Elden Ring - Recension del 1

Medlem
Skrivet av TheJudge:

Ännu ett skräp spel. Mycket sånt senaste åren. Undrar när det kommer något riktigt bra. Starfield är snart här iallfal.

Obvious troll is obvious.

Medlem

Någon som förbokat Launch Edition på Elgiganten och fått någon info om att det skickats ännu? Jag går nervöst och väntar på ett mail med innebörden "ditt paket har skickats"

Dex
Medlem
Skrivet av Nimin:

Någon som förbokat Launch Edition på Elgiganten och fått någon info om att det skickats ännu? Jag går nervöst och väntar på ett mail med innebörden "ditt paket har skickats"

Har också bokat Launch Editition från Elgiganten, men ingenting än så länge. Bokade Horizon förra veckan från dom och då fick jag förhandsinformation från Bring redan på tisdagen så lite orolig blir man

Medlem
Skrivet av PsykoFnask1985:

Nix jag förstår inte alla dom höga betygen spelet får men jag vet att folk älskar souls spelen.
Det jag ser är inte alls speciellt snyggt, animationerna lama, världen ser urtråkig ut.
Kikade ign's recension där han påpekade att han lunka runt och hitta en grotta, - awesome this is the best game ever! Jahopp?
Han gick in i grottan och hitta ett nytt svärd - this is a game breaking masterpiece!!!...lyssna DU SKA HITTA NYA SAKER DET FINNS I EN JÄVLA MASSA SPEL!
Han hittade även en person som började prata (!) och de var tydligen världens grej.
Fattar fan inte.
Ser ju ut som nått dammigt ps3 spel dessutom. Aldrig någonsin i mitt 37 år långa liv varit negativ till ett nytt spel släpp men på något sätt så förpestar Elden ring mitt liv. Puh så, färdig.

Flera recensenter tog upp det här med grottor/dungeons och lyfte fram att ingen blir serverad något i det här spelet. Det ska vara rätt enkelt att missa grejer om man inte utforskar världen ordentligt, vilket såklart inte hör till vanligheten idag. Det väcker ändå en upptäckarglädje som man inte får i valfritt spel från t.ex. Ubisoft.

Och givetvis är det inte av denna anledningen det får 10:or. Det lyftes fram som ett exempel på hur världen är uppbyggd och vad som gör den unik. Det finns massor av mer ingående recensioner du kan titta på om du vill ha en mer nyanserad bild än från IGN.

Medlem
Skrivet av Knalle:

Flera recensenter tog upp det här med grottor/dungeons och lyfte fram att ingen blir serverad något i det här spelet. Det ska vara rätt enkelt att missa grejer om man inte utforskar världen ordentligt, vilket såklart inte hör till vanligheten idag. Det väcker ändå en upptäckarglädje som man inte får i valfritt spel från t.ex. Ubisoft.

Och givetvis är det inte av denna anledningen det får 10:or. Det lyftes fram som ett exempel på hur världen är uppbyggd och vad som gör den unik. Det finns massor av mer ingående recensioner du kan titta på om du vill ha en mer nyanserad bild än från IGN.

Om man läser ign:s recension så är det uppenbart han inte vet vad han snackar om.

Medlem
Skrivet av Dex:

Har också bokat Launch Editition från Elgiganten, men ingenting än så länge. Bokade Horizon förra veckan från dom och då fick jag förhandsinformation från Bring redan på tisdagen så lite orolig blir man

Samma här faktiskt 😅
Tack för ditt svar.

Edit. Fick nu sms om att försändelsen förbereds hos avsändaren.

Medlem
Skrivet av Nimin:

Någon som förbokat Launch Edition på Elgiganten och fått någon info om att det skickats ännu? Jag går nervöst och väntar på ett mail med innebörden "ditt paket har skickats"

Skrivet av Dex:

Har också bokat Launch Editition från Elgiganten, men ingenting än så länge. Bokade Horizon förra veckan från dom och då fick jag förhandsinformation från Bring redan på tisdagen så lite orolig blir man

Mitt dök nyss upp i mina paket-appen och fick sms av bring att den förbereds för leverans.

Skribent

Apropå diskussionen om vad som är unikt eller inte - det är inte så att Elden Ring återuppfinner hjulet, direkt. Det är mer en kombination av en old school-attityd där det inte finns någon quest log eller journal eller så, parat med att spelet är bra på att väcka upptäckarlustan i spelaren, mer än att det gör något som är i grunden unikt eller nytt. Det handlar mer om hur helheten känns och upplevs hos spelaren. Vilket i slutänden är det som gör hela skillnaden.

Dex
Medlem
Skrivet av Nimin:

Samma här faktiskt 😅
Tack för ditt svar.

Edit. Fick nu sms om att försändelsen förbereds hos avsändaren.

Skrivet av excentri:

Mitt dök nyss upp i mina paket-appen och fick sms av bring att den förbereds för leverans.

Japp fick också sms nu

Medlem

Spännande. Har egentligen inget direkt sug men med tanke på de tidiga recensionerna så har jag fått upp intresset.

Medlem

Lite taggad blir man ju ändå. Men det är ju så förbaskat svårt. Jag har testat både DS och Bloodbourne och lagt ner till slut eftersom det blivit för svårt. Kanske är annorlunda med Elden Ring i och med att man kan gå lite hur man vill?

Är det ett måste med gamepad om jag spelar det på PC?

Tack för en bra recension. Ser fram emot del 2.

Skribent
Skrivet av I am Grööt:

Lite taggad blir man ju ändå. Men det är ju så förbaskat svårt. Jag har testat både DS och Bloodbourne och lagt ner till slut eftersom det blivit för svårt. Kanske är annorlunda med Elden Ring i och med att man kan gå lite hur man vill?

Är det ett måste med gamepad om jag spelar det på PC?

Tack för en bra recension. Ser fram emot del 2.

Jag hade ju verkligen inte velat spela det utan handkontroll. Spelet är tufft nog som det är.
Men jag skulle ändå säga att det är lite snällare än tidigare From Software-spel på ett sätt. Det finns ofta andra områden att gå till om du kör fast. Förr eller senare så måste du ju ta dig an den där otäcka tröskeln, men efter några fler timmar kanske det går lättare.

Medlem

Undrar hur många negativa recensioner från spelare vi kommer att se? Spelet känns lite som spelrecensenternas version av filmrecensenternas smala "finfilm" med höga betyg men som väldigt få vanliga människor orkar eller ens kan ta till sig utan stor möda. Risken känns ganska stor att Elden Ring just nu är överhajpat, åtminstone för medelspelaren som inte hänger på forum som dessa och kanske spelar 1-3 spel per år för att varva ned lite efter jobbet.

Skribent
Skrivet av meanh:

Undrar hur många negativa recensioner från spelare vi kommer att se? Spelet känns lite som spelrecensenternas version av filmrecensenternas smala "finfilm" med höga betyg men som väldigt få vanliga människor orkar eller ens kan ta till sig utan stor möda. Risken känns ganska stor att Elden Ring just nu är överhajpat, åtminstone för medelspelaren som inte hänger på forum som dessa och kanske spelar 1-3 spel per år för att varva ned lite efter jobbet.

Jag tror dock att de flesta som inte lockas av konceptet håller sig på behörigt avstånd och helt enkelt ignorerar spelet. Så jag tror inte det kommer bli någon stor spelarbacklash. I alla fall inte direkt. Möjligen på sikt. Alltid svårt att veta, sånt där.

Medlem
Skrivet av McRaoul:

Ingen kommer bry sig i din recension imorgon. Alla kommer läsa nån annan recension och förboka. Dåligt val att dela upp den enligt mig. Jag kanske låter taskig men inom journalismen så handlar det om att vara först.

Tala för dig själv. Jag anser att FZ för det mesta har väldigt bra recensioner som är grundade och opartiska. Väntar hellre och läser en recension som tagit tid på sig att spela det tillräckligt för att ge ett riktigt betyg, än att utgå från första bästa recension bara för att jag inte kan vänta på att köpa spelet.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Moderator | Testpilot

Rensat lite inlägg. Håll er till ämnet och diskutera Elden Ring.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Obvious troll is obvious.

Måste va jobbigt att folk inte allting rycker som du. Undrar vem som är den riktiga trollet.

Medlem
Skrivet av TheJudge:

Måste va jobbigt att folk inte allting rycker som du. Undrar vem som är den riktiga trollet.

Kan inte du förklara för mig då hur du vet att det är ett skräpspel? Har du spelat hela spelet? Eller var du bara inne i nätverkstestet? Tack, i rest my case. Jag försvarar inte Elden Ring, folk får tycka vad dom vill. Men att sitta smutskasta ett spel man inte spelat är för mig att trolla, sen kan du säga vad du vill om det.

MEN! Om det nu visar sig att du har spelat hela spelet, så tycker jag också man kan skriva lite mer om varför man tycker det är ett skräpspel och då kommer jag vara den första att be om ursäkt.

Inaktiv
Skrivet av PsykoFnask1985:

Kikade ign's recension där han påpekade att han lunka runt och hitta en grotta, - awesome this is the best game ever! Jahopp?
Han gick in i grottan och hitta ett nytt svärd - this is a game breaking masterpiece!!!...lyssna DU SKA HITTA NYA SAKER DET FINNS I EN JÄVLA MASSA SPEL!
Han hittade även en person som började prata (!) och de var tydligen världens grej.
Fattar fan inte.

Hahaha, jag tänkte samma sak.

Det är säkert ett skitbra spel om man gillar stilen men helvete va vissa reviewers brer på alltså.
Läste några "reviews" av icke-gaming tidningar och jag lovar att de inte ens spelat spelet. Pratade om hur makalöst bra storyn är som om det vore ett vanligt story-spel och hur tydligt det märks att det är RR Martins verk.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Hahaha, jag tänkte samma sak.

Det är säkert ett skitbra spel om man gillar stilen men helvete va vissa reviewers brer på alltså.
Läste några "reviews" av icke-gaming tidningar och jag lovar att de inte ens spelat spelet. Pratade om hur makalöst bra storyn är som om det vore ett vanligt story-spel och hur tydligt det märks att det är RR Martins verk.

Det kan inte vara så att de har en annan smak än dig?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Inaktiv
Skrivet av Freakon:

Det kan inte vara så att de har en annan smak än dig?

Jo säkert, vadårå?

Medlem
Skrivet av Najkan:

Du vet mycket för att inte ha spelat tex att det är tråkigt och inte en öppen värld.

Men det är ju ett nytt dark souls spel, inget annat.
Gillar man dark souls så absolut. Men det är inte en öppen värld och det är nog inte tråkigt, men jag spelar hellre om det första spelet än detta av vad jag sett hittills.

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Kan inte du förklara för mig då hur du vet att det är ett skräpspel? Har du spelat hela spelet? Eller var du bara inne i nätverkstestet? Tack, i rest my case. Jag försvarar inte Elden Ring, folk får tycka vad dom vill. Men att sitta smutskasta ett spel man inte spelat är för mig att trolla, sen kan du säga vad du vill om det.

MEN! Om det nu visar sig att du har spelat hela spelet, så tycker jag också man kan skriva lite mer om varför man tycker det är ett skräpspel och då kommer jag vara den första att be om ursäkt.

Skit spel.

Medlem
Skrivet av TheJudge:

Skit spel.

Jaha, det var svaret på frågan du fick?😂😂

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Märkligaste inlägget på länge. Vill du utveckla?

Märkligt inlägg? Märkligt svar säger jag då.
Spelet är det senaste dark souls spelet i portföljen, om än med ett nytt namn.
Jag behöver nog inte utveckla, tror jag fick med det mesta i mitt ursprungliga inlägg.
Jag älskar dark souls, ettan, jag ville bara förtydliga att det inte rör sig om något nytt eller omvälvande här. Elden ring, namnet alltså, får nog många att känna värme och hopp om något nytt. Men faktum är att ettan gör allt detta som elden ring gör, allra bäst. I min mening. Och elden ring är inte mer "open world" än dark souls redan är, om än på ett annat vis. Men i det stora hela en uppföljare bara som egentligen borde heta något annat. "Dark souls: elden ring" kanske?
När du spelat en vecka kan du motbevisa mig om du vill.

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

Jag hade ju verkligen inte velat spela det utan handkontroll. Spelet är tufft nog som det är.
Men jag skulle ändå säga att det är lite snällare än tidigare From Software-spel på ett sätt. Det finns ofta andra områden att gå till om du kör fast. Förr eller senare så måste du ju ta dig an den där otäcka tröskeln, men efter några fler timmar kanske det går lättare.

Det blev ett köp! Jag skyller på dig om jag måste bekosta "anger management" efter 2 timmars spelande.

Medlem
Skrivet av TheJudge:

Skit spel.

Tack för att du svara på frågan

Skrivet av lasselason:

Jaha, det var svaret på frågan du fick?😂😂

Gav ju oss en ganska tydlig bild av trollet tycker jag.

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

Jag tror dock att de flesta som inte lockas av konceptet håller sig på behörigt avstånd och helt enkelt ignorerar spelet. Så jag tror inte det kommer bli någon stor spelarbacklash. I alla fall inte direkt. Möjligen på sikt. Alltid svårt att veta, sånt där.

Mixed 59% på Steam just nu (12000+ reviews), kanske bara tillfälligt på grund av en dåligt presterande PC-port, men uppenbarligen så verkar spelet behövt extra tid för polish på PC.

Skribent
Skrivet av I am Grööt:

Det blev ett köp! Jag skyller på dig om jag måste bekosta "anger management" efter 2 timmars spelande.

Aj aj. Jag får hoppas ilskan håller sig hanterbar.

Skribent
Skrivet av meanh:

Mixed 59% på Steam just nu (12000+ reviews), kanske bara tillfälligt på grund av en dåligt presterande PC-port, men uppenbarligen så verkar spelet behövt extra tid för polish på PC.

Skulle tro att det är framerateproblemen, och att det stiger med tiden. Jag har inte haft fullt så stora problem med pc-versionen själv, det hackar till ibland men rätar i regel ut sig snabbt igen, men jag förstår ju absolut besvikelsen hos de som köpt och upplever en massa problem.

Det här låter ju till exempel många, många, många gånger värre än det jag råkat ut för:
"Struggling to maintain 60FPS/1080p on a 3080, massive stuttering and drops to the mid 20s, crashed 4 times within 2 hours of game time, 60 FPS cap, and no ultrawide support."

Att spelet är låst till 60fps har jag dock inte ens reagerat på. Det är ju From Soft och det hade jag bara kallt räknat med. De är som de är, på vissa sätt.

Skriv svar