Horizon Forbidden West

Medlem

DF tidigt ute. Verkar galet snyggt. Pratar lite om vad som förbättrats från horizon. Spoilers om olika locations så kolla inte ifall det är känsligt


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av Knalle:

Första området som i den bergiga regionen med snö?

Jag kan förstå din frustration då spelets inledning är lite segt och som jag förstår det var det många som slutade runt 10 timmar in. Tyckte själv spelet var som sämst i början men blev bättre och bättre.
Ju längre man kommer desto fler olika robotar stöter man ju på, varav en del är riktigt mäktiga.

Minns inte exakt vilken fiendetyp man slåss mot i början med det är väl b.la. Watchers och andra mindre modeller som den som ska efterlikna en sabeltandad katt. Senare finns det ”arter” där varje möte är mer som en boss och kräver lite mer strategi.

Det är som sagt inte ett problem med spelet i sig, gameplay är säkert sjukt nice osv men det är tanken på att döda robotar som inte intresserar mig. Spelen är snygga som tusan, har säkert grymt gameplay och allt är bra. I mina ögon så är det typ som att spela Battlefield där alla spelar robotar eller där alla man dödar i Assassins creed spelen är robotar. Det hade inte varit kul för mig eftersom det inte har samma tyngd.

Medlem
Skrivet av Dergo218:

Det är som sagt inte ett problem med spelet i sig, gameplay är säkert sjukt nice osv men det är tanken på att döda robotar som inte intresserar mig. Spelen är snygga som tusan, har säkert grymt gameplay och allt är bra. I mina ögon så är det typ som att spela Battlefield där alla spelar robotar eller där alla man dödar i Assassins creed spelen är robotar. Det hade inte varit kul för mig eftersom det inte har samma tyngd.

Ah, okej, det var jag som missförstod vad du skrev i ditt förra inlägg. Sorry!

Moderator | Testpilot
Skrivet av Mike_Swe:

Hade vart nice, bor inte i Sverige 56€ var den bästa dealen jag kunde få här.

Skrivet av Tomas Helenius:

Mike_not_in_Swe

Jag byter namnet direkt!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av One:

Nä han är inte ensam
Fin värld kan jag hålla med om men där stannar det för mig. 4/10 ✌️

SÅ du menar på allvar att du inte gillar storyn
Den är ju fantastiskt

One
Medlem
Skrivet av Kiario:

SÅ du menar på allvar att du inte gillar storyn
Den är ju fantastiskt

Det blev svårt för mig när jag inte kände något övh för Aloy och jag inte gillar robot koncept :/
Hade det varit 'riktiga' Dinos och att Aloy inte vore så satans platt kanske det hållt mig kvar längre
Hatar inte detta spelet men allt det handlar om är saker jag inte har intresse för

Medlem

Så, då har man förbeställt och förladdat Digital Deluxe Edition på PSN. Svindyrt (949:-), men förhoppningsvis värt det.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av One:

Det blev svårt för mig när jag inte kände något övh för Aloy och jag inte gillar robot koncept :/
Hade det varit 'riktiga' Dinos och att Aloy inte vore så satans platt kanske det hållt mig kvar längre
Hatar inte detta spelet men allt det handlar om är saker jag inte har intresse för

Jag tyckte det var intressant ungefär halvvägs tills storyns "big reveal" om vad som hänt förklarades och det var så anti-klimax att jag inte brydde mig mkt mer.
Men värst av allt var nog extra scenen de lade in efter att sluttexterna rullat klart. Det kändes så himla dåligt genomtänkt.
Men tack o lov spelar jag spel för spelandets skull först o främst så det gör mig inte jätte mkt om storyn är si så där.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Avstängd

Fick precis hem min PS4 kopia, ser ingen möjlighet att uppgradera till PS5 versionen hittils, men tydligen finns den imorn när det officiella släppdatumet är?


signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

Medlem

Har sett en rad recensioner nu (vilket ökat suget för spel än mer) och det är inte mycket negativt som lyfts. Att man har för många olika vapen till sitt förfogande, att stealth går att "cheese:a" med eller att skill-trees är "onödiga" och inte tillför något till spelet.

Jag är gymt taggad iallafall. För det verkar ha förbättrat precis allt man inte fastnade för i 1:an. Bara 24h kvar!

Medlem

Ska bli spännande att se om det hinner fram imorgon trots förbokning sen ett halvår då det blev nån Klarna "välja betalsätt" helt plötsligt vid kl 15...


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem

Jag har beställt ett ex som ska komma mellan 9.30 och 14.30. lite koll kan väl posten ha på sin utkörning? Vissa har ju arbeten att sköta.

Medlem
Skrivet av Mike_Swe:

Fick precis hem min PS4 kopia, ser ingen möjlighet att uppgradera till PS5 versionen hittils, men tydligen finns den imorn när det officiella släppdatumet är?

Precis det är först idag det blir möjligt vad jag förstått.

RmK
Medlem

Jag älskade första spelet och efter att ha läst denna recensionen så är ett köp av tvåan givet.

Inaktiv
Skrivet av Tamazin:

Är jag den enda som tyckte första HZD var högst mediokert?

Näe fan, absolut inte.
Jag tyckte det kändes som valfritt Ubisoft-formula open world, fast tornen man ska klättra upp på promenerade runt (i en förbestämd bana). Sen var det som vanligt att rensa läger och springa genom cauldrons (eller va det hette den här gången) som var likadana allihop.

Sen har det väl med min personliga smak att göra med. Det hjälpte inte att spelet prickade in många mindre tilltalande aspekter för mig. Är inte mycket för tribal society-setting och att blanda robotar med djur strök mig mothårs också.
Fattades bara att det skulle vara anime eller feudal-japansk estetik på det med lol

Men miljön var helvetiskt snygg, trots att jag irriterade mig på att Aloy fastnade på varenda ojämnhet i marken.
Spelet blev också brutalt mycket lättare på PC än när jag testade på PS4. Plötsligt gick det träffa weakspots utan minsta problem.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Näe fan, absolut inte.
Jag tyckte det kändes som valfritt Ubisoft-formula open world, fast tornen man ska klättra upp på promenerade runt (i en förbestämd bana). Sen var det som vanligt att rensa läger och springa genom cauldrons (eller va det hette den här gången) som var likadana allihop.

Sen har det väl med min personliga smak att göra med. Det hjälpte inte att spelet prickade in många mindre tilltalande aspekter för mig. Är inte mycket för tribal society-setting och att blanda robotar med djur strök mig mothårs också.
Fattades bara att det skulle vara anime eller feudal-japansk estetik på det med lol

Men miljön var helvetiskt snygg, trots att jag irriterade mig på att Aloy fastnade på varenda ojämnhet i marken.
Spelet blev också brutalt mycket lättare på PC än när jag testade på PS4. Plötsligt gick det träffa weakspots utan minsta problem.

Jag kan hålla med om att spelet ibland var lite generiskt men överlag var det första spelet en solklar 5a. Grafik i absoluta toppklass, bra gameplay, en story som tilltalade att det var något nytt och fräscht.
2an verkar bli mer av samma så vi som väntar på nästa Zelda har ju bästa spelet i väntan på det 😍

Medlem
Skrivet av Kiario:

Troligtvis
För mig handlar det inte om spelet är bra eller inte baserat på hur kraftfull man kan bli.
Story och karaktärer och världen är viktigast.

Du kan spela HZD hur du vill. Permadeath, melee etc...
Du måste inte låsa in dig.

För mig är det tvärtom; Allt är sekundärt till gameplay. Story mäh, karaktärerna mäh, grafiken snygg men mäh.

Spela hur jag vill? Knappast. Varje fiende hade ett specifikt sätt man tog ner de på och ville du göra på annat vis så tog det bra mycket längre tid att göra.

Medlem

Roligt spel bra recension!

Medlem

Nyfiken på hur alla specc, jag är lite kluven om vilken inriktning jag ska ta

Medlem

Efter några några timmars spel så är slutsatsen att det är förbaskat roligt. Hoppas jag inte kommer av mig som med första.

Men ett par patchar till gör nog inget, en del ”in poppande” grejer, till stor del i mellansekvenser. Samt även haft nöjet att slåss med osynliga fiender, undrade ganska rejält vad som försiggick innan jag började vifta med spjutet och träffade det som slog på mig. Detta till trots; underbart roligt spel!


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Gen
Medlem

Ni som även lirat ettan, är inte tvåan mycket svårare? Jag kör på Normal och minns inte att man blir två/tre-shottad och att pilar och spear gör lite skada i ettan som jag blir i tvåan. Clawstriders tex, tål rätt mycket pilar (om man inte lyckas få in en Silent Strike).

Concentration läget hjälper inte supermycket heller då alla maskiner rör sig otroligt snabbt och saktar sällan in. Kanske blir bättre sen?

Avstängd
Skrivet av Gen:

Ni som även lirat ettan, är inte tvåan mycket svårare? Jag kör på Normal och minns inte att man blir två/tre-shottad och att pilar och spear gör lite skada i ettan som jag blir i tvåan. Clawstriders tex, tål rätt mycket pilar (om man inte lyckas få in en Silent Strike).

Concentration läget hjälper inte supermycket heller då alla maskiner rör sig otroligt snabbt och saktar sällan in. Kanske blir bättre sen?

Är runt lvl 26 och Fighterna verkar inte bli mycket lättare, men personligen gillar jag när spel plågar mig är ändå uppväxt med NES trots allt.


signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

Gen
Medlem
Skrivet av Mike_Swe:

Är runt lvl 26 och Fighterna verkar inte bli mycket lättare, men personligen gillar jag när spel plågar mig är ändå uppväxt med NES trots allt.

Nu är jag inte ute efter att vara OP...men gillar ändå känslan av att bli mer kraftfull ju mer man levlar upp, något som inte verkar vara fallet om jag förstår dig rätt?

Avstängd
Skrivet av Gen:

Nu är jag inte ute efter att vara OP...men gillar ändå känslan av att bli mer kraftfull ju mer man levlar upp, något som inte verkar vara fallet om jag förstår dig rätt?

Jo Absolut blir man starkare och om du använder de nya skillsen blir det lättare än i början.

Det som är svårare i 2an är att vara en Melee Fighter de vill att man kombinerar mer (jag gillar att kötta), men jag är fortf runt början har en massa massa kvar att göra, det tog ju ett bra tag i 1an också innan man kände sig OP antagligen ärr det bara jag som inte kommit tillräckligt långt.


signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

Gen
Medlem
Skrivet av Mike_Swe:

Jo Absolut blir man starkare och om du använder de nya skillsen blir det lättare än i början.

Det som är svårare i 2an är att vara en Melee Fighter de vill att man kombinerar mer (jag gillar att kötta), men jag är fortf runt början har en massa massa kvar att göra, det tog ju ett bra tag i 1an också innan man kände sig OP antagligen ärr det bara jag som inte kommit tillräckligt långt.

Definitivt mer komplicerat system med skills än 1an iaf

Avstängd
Skrivet av Gen:

Definitivt mer komplicerat system med skills än 1an iaf

Absolut men man lär sig tycker jag sitter ju o spelar när jag har fritid, mycket jobb just nu.

Att attackera med "Batongen" till en av de där stora bla circlarna poppar upp, skjut den med en pil och de dör jävla mycket snabbare, just nu känns det som att jag dör för att fienderna skada är EXTREMT hög hela jävla tiden tom vid lvl 26

Antagligen behöver jag bättre armour med uppgraderingar men att hitta allt man behöver är mycket svarare än 1an


signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

Gen
Medlem
Skrivet av Mike_Swe:

Absolut men man lär sig tycker jag sitter ju o spelar när jag har fritid, mycket jobb just nu.

Att attackera med "Batongen" till en av de där stora bla circlarna poppar upp, skjut den med en pil och de dör jävla mycket snabbare, just nu känns det som att jag dör för att fienderna skada är EXTREMT hög hela jävla tiden tom vid lvl 26

Antagligen behöver jag bättre armour med uppgraderingar men att hitta allt man behöver är mycket svarare än 1an

Ja den köpte jag. Är väl helt enkelt något som man måste lära sig använda.

Medlem

Måste skriva av mig min frustration. Fan va skit striderna känns i 2:an. Särskilt melee med alla konstiga kombos. Varför kan jag inte parera? Sen att PS5 kontrollen har en skitlayout och känns konstig att hålla i gör det inte bättre. Fan vad jag längtar till min xbox-kontroller. Tur att spelet är toppklass i övrigt!

Medlem

Så där ja, nu har jag äntligen spelat färdigt main story så att jag vågar läsa recensionen! Trevlig läsning!

För egen del måste jag ändå konstatera att jag är lite besviken. Nog för att jag ger spelet en solklar fyra av fem (4/5); miljöerna är vackra, grafiken fantastisk och gameplay tillfredsställande. Men när jag jämför med Zero Dawn känns det ändå som om den överhängande visionen förlorat fokus och berättelsen tappat fart. I det första spelet satt jag stundtals bara och gapade, som hypnotiserad, när jag fick veta mer om Ted Faros skapelser och Elizabeths motmedel, men alla sådana reaktioner uteblir den här gången. Dessutom känns alla textmeddelanden man hittar och liknande bara som utfyllnad den här gången, emedan de nästan alltid var spännande att läsa i Zero Dawn.

Med det sagt finns det saker Forbidden West för bättre. Som melee combat. Och Aloys utökade umgängeskrets.

Sedan finns saker som jag inte vet om det är bättre eller sämre ännu. Alla möjligheter att uppgradera vapen och utrustning är på sätt och vis roliga. Men på samma gång överväldigande, hur många timmar måste man inte farma maskindelar för att gå till slutstriden i bästa möjliga utrustning? Känns nästan mer som content för ett mmo än för ett storytungt rollspel.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Jag erkänner att jag bitvis hoppade över dialoger (i sidouppdragen), men jag inte besviken på spelet. Guerilla har förbättrat brusterna från ettan och proppat in nya funktioner som känns självklara. Mina plus och minus är:

+ Bitvis otroligt snyggt
+ Väldigt snygga animationer, speciellt ansikten
+ Varierande
+ Roliga strider och vapen
+ Många nya robotar
+ Storleken på världen
+ Många inställningsmöjligheter
+ Maskinknuff är som en lightversion av schack
- Lite popups, speciellt när man flyger
- Lite oprecis kontroll när man klättrar
- Lite väl mycket farmande


signatur

Kunskapsförmedlare.

Skriv svar