Dying Light 2 får skapliga betyg

Medlem
Skrivet av Pellesvanslös:

Hur kan du försvara ett sådant här beteende från utvecklaren? Om du köper en ny bil så förväntar du dig att den ska fungera som utlovat när du får den och inte två-tre veckor senare. Det spelar ingen roll om du köpt ett recensionsexemplar eller ej, det säger väl sig självt att produkten ska fungera. Att man grädden på moset implementerar Denuvo som är rena rama cancern för slutkunden, det är ett så fruktansvärt vidrigt beslut att man storknar.

Detta elände tar aldrig slut! Bojkott!!!!

Var försvarar jag det? Säger bara som det är.
Bojkotta på du, puss på dig

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Problemet är bara att utvecklaren kommer gå ut i pressen och gråta över alla som inte betalade fullt pris och att det är fansens fel att spelet var trasig samtidigt som försäljningen inte levde upp till förväntningarna innan de värsta buggarna var fixade.

Kan du länka till nåt där techland gjort det tidigare?

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

läste om nån day 1 patch som fixat flera hundra buggar.. lol stabilt spel..

Vad är det som är så "lol stabilt spel" med en day1 patch? Hur vanligt som helst och är inga konstigheter alls, klart man väljer att fixa det sista små buggarna nära intill release. Vissa älskar bara att klaga verkar det som.

Avstängd
Skrivet av MrCynical:

Var försvarar jag det? Säger bara som det är.
Bojkotta på du, puss på dig

Puss <3

Avstängd
Skrivet av Ninami:

Vad är det som är så "lol stabilt spel" med en day1 patch? Hur vanligt som helst och är inga konstigheter alls, klart man väljer att fixa det sista små buggarna nära intill release. Vissa älskar bara att klaga verkar det som.

Tycker du att det är rimligt och bra att samtliga spel som släpps tvingar utvecklarna att laga spelet med en day 1 patch? Är det inte bättre att utvecklarna får den tid de behöver på sig att färdigställa sin produkt istället för att fullkomligt stressa skiten ur sig med crunch och vansinniga kunder som resultat?

Ska det till någon förändring så måste man klaga.

Medlem
Skrivet av Pellesvanslös:

Hur kan du försvara ett sådant här beteende från utvecklaren? Om du köper en ny bil så förväntar du dig att den ska fungera som utlovat när du får den och inte två-tre veckor senare. Det spelar ingen roll om du köpt ett recensionsexemplar eller ej, det säger väl sig självt att produkten ska fungera. Att man grädden på moset implementerar Denuvo som är rena rama cancern för slutkunden, det är ett så fruktansvärt vidrigt beslut att man storknar.

Detta elände tar aldrig slut! Bojkott!!!!

Är det bättre att utvecklarna sitter och fikar efter att spelet gått guld? Gått guld innebär att spelets huvud content är färdigt och redo för tryck, medans det trycks på skiva har man tid att fixa sånt som inte kom med i "tryckeri" versionen. Sååå det är väl bättre att utvecklarna jobbar fram till release?

Avstängd
Skrivet av Zominator:

Är det bättre att utvecklarna sitter och fikar efter att spelet gått guld? Gått guld innebär att spelets huvud content är färdigt och redo för tryck, medans det trycks på skiva har man tid att fixa sånt som inte kom med i "tryckeri" versionen. Sååå det är väl bättre att utvecklarna jobbar fram till release?

Är det inte bättre att utvecklarna får den tid de behöver på sig att färdigställa sin produkt istället för att fullkomligt stressa skiten ur sig med crunch och vansinniga kunder som resultat?

Medlem

Klarade av Dying Light 1 för första gången någonsin för några dagar sedan och för bara någon minut sedan så blev jag även klar med DLC't The Following till det. Det var helt klart något av det häftigaste, bästa och roligaste jag har spelat på bra länge. Blev så pass imponerad och positivt överraskad att jag slog till rätt rejält och betalade för den ultimata utgåvan av Dying Light 2 som tur nog släpps imorgon så man kan fortsätta med zombieslaktandet. Otroligt peppad!


signatur
Medlem

Det ska ju enligt recensenterna vara gigantiskt och med mycket innehåll. Techland är väl ett ganska litet företag trots allt, och detta spelet har utan tvekan krävt mycket arbete. Kanske tog de sig vatten över huvudet här? Storskaligt med många idéer som skulle tryckas in så vissa aspekter av spelet har blivit lidande. Utvecklare i allmänhet borde kanske kompromissa lite med storleken på sina spel och satsa på kvalitet och kortare tidsintervaller mellan lanseringarna.

Situationen påminner en del om Cyberpunk även om DL2 inte är i närheten av lika illa, såklart. Men allt från den långa utvecklingen med flera förseningar till marknadsföringen innan release egentligen. Ska bli intressant att se imorgon vad FZ tycker och förhoppningsvis få lite rapporter runt om på nätet om hur spelet flyter på till den förra generationen.

Medlem
Skrivet av Pellesvanslös:

Tycker du att det är rimligt och bra att samtliga spel som släpps tvingar utvecklarna att laga spelet med en day 1 patch? Är det inte bättre att utvecklarna får den tid de behöver på sig att färdigställa sin produkt istället för att fullkomligt stressa skiten ur sig med crunch och vansinniga kunder som resultat?

Ska det till någon förändring så måste man klaga.

Detta är inte 90-talet och Mario spel till Nintendo. Om du vill vänta på ett open world spel vara 100% fixat utan en enda bugg så får du vänta länge. Såklart ska inte spelet vara "Broken" men att småbuggar fixas i en day1 patch är inte alls konstigt.

Vi får väl se hur illa det faktiskt är när det släpps om några timmar.

Medlem
Skrivet av Pellesvanslös:

Tycker du att det är rimligt och bra att samtliga spel som släpps tvingar utvecklarna att laga spelet med en day 1 patch? Är det inte bättre att utvecklarna får den tid de behöver på sig att färdigställa sin produkt istället för att fullkomligt stressa skiten ur sig med crunch och vansinniga kunder som resultat?

Ska det till någon förändring så måste man klaga.

Det är lite konstigt att klaga på att utvecklare patchar sina spel. I vissa fall går det alldeles utmärkt att planeringen håller, i vissa fall gör den inte det. Särskilt stora spel är krävande och det är inte "bara färdigställa sin produkt", spel är aldrig färdiga och mer tid gör inte alltid att problemet automatiskt löser sig självt.

Crunch är inte särskilt positivt, men i vissa fall behöver man jobba extra, särskilt med striktare deadlines och/eller budgeten tar slut.

Klaga för att klaga är inte särskilt användbart om det inte finns en bättre basis i klageriet än "dåligt, gör färdigt". Det behöver finnas en lösning med, annars går det klaga till vinden hur mycket man vill. Ansök som projektplanerare på Techland eller skriv en artikel om hur dåligt det är med day 1 patch istället.

Medlem
Skrivet av Zominator:

Är det bättre att utvecklarna sitter och fikar efter att spelet gått guld? Gått guld innebär att spelets huvud content är färdigt och redo för tryck, medans det trycks på skiva har man tid att fixa sånt som inte kom med i "tryckeri" versionen. Sååå det är väl bättre att utvecklarna jobbar fram till release?

De kan väl jobba på innehållet till säsongspassets DLCs som alla större spel verkar ha nu för tiden? Eller kanske studions nästa projekt? Ser helt ärligt inte varför så många verkar tycka att stora "day one patches" ska vara det normala när de som mest borde vara till för att fixa ett fåtal mindre problem som man missat upptäcka i tid för fysiskt tryck. Tycker personligen inte det är okej om min fysiska kopia av ett spel ska kräva internetuppkoppling för att fixa ett antal allvarliga buggar innan det går att få en bra spelupplevelse. Och vad händer om 10-15 år när eventuella servrar stängt och jag vill spela mitt fysiska exemplar av ett singleplayerspel igen? Då får jag spela en ofärdig version av spelet. Och ja, jag har spelat ett antal PS1- och PS2-spel 10-15 år efter jag spelade dem för första gången så det är inte ett helt orimligt scenario.
Sagt det förr, spelindustrin tycks ha stora problem med projektplanering över lag i och med att man konstant tycks missbedöma hur lång tid utvecklingen tar. Väljer att tolka detta som att det antingen saknas rätt kompetens på ledningsnivå eller att man är medvetet villig att "köra skiten" ur folk för att jaga maximal vinning.
En sista tanke, om man är villig att släppa ett spel i ett sådant skick att det kommer patchas i månader fram i tiden så bör man kanske fundera på om det inte är bättre att släppa spelet i formatet "early access" istället för att låtsas som att det är en färdig produkt.

Avstängd
Skrivet av Ninami:

Detta är inte 90-talet och Mario spel till Nintendo. Om du vill vänta på ett open world spel vara 100% fixat utan en enda bugg så får du vänta länge. Såklart ska inte spelet vara "Broken" men att småbuggar fixas i en day1 patch är inte alls konstigt.

Vi får väl se hur illa det faktiskt är när det släpps om några timmar.

Skrivet av LinkXLank:

Det är lite konstigt att klaga på att utvecklare patchar sina spel. I vissa fall går det alldeles utmärkt att planeringen håller, i vissa fall gör den inte det. Särskilt stora spel är krävande och det är inte "bara färdigställa sin produkt", spel är aldrig färdiga och mer tid gör inte alltid att problemet automatiskt löser sig självt.

Crunch är inte särskilt positivt, men i vissa fall behöver man jobba extra, särskilt med striktare deadlines och/eller budgeten tar slut.

Klaga för att klaga är inte särskilt användbart om det inte finns en bättre basis i klageriet än "dåligt, gör färdigt". Det behöver finnas en lösning med, annars går det klaga till vinden hur mycket man vill. Ansök som projektplanerare på Techland eller skriv en artikel om hur dåligt det är med day 1 patch istället.

Hade spelen som släpps nu för tiden varit klara vid release och där man försäkrar sig om att utvecklarna jobbar rimliga tider utan sexuella trakasserier och psykisk misshandel så hade jag inte behövt klaga. Jag klagar inte för att jag mår bra av att klaga, jag klagar för att jag mår dåligt över hur spelutvecklare och dess slutkunder behandlas. Den här kritiken kan appliceras på samtliga spelföretag och inte bara på Techland, det är egentligen hela branschen som är sjuk och inte enskilda personer eller företag.

Jag delade nyss med mig av lovord till en riktigt bra film som jag precis såg, Dune(se den om ni inte sett den!). Alltså klagar jag inte bara för klagandets skull.

Ni måste förstå att utan kritik och klagomål kan man inte förändra det som är dåligt. Men om ni hellre väljer att få spel några månader tidigare som resulterar i en undermålig produkt och med en slutkörd personal så får ni givetvis tycka så, men det drabbar och förstör för er och alla andra i längden.

Det gick alldeles utmärkt att släppa open world-spel för 5 år sedan som inte behövde panikpatchas med en dag1-patch. Så mycket har inte förändrats sedan dess. Det är klart att man kan göra misstag och behöva patcha ett spel day1 då och då. Men när man har satt i system att samtliga spel behöver en day1-patch så släpper man spelen för tidigt, det är väl inte jättesvårt att begripa det kan jag tycka.

Medlem
Skrivet av Pellesvanslös:

Tycker du att det är rimligt och bra att samtliga spel som släpps tvingar utvecklarna att laga spelet med en day 1 patch? Är det inte bättre att utvecklarna får den tid de behöver på sig att färdigställa sin produkt istället för att fullkomligt stressa skiten ur sig med crunch och vansinniga kunder som resultat?

Ska det till någon förändring så måste man klaga.

Jag tror du har missförstått hur spelutveckling fungerar. Även om utvecklaren hade lyckats få till ett nästintill buggfritt (för helt perfekt existerar inte) spel så hade de ÄNDÅ satt sig med fixar efter att spelet har gått guld. Det är inte som att de bara "jaha då var vi klara och går hem" år 2021.

Sen ska man absolut inte acceptera när spelen är trasiga vid release, det håller jag med om, men att klaga på att de faktiskt jobbat på en day 1-patch tycker jag inte är helt rätt.

Medlem

Har längtat efter en tvåa sedan jag körde ettan, det var ett riktigt kul spel!
Tvåan känns dock väldigt anorlunda, vad jag kan läsa/se mig till... så jag hoppas man inte blir besviken.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av MrStrange:

Klarade av Dying Light 1 för första gången någonsin för några dagar sedan och för bara någon minut sedan så blev jag även klar med DLC't The Following till det. Det var helt klart något av det häftigaste, bästa och roligaste jag har spelat på bra länge. Blev så pass imponerad och positivt överraskad att jag slog till rätt rejält och betalade för den ultimata utgåvan av Dying Light 2 som tur nog släpps imorgon så man kan fortsätta med zombieslaktandet. Otroligt peppad!

Har precis kört ca 1h nu och tycker det verkar skitkul! Storyn känns sådär, men är mer ute efter coop och att slakta zombies

Medlem

Finns det någon affär i Sverige som erbjuder typ cdkey leverans på mejl? så man slipper vänta på slö posten.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av Pellesvanslös:

Det gick alldeles utmärkt att släppa open world-spel för 5 år sedan som inte behövde panikpatchas med en dag1-patch. Så mycket har inte förändrats sedan dess. Det är klart att man kan göra misstag och behöva patcha ett spel day1 då och då. Men när man har satt i system att samtliga spel behöver en day1-patch så släpper man spelen för tidigt, det är väl inte jättesvårt att begripa det kan jag tycka.

Assassins Creed 3 som släpptes för 10 år sen och The Division som kom 2016 hade en day one patch Även spel som släpptes på 90- och tidiga 00-talet hade buggar och glitchar som kunde fixas om parchar fanns tillgängliga. Inga spel är perfekta.

Att spelet släpps online och på diverse launchers gör ju allt patchande supersmidigt. Kom ihåg när jag skulle uppdatera Call of Duty 2 back in the days och jag var tvungen att leta upp tre Pc Gamer-skivor för att få alla patchar.

Medlem
Skrivet av Pellesvanslös:

Hade spelen som släpps nu för tiden varit klara vid release och där man försäkrar sig om att utvecklarna jobbar rimliga tider utan sexuella trakasserier och psykisk misshandel så hade jag inte behövt klaga. Jag klagar inte för att jag mår bra av att klaga, jag klagar för att jag mår dåligt över hur spelutvecklare och dess slutkunder behandlas. Den här kritiken kan appliceras på samtliga spelföretag och inte bara på Techland, det är egentligen hela branschen som är sjuk och inte enskilda personer eller företag.

Jag delade nyss med mig av lovord till en riktigt bra film som jag precis såg, Dune(se den om ni inte sett den!). Alltså klagar jag inte bara för klagandets skull.

Ni måste förstå att utan kritik och klagomål kan man inte förändra det som är dåligt. Men om ni hellre väljer att få spel några månader tidigare som resulterar i en undermålig produkt och med en slutkörd personal så får ni givetvis tycka så, men det drabbar och förstör för er och alla andra i längden.

Det gick alldeles utmärkt att släppa open world-spel för 5 år sedan som inte behövde panikpatchas med en dag1-patch. Så mycket har inte förändrats sedan dess. Det är klart att man kan göra misstag och behöva patcha ett spel day1 då och då. Men när man har satt i system att samtliga spel behöver en day1-patch så släpper man spelen för tidigt, det är väl inte jättesvårt att begripa det kan jag tycka.

Du gick från "Day 1 patch är inte rimligt" till "sexuella trakasserier"... I'm out.

Medlem

Varför ingen HDR support, suck!!!
Finns inte på varken PC eller konsol tydligen.


signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: ASUS RTX 3060Ti Strix OC | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Medlem

Min utgåva kom i brevlådan som planerat. HDR eller inte är inget som för mig att backa från mitt köp. DRM på PC påverkar inte mig men verkar inte vara lika många som är drabbade av stutters som med Resident Evil Village om jag ser kommentarerna på både youtube och Steam.

Jag vill mest bara ha kul igen med ett spel efter att ha tagit Platinum i Dirt 5 (ofattbart uselt) och ett nytt försök på RDR2 (inte för mig). Hoppa bland hustaken blir lagom innan Elden Ring

Medlem
Skrivet av IceMan:

Har längtat efter en tvåa sedan jag körde ettan, det var ett riktigt kul spel!
Tvåan känns dock väldigt anorlunda, vad jag kan läsa/se mig till... så jag hoppas man inte blir besviken.

<biter ihopa>...om vi bortser från att jag håller helt med dig (och har haft jävligt kul med Dying Light 2 i coop idag).. så är jag väl dirty minded som fick ditt inlägg i mitt sinne att handla om något helt annat!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:

<biter ihopa>...om vi bortser från att jag håller helt med dig (och har haft jävligt kul med Dying Light 2 i coop idag).. så är jag väl dirty minded som fick ditt inlägg i mitt sinne att handla om något helt annat!

Haha! Missade de helt ! Å jag som brukar tänka som du där..


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

Haha! Missade de helt ! Å jag som brukar tänka som du där..


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Testpilot

Nån annan som råkat ut för buggen:
"You have been returned to the title screen because the profile in use has changed"

Råkar ut för den ganska ofta och går inte att förutse. Närsomhelst kan det hända och man tappar ibland en bra stunds spelande.

Hade spelet stående i pausläge i menyn under kvällen medan jag kollade TV och när jag kom tillbaka hade spelet skickat upp meddelandet igen. Dvs jag har inte ens rört gubben och det flippar ur.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Nån annan som råkat ut för buggen:
"You have been returned to the title screen because the profile in use has changed"

Råkar ut för den ganska ofta och går inte att förutse. Närsomhelst kan det hända och man tappar ibland en bra stunds spelande.

Hade spelet stående i pausläge i menyn under kvällen medan jag kollade TV och när jag kom tillbaka hade spelet skickat upp meddelandet igen. Dvs jag har inte ens rört gubben och det flippar ur.

Nope...jävla skum bug

Däremot funkar fan inte deras quests på techland sidan alls.

Edit: Ahh haha de fixade det idag. Tydligen var det DL1 quests - de har inte lagt till DL2 quests ännu


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

12
Skriv svar