Det här är Playstation VR2!

Medlem

Imponerande hårdvara, men tyvärr är den ju med sladd. Efter att ha kört trådlöst kommer jag aldrig kunna återvända till ett headset med sladd.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Fov är högre än Quest men lägre än Valve index.
Jo man kan tyckas att man borde börja koncentrera sig på högre fov i nya headsets.
Pimax ligger i framkant även fast högre fov inte är nått man bara slänger in utan att problem kan uppstå.

Jag kan tänka mig att man nog helst vill ha någonstans runt 160 FOV, allt efter det är bara bonus. Hög FOV just nu är nog det jag önskar de fixar till mest till nästa Index, då bildkvalitén börjar bli så pass bra, speciellt om även de börjar med dynamisk upplösning baserat på eye-tracking.

Sedan börjar det känns relativt dyrt om man ska lägga flera tusen till VR-set till varje enhet. Här tycker jag de borde enas om en standard. Även Playstation VR2 lär nog bli relativt dyr. Borde vara självklarhet egentligen att den ska fungera även till PC och helst även Xbox och vise versa. Där man åtminstone kan nyttja VR-headsetet i någon "simple-mode", utan plattformsspecifika features.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag tror max 6000 inte mer.
Det är endå "mycket teknik" för pengarna man får i PSVR2 headsetet.

Jo förvisso är det ju det. Jag tror dock ändå på $449-499, samma som konsolen och sedan får vi ta moms + butikernas egna tillägg här i Sverige.

Kommer verkligen massan spenders ytterligare utgifter i storleken av en ny konsol?
PSVR sålde ca 5miljorner mellan release 2016 och början av 2020, det är inte speciellt många jämfört med dem 116miljoner konsoler sålda och då var det bland det billigaste msn kunde komms undan med i VR väg.

Utvecklingen har gått framåt och detta kan bli riktigt bra, men jag tror bara inte att det kommer vara så billigt för massan (även om 6000 är bra för tekniken) eller revolutionera VR marknaden och få den att explodera mer än vad Quest/Quest2 redan gjort.

Medlem
Medlem
Skrivet av Winzi:

Jo förvisso är det ju det. Jag tror dock ändå på $449-499, samma som konsolen och sedan får vi ta moms + butikernas egna tillägg här i Sverige.

Kommer verkligen massan spenders ytterligare utgifter i storleken av en ny konsol?
PSVR sålde ca 5miljorner mellan release 2016 och början av 2020, det är inte speciellt många jämfört med dem 116miljoner konsoler sålda och då var det bland det billigaste msn kunde komms undan med i VR väg.

Utvecklingen har gått framåt och detta kan bli riktigt bra, men jag tror bara inte att det kommer vara så billigt för massan (även om 6000 är bra för tekniken) eller revolutionera VR marknaden och få den att explodera mer än vad Quest/Quest2 redan gjort.

PSVR var länge det meat sålda headsetet och 2020 var det "stenålder" och inte billigast.

Vad som ska sälja headsets är Sonys satsning på spel.
Både med spel gjorda för VR på deras kända IPn som tex Horizon men även att locka in folk med deras sk hybrid-spel.
Tex Resident evil 8 är det heta rykten är en sån titel, även en ev kommande Metal Gear solid remake. Folk kan få uppleva det i VR utan att köpa en speciell VR version utan man kan altivera VR läge i det vanliga spelet ist.

Vissa förståsigpåare påstår tom att PS5 är till viss del byggd för VR.
Jag menar den haptiska feedbacken i kontrollerna är inte till för att vi ska känna när vi spänner fjädrar i astro demot utan helt klart meningen är att vi ska gå ytterligare inlevelse i VR tex när vi håller fingret på avtryckaren och avlossar skott. (Nått som många anser mer störande på plattskärmsspel).


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent

Jag funderar lite på om tekniken på PSVR2 kommer kännas gammal när det släpps?

Tänker de flesta andra utvecklare går väl mer åt trådlösa hållet tex? Hur ser det ut inom 2-3 år? (gissar ju att PSVR2 är några år bort). Teknik går ju snabbt framåt på de flesta plan.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag funderar lite på om tekniken på PSVR2 kommer kännas gammal när det släpps?

Tänker de flesta andra utvecklare går väl mer åt trådlösa hållet tex? Hur ser det ut inom 2-3 år? (gissar ju att PSVR2 är några år bort). Teknik går ju snabbt framåt på de flesta plan.

PSVR2 känns inte år bort.
Tidigare rykten har som sagt låtit "hollidays 2022" men det återstår att se.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent
Skrivet av Molotov:

PSVR2 känns inte år bort.
Tidigare rykten har som sagt låtit "hollidays 2022" men det återstår att se.

Ja alltså, det tycks alltid bli förseningar och komponenter till elektronik är väl fortfarande ett problem? Sen ett fortsatt ostabilt läge i världen så jag tror inte det släpps 2022 om jag ska sia lite. Men vem vet...


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag funderar lite på om tekniken på PSVR2 kommer kännas gammal när det släpps?

Tänker de flesta andra utvecklare går väl mer åt trådlösa hållet tex? Hur ser det ut inom 2-3 år? (gissar ju att PSVR2 är några år bort). Teknik går ju snabbt framåt på de flesta plan.

Å andra sidan: de är de enda tillverkarna av VR till konsol. Vad de än släpper är de bäst i sitt område. Det ska mycket till innan det som avslöjats blir till gammal skåpmat. Speciellt på konsol.

Gen
Medlem
Skrivet av lonian:

Om sonys vr spel ingår i prenumerationstjänst så kan jag tänka mig skaffa ett headset. Jag vill inte sitta på digitala VR licenser som jag köper styckevis av Sony och som blir onödiga den dagen jag ledsnat.

Håller med, prenumerationstjänst låter bäst.

Medlem

Frågan är vad kalaset kommer kosta? Helt klart intresserad men inte till vilket pris som helst.

Medlem

Undrar om det här innebär Half life Alyx till konsol 🤔

Skribent
Skrivet av Gertzy:

Å andra sidan: de är de enda tillverkarna av VR till konsol. Vad de än släpper är de bäst i sitt område. Det ska mycket till innan det som avslöjats blir till gammal skåpmat. Speciellt på konsol.

Du har visserligen rätt i att de inte har några konkurrenter på konsolmarknaden. Men jag undrar lite hur segmentet ser ut för övrigt? Hur många av VR-entusiasterna tittar åt PSVR2? Eller kollar de på andra headsets istället? Mycket handlar förstås om pris också.

Jag är själv lite intresserad tex, men får se om jag köpt en PS5a tills dess eller om jag satsar på något annat VR-set istället.

Nåväl, vi får se hur det går


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av ZakAntreaz:

Undrar om det här innebär Half life Alyx till konsol 🤔

Om Valve släpper Portal serien till Switch trots steam deck ska börja skeppas så tror jag att chansen för hl alyx till ps5 ganska säkert


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

PC-stöd är ett krav för att det ska bli ett alternativ. Undrar om de öppnar upp för det.

Utan PC-stöd blir det ett annat headset. Med PC-stöd är det i princip game, set and match. Bra specs med stöd för spel på konsol OCH PC? Jatack!

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Du har visserligen rätt i att de inte har några konkurrenter på konsolmarknaden. Men jag undrar lite hur segmentet ser ut för övrigt? Hur många av VR-entusiasterna tittar åt PSVR2? Eller kollar de på andra headsets istället? Mycket handlar förstås om pris också.

Jag är själv lite intresserad tex, men får se om jag köpt en PS5a tills dess eller om jag satsar på något annat VR-set istället.

Nåväl, vi får se hur det går

Många entusiaster kör nog på PCMR och kanske inte ens har en (PS5)konsol, så då blir ju priset väsentligt högre om en tänker konsol+headset så det här är nog för konsolspelare som vill beblanda sig i mainstreamskaran snarare än en elit som letar efter det absolut bästa som existerar. Men för dem som inte har monsterdator och/eller är speciellt teknikintresserade kan PSVR2 vara betydligt enklare ingång i VR-världen. Så jag tror det är två marknader som i liten utsträckning överlappar varandra.

Medlem
Skrivet av papagoja:

Usch, kabel.

Anledningen till att man har kabel är för att det ska funka till 100% direkt för alla som köper den. Annars skulle Sony bli bombarderade med supportfrågor från kunder som har dålig Wi-Fi, störningar eller ren okunskap tyvärr. Ett barn ska ju kunna packa upp den och stoppa i sladden och köra typ.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av Crank:

Anledningen till att man har kabel är för att det ska funka till 100% direkt för alla som köper den. Annars skulle Sony bli bombarderade med supportfrågor från kunder som har dålig Wi-Fi, störningar eller ren okunskap tyvärr. Ett barn ska ju kunna packa upp den och stoppa i sladden och köra typ.

Det finns ju andra lösningar än just wifi via router men ja, då hade priser förmodligen dragit iväg också.
Man kan ju alltid hoppas på nån pro-variant med addon eller nått senare.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent
Skrivet av Gertzy:

Många entusiaster kör nog på PCMR och kanske inte ens har en (PS5)konsol, så då blir ju priset väsentligt högre om en tänker konsol+headset så det här är nog för konsolspelare som vill beblanda sig i mainstreamskaran snarare än en elit som letar efter det absolut bästa som existerar. Men för dem som inte har monsterdator och/eller är speciellt teknikintresserade kan PSVR2 vara betydligt enklare ingång i VR-världen. Så jag tror det är två marknader som i liten utsträckning överlappar varandra.

Jo lite som med PSVR1, men det kommer nog handla om priser i slutändan. Oavsett spännande att Sony fortsätter satsa, VR är ju ändå en dyr satsning så det var väl kanske inte helt självklart de skulle satsa på PSVR2 redan nu. Jag trodde faktiskt de kanske skulle hoppa en generation och ge sig in igen när marknaden vuxit mer.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Youjimbo:

PC-stöd är ett krav för att det ska bli ett alternativ. Undrar om de öppnar upp för det.

Utan PC-stöd blir det ett annat headset. Med PC-stöd är det i princip game, set and match. Bra specs med stöd för spel på konsol OCH PC? Jatack!

Säker på att Sony med sin begränsade tillverkning vill prioritera PS5-köparna. PSVR2 är en betydligt hetare prudukt än ettan, så det finns inte rum för det på många år, om någonsin.

Tänk rubrikerna när PC-scalpers snappar upp hela pruduktionen och PS5-ägarna står utan VR, aktieägarna skulle flippa totalt.
Köp du ett annat, Sony kommer garanterat inte såga av grenen de sitter på.

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Säker på att Sony med sin begränsade tillverkning vill prioritera PS5-köparna. PSVR2 är en betydligt hetare prudukt än ettan, så det finns inte rum för det på många år, om någonsin.

Tänk rubrikerna när PC-scalpers snappar upp hela pruduktionen och PS5-ägarna står utan VR, aktieägarna skulle flippa totalt.
Köp du ett annat, Sony kommer garanterat inte såga av grenen de sitter på.

Det kanske inte ges officiellt stöd men lär försäkas med hack för att få det att funka, precis som man gjorde med PSVR.
Sen tror jag att nån risk med "PC Scalpers" som köper upp så Playstation ägare blir över inte alls är troligt, vad skulle det kommaifrån helt plötsligt? :ä


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Kan bara hoppas att det kommer en trådlös lösning kort efter lansering. Känns bara allmänt klumpigt att springa omkring med en sladd alternativt råka dra ner något i sin närhet om/när den kommer i kläm.

Förutom det så är det en mycket intressant produkt.

Medlem
Skrivet av Winzi:

Nja, vi får väl se vad det faktiskt kommer kosta först innan vi säger för mycket. Har ganska svårt att tro att PSVR2 kommer ha en låg prislapp, och tror inte det finns en chans att det landar under 6000 här i Sverige.

Skrivet av johanAndersson:

Detta är en enklare produkt än första PSVR och kommer antagligen produceras i fler exemplar. Att det inte behövs externa kameror, extra lådor för beräkning osv leder till att detta är en enklare produkt. Med en mer mogen VR-marknad kan de producera fler enheter och få bättre skalfördelar.

Det finns ingen orsak att denna inte kan vara billigare än originalet. Hur det faktiskt blir är givetvis upp till dem.

Tror nog som många andra att den kommer kosta 4-6000Kr, förmodligen 450-500$.

Tänk också på att man fick köpa kamera och kontroller separat till första PSVR, nu ingår detta.
Mycket mer och högre standard för tekniken som inkluderar skräddarsydd design med ventilation, rumble, fler kameror(sensorer) M.M.
Kabel behövs nog som sagt för att hålla ner priset, vikten och att hålla upp kvalitén för signal samt responstid.

Senaste tiden så har ju marknaden varit väldigt köpstark när det kommer till hårdvara(det läggs mycket pengar på TV, GPU och konsoler) också.
Tror nog att både Microsoft och Sony var lite stressade över att ta 6000Kr för de nya konsolerna, det är nog delvis därför vi har Series S och PS5 digital idag.

Skrivet av Gertzy:

Det kommer nog en State of Play närmare release och det finns mer spel att visa. Nu får vi ju "bara" designen. En djupdykning lär följa!

Tror inte heller de kommer invänta större PS5-produktion, utan det släpps väl när det är redo. Skulle de vänta på mer optimal marknad skulle de nog behöva vänta 1-3 år och det lär inte hända. Det blir väl som med PS5an, en del får tag på den, den stora massan inte, men kommer nog ligga ute på Ebay/Blocket etc för den som kan tänka sig betala premium. Men det har ju trots allt sålt många PS5or så det finns ju redan en marknad - även om den inte är stabil som brukligt.

Jo, det är bara lite märkligt när många sitter och väntar på att hårdvaran ska visas och att det typ blir till en av de största sakerna som är på gång, medans såna bara släpper ett simpel blogg inlägg om detta.
Hårdvaran är ju något av det största, men Sony behandlar det inte så.
Kanske är svårare att dra tills sig uppmärksamhet för mainstream med hårdvaran i och för sig, spel är ju lite lättare att förstå för någon som inte har ett headset redan.

Sjukt stressad över att få tag i en vid release, jobbigt att inte kunna förhandsboka än :/

Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag funderar lite på om tekniken på PSVR2 kommer kännas gammal när det släpps?

Tänker de flesta andra utvecklare går väl mer åt trådlösa hållet tex? Hur ser det ut inom 2-3 år? (gissar ju att PSVR2 är några år bort). Teknik går ju snabbt framåt på de flesta plan.

Bra bit kvar än, finns inget ute med väldigt låg responstid och hög bandbredd än.
Vives trådlösa har till exempel lägre kvalité vid trådlös överföring.
Valve pratade redan vid releasen av Index om trådlös lösning, men det har ju inte hänt något där på väldigt länge(lät som att det skulle hända snart då). Inte ens säkert att Index 2 blir trådlöst och blir det trådlöst så är ju frågan hur mycket bättre headsetet blir i övrigt jämför med Index 1.

Skulle väl kanske inte säga att det är omöjligt eller väldigt långt bort, men i nuvarande takt så handlar det nog mer om 4-5 år, speciellt ifall det ska finnas tillgängligt för ett tillräckligt bra pris också.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja alltså, det tycks alltid bli förseningar och komponenter till elektronik är väl fortfarande ett problem? Sen ett fortsatt ostabilt läge i världen så jag tror inte det släpps 2022 om jag ska sia lite. Men vem vet...

Våren 2023 är nog absolut senast, men även det är väldigt sent.
De visade kontrollerna redan i början av 2021 och nu headsetet i början av 2022, jämför det med när de visade PS5:ans hårdvara så är det väldigt konstigt.
Händer ju mycket med teknik och design under 1-2 år också.

Frågan är ju också vilken typ av teknik det är brist på och hur många de ska nå ut till precis vid lanseringen.
Tror väl inte att bristen på paneler är lika högt och det är väl inte så mycket beräkningsenheter i PSVR2, så den kanske klarar sig rätt bra ändå?
TV-apparater och telefoner verkar ju flyta på rätt bra.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Jo lite som med PSVR1, men det kommer nog handla om priser i slutändan. Oavsett spännande att Sony fortsätter satsa, VR är ju ändå en dyr satsning så det var väl kanske inte helt självklart de skulle satsa på PSVR2 redan nu. Jag trodde faktiskt de kanske skulle hoppa en generation och ge sig in igen när marknaden vuxit mer.

Shuhei Yoshida var ju tidigt ute med att PSVR bara var början på Sonys satsning på VR, så för mig är det ganska självklart.
Han beskrev då PSVR som ett tidigt steg hårdvarumässigt och det lät då alltså som att det var en entusiast produkt som kommer i nya varianter och växer med tiden(PSVR2, PSVR3 osv.).
Sen så skulle ju tappa hela deras market share ifall de drog ut på tiden, PSVR2 är redan i senaste laget för detta.
Det är svårt att hålla intresset i liv när hårdvaran(PSVR1) är så kass jämfört med konkurrenterna och den även var en del i väldigt tidigt VR(kvalitén hade inte blivit så hög än).

Men att överge VR och försöka senare skull kosta dem fruktansvärt mycket, så det vore nog aldrig gångbart.

Skrivet av Molotov:

Det kanske inte ges officiellt stöd men lär försäkas med hack för att få det att funka, precis som man gjorde med PSVR.
Sen tror jag att nån risk med "PC Scalpers" som köper upp så Playstation ägare blir över inte alls är troligt, vad skulle det kommaifrån helt plötsligt? :ä

Förhoppningsvis så blir det en mjukvaruspärr från Sony som dem öppnar upp i framtiden(officiellt stöd alltså).
Ifall de lanserar en prenumerationstjänst(Spartacus) framöver och ifall deras PC satsning utvidgas som de beskriver så tror jag inte att PSVR2 på PC är omöjlig i framtiden, dock så har jag svårt att se det nära lanseringen.

Dualsense fick väl tidigt stöd för PC? kanske inte påverkar så mycket iofs, men ändå

Jag är livrädd för detta, allt kul scalpas nu för tiden och jag tror att PSVR2 kommer vara en bristprodukt i början.
Låter faktiskt inte omöjligt, tycker jag.
Så länge det finns brist så finns det scalpers :/

Chefredaktör

Spännande, ska bli kul att se vad för exklusiva titlar som kommer att finnas vid lansering. Hoppas de sätter ribban högt!
Men svårt med sladd nu när man vant sig att köra VR-trådlöst...

Medlem
Skrivet av Daniel Sjöholm:

Spännande, ska bli kul att se vad för exklusiva titlar som kommer att finnas vid lansering. Hoppas de sätter ribban högt!
Men svårt med sladd nu när man vant sig att köra VR-trådlöst...

Horizon verkar ju bli skräddarsydd upplevelse, sedan så borde ju Gran Turismo också få VR-läge.
Sony har ju pratat om spel som ska fungera både i VR och på TV, God of War 2 blir väl kanske ett sådant.

Sen kan man ju hoppas på att Resident evil 8 får VR läge samt att de gör RE7 kompatibelt med den nya hårdvaran.
RE4 VR kanske är exklusivt till Quest, förhoppningsvis så är det tidsexklusivt.

Fanns ju vissa indikationer på att GTA5 som visades i höstas hade delar av VR gameplay.
Eftersom att San andreas kommer till Quest och att en uppdatering för de senaste konsolerna är påväg så låter det ju inte så otroligt.

Utvecklare har ju kommenterat att det inte borde vara några egentliga problem att göra PSVR2 kompatibel med PSVR spel så jag hoppas verkligen att så blir fallet.
Sony har ju också sagt att de har ett intresse av att porta över PSVR spel(remaster?) till PSVR2, men det verkar även som att de kan erbjuda båda lösningarna, alltså både remasters och kompabilitetsläge.
Finns ju redan nu PSVR1 spel som drar nytta av PS5:ans hårdvara(inte bara låsta till gamla prestandan), vilket är lovande i alla fall.

Finns nog väldigt många andra intressanta projekt som jag inte kommer på nu
Skulle väl inte förvåna mig om den beryktade remaken av the last of us fungerar med VR, skulle vara grymt i så fall
Until dawn eller något liknande i VR skulle ju kunna vara nice med

Medlem
Skrivet av Keima:

Ryktas ju att det ska ha börjat redan mass producerats och det är därför dom kan visa bilderna. Men ja q2 kanske vore att hoppas för mycket

Inga pålitliga rykten så vitt jag vet. Månaderna innan lansering brukar läckorna vara rätt stora med bilder på riktiga enheter inte bara renders.


signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2

Skribent
Skrivet av Fearnox:

Jo, det är bara lite märkligt när många sitter och väntar på att hårdvaran ska visas och att det typ blir till en av de största sakerna som är på gång, medans såna bara släpper ett simpel blogg inlägg om detta.
Hårdvaran är ju något av det största, men Sony behandlar det inte så.
Kanske är svårare att dra tills sig uppmärksamhet för mainstream med hårdvaran i och för sig, spel är ju lite lättare att förstå för någon som inte har ett headset redan.

Sjukt stressad över att få tag i en vid release, jobbigt att inte kunna förhandsboka än :/

Shuhei Yoshida var ju tidigt ute med att PSVR bara var början på Sonys satsning på VR, så för mig är det ganska självklart.
Han beskrev då PSVR som ett tidigt steg hårdvarumässigt och det lät då alltså som att det var en entusiast produkt som kommer i nya varianter och växer med tiden(PSVR2, PSVR3 osv.).
Sen så skulle ju tappa hela deras market share ifall de drog ut på tiden, PSVR2 är redan i senaste laget för detta.
Det är svårt att hålla intresset i liv när hårdvaran(PSVR1) är så kass jämfört med konkurrenterna och den även var en del i väldigt tidigt VR(kvalitén hade inte blivit så hög än).

Men att överge VR och försöka senare skull kosta dem fruktansvärt mycket, så det vore nog aldrig gångbart.

Det jag ser är väl att VR är en dyr satsning (kanske dyraste Sony gjort förutom konsoler i sig?) och att prion nu kanske skulle vara fokusen på PS5 och spelen där. Sen komma in med PSVR2 lite senare i generationen eller nästa? Jag tror inte det skulle skada deras eget segment så mycket i och med att de är helt ensamma på konsol-marknaden om VR. Vad som däremot kan skada är ju om de kommer ut med något som är "sämre" än det andra som finns. Att Yoshida säger att PSVR bara var början säger mig såklart att de satsar vidare, men det var inte självklart för mig att de direkt gick vidare med PSVR2. Tänker igen om att det dessutom varit komponent-brist, men nu vet jag ju inte om det direkt påverkar PSVR2? Möjligen kanske skärmarna? Det ska bli spännande i alla fall när vi får ett releasedatum och prisbild. Sen veta mer vad Sony tänkt sig runt VR, vilka spel som kommer och liknande. Det är väl där vi får se hur hård satsningen de egentligen tänker sig?

Sen är jag också lite frågade över utannonseringen så här, det känns nästan bara som en eftertanke. Hur många läser egentligen Sonys blogg? Tycker nog att PSVR2 förtjänar lite mer buzz än en simpel blogg.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Sen är jag också lite frågade över utannonseringen så här, det känns nästan bara som en eftertanke. Hur många läser egentligen Sonys blogg? Tycker nog att PSVR2 förtjänar lite mer buzz än en simpel blogg.

Sony har kört denna taktik under några år. När man börjar skicka ut produkter (eller info om dessa) som är nära den färdiga hårdvaran till utvecklare så vet man att det kommer ske läckor. Då väljer man att gå ut med den info som kan läcka själva.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jo lite som med PSVR1, men det kommer nog handla om priser i slutändan. Oavsett spännande att Sony fortsätter satsa, VR är ju ändå en dyr satsning så det var väl kanske inte helt självklart de skulle satsa på PSVR2 redan nu. Jag trodde faktiskt de kanske skulle hoppa en generation och ge sig in igen när marknaden vuxit mer.

Självklart är priset relevant. De kan ju inte skena hur mycket som helst utan att den blir oattraktiv för en större marknad. Men jag tror de jobbar mot just det - en större marknad. Genom att släppa någonting väldigt bra, lättillgängligt och prisvärt skapar de bättre förutsättningar för en välmående VR-värld. Ska de vänta på att andra ska göra jobbet åt dem och ge dem "perfekta förutsättningar" får de väl vänta allt mellan 5-25 år. Samma för Valve om de skulle invänta större marknad för Alyx. Istället släpper de spelet och ger andra inspiration att höja ribban snarare än att invänta att andra gör det åt en.

Skrivet av Fearnox:

Tror nog som många andra att den kommer kosta 4-6000Kr, förmodligen 450-500$.

Tänk också på att man fick köpa kamera och kontroller separat till första PSVR, nu ingår detta.
Mycket mer och högre standard för tekniken som inkluderar skräddarsydd design med ventilation, rumble, fler kameror(sensorer) M.M.
Kabel behövs nog som sagt för att hålla ner priset, vikten och att hålla upp kvalitén för signal samt responstid.

Jo, det är bara lite märkligt när många sitter och väntar på att hårdvaran ska visas och att det typ blir till en av de största sakerna som är på gång, medans såna bara släpper ett simpel blogg inlägg om detta.
Hårdvaran är ju något av det största, men Sony behandlar det inte så.
Kanske är svårare att dra tills sig uppmärksamhet för mainstream med hårdvaran i och för sig, spel är ju lite lättare att förstå för någon som inte har ett headset redan.

500$ känns realistiskt som tak! Visst blir det en stor investering för spelare men bundlar de med spel också blir det nog inte så svårt att övertala massan.

Jag kan visserligen bara spekulera i hur Sony tänker här, men de har ju visat upp kontrollen sen innan och de kanske inte känner sig redo för full presentation men heller inte vill att folk glömmer bort att det är på gång så detta "avslöjande" håller lågan uppe i väntan på fulla avslöjandet av t.ex. paketering, pris och släppdatum - samt kommande (och eventuellt medföljande) spel! Så jag tror det kommer. Allra senast i samband med E3 då den förväntas släppas innan årets slut.

Medlem

Tack Sony för att ni låter VR leva vidare!

Tack vare PSVR2 kommer vi få uppleva

GTAV i VR
Dying Light I VR
Sons of the forest I VR
RDR2 i VR

Osv..

PC VR i all ära, men enda sättet att få AAA titlar till true VR är tack vare Sony i detta fallet.

Grymt!

123
Skriv svar