt. De tål i allmänhet väldigt mycket i jämförelse med vanliga enheter och är bra på att uppehålla fiender. Om du t.ex. skickar in din lord i en hop med fientligt infanteri så de gangar upp på honom så är det fritt fram för dina avståndsgubbar att skjuta ned dessa medan lorden tankar.

Det är bra att "stegra" dina led lite. T.ex. sätta lord och hjältar längst fram, infanteri en bit bakom dessa och sedan bågskyttar. Kavalleri på flanken. Tänk även på att AI:n gillar att flanka med sitt eget kavalleri för att komma åt dina bågskyttar, så ha några enheter i reserv bakom så de kan fånga upp dessa.

Backloggens befriare
Skrivet av Joakim Bennet:

Jag har också hundratals timmar TW WH och ännu fler historiskt Total War. Tar ändå emot att hoppa på multiplay, men det är alltid lika roligt när man väl gör det. Och här på FZ blir det bara hurrarop, ingen griefing!

Är ju en enorm skillnad att spela mot AI vs mänskligt motstånd. Nästan som ett helt annat spel.

Släpp sargen då! Och försvara din heder!


signatur

Ad hoc addendum

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Glada nyheter allesammans!

Creative Assembly och SEGA har varit gulliga nog att sponsra vår turnering med tre spelkoder till Total War: Warhammer III. Stort tack för det säger jag!

Dessa avser jag så klart att dela ut till tre Total War-sugna personer här i forumet som inte hunnit göra slag i saken än. This is your day! Inga hållhakar förutom den uppenbara - tar ni emot en spelkod förväntas ni självklart delta i FZ WAAAGH!

Om ni är intresserade av en spelkod svarar ni helt enkelt på det här inlägget. Först till kvarn gäller!

@Thane till exempel?! Ni övriga i tråden får gärna sprida ordet, så ser vi till att koderna kommer till användning illa kvickt. Skulls for the Skull Throne!

Edit: Inga koder kvar!


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

Glada nyheter allesammans!

Creative Assembly och SEGA har varit gulliga nog att sponsra vår turnering med tre spelkoder till Total War: Warhammer III. Stort tack för det säger jag!

Dessa avser jag så klart att dela ut till tre Total War-sugna personer här i forumet som inte hunnit göra slag i saken än. This is your day! Inga hållhakar förutom den uppenbara - tar ni emot en spelkod förväntas ni självklart delta i FZ WAAAGH!

Om ni är intresserade av en spelkod svarar ni helt enkelt på det här inlägget. Först till kvarn gäller!

@Thane till exempel?! Ni övriga i tråden får gärna sprida ordet, så ser vi till att koderna kommer till användning illa kvickt. Skulls for the Skull Throne!

Ja jag är intresserad!!!

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Thane:

Ja jag är intresserad!!!

Jag skickar PM!


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

https://i.imgur.com/XMsq0Af.png

Glada nyheter allesammans!

Creative Assembly och SEGA har varit gulliga nog att sponsra vår turnering med tre spelkoder till Total War: Warhammer III. Stort tack för det säger jag!

Dessa avser jag så klart att dela ut till tre Total War-sugna personer här i forumet som inte hunnit göra slag i saken än. This is your day! Inga hållhakar förutom den uppenbara - tar ni emot en spelkod förväntas ni självklart delta i FZ WAAAGH!

Om ni är intresserade av en spelkod svarar ni helt enkelt på det här inlägget. Först till kvarn gäller!

@Thane till exempel?! Ni övriga i tråden får gärna sprida ordet, så ser vi till att koderna kommer till användning illa kvickt. Skulls for the Skull Throne!

Edit: Två koder kvar nu!

WAAGGHH!!

"intresserad"

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

@Ninja89 PM kommer!


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

Creative Assembly och SEGA har varit gulliga nog att sponsra vår turnering med tre spelkoder till Total War: Warhammer III. Stort tack för det säger jag!

Dessa avser jag så klart att dela ut till tre Total War-sugna personer här i forumet som inte hunnit göra slag i saken än. This is your day! Inga hållhakar förutom den uppenbara - tar ni emot en spelkod förväntas ni självklart delta i FZ WAAAGH!

Det är inte varje dag man får chansen att vara med i en turnering och påpeka att man är sponsrad

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

https://i.imgur.com/XMsq0Af.png

Glada nyheter allesammans!

Creative Assembly och SEGA har varit gulliga nog att sponsra vår turnering med tre spelkoder till Total War: Warhammer III. Stort tack för det säger jag!

Dessa avser jag så klart att dela ut till tre Total War-sugna personer här i forumet som inte hunnit göra slag i saken än. This is your day! Inga hållhakar förutom den uppenbara - tar ni emot en spelkod förväntas ni självklart delta i FZ WAAAGH!

Om ni är intresserade av en spelkod svarar ni helt enkelt på det här inlägget. Först till kvarn gäller!

@Thane till exempel?! Ni övriga i tråden får gärna sprida ordet, så ser vi till att koderna kommer till användning illa kvickt. Skulls for the Skull Throne!

Edit: Bara en kod kvar nu!

Jag är intresserad!

(Har testat via Game Pass, som går ut den 22:a. Jag skulle gärna vilja äga spelet framöver utan behov av prenumeration.)


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Inaktiv
Skrivet av Gustav Höglund:

https://i.imgur.com/XMsq0Af.png

Glada nyheter allesammans!

Creative Assembly och SEGA har varit gulliga nog att sponsra vår turnering med tre spelkoder till Total War: Warhammer III. Stort tack för det säger jag!

Dessa avser jag så klart att dela ut till tre Total War-sugna personer här i forumet som inte hunnit göra slag i saken än. This is your day! Inga hållhakar förutom den uppenbara - tar ni emot en spelkod förväntas ni självklart delta i FZ WAAAGH!

Om ni är intresserade av en spelkod svarar ni helt enkelt på det här inlägget. Först till kvarn gäller!

@Thane till exempel?! Ni övriga i tråden får gärna sprida ordet, så ser vi till att koderna kommer till användning illa kvickt. Skulls for the Skull Throne!

Edit: Bara en kod kvar nu!

Skulle kunna vara med i så fall. Aldrig kört MP i Warhammer men jag har 600h i WH2

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Belfry:

Jag är intresserad!

(Har testat via Game Pass, som går ut den 22:a. Jag skulle gärna vilja äga spelet framöver utan behov av prenumeration.)

Låt gå, kod kommer via PM!

Skrivet av anon_78917:

Skulle kunna vara med i så fall. Aldrig kört MP i Warhammer men jag har 600h i WH2

Jag önskar verkligen att jag hade fler koder att bjuda på! Med det sagt går spelet att få tag på via Game Pass, om du skulle vilja vara med i vilket fall.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av lerb:

Hoppas jag får posta detta i den här tråden

Är det någon medaljtung krigsveteran som kan ge lite riktlinjer åt en hopplös general? Jag ska erkänna att jag aldrig har spelat något Total War-spel tidigare, men bestämde mig för att köpa detta (jag skyller på Jockes hype, 100%).
Jag begriper ju att det tar tid att lära sig, jag inbillar mig inget annat, men det spelar tamejtusan ingen roll hur lätt svårighet jag kör på eller hur många tusen gubbar fler jag har än motståndaren - jag blir typ totalt demolerad i strider. Jag kan helt enkelt inte, jag är sämst!
Det känns som att jag tappar kontrollen helt i samma stund som de två arméerna drabbar samman, allt efter det är som en köttgegga där jag inte vet vad jag ska göra.

Hur göra? Finns det nybörjartips, finns det nån bra arméuppbyggnad som är att rekommendera etc? Hur bör man ställa upp sin armé, vilka typer av krigare hör hemma vart vid uppställning?
Kasta alla tips ni kan på mig för annars kommer Kislev inte bli långlivat..

Vänliga hälsningar,
En Värdelös General

Du har redan fått många bra tips, men här är en nyare instruktionsvideo baserad på just Kislev där allt som relaterar till slag gås igenom:
https://www.youtube.com/watch?v=jDPFZS_ud7c

Generellt är det även viktigt att matcha enheter mot varandra på bra sätt, t.ex. tänka på vilken Tier en enhet har:
Hög tier mot hög tier
Anti-large mot large
Anti-infantry mot infanteri
Armor piercing mot mycket armor
Magical damage för att kringgå damage resistance
Hög melee attack mot mycket melee defence
etc.

Medlem

Fan, det här måste jag vara med på! Jag har inte spelat på länge, och väntar nu på att Trean ska komma till mig Hoppas jag får den i tid, men det torde gå bra!


signatur

Videomupp

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av WildThing:

Fan, det här måste jag vara med på! Jag har inte spelat på länge, och väntar nu på att Trean ska komma till mig Hoppas jag får den i tid, men det torde gå bra!

Klart du ska med din gamle vilde! Jag skriver upp dig.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Skribent

Kan man betta på vinnaren?


signatur

"Writer and Fighter"

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Vilken fin respons så här långt, tack alla som valt att delta! Vore sjukt kul ifall vi når 20-strecket (16 just nu) innan jag börjar pyssla med spelschema.

@Joakim Bennet Skulls for the Skull Throne?


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Frilansare
Skrivet av Gustav Höglund:

Vilken fin respons så här långt, tack alla som valt att delta! Vore sjukt kul ifall vi når 20-strecket (16 just nu) innan jag börjar pyssla med spelschema.

@Joakim Bennet Skulls for the Skull Throne?

Jaja skriv upp mig då!

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Joakim Bennet:

Jaja skriv upp mig då!


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Har ju aldrig spelat en multiplayer match, men kunde ju vara kul att testa..

Beroende på tid när matcherna spelas kan jag försöka vara med.

Medlem

Blood for the Blood God! Med det sagt så anmäler jag mig

Skriv svar