Diskutera - Vilket är tidernas bästa rollspel?

Medlem

Phantasy star II. Story, Soundtrack, Grind och evighetslånga dungeons.

Planescape torment det enda som verkligen fått mig att läsa text som om texten var skriven endast för mig.

Final Fantasy VII var också väldigt djupt och rörande.

Mass effekt var en solklar 10a.

Star wars knights of the old republic med hk 47

Medlem

Sjukt svår fråga! Men slutar i Suikoden 2, har spelat igenom det säkert 15 gånger och får samma känsla i magen varje gång, helt klart ett mästerverk <3

Tätt inpå är crono trigger som också är fantastiskt!
the knights of the old republic och Jade empire (sjukt underskattat spel) har också en speciell plats båda för sina härliga plottwists

The elderscrolls; Morrowind är nog de Rpg som jag lagt mest tid på men helt ärligt de var sjukt bra när de kom ut men de har inte åldrats helt med värdighet.

Oblivion, skyrim, fallout, Fallout 2, fallout: New vegas och divinity original sin får honor mentions som fantastiska dom med

Medlem

Kanske dags för en Poll?!

Jag säger (som så många gånger förut) Fallout 1 & 2. Men även Knight of the old republic, The Witcher 3, första Deus EX, Disco Elysium, Mass effect. Dragon Age.

Medlem
Skrivet av MeatGrinder:

Ganska onödig komentar i slutet. Det de flesta skriver är naturligtvis objektivt och det/de bästa spelet/spelen som de tycker har gjorts. Detta betyder ju inte att du behöver tycka lika. På vilket sätt det är översitteri att ha en personlig åsikt som man ej påtvingar andra är för mig något jag ej får ihop.

De flesta (99,99%) skriver naturligtvis subjektivt inte objektivt eftersom de utgår från sina egna intryck av respektive spel.

Medlem

Persona 4 Golden.


signatur

Ultrazine

Medlem

Bästa CRPG: Disco Elysium
Spelet som både gett störst frihet med att forma din karaktär och erbjudit den mest utförliga spelvärlden.

Bästa ARPG: The Witcher 3
Enda spelet jag spelat som har hundratals uppdrag och samtliga är välskrivna.

Medlem

Svårt att avgöra vilket som är bäst. Finns flera på min lista.
Final Fantasy VII, X och XIV
Mass effect trilogin
Star ocean 3
Finns fler som ingår men det är några favoriter.
Motsatsen till dessa spel är Breath of fire 4. Sämsta spelet jag någonsin spelat

Medlem

Tveklöst Disco Elysium för mig. Otroligt välskrivet och näst intill perfekt genomfört på alla sätt och vis.

Medlem
Skrivet av Ender:

Well, The Witcher 3 för att...duh!

Ett ärligare svar kräver nog att jag hade spelat fler spel faktiskt, men miljön och känslan i TW3 har trumfat allt jag tidigare spelat, plus dess gedigna lore genom böckerna som spelserien gjort ett fantastiskt arbete med all följa upp. Om jag inte misstar mig så är det en female demon hunter i bikini-armor på bilden ovan, och jag som mest spelat WoW istället för allt annat bra från start fram till Legion, kan inte riktig känna att det platsar så bra i kategorin RPG då jag har aldrig känt känslan av att "gå in i karaktären" som med t.ex. Witcher.

Jag hoppas nu bara att Näste Witcher-spel inkluderar kvinnliga karaktärer, så att min fru och alla andra kvinnor får absorbera sig i den världen.

Kan hon inte göra det nu?
Jag har kört dom tre senaste Tomb Raider-spelen och Horizon Zero Dawn och det gick ju bra så...

Medlem

Witcher 3,
Mass effect trilogin,
AC Origins och Odyssey
Oblivion
Skyrim
Gothic 3
etc etc etc.

Medlem

Måste nog säga diablo 1 eller 2 samt EVO Chrono trigger Final fantasy tactics.

Medlem

Gothic 2 är fortfarande mästerverket i genren.

Sen ska vi inte glömma Black Crypt för Amiga som faktiskt fortfarande är spelvärt!

Original Pool of Radiance (1988) - och de övriga i serien) var också något utöver de vanliga. När får vi en remake på dem?

Medlem

Dragon age origins är det bästa för mej!
Även New Vegas och Diablo 2 är riktigt trevliga!

Medlem
Skrivet av m_g_karlsson:

Kan hon inte göra det nu?
Jag har kört dom tre senaste Tomb Raider-spelen och Horizon Zero Dawn och det gick ju bra så...

Det kanske är romantiken som gör det annorlunda i TW3, vad vet jag. Jag har inte heller några problem att spela som kvinnor i spel, men det kanske bara är min inre metrosexualitet som försöker bryta sig ut.

Medlem
Skrivet av Ender:

Det kanske är romantiken som gör det annorlunda i TW3, vad vet jag. Jag har inte heller några problem att spela som kvinnor i spel, men det kanske bara är min inre metrosexualitet som försöker bryta sig ut.

Iof så är det rätt mycket ass grabbing som man säger i tw3.

Medlem
Skrivet av Mizc:

När man skriver att någonting är objektivt bäst så är väl detta ändå ett sätt att försöka tvinga på andra? Det är iaf vad jag tolkar att alex_ceci inte tycker om.

Angående frågan i TS så är det för mig ett svårt val mellan Morrowind, Oblivion och Skyrim men på grund av vilken ålder jag var när jag spelade dom olika och vilket jag lagt allra mest tid på samt har flest oförglömliga minnen ifrån så får valet landa på: TES III: Morrowind

Precis, tack för att du förstår vad jag menade. Och för att du till skillnad från den andra snubben vet vad skillnaden på objektiv och subjektiv är.

Medlem
Skrivet av alex_ceci:

Precis, tack för att du förstår vad jag menade. Och för att du till skillnad från den andra snubben vet vad skillnaden på objektiv och subjektiv är.

Då var vi igång igen då..... Helt otroligt...

Medlem
Skrivet av alex_ceci:

Precis, tack för att du förstår vad jag menade. Och för att du till skillnad från den andra snubben vet vad skillnaden på objektiv och subjektiv är.

Objektivt : Bilen är bättre för den drar mindre bränsle, har bättre acceleration eller har mer utrustning i basläget.
Subjektivt: Den känns bättre när man kör på en kurvig väg, utplacering av reglage känns mer intuitiva, färgvalen är mer passande.

Skriv svar