Nu blir det ännu svårare att tjäna spelvaluta i Gran Turismo 7
Har 2 miljoner krediter över nu efter att ha klarat mainstoryn och köpa 2-3 bilar man velat haft och trimmat, resten av bilarna har man vunnit och inte behövt köpa.
Ser det inte direkt som ett problem att man får lite mindre CR på racen.
7600X | 4080 SUPER | 32GB DDR5 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5
Vet inte om jag inbillat mig, men har inte Sony blivit ytterst giriga under speciellt de senaste 7-8 åren. Mikrotrasaktioner och "in-game valutor/credits" ligger i väldigt stort fokus på playstation store. Känns som att Sony blir smutsigare och smutsigare för varje år som går, medan Microsoft bygger mot en mer "CD Project Red aura" (innan härdsmältan CP2077).
Har 2 miljoner krediter över nu efter att ha klarat mainstoryn och köpa 2-3 bilar man velat haft och trimmat, resten av bilarna har man vunnit och inte behövt köpa.
Ser det inte direkt som ett problem att man får lite mindre CR på racen.
hur många bilar har du vunnit?
Saker som detta borde absolut påverka betyg även efter publicering. Är ju inte så att Sony ”råkat glömma” att spelets skulle patchas till mobilspelsskräp där man antingen spenderar 673 timmar långsamt grind för att låsa upp en bil.. eller köper lite bekväm spelvaluta.
Spelar ingen roll om spelet skulle vara bra i övrigt, självklar 0/5.
Är det microtransaktioner i ett Microsoft-spel så låter det "Vad klagar ni på? Det är ju frivilligt", men är det i ett Sony spel så låter det "Sony är giriga svin som tappat greppet!". Lustigt det där.
Microtransaktioner hör väl till ett servicespel, och oavsett utgivare så lär de spänna bågen så mycket de kan för att optimera vinsten. Tappar de spelare så justeras nog priserna.
Gillar man det inte så är det bara att protestera med plånboken helt enkelt. Varken Sony eller Microsoft lär ändra nått sålänge de tjänar bra med pengar på den strategi de har valt.
Personligen ser jag helst att servicespel försvinner helt från marknaden men det lär inte hända.
Helt ärligt vet jag inte varför vissa gnäller? Jag har spelat en vecka nu och har inga problem alls med att tjäna pengar.
De som gnäller är folk som sitter och nöter ”metan” vilket är att köra tråkigaste banan runt runt runt och runt för att snabbt tjäna pengar. Det är ju inte ens kul? Det roliga med spelet är banorna och körglädjen. Inte att hitta det mest effektiva sättet att tjäna pengar på.
Jag har flera bilar som är fullt uppgraderade efter bara en veckas spelande.
Det finns inget som säger att man MÅSTE ÄGA ALLA BILAR INOM EN VECKA. Varför ens behöva äga alla bilar? Vem använder 400 bilar? Räcker inte 2-3st inom varje typ? Vill man ha mer är det bara att spela mer.
Kan inte få allt serverat på ett silverfat direkt.
En stor del av det roliga (förutom körglädjen) med GT är ju att tjäna pengar och sedan tänka sig för med bilar och uppgraderingar.
Gillar man inte det finns ju spel som Forza Horizon. Som jag personligen tyckte var riktigt tråkigt på grund av detta.
Nä. Gnälliga personer som vill ha allt direkt utan nå som helst jobb.
Och när spel släpps där man kan klara ut och få allt på kort tid, ja då gnälls det om för lite content och avsaknad av mål.
Nu tar det lite tid att köpa alla bilar. Tacka fan för det.
Finns INGET som tvingar dig till att köpa mer pengar i spelet.
Spela och spara pengar till din favoritbil. Är inte svårare än så. Du kan enkelt få en miljon på en timme bara du är duktig och spelar (efter man låst upp lite bättre championships).
Och time limited bilar. Precis som i verkliga livet är vissa bilar sällsynta. Svåra att få tag på och oftast lite dyrare. Bilarna kommer tillbaka. De försvinner inte för alltid. Håll utkik bara.
Det är som sagt en simulator. Inte ett jäkla arkadspel.
…
Så nä. Jag tycker rubriken på nyheten är missvisande. Det är inte ÄNNU svårare att tjäna ingame pengar. Det var aldrig svårt från början.
Helt ärligt vet jag inte varför vissa gnäller? Jag har spelat en vecka nu och har inga problem alls med att tjäna pengar.
De som gnäller är folk som sitter och nöter ”metan” vilket är att köra tråkigaste banan runt runt runt och runt för att snabbt tjäna pengar. Det är ju inte ens kul? Det roliga med spelet är banorna och körglädjen. Inte att hitta det mest effektiva sättet att tjäna pengar på.
Det finns inget som säger att man MÅSTE ÄGA ALLA BILAR INOM EN VECKA. Varför ens behöva äga alla bilar? Vem använder 400 bilar? Räcker inte 2-3st inom varje typ? Vill man ha mer är det bara att spela mer.
En stor del av det roliga (förutom körglädjen) med GT är ju att tjäna pengar och sedan tänka sig för med bilar och uppgraderingar.
Gillar man inte det finns ju spel som Forza Horizon. Som jag personligen tyckte var riktigt tråkigt på grund av detta.
Och när spel släpps där man kan klara ut och få allt på kort tid, ja då gnälls det om för lite content och avsaknad av mål.
Spela och spara pengar till din favoritbil. Är inte svårare än så. Du kan enkelt få en miljon på en timme bara du är duktig och spelar (efter man låst upp lite bättre championships).
Och time limited bilar. Precis som i verkliga livet är vissa bilar sällsynta. Svåra att få tag på och oftast lite dyrare. Bilarna kommer tillbaka. De försvinner inte för alltid. Håll utkik bara.
…
Absolut. Sony borde även starta bankverksamhet och in-game börs där man kan spara och spekulera med sina pengar för låg eller hög avkastning. De kan även starta en fräck ”Work Lounge” där man utför diverse kontorsuppgifter för en avtalad timlön. Låter briljant!
Tänker vara snäll och beskriva logiken att ”Bilar är dyra, har du inte råd men en riktig Ferrari borde du inte ha råd med en virtuell” som ett intressant och spännande sätt att tänka. Lite som hur det är intressant och spännande hur vissa personer kämpar med att försöka pressa ned händerna i Pringles-röret för att få de sista chipsen istället för att bara vända hela köret upp-och- ned.
Folk jobbar. De jobbade för att köpa sin konsol och jobbade för att köpa spelet. När spelets credit-system gör det till ett jobb så har det misslyckats med att vara en underhållningsprodukt. Nej, det räcker inte med ”2-3 bilar” och tanken att folk som accepterat långsamt grind (GT-serien har alltid varit det till viss del) nu ska acceptera att spelet blir som ett jobb för att grisarna hos Sony (såväl i girighet som hur de behandlar anställda) medvetet tar bort och justerar vinstsummor de anser minskar försäljningen av mikrotransaktioner är helt absurd.
Ser inte det som ett problem OM man kunde sälja sina andra bilar. Nu är det bara girigt...
Vänta va, går det inte att sälja sina bilar??
…
Så nä. Jag tycker rubriken på nyheten är missvisande. Det är inte ÄNNU svårare att tjäna ingame pengar. Det var aldrig svårt från början.
Det är väl den rätt uppenbara girigheten som skaver, att de kraftigt försämrar möjligheten att köra ihop pengar samtidigt som det finns mikrotransaktioner. GT Planet har skrivit om hur detta försämrats (jag har uppdaterat nyheten med det, men det står här) - att köra ihop till dyraste bilen har ökats från 205 till 333 race, eller från knappt 11 till nära 18 timmar. Det ser jävligt illa ut.
Absolut. Sony borde även starta bankverksamhet och in-game börs där man kan spara och spekulera med sina pengar för låg eller hög avkastning. De kan även starta en fräck ”Work Lounge” där man utför diverse kontorsuppgifter för en avtalad timlön. Låter briljant!
Tänker vara snäll och beskriva logiken att ”Bilar är dyra, har du inte råd men en riktig Ferrari borde du inte ha råd med en virtuell” som ett intressant och spännande sätt att tänka. Lite som hur det är intressant och spännande hur vissa personer kämpar med att försöka pressa ned händerna i Pringles-röret för att få de sista chipsen istället för att bara vända hela köret upp-och- ned.
Folk jobbar. De jobbade för att köpa sin konsol och jobbade för att köpa spelet. När spelets credit-system gör det till ett jobb så har det misslyckats med att vara en underhållningsprodukt. Nej, det räcker inte med ”2-3 bilar” och tanken att folk som accepterat långsamt grind (GT-serien har alltid varit det till viss del) nu ska acceptera att spelet blir som ett jobb för att grisarna hos Sony (såväl i girighet som hur de behandlar anställda) medvetet tar bort och justerar vinstsummor de anser minskar försäljningen av mikrotransaktioner är helt absurd.
Got to catch em all
Grinding på en viss nivå kan ju vara en del av att hålla spelet intressant, men det kan ju vara så att de misslyckats med detta, det kräver ju en bra belans såklart.
Men tråkig utveckling ifall vi allmänt är påväg mot att pressa smärtgränsen för mikrotransaktioner.
Själv så spelar jag inte den typen av spel, men det är ju tråkigt att bli exkluderad från en del av marknaden när utvecklare fokuserar på detta.
Giriga. Först fullpris (700-850kr) sedan mikrotransaktioner. Sorgliga är väl också att Sony siktar på 10 GaaS spel inom några år, så det tar ju inte slut här.
Det vet vi ju inte än.
Kan ju bli så att vi får bägge delar, alltså GaaS spel och att spel inte har GaaS kommer fortsätta som vanligt.
I vissa genrer så kan det ju fungera ganska ok, men vill ju såklart inte att det ska ta över hela marknaden.
För några år sedan så trodde ju många i branschen att multiplayer spel skulle ta över totalt, men det verkar ju inte heller slå igenom.
Men är man pessimist så kan det ju bli väldigt tråkigt framöver.
Jag köper nästan aldrig spel till fullpris och det har ju fungerat bra än så länge.
Betalade dock 500Kr för Forbidden West, men framöver så ska ju tydligen inte PS4 spel kunna uppgraderas och min smärtgräns för nya spel ligger väl runt det priset, annars så kan jag vänta då jag ändå har backlogg och det finns andra spel som är billiga, bra och som jag inte hunnit med än.
Får ju se vad projekt Sparta blir med, men från ryktena så ser det ju inte så intressant ut, typ bara PS Plus och PS Now ihopklistrat, fast förmodligen med PS5 spel inkluderat nu också i PS Now delen.
Gamla spel har jag väldigt lite intresse eller tid för, så det skulle inte ge något mervärde heller.
Inkluderar dom även spel till PSVR2 så kan det dock vara intressant för egen del, ser gärna en prenumerationstjänst för VR.
Är det microtransaktioner i ett Microsoft-spel så låter det "Vad klagar ni på? Det är ju frivilligt", men är det i ett Sony spel så låter det "Sony är giriga svin som tappat greppet!". Lustigt det där.
Microtransaktioner hör väl till ett servicespel, och oavsett utgivare så lär de spänna bågen så mycket de kan för att optimera vinsten. Tappar de spelare så justeras nog priserna.
Gillar man det inte så är det bara att protestera med plånboken helt enkelt. Varken Sony eller Microsoft lär ändra nått sålänge de tjänar bra med pengar på den strategi de har valt.
Personligen ser jag helst att servicespel försvinner helt från marknaden men det lär inte hända.
Vet inte om du missat det men Halo: Infinite fick stor kritik för sina priser, så pass mycket att man nu nästan halverat priserna på vissa saker i shoppen.
Sen är det skillnad på ett spel som man först köper för 700 kr och som innehåller microtransactioner och ett spel som är free-to-play och har det. I ett spel som är free-to-play har jag inga problem med mtx, men i ett 700 kronors spel ska dem isf vara vääääldigt billiga. Börjar det kosta över hundringen så ska det vara expansions storlek på innehållet.
Vet inte om du missat det men Halo: Infinite fick stor kritik för sina priser, så pass mycket att man nu nästan halverat priserna på vissa saker i shoppen.
Sen är det skillnad på ett spel som man först köper för 700 kr och som innehåller microtransactioner och ett spel som är free-to-play och har det. I ett spel som är free-to-play har jag inga problem med mtx, men i ett 700 kronors spel ska dem isf vara vääääldigt billiga. Börjar det kosta över hundringen så ska det vara expansions storlek på innehållet.
Vad just du tycker personligen att saker och ting bör kosta är nog rätt ointressant för spelutgivaren sålänge tillräckligt många sväljer upplägget så att de kan maximera sin vinst. Det är ingen välgörenhet de sysslar med. De testar såklart var gränsen går och det de riskerar är att den eventuella negativa publiciteten inte går att rädda i efterhand om de tvingas backa på priserna som i fallet Halo.
Det är lite som att bli förbannad för att senaste iphone är för dyr och borde vara billigare.
Hur är ekonomin jämfört med tidigare GT-spel?
Om det tar ungefär lika lång tid som förr att tjäna pengar ser jag inget stort problem med att man lagt till mikrotransaktioner. Om det tar betydligt längre tid än i tidigare spel så är det såklart girigt.
När jag recenserade ramlade pengar och bilar in i stadig takt, jag var aldrig tvungen att grinda för att komma vidare. Hade ca 15 timmar bakom ratten, och hade då kört ihop kanske tre-fem miljoner ingame-pengar, mest från Café-delen och helt utan att specifikt försöka köra ihop pengar. Använde lite till att köpa bilar, och mycket till trimning. Så inga grind-krav då i alla fall, men det har ju snävats till lite nu.
…
Spelet är ju fan upplagt som ett collect them all spel redan från grunden med Cafe som "main hub" för spelets story så det är inte konstigt atr folk förväntar sig fler bilar än 2-3.
Själv i Forza har jag ca 200 bilar fixade som jag kör eller har kört med i olika events.
Att det ska finnas hundrstals bilar att köra har varit en
säljpunkt för vartenda GT och FH/FM spel sedan spelens försts iteration.
Sedan att spelen blivit mer och mer grindiga och implementerar mer och mer mtx är bara ännu mer bevisande att det faktiskt är ett problem.
D.v.s. ÄNNU svårare är rätt ord i kontexten då inte bara efter ändringen utan även innan senaste ändringen så är GT7 bland de långsammare i serien att tjäna krediter samtidigt som det då blivit fler och dyrare mtx.
1 mil per timme låter nu och väldigt omöjligt enligt listan med ändrigar.
T.ex. ca 3:40 tar enligt GTPlanet för World Rally Challenge: Alsace Village och ger numer 30000 cred.
Inkl laddtidet mellan race osv kanske 4min/race om du nöter. Det ger 15 race i timmen och 450000 cred.
Men det är nötande till max och för vanliga spelare tar det troligen dubbla tiden i genomsnitt och kör troligen inte bara samma race om och om igen.
Visst finns det många billiga bilar att köpa men överlag är det absolut inte "enkelt" att tjäna ihop valuta i spelet ol man inte slaviskt spelar spelet.
Glädjen med spelet är att köra och att köra flers olika bilar är absolut en del av detta, och det handlar inte om att ha "alla bilar på en vecks" utan att det skulle ta över ett år av att dagligen spela upp till 2 timmar ren grinding för att köpa alla bilar i spelet och att utvecklaren gör allt för att ge mer incitament till att köpa valuta.
Samma problem som med lootlådor, det finns inget som tvingar folk till att köpa lootlådor eller vilken mtx som helt implementerat i spel, men det är fortfarande ett problem och det är bevisat att det fungerar oavsett vad du tycker är tillräckligt i ett spel.
Om du tycker att +300 race är rätt för en av de dyraste bilarna (där det finns många med runt samma pris) är detdin åsikt, min åsikt angående detta är att dem trycker in F2P mobilspelsnivåer av grinding i ett fullpris spel och ökar mtx priser på saker i spelet med flera hundra procent.
På vilket sätt är spelet ett JOBB?
Hur fort behöver ni samla på er alla bilar egentligen?
Jag förstår verkligen inte kritiken.
Vad spelar det för roll om folk har jobb och familj? Har man inte tid så får man mindre belöningar. Så är det bara. Så har det alltid varit. Man kan inte få allt direkt. Gäller nästan alla spel.