Elden Ring - Recension del 2

Medlem
Skrivet av Lurvdjuret:

Spelet är inte dåligt, det är bara det sämsta souls spelet. Bevisar väl precis vad jag säger att många fans inte gillar det, du kan gå in på valfri tråd på souls reddit så är det nån som gnäller på 2an. Du sa att fans bara hyllar souls spelen oavsett brister vilket inte stämmer.

När spelet fortfarande har så högt betyg bland både fans och recensenter så visar det tydligt vad folk tycker om det och visars tydligt att det jag skrev stämmer. Kollar man FZ så har de gett alla DS spel samma betyg, 4:or, trots alla skavanker som spelen har, framförallt de tidigare versionerna. Sen att PC versionen har sämre betyg beror på portningen, inte på spelet i sig, DS2 lovprisades vid release precis som alla andra FS spel. Det blir precis som med Star Wars fans, de ger alla filmer topp betyg, sen går det ett par år och så landar verkligheten och plötsligt så hatar de alla filmer.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/5EtcrUrsl38

Tycker spelet ser gräsligt ut, som ett PS3-spel nästan. Inte det som tas upp i videon dock utan jämför PC-versionen med PS5-utgåvan i performance mode (främst). Men har som sagt svårt att se andra spel få fullpott trots så grova grafiska brister.

Många verkar ha glömt bort hur PS3-spel såg ut.
Måste vara tråkigt att bara kunna spela spel som bryter nya marker grafikmässigt.

Medlem
Skrivet av androsynth:

Fast frameraten i Bloodborne var inte så illa. Allt som flyter bättre än vad Blighttown gjorde på 360 är okay i min bok 😄 Mitt största problem i en för övrigt fantastisk serie spel är att det är svårt att läsa av bossars attacker ibland och veta vilket håll man ska rulla för att undvika skada. Slutar med att jag uppgraderar en greatshield till max och hoppas på det bästa 😅 En riktig skitboss kan tillfälligt få mig att bli jättesur på spelet men när hen till sist dukar under är det återigen världens bästa spel.

Frameraten i Bloodborne går ju under 20 vid flera tillfällen.
Enda anledningen till att jag vägrar spela det förens det kommer en version till PC.

Medlem
Skrivet av loerk:

Många verkar ha glömt bort hur PS3-spel såg ut.

The Last of Us släpptes till PS3 och är otroligt mycket snyggare än Elden Ring.

Jag har absolut inga problem med att spela "fula" spel, och spel behöver nödvändigtvis inte bryta ny mark inom grafik för att vara bra men då ska man iallafall kunna begära att performance är stabil, vilket den verkligen inte är i Elden Ring.

Trist att man behöver gå till Digital Foundry (alltid uppbackat av data) varje gång för att få ärliga åsikter om performance.

Medlem
Skrivet av duchovny:

The Last of Us släpptes till PS3 och är otroligt mycket snyggare än Elden Ring.

Jag har absolut inga problem med att spela "fula" spel, och spel behöver nödvändigtvis inte bryta ny mark inom grafik för att vara bra men då ska man iallafall kunna begära att performance är stabil, vilket den verkligen inte är i Elden Ring.

Trist att man behöver gå till Digital Foundry (alltid uppbackat av data) varje gång för att få ärliga åsikter om performance.

Förstora gärna den där bilden och säg igen att det ens är i närheten.
Elden Ring är långt ifrån ett grafiskt mästerverk, men det ser inte ut såhär.

Skribent
Skrivet av duchovny:

The Last of Us släpptes till PS3 och är otroligt mycket snyggare än Elden Ring.

Jag har absolut inga problem med att spela "fula" spel, och spel behöver nödvändigtvis inte bryta ny mark inom grafik för att vara bra men då ska man iallafall kunna begära att performance är stabil, vilket den verkligen inte är i Elden Ring.

Trist att man behöver gå till Digital Foundry (alltid uppbackat av data) varje gång för att få ärliga åsikter om performance.

Menar du att jag inte nämner fps-problemet i spelet? För det gör jag ju.

Medlem
Skrivet av loerk:

Frameraten i Bloodborne går ju under 20 vid flera tillfällen.
Enda anledningen till att jag vägrar spela det förens det kommer en version till PC.

Det kändes inte så illa när jag körde det. Fortfarande ett grymt spel ❤

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

Menar du att jag inte nämner fps-problemet i spelet? För det gör jag ju.

Nej nej, det var jag som tabbade mig. När jag skrev mitt inlägg så hade jag för mig att jag va i en forumtråd om Elden Ring, inte i reviewtråden och pratade då generellt om reviews. Upplevde att eran review va bra på att poängtera performance issues (även om jag inte helt håller med 5/5an )

eld
Medlem
Skrivet av duchovny:

The Last of Us släpptes till PS3 och är otroligt mycket snyggare än Elden Ring.

Det är en ganska het take, och då anser jag att last of us är ett av de snyggaste och mest tekniskt kompetenta spelen som släpptes på ps3.

Medlem
Skrivet av eld:

Det är en ganska het take, och då anser jag att last of us är ett av de snyggaste och mest tekniskt kompetenta spelen som släpptes på ps3.

https://i.imgur.com/wYdKCWF.png

Skrivet av loerk:

https://images.gnwcdn.com/2013/articles//a/1/6/9/6/4/4/0/PS3_...

Förstora gärna den där bilden och säg igen att det ens är i närheten.
Elden Ring är långt ifrån ett grafiskt mästerverk, men det ser inte ut såhär.

Att Last of Us ska vara otroligt mycket snyggare var en dum överdrift från min sida, men på bilderna som Eld postade så blir jag snarare mer övertygad om hur otroligt snyggt Last of Us är, det ser ut som om dom skulle kunnat vara skapade exakt samma år (det skiljer 9år, 8år om man jämför med remastered).

Dessutom gick det att köra Last of Us i 60fps i performance mode - 2 konsol-generationer tidigare, något som Elden Ring knappt klarar av i nuläget.

Medlem
Skrivet av duchovny:

Att Last of Us ska vara otroligt mycket snyggare var en dum överdrift från min sida, men på bilderna som Eld postade så blir jag snarare mer övertygad om hur otroligt snyggt Last of Us är, det ser ut som om dom skulle kunnat vara skapade exakt samma år (det skiljer 9år, 8år om man jämför med remastered).

Dessutom gick det att köra Last of Us i 60fps i performance mode - 2 konsol-generationer tidigare, något som Elden Ring knappt klarar av i nuläget.

Ja du..

eld
Medlem
Skrivet av duchovny:

Att Last of Us ska vara otroligt mycket snyggare var en dum överdrift från min sida, men på bilderna som Eld postade så blir jag snarare mer övertygad om hur otroligt snyggt Last of Us är, det ser ut som om dom skulle kunnat vara skapade exakt samma år (det skiljer 9år, 8år om man jämför med remastered).

Dessutom gick det att köra Last of Us i 60fps i performance mode - 2 konsol-generationer tidigare, något som Elden Ring knappt klarar av i nuläget.

Elden ring är ju dock ett openworld spel och måste tampas med mängden assets och vyn som måste ritas ut jämfört med ett spel med lokala områden eller en huvudkaraktär som kan byggas helt med ett förbestämt utseende.

Kan dock hålla med om att elden ring på ps4 ser ut som ett ps4 spel.

Bloodborne hade ju tekniska problem och kunde inte riktigt på den tekniska nivån nå något som last of us 2 eller horizon, men det som bloodborne och elden ring ta ikapp är ju den estetiska designen i grafiken.

Skribent

Snyggaste spelet någonsin är dock alltjämt West of Loathing.
(genuint underbart spel, för övrigt)

Medlem
Skrivet av loerk:

?

Skrivet av eld:

Elden ring är ju dock ett openworld spel och måste tampas med mängden assets och vyn som måste ritas ut jämfört med ett spel med lokala områden eller en huvudkaraktär som kan byggas helt med ett förbestämt utseende.

Kan dock hålla med om att elden ring på ps4 ser ut som ett ps4 spel.

Bloodborne hade ju tekniska problem och kunde inte riktigt på den tekniska nivån nå något som last of us 2 eller horizon, men det som bloodborne och elden ring ta ikapp är ju den estetiska designen i grafiken.

japp, jag är själv tech-artist på en spelstudio så vet hur extremt svårt det är med networking, replication etc. Det är dessutom From Software's första försök på ett open world spel så förstår hur svårt det är. Sedan håller jag med om att Art Direction lyfter alla From Software spel extremt mycket, även Elden Ring.

Det jag irriterar mig på är att Elden Ring inte gör något tekniskt avancerat, trots det är performance kasst.

eld
Medlem
Skrivet av duchovny:

japp, jag är själv tech-artist på en spelstudio så vet hur extremt svårt det är med networking, replication etc. Det är dessutom From Software's första försök på ett open world spel så förstår hur svårt det är. Sedan håller jag med om att Art Direction lyfter alla From Software spel extremt mycket, även Elden Ring.

Det jag irriterar mig på är att Elden Ring inte gör något tekniskt avancerat, trots det är performance kasst.

Jag jobbar också som grafiker i spelindustrin!

Då ska du veta hur länge jag störde mig på att fromsoftware körde med facegen och i princip hade oblivion-ansikten även i bloodborne.

Men ja, fromsoftware är inte i den tekniska framkanten precis, men just på PC så verkar spelet ha de största problemen, och just då även att de kör med sin egen motor.

Dock så är jag ändå lite glad över deras framsteg iom att de lyckats med ett openworld spel på samma plattform som bloodborne släpptes på, utan att de tappat något grafiskt från det spelet.

Medlem
Skrivet av eld:

Jag jobbar också som grafiker i spelindustrin!

Av någon anledning så har jag alltid misstänkt att du gjorde det

Skrivet av eld:

Då ska du veta hur länge jag störde mig på att fromsoftware körde med facegen och i princip hade oblivion-ansikten även i bloodborne.

Haha mina kollegor har svurit sig trötta på exakt samma sak i flera år nu.

Skrivet av eld:

Dock så är jag ändå lite glad över deras framsteg iom att de lyckats med ett openworld spel på samma plattform som bloodborne släpptes på, utan att de tappat något grafiskt från det spelet.

Ja det får jag hålla med om, det är som sagt inget litet steg att gå från linjärt single-player till en open-world upplevelse.

Medlem
Skrivet av duchovny:

Att Last of Us ska vara otroligt mycket snyggare var en dum överdrift från min sida, men på bilderna som Eld postade så blir jag snarare mer övertygad om hur otroligt snyggt Last of Us är, det ser ut som om dom skulle kunnat vara skapade exakt samma år (det skiljer 9år, 8år om man jämför med remastered).

Dessutom gick det att köra Last of Us i 60fps i performance mode - 2 konsol-generationer tidigare, något som Elden Ring knappt klarar av i nuläget.

Jaså, mitt Last Of Us på PS3an har inget officiellt 60fps-läge och den icke-officiella höll inte 60 fps konstant och renderades i 720p vilket idag kan verkligen anses vara grötigt för ögonen

Att Naughty Dogs-spel är tekniskt bra är ingen överdrift, de är väldigt duktiga på just det. Jag gillar både Uncharted och Last of Us men det är spel som gärna kommer med mellansekvenser i tid och otid som jag personligen har väldigt svårt för då jag bara vill spela utan att bli avbruten var tredje minut

From Softwares stora svaghet är just det tekniska, deras spel har alltid haft tekniska missar och Dark Souls på 360n och stundtals även Bloodborne var närmast ospelbart med en framerate på låga tiotal. Jag anser trots det att Bloodborne är ett fantastiskt bra spel MEN det är långt ifrån ett spel för alla. Det är bitvis frustrerande med design som är ute att döda dig ”bara för att”. Memes om ”git gud” och liknande är tramsigt då det är långt ifrån alla som har ork och tålamod med speldesign som är uppbyggd att lära dig genom att dö. Det går dock inte att helt att försvara att From Software inte har kommit längre med det tekniska, det är ju bara att kolla på Demons Souls-remaken av Bluepoint för att förstå att spelen blir ännu bättre om det är någon annan som får sköta det tekniska.

Medlem
Skrivet av Kloker:

Vet inte vad jag ska tycka. Verkar ganska tråkigt, om jag ska vara ärlig. Sen är det inte direkt grafiskt tilltalande och det hela konceptet med dålig kontroll för att göra det svårt känns utdaterat.

Det är väl helt tvärtom.
Kontrollen är tight och gör som du vill.

Medlem

Bra recension! Har inte hunnit spela själv än, men kommer absolut hända till helgen

Moderator | Testpilot
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/5EtcrUrsl38

Tycker spelet ser gräsligt ut, som ett PS3-spel nästan. Inte det som tas upp i videon dock utan jämför PC-versionen med PS5-utgåvan i performance mode (främst). Men har som sagt svårt att se andra spel få fullpott trots så grova grafiska brister.

Kolla upp Demons Souls på PS3 och jämför med Elden Ring, det är natt och dag - långt ifrån lika

Demon's Souls:

Elden Ring:


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Kolla upp Demons Souls på PS3 och jämför med Elden Ring, det är natt och dag - långt ifrån lika

Demon's Souls: https://youtu.be/RTbnvIvfiFM?t=477

Elden Ring: https://youtu.be/JldMvQMO_5U?t=383

Ah, Fightincowboy är så bra. Sitter och tittar på honom nu.

Skribent
Skrivet av Oscar Tegni:

Bra recension! Har inte hunnit spela själv än, men kommer absolut hända till helgen

Tack! Hoppas du får kul.

Medlem

Det är väl helt okej att sitta och jämföra grafisk prestanda. Men i mitt långa liv har det hela tiden handlat om spelbarhet och inlevelseförmåga, när det gäller spel.
Jag älskar t ex Zelda a link to the past som jag spelar på SNES mini.
Tråkigt kan det väl kännas om det man spelar inte håller samma prestanda på olika format och att det alltid krävs en dayone patch till alla format. Jag antar att det är samma sak med Elden ring.
Nu för tiden väntar jag med att köpa spel tills alla patchar är släppta. Det kändes alltid speciellt förr när man satte i spelet och man kunde spela i stort sett omedelbart. Sen kanske det var extremt buggigt men man hade inget att jämföra med.
Var det bättre förr? Nej naturligtvis inte men det var mycket mindre teknikhets.

Skribent
Skrivet av Över45:

Det är väl helt okej att sitta och jämföra grafisk prestanda. Men i mitt långa liv har det hela tiden handlat om spelbarhet och inlevelseförmåga, när det gäller spel.
Jag älskar t ex Zelda a link to the past som jag spelar på SNES mini.
Tråkigt kan det väl kännas om det man spelar inte håller samma prestanda på olika format och att det alltid krävs en dayone patch till alla format. Jag antar att det är samma sak med Elden ring.
Nu för tiden väntar jag med att köpa spel tills alla patchar är släppta. Det kändes alltid speciellt förr när man satte i spelet och man kunde spela i stort sett omedelbart. Sen kanske det var extremt buggigt men man hade inget att jämföra med.
Var det bättre förr? Nej naturligtvis inte men det var mycket mindre teknikhets.

Teknikhets och framför allt grafikhets har väl alltid varit en del av spelmediet. Shadow of the Beast hänförde oss ju inte med sin mekanik, direkt. Och slutet på 90-talet, när 3D började komma, var helt tokigt. Särskilt om man läste pc-tidningar. Allt skulle vara i 3D, annars var det gammalt och unket.

Håller med om att de tenderar att gå rejält till överdrift ibland.

Medlem

Märkte att det finns en tutorial till spelet, vilket jag har missat förut. Det är ett hål i början typ, där kan man hoppa ner. Kanske kan vara till lite hjälp för nya spelare. 🙂 Försök att landa på en liten avsats så att ni inte bara trillar rakt ner, då förlorar ni liv.

Skribent
Skrivet av krille1986:

Märkte att det finns en tutorial till spelet, vilket jag har missat förut. Det är ett hål i början typ, där kan man hoppa ner. Kanske kan vara till lite hjälp för nya spelare. 🙂 Försök att landa på en liten avsats så att ni inte bara trillar rakt ner, då förlorar ni liv.

Ja, den missade jag också. Bra tips.

Medlem
Skrivet av duchovny:

The Last of Us släpptes till PS3 och är otroligt mycket snyggare än Elden Ring.

Nej.

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:
Skrivet av duchovny:

Att Last of Us ska vara otroligt mycket snyggare var en dum överdrift från min sida

Varsågod.

Medlem

Kan verkligen inte hålla med om att kontrollerna skulle vara tighta. Tycker att större delen av tiden så dör jag på grund av kontrollerna.

Vissa delar antar jag att är en vanesak/skicklighetsnivå. Att du inte kan byta vapen när du dricker en potion eller liknande är väl en funktion i spelet, så det kan jag köpa, även om jag dör ofta på grund av att jag tryckt på något i fel tidpunkt. Typ att jag tror jag dricker en potion men har tryckt på knappen en hundradel för tidigt när jag fortfarande är i en roll-animation vilket gör att inget händer.

Targetlocken däremot är något otroligt buggig. Det räcker typ med att en trädgren kommer mellan dig och fienden så släpper den. Helt plötsligt slutar du gå i sidled och vänder istället ryggen till och missar alla dina attacker (iaf om du som jag, spelar astrologer). Vissa områden med mycket terräng är hopplösa på det. Jag dör oftare till att kameran tappar target lock, än att fienderna skulle vara svåra. Och det tycker jag verkligen inte rimmar väl med "tight kontroll".


signatur

Heja Blåvitt

Medlem

Nu är det kanske ingen förutom jag som är eller var väldigt intresserad av ämnet men nästan som ett direkt svar på min enmannadiskussion gällande diskrepans mellan betyg från etablerade outlets och slutanvändare laddade Alanah Pearce upp en, åtminstone i mitt tycke, väldigt intressant video på sin YouTube-kanal häromdagen som diskuterade just detta. För de som inte känner till henne är hon för tillfället utvecklare hos Sony Santa Monica Studios och hon har tidigare agerat bland annat host/recensent hos IGN, BBC, Impulse Gamer samt röstskådis för Gears 5 och Cyberpunk 2077.

Länk till videon för de som är intresserade: https://www.youtube.com/watch?v=ThW_ctXrOT4

För de som inte är intresserade av att se hela men som likt mig emellanåt undrar över varför det i vissa spel skiljer enormt mycket mellan critic score och user score nämnde hon vissa bullet points som ger insyn i recensionsprocessen. Hon kan givetvis inte tala om hur det ser ut på samtlig spelmedia i världen utan endast på de där hon själv verkat eller har kontakter. Jag hade t.ex. ingen aning om att arbetsuppgifterna inte delades ut slumpmässigt utan att man ansökte om dem vilket ofta innebär att samma personer får samma typ av spel att dela ut omdömen till då det är de som skriker högst och är mest intresserade. Hon nämner direkt FromSoftware-spel samt FIFA, Madden och dylika sportspel som frekvent representerade. På de publikationer hon känner till nämner hon att det är standard att ha en "FIFA-kille", en "Madden-kille" och en "FromSoftware-kille" som har hand om alla deras recensioner. Att se 10/10 från t.ex. IGN med 20+ recensenter innebär inte att det är ett samlat omdöme från dessa utan att deras enskilt största, dark sign-tatuerade, "Git Gud"-vrålande, platinum-innehavande fan tillika gigachad har satt det betyget och att det därefter får representera publikationen som helhet.

Rätt eller fel, jag fann det åtminstone intressant och att det löste upp ett gäng mentala knutar jag hade. Är personligen inget jättefan av Game Reactor men att de emellanåt, vid större spelsläpp, kör en andra åsikt och levererar ett numerärt betyg från flera personer är de ganska unika med och för det ska de enligt mig ha beröm.

EDIT: Vill återigen poängtera att jag anser Elden Ring vara ett bra spel så att jag inte får sura fans efter mig. Jag är som sagt statistiker i grunden och väldigt intresserad av varför numerära omdömen varierar i så pass stor utsträckning som de gör mellan grupper som torde vara någorlunda homogena (men som det nu visade sig vara mer åtskilda än vad man kan tro vid första anblick).

Skriv svar