Diskutera - Vilket är tidernas bästa rollspel?

Robot
Diskutera - Vilket är tidernas bästa rollspel?

Det finns att välja på - vilket väljer du?

#diskutera, #rollspel


Medlem

Baldurs gate 2

Medlem

Xenogears!


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem

Mass Effect-trilogin.

Fantastiskt episk spelserie med underbar musik och art direction. Fantastiska karaktärer som man lär känna genom de många olika uppdragen och samtalen. Slutet på trean kanske inte var det bästa, men det utesluter inte att resan dit var den bästa spelupplevelsen jag någonsin haft.

Medlem

chrono trigger


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem

Elder Scrolls III: Morrowind

Medlem

Well, The Witcher 3 för att...duh!

Ett ärligare svar kräver nog att jag hade spelat fler spel faktiskt, men miljön och känslan i TW3 har trumfat allt jag tidigare spelat, plus dess gedigna lore genom böckerna som spelserien gjort ett fantastiskt arbete med all följa upp. Om jag inte misstar mig så är det en female demon hunter i bikini-armor på bilden ovan, och jag som mest spelat WoW istället för allt annat bra från start fram till Legion, kan inte riktig känna att det platsar så bra i kategorin RPG då jag har aldrig känt känslan av att "gå in i karaktären" som med t.ex. Witcher.

Jag hoppas nu bara att Näste Witcher-spel inkluderar kvinnliga karaktärer, så att min fru och alla andra kvinnor får absorbera sig i den världen.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Mass Effect-trilogin.

Fantastiskt episk spelserie med underbar musik och art direction. Fantastiska karaktärer som man lär känna genom de många olika uppdragen och samtalen. Slutet på trean kanske inte var det bästa, men det utesluter inte att resan dit var den bästa spelupplevelsen jag någonsin haft.

Det gör mig så glad att höra, för jag har både det äventyret och Skyrim kvar framför mig, och de ligger högt på backloggen

Medlem

Vet att det fortfarande är i Early Access, men känner ändå att jag måste nominera Baldur's Gate 3. Helvete vad bra det är!


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Mass Effect trilogin, alla Soulsborne, Persona 5 Royal, Final Fantasy VII och X.

Mina personliga favoriter

Medlem

The Elder Scrolls IV: Oblivion

Jag antar att ens första exponering till ett nytt koncept gör det extra magiskt, vilket Oblivion var för mig, som mitt första openworld rpg-spel.
Installerade det en sommarlovskväll. Helt plötsligt är klockan 8 på morgonen :')


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Avstängd

Känns rätt givet ändå att svaret är:

The Elder Scrolls V: Skyrim

Avstängd

Efter att givetvis ha kört Oblivion, Skyrim i massor, TES Online, Witcher 3 och en massa annat så vinner World of Warcraft med hästlängder. Det är bara att kolla speltiden. Brrr. Det är något alldeles magiskt med WoW som ger en total spelkänsla där verkligheten bara försvinner. Det är Vanilla, TBC och WoTLK jag syftar på.

Medlem
Skrivet av zymax:

Elder Scrolls III: Morrowind

Här har ni det objektivt rätta svaret.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

FM-guru
F.d. Sisyr

Det är ju nästan omöjligt att välja, men jag säger väl Planescape: Torment, i god konkurrens med Arcanum, Fallout, Bloodlines, Disco Elysium och ultraklassikern Betrayal at Krondor.

Väljer Torment i första hand tack vare det fantastiska manuset. Säger väl en del om vad jag värdesätter högst också med tanke på att jag inte tycker att spelets strider är särskilt vassa.

Medlem

Om jag ger betyg efter spelupplevelse skulle listan ser ut ungefär såhär:

Tibia
Assassins Creed 1
The Witcher 1

Fantastisk spelupplevelse och fantastiska spel. Tror inget har kunnat toppa det riktigt.

Medlem

Witcher 3 för min del, utan tvekan. Finns många bra, men bara ett som är bäst!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Vanilla WoW och till viss del TBC!

Medlem

Diab....nej skämtar

Varit ganska sen på RPG-tåget, så inget Planescape eller Baldurs Gate 2 (ska försöka på den igen nån gång) för mig. Men det finns många ändå att välja på, den saken är klar, bästa spelen kommer nog från den genren egentligen.

The Witcher 3 måste jag säga, Så många delar som sammanfaller till en stor och bra helhet.
CD Projekt la verkligen energi på att göra alla diverse quests till någorlunda unika och intressanta.
Allting är så på en såg hög nivå hursomhelst. Vilket äventyr!

Vill ändå dra till med lite honorable mentions och kanske såna där udda fåglar, The Banner Saga trilogin som var lite av ett eget koncept, så himla fina spel av en så pass liten studio. Darkest Dungeon samma där, väldigt unikt och med en grym atmosfär.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Oj! Svårt! Måste nog ändå säga att Knights of the Old Republic har en särskild plats i mitt hjärta.

Andra titlar som ligger i topp är The Witcher 3, Divinity: Original Sin, The Elder Scrolls-serien, Mass Effect (trots treans värdelösa och framstressade antiklimax) och Dragon Age.

Mass Effect trilogin

Medlem

Mass Effect 1, 2 och 3. Ingenting annat kommer ens i närheten.


signatur

Vi offrar allt
Slaktar tusenfalt
Våra liv slits i stycken
Bevittna de sista dödsrycken

Medlem
Medlem

Mass Effect-trilogin och The witcher 3 delar min första plats.
Eller vad är ett RPG nu för tiden, Horizion Zero Dawn, Red Dead Redemption, God of War, BOTW? Så fall är dom med på pallplatserna också!


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Antingen Xenogears eller Mass Effect 2 men det förstnämnda är rätt utdaterat och behöver en konstant guide idag.

Just ja Kotor 2 borde platsas som nummer 1 för mig och dom andra delar en väldigt nära tvåa

Medlem
Medlem

Baldurs Gate 2, Gothic 2 (inkl. Night of the raven), Fallout, Star Wars: Kotor, Arcanum och Morrowind. Finns en massa bra mer nya RPG, men om jag ska titta på de som jag personligen fått ut mest av och som har fångat mig mest så blir det nog ovanstående. Antagligen var inte spelen faktiskt bättre, men jag var säkert bara mer "påverkningsbar" i en yngre ålder.

Jäkligt stabila titlar dock oavsett:)


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem

Svårt, men jag säger ändå Planescape: Torment då det är ett unikt exempel hur att bra skrivande kan lyfta spel enormt. Tätt därefter kommer Baldur's Gate 2, VtM: Bloodlines och Fallout 2. I närheten kommer väl också Gothic 2, Kingdom Come: Deliverance, Wizardry 7 och Shadowrun: Dragonfall.

Skrivet av Sisyr:

ultraklassikern Betrayal at Krondor.

Har inte lirat det än, det åker in på min bucketlist.

Medlem

Alla i den här tråden har fel. Deus Ex är det enda rätta svaret. Jag har talat.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem

Fallout 1 & 2

Skriv svar